زمان و مقدار مصرف مولتی ویتامین

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص مولتی ویتامین شناخته شده ترین مکمل غذایی است که هر فردی حتی یک دوره در زندگی خود مصرف کرده است. اما صرف مصرف کردن آن لزوماً به این معنی نیست که کار درستی می کنید. تنظیم دقیق زمان و مقدار مولتی ویتامین تاثیر مثبت یا منفی روی کارایی و اثربخشی آن می گذارد. این مقاله راهنمای جامعی است برای اینکه بهترین زمان و مقدار مصرف مولتی ویتامین را بدانید. بعد از مطالعه این مقاله دیگر سردرگمی از این بابت نخواهید داشت.

چرا باید مولتی ویتامین مصرف کنیم؟

اگر تصور می کنید پایه های مواد مغذی بدن تنها با رژیم غذایی استوار است، بهتر است چندان مطمئن نباشید. آمار و ارقام چیز دیگری را نشان می دهد. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد روزانه به اندازه کافی ریز مغذی های مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت نمی کنند.

فقط چند شکاف مهم در مواد مغذی که بسیاری از ایرانیان این روزها با آن‌ها مواجه هستند شامل ویتامین‌های A، C، D، E و K، همراه با مواد معدنی آهن، روی، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. همه این ها ریز مغذی های ضروری هستند که بدن شما روزانه برای سالم ماندن و عملکرد مطلوب به آن نیاز دارد.

میلیون ها نفر تحت تأثیر این کمبودهای غذایی هستند، اما تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه یک مکمل مولتی ویتامین آن را جبران می کند. اغلب پزشکان توصیه می کنند مولتی ویتامین ها را بیمه نامه ای برای رفع نیازهای تغذیه ای روزانه خود در نظر بگیرید.

پزشکان معتقدند همه ما ابتدا باید سعی کنیم ریز مغذی های مورد نیاز خود را از غذاهای کامل دریافت کنیم، اما گاهی اوقات کوتاهی می‌کنیم. در چنین شرایطی مصرف مولتی ویتامین مفید می باشد.

در حالی که پزشک یا متخصص تغذیه به شما کمک می کند تا با افزودن مولتی ویتامین به برنامه روزانه خود برخی از شکاف‌های مواد مغذی خاصی را که ممکن است با آن مواجه باشید را پر کنید.

همچنین عده ای از افراد حساسیت غذایی یا محدودیت های غذایی دارند که شامل ناگزیر به محدود کردن برخی از گروه های غذایی مانند لبنیات، پروتئین های حیوانی و غلات حاوی گلوتن می باشند. این دسته افراد واقعاً به یک مولتی ویتامین خوب نیاز دارند.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین ها

برای اینکه زمان ایده آل مصرف مولتی ویتامین ها را بدانیم، ابتدا باید انواع مختلف مواد مغذی موجود در قرص های مولتی ویتامین را بشناسیم.

مولتی ویتامین ها از ویتامین های مختلف و گاهی اوقات مواد معدنی تشکیل شده اند که این دسته از قرص ها مولتی ویتامین مینرال نامیده می شوند.

ویتامین ها خود به دو دسته محلول در چربی و محلول در آب تقسیم می شوند.

ویتامین های محلول در چربی همزمان با مصرف غذا بهتر در بدن جذب می شوند. از آنجایی که اغلب مولتی ویتامین‌ها معمولاً حاوی ویتامین‌های محلول در چربی A، D، E و K هستند، مصرف آن‌ها همراه با یک وعده غذایی یا میان‌وعده‌ای که مقداری چربی فراهم می‌کند، جذب را افزایش می‌دهد.

این گفته به این معنی نیست که اگر مولتی ویتامین خود را بدون غذا مصرف کنید، فایده ندارد، اما مطمئناً به اندازه ای که آن را با چربی مصرف کنید، از آن سود نخواهید برد.

ویتامین‌های محلول در آب (ویتامین C و آن هشت ویتامین B را در نظر بگیرید) نیز احتمالاً در قرص مولتی ویتامینی که خریداری کرده اید یافت شود. در عین حال، فقط به کمی آب یا نوشیدنی ای که برای بلعیدن نیاز دارید تا جذب شود و کار خود را در بدن انجام دهد. ویتامین های محلول در آب را می توان با غذا یا بدون غذا جذب کرد.

به هر حال، هر مولتی ویتامینی شامل یک یا چند ترکیب محلول در چربی می شود که نوعی عامل محدود کننده یا ملاحظات اولیه در مورد زمان بندی مصرف آن پدید می آورد، که نیاز به مقداری چربی برای جذب بهینه دارد.

بنابراین بیشترین جذب تمام خواص مکمل مولتی ویتامین مینرال، مصرف آن با یک وعده غذایی یا حتی فقط کمی خوراکی چرب مانند چند تا آجیل و یک لیوان آب توصیه می کنند.

مصرف مولتی ویتامین صبح یا شب؟

درباره اینکه مولتی ویتامین خود را صبح مصرف کنید یا شب بحث فراوان است. این امر در نهایت به ترجیحات شخصی بستگی دارد، اگرچه برخی از کارشناسان توصیه می کنند که مولتی ویتامین ها را صبح ها بعد از صرف صبحانه میل کنید. این امر بیشتر به دلیل این است که احتمال فراموشی قرص خوردن اول صبح کمتر است. نکته ای که در مصرف مولتی ویتامین ها حائز اهمیت است پایبندی و نظمی است که در مصرف مولتی ویتامین باید رعایت شود.

مقدار مصرف مولتی ویتامین

مقدار مصرف هر مولتی ویتامین بر روی برچسپ آن نوشته شده است. با این حال مصرف روزی یک قرص یا کپسول متداول است. معمولا مولتی ویتامین مینرال ها در بسته های ۳۰، ۶۰ و ۱۰۰ عددی در داروخانه ها توزیع می شود.

نکاتی مهم برای مصرف مولتی ویتامین

بسیاری از افراد به اشتباه مولتی ویتامین را با معده خالی مصرف می کند، این موضوع به ویژه در افرادی که سیستم گوارشی حساسی دارند عوارضی به همراه دارد.  

دربرخی افراد، صبح زمان ایده آلی برای مصرف مولتی ویتامین نیست زیرا معده برخی افراد نمی تواند مواد معدنی را در ساعات اولیه روز تحمل کند. در این حالت رویکرد فردی ارجحیت دارد.

احتمال دارد پردازش ویتامین C، آهن، زینک و سایر مواد معدنی در سیستم گوارش خالی سخت باشند.

برخی از ویتامین‌ها، مانند ویتامین B12 می‌توانند در برخی افراد اثر انرژی‌زا داشته باشند و احتمال اینکه در خواب اختلال ایجاد کنند وجود دارد. اگر متوجه شدید که مصرف مولتی ویتامین در اواخر روز باعث می‌شود که هنگام خواب به سقف اتاق خیره شوید، سعی کنید روال خود را به صبح یا ظهر تغییر دهید.

سخن پایانی
مصرف یک مکمل مولتی ویتامین می‌تواند به پر کردن شکاف‌های مواد مغذی کمک کند و اطمینان حاصل کند که روزانه نیازهای غذایی کافی را دریافت می‌کنید. در نهایت بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین زمانی است که مصرف آن را به خاطر می آورید، کارشناسان تغذیه عموماً با صبح یا ظهر و همراه با کمی غذا موافقند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.