بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه موقع است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
فواید پروتئین وی آن را به محبوب ترین مکمل بدنسازی تبدیل کرده است. عضلات برای رشد و ریکاوری بعد از تمرینات به پروتئین نیاز دارند. پروتئین وی در مقایسه با دیگر مکمل های پروتئینی بالاترین ارزش بیولوژیکی را دارد. مصرف پروتئین وی و تمرینات ورزشی تنها گوشه ای از ماجرا است؛ مطمئنا آگاهی از زمان مصرف پروتئین وی برای بدنسازان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مطلب از مجله داروبوم می خواهیم بهترین زمان مصرف پروتئین وی را برای نتیجه گیری مطلوب بررسی کنیم. (برای مشاهده قیمت پروتئین وی به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.)

پروتئین وی چیست؟

قبل از شروع مطلب بهتر است با تعاریف اولیه آشنا شویم و بدانیم که دقیقا پروتئین وی چیست. آب پنیر یا همان پروتئین وی که می شناسیم یکی از دو نوع پروتئین موجود در شیر گاو است. شیر تقریباً از ۸۷% آب و ۱۳% مواد جامد تشکیل می شود. مواد جامد شیر از چربی، لاکتوز، پروتئین و مقدار کمی از مواد معدنی دیگر تشکیل شده است. بخش پروتئینی مواد جامد شیر تقریباً ۸۰٪ کازئین و ۲۰٪ آب پنیر است.

آب پنیر بسیار سریعتر از کازئین توسط بدن انسان هضم می شود و ارزش بیولوژیکی بالاتری دارد که آن را به مغذی ترین پروتئین موجود تبدیل می کند. آب پنیر طی فرایندهایی برای ساخت مکمل های پروتئین وی استفاده می شود.

هر فردی که به طور مستمر فعالیت های ورزشی انجام می دهد به ویژه بدنسازان، از پودر پروتئین وی سود فراوان خواهد برد. وی پروتئین علاوه بر تامین تمام آمینو اسیدهای ضروری و غیر ضروری بدن، به شکلی کاملا ویژه سرشار از آمینو اسیدهای شاخه دار طبیعی یعنی لوسین، ایزولوسین و والین است. این آمینو اسیدهای خاص مستقیماً توسط ماهیچه های اسکلتی استفاده می شوند و بنابراین در هنگام ورزش یا فعالیت های بدنی شدید پر مصرف هستند.

بهترین زمان مصرف پروتئین وی چه زمانی در روز است؟

دانستن بهترین زمان مصرف پروتئین وی شانس بیشتری را برای رسیدن به اهداف سلامتی می دهد. چه ورزشکاری باشید که پروتئین وی را عمدتاً برای عضله سازی مصرف می کنید، یا از مکمل های پروتئین وی برای کاهش وزن استفاده می کنید، بهترین زمان برای مصرف پروتئین وی است که شانس موفقیت شما را تعیین می کند.

اگر هدف شما از مصرف پروتئین وی عضله سازی است، بنابراین پروتئین بیشتری نسبت به حالت عادی نیاز خواهید داشت. اما قبل از شروع استفاده از پودر پروتئین، بهتر است با مربی یا پزشک تغذیه مشورت کنید تا از کیفیت پروتئین برای سلامتی خود مطمئن شوید.

در ادامه درباره مصرف پروتئین Whey در زمان های مختلف روز (صبح و قبل از خواب) و همچنین قبل و بعد از تمرین صحبت خواهیم کرد و در نهایت، بهترین زمان مصرف پروتئین وی را ارائه خواهیم کرد.

۱- مصرف پروتئین وی صبح

از آنجایی که بدن پروتئین را به سرعت هضم می کند، بهترین زمانی که بدنسازان برای مصرف پروتئین آب پنیر صبح است؛  مصرف آن در صبح به این دلیل مفید است که چندین ساعت بدون هیچ پروتئینی سپری کرده اید و می خواهید هر چه سریعتر آن را وارد بدن خود کنید.

۲- مصرف پروتئین وی بعد از تمرین برای عضله سازی و ریکاوری سریعتر

در طول تمرینات، بدن گلیکوژن و پروتئین را تجزیه می کند تا نیروی لازم برای فعالیت بدنی را تامین کند. حتی ورزشکاران حرفه ای نیز تجزیه پروتئین عضلانی را در اثر تمرینات تجربه خواهند کرد.

این مسئله باعث می شود مقادیر پروتئین بدن کاهش یابد. باید پروتئین را دوباره فراهم کنید زیرا هدفی که به دنبال آن هستید ساخت و بازسازی عضله است. برای رسیدن به این هدف لازم است که پروتئین کافی و اسیدهای آمینه آزاد برای تسهیل سنتز پروتئین ماهیچه پس از تمرین را دریافت کنید. یک مکمل پروتئینی بعد از تمرین این امکان را برای بدن شما فراهم می کند تا عضله مورد نظر خود را بسازد.

مکمل های پروتئینی بعد از تمرین، اسیدهای آمینه و پروتئین های رایگان را برای سنتز پروتئین ماهیچه ها فراهم می کنند. ۱۵ دقیقه تا یک ساعت پس از تمرین زمان مناسبی برای مصرف مکمل پروتئین وی است. این زمان پنجره آنابولیک نامیده می شود. این دوره زمانی است که سنتز پروتئین ماهیچه در اوج خود است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف مکمل پروتئین وی در این پنجره آنابولیک بالاترین سود را در توده عضلانی و قدرت ایجاد می کند. با این حال، مطالعه دیگری نشان می دهد که مصرف پودر وی پروتئین در هر نقطه تا دو ساعت پس از تمرین نتایج یکسانی در افزایش عضلات و قدرت دارد.

۳- مصرف پروتئین وی قبل از تمرین برای رشد عضلانی

مصرف شیک پروتئین وی قبل از تمرین برای ایجاد تعادل مثبت نیتروژن در بدن مفید می باشد. به این دلیل که برای تحریک سنتز پروتئین و افزایش توده عضلانی ضروری است. پروتئین بلوک سازنده رشد عضلات جدید است. تحقیقات نشان داده است که وقتی پروتئین وی بلافاصله قبل از تمرین مقاومتی مصرف شود، سنتز پروتئین افزایش می یابد. به همین دلیل سعی کنید ۲۵-۳۵ گرم پروتئین آب پنیر را به عنوان پایه شیک قبل از تمرین خود بگنجانید.

بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن

رژیم غذایی سرشار از پروتئین یکی از بهترین راه ها برای کاهش وزن و ساخت ماهیچه های بدون چربی است.

بدن برای سوخت و ساز پروتئین، انرژی بیشتری نسبت به چربی ها و کربوهیدرات ها مصرف می کند. به همین دلیل، شروع روز با مکمل پروتئین وی کمک بیشتری به کاهش وزن می کند. مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا اشتها را کاهش داده و در نتیجه نیاز فرد به میان وعده های غیر ضروری را کاهش می دهد.

از نظر علمی ثابت شده است که شروع روز با یک صبحانه پروتئینی، اشتها و هوس خوردن میان وعده ها را در طول روز کاهش می دهد. پروتئین احساس سیری ایجاد می کند. محققان معتقدند صبحانه پر پروتئین هورمونی را که باعث احساس گرسنگی می شود مهار می کند در عوض هورمون دیگری را تحریک می کند که باعث احساس سیری می شود.

شیک پروتئینی همان چیزی است که وسوسه مصرف ناخواسته را از بین می برد.

سخن پایانی
در این مطلب به طور جامع درباره بهترین زمان مصرف پروتئین وی صحبت کردیم. دیدیم که پروتئین وی در قبل و بعد از تمرینات اثربخشی متفاوتی دارد و همچنین بهترین زمان مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن صبح هاست تا کاهش اشتها صورت بگیرد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.