فواید مصرف کلسیم در دوران بارداری و شیردهی

آنچه در این مقاله می خوانید:
زنان باردار در این دوران نیازمند دریافت کلسیم بیشتری نسبت به دیگران خواهند بود. این عنصر علاوه بر اینکه در تشکیل استخوان های جنین و استحکام آن موثر خواهد بود، سبب تقویت استخوان های مادر نیز خواهد شد و نمی گذارد مادر دچار مشکل شود. به همین خاطر است که مصرف قرص کلسیم در دوران بارداری و شیردهی الزامی است. در این مطلب به فواید مصرف کلسیم در دوران بارداری و شیردهی خواهیم پرداخت. تا پایان همراه ما باشید.

کلسیم، ویژگی های آن و تاثیر آن در دوران بارداری

کلسیم حیاتی ترین عنصر جهت استحکام استخوان های بدن می باشد. بدن انسان از ارگان ها و بخش های مختلفی تشکیل شده است. این ارگان ها برای اینکه سالم بمانند و حیات انسان را بقا ببخشند نیازمند دریافت مواد مغذی مختلف می باشند.

هر کدام از ویتامین ها و مواد معدنی به نوبه خود در بدن تاثیرگذار می باشند. اگر تمامی اعضای بدن سالم باشند و به وظیفه خویش به درستی عمل کنند. اما اسکلت بندی بدن دچار مشکل باشد ادامه حیات مشکل و حتی ناممکن خواهد بود.

استخوان برای اینکه به اندازه کافی استحکام پیدا کند و دچار مشکل نشود نیازمند دریافت کلسیم می باشد. این عنصر از منابع غذایی مختلفی قابل دریافت است. یکی از منابع مهم سرشار از این عنصر شیر می باشد. در صورتی که بدن کلسیم کافی دریافت نکند استخوان ها استحکام خود را از دست داده و در نهایت دچار پوکی خواهند شد.

فواید کلسیم در دوران شیردهی

کلسیم در دوران شیردهی باید به میزان زیادی دریافت گردد. به دلیل اینکه کودک تا قبل از یک سالگی هیچ غذای دیگری مصرف نمی کند و تنها منبع غذایی وی شیر مادر می باشد، لذا مادر در این دوران باید بیشتر مراقب سلامت خود باشد. در صورتی که مادر غذاهای مناسب مصرف نکند و مواد مختلف خصوصا کلسیم به بدن او جذب نشود، هم خود و هم فرزندش دچار مشکل خواهند شد. استخوان های نوزاد جهت استحکام و رشد نیازمند مقدار کافی کلسیم می باشند. و برای اینکه این امر ممکن شود باید شیر مادر کلسیم کافی داشته باشد.  مادران در دوران شیردهی حدود ۳ تا ۵ درصد از توده استخوانی خود را از دست می دهند. در ادامه چند مورد از فواید مصرف این عنصر در دوران شیردهی را بررسی می کنیم.

حفظ سلامت نوزاد

کلسیم مورد نیاز روزانه نوزادان در شش ماه اول ۳۰۰-۲۰۰ میلی گرم می باشد. نوزاد تا یک سالگی تنها چیزی که می تواند مصرف کند شیر مادر است. نوزاد برای رشد و استحکام استخوان ها و دندان هایش نیازمند کلسیم می باشد، که این عنصر را فقط از طریق شیر مادر دریافت می کند. ۹۹ درصد از استخوان ها و دندان های نوزاد را این عنصر تشکیل می دهد.

جبران تراکم معدنی استخوان مادران شیرده

کلسیم به جبران تراکم استخوان مادران شیرده کمک می کند. بدن مادر در دوران شیردهی چهار برابر بیشتر از دوران بارداری کلسیم از دست می دهد. این حالت باعث از دست دادن تراکم معدنی استخوان مادر در دوران شیردهی می شود. در صورتی که کلسیم درست مصرف شود تراکم معدنی بدن مادر جبران می شود.

پیشگیری از پوکی استخوان

کلسیم از پوکی استخوان در دوران شیردهی جلوگیری می کند. یکی از مشکلاتی که دامن گیر مادران شیرده می باشد این است که اگر کلسیم کافی دریافت نکنند، احتمال ابتلا به پوکی استخوان در آن ها افزایش می یابد. مصرف میزان کافی از این عنصر سبب بهبود سلامتی و جلوگیری از پوکی استخوان در آنان می شود. 

بیشتر بخوانید: اگر به دنبال بهترین و موثرترین قرص افزایش باروری زنان هستید می‌توانید به صفحه “مکمل تقویت باروری زنان” مراجعه کنید.

مصرف قرص کلسیم از هفته چندم بارداری؟

امروزه مادران باردار از همان ابتدا دارای پرونده پزشکی می شوند و زیر نظر پزشک قرار می گیرند. اینکار جهت جلوگیری از تولد کودکان ناقص، همچنین بررسی وضعیت مادر از لحاظ میزان مواد معدنی و ویتامین های موجود در بدن وی صورت می گیرد.

یکی از مواد معدنی ضروری که معمولا از ۱۲ هفتگی به بعد برای مادر تجویز می شود کلسیم می باشد. البته ممکن است این زمان کمی تغییرات داشته باشد مثلا برای عده ای پس از آزمایش کلسیم و از ۱۶ هفتگی و در برخی دیگر از ۲۰ هفتگی تجویز گردد.

علائم کمبود کلسیم در دوران بارداری و شیردهی

کلسیم اگر در بدن زنان باردار کم شود به صورت های مختلف خودش را نشان می دهد. اگر این عنصر حیاتی و تاثیرگذار در بدن انسان خصوصا زنان باردار دچار کمبود شود، بدون علامت نمی ماند. علائم کمبود کلسیم در این دوران به صورت زیر می باشد.

  • مشکلات استخوانی
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • مشکلات پوستی و ناخن
  • مشکلات عصبی و عضلانی

بهترین زمان مصرف قرص کلسیم در بارداری

زمان مصرف قرص کلسیم به نوع قرصی که پزشک تجویز می کند بستگی دارد. برای نمونه برخی از قرص های حاوی این عنصر مانند کربنات کلسیم باید به همراه غذا و یا پس از صرف غذا مصرف گردد. اما قرص هایی مانند سیترات کلسیم، لاکتات کلسیم و گلوکونات کلسیم در هر زمانی که مصرف شوند جذب می گردند.

قرص کلسیم در دوران بارداری و شیردهی

کلسیم در مواد غذایی مختلفی یافت می شود. شما کمتر ماده غذایی را می توانید پیدا کنید که این عنصر را در خود نداشته باشد. اما میزان آن در غذاهایی که فرد مصرف می کند ممکن است اندک باشد و یا جواب گوی میزان مورد نیاز مادر باردار نباشد.

معمولا چون مادر در این ایام دچار کمبود می شود و نیازمند میزان زیادی از این عنصر است. پزشک پس از آزمایش های مورد نیاز برای وی قرص مناسبی را تجویز می کند. در ادامه چند مورد از بهترین قرص های حاوی کلسیم را معرفی می کنیم؛

قرص کلسیم سیترات یوروویتال ۴۵ عددی

قرص کلسیم سیترات یوروویتال علاوه بر کلسیم حاوی مواد معدنی دیگری از جمله منیزیم، روی، منگنز، ویتامینD و ویتامین B6 است. با توجه به ترکیباتی که در این قرص وجود دارد، می تواند به عملکرد طبیعی استخوان، سلامت عضلات و بافت همبند کمک کند.

قرص کلسیم منیزیم زینک و ویتامینD آلفا ویتامینز ۱۰۰ عددی

قرص کلسیم آلفا ویتامینز هم مانند سایر قرص های حاوی کلسیم دارای مزایای زیادی می باشد. پیشگیری از پوکی استخوان و درمان آن، تقویت رشد استخوان، رشد مو و حفظ سلامت عمومی بدن از جمله مزایای مصرف این قرص است.

قرص کلسیم ۶۰۰ و ویتامین D یوروویتال

قرص کلسیم ۶۰۰ و ویتامین دی یوروویتال حاوی کلسیم، ویتامینe ، d3 و k2 می باشد. حفظ استحکام استخوان ها و دندان ها، درمان پوکی استخوان، پیشگیری از پوکی استخوان، تقویت عملکرد مفاصل و عضلات بدن، رساندن کلسیم به استخوان ها و جلوگیری از ایجاد رسوب در عروق خونی از جمله مزایای مصرف این قرص است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.