ویتامین های مورد نیاز در بارداری بشناسید

آنچه در این مقاله می خوانید:
زنان باردار در دوران بارداری نیازمند مواد معدنی و ویتامین های مختلف هستند. جهت آشنایی بیشتر با ویتامین های مورد نیاز در بارداری تا آخر همراه ما باشید.

ویتامین های مورد نیاز در بارداری چیست؟

ویتامین های مورد نیاز در بارداری حتما باید توسط خانم های باردار مصرف شوند. این ویتامین ها دارای انواع مختلفی هستند. انسان ها روزانه باید به میزان مشخصی از ویتامین ها و سایر مواد مغذی را جهت تامین نیازهای بدن مصرف کنند. این میزان در زنان باردار بیشتر می باشد. این افراد هر روز باید به میزان مشخصی از کلسیم، ویتامین دی، اسید فولیک و … جهت رفع کمبودهایی که به دلیل بارداری برای آن ها پیش می آید، همچنین مورد نیاز جنین می باشد را مصرف کنند. در ادامه به بررسی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز دوران بارداری می پردازیم.

اسید فولیک

ویتامین های مورد نیاز در بارداری شامل موارد مختلفی هستند که اسید فولیک یکی از ضروری ترین آن هاست. مصرف این اسید علاوه بر دوران بارداری پیش از بارداری نیز ضروری می باشد. مصرف این اسید سبب کاهش ابتلا به نقص لوله عصبی در جنین می شود. کمبود اسید فولیک یا همان ویتامینB9 سبب ایجاد مهره شکاف دار در جنین می گردد. چرا که اسید فولیک ماده تشکیل دهنده لوله های عصبی می باشد. این لوله های عصبی در نهایت سبب تشکیل ستون فقرات و مغز جنین می شوند. در صورتی که در مهره های جنین مهره شکاف دار تشکیل شود، در نهایت قسمت هایی از ستون فقرات ناقص شده و به درستی بسته نخواهد شد. یکی از تاثیرات مهم دیگری که این اسید بر روی بدن مادران باردار دارد، جلوگیری از خطر ابتلا مادر به کم خونی می باشد. کم خونی سبب ایجاد مشکلاتی از جمله: تولد زودرس نوزاد، وزن پایین نوزاد در هنگام تولد و کم خونی در وی می گردد.

آهن

یکی از ضروری ترین مواد مورد نیاز زنان باردار که باید به میزان دو برابر سایر افراد در طول روز مصرف کنند آهن می باشد. آهن ارتباط مستقیمی با خون دارد. کمبود آهن می تواند روی گلبول های قرمز خون اثر گذاشته و زن را دچار کم خونی کند. مصرف غلات سبوس دار در وعده صبحانه می تواند بهترین گزینه برای تامین آهن مورد نیاز زنان باردار باشد. همچنین مصرف غذاهایی مانند هلو، گوشت قرمز، تخم مرغ و کشمش به دلیل اینکه منبع غنی از آهن هستند، در این دوران بسیار توصیه می شود. از مصرف جگر در این ایام خودداری نمایید.

ویتامین دی

ویتامین های مورد نیاز در بارداری باید به میزان درستی مصرف شوند. یکی از ضروری ترین ویتامین هایی که هر انسانی در طول زندگی باید به میزان مناسبی کسب کند ویتامین دی می باشد. مصرف این ویتامین در زنان باردار باید بیشتر باشد چرا که این ویتامین به سلامت پوست و چشم در این دوران کمک می کند و  سبب جذب کلسیم در بدن نوزاد می شود.

کلسیم

کلسیم عنصر ضروری بدن جهت رشد استخوان و دندان های نوزاد می باشد. مصرف این عنصر در دوران بارداری باید به میزانی باشد که بدن مادر به هیچ وجه دچار کمبود نشود. این عنصر علاوه بر اینکه سبب رشد و استحکام استخوان در نوزاد می شود خطر ابتلا به مسمومیت بارداری را نیز از بین می برد. مسمومیت بارداری عامل اصلی مرگ نوزاد و مادر می باشد.

امگا۳ 

ویتامین های مورد نیاز در بارداری شامل گزینه های مختلفی هستند. اکثر ویتامین هایی که مادر در دوران بارداری مصرف می کند حاوی امگا۳ می باشند. متاسفانه زنان باردار این ماده غذایی را به اندازه مورد نیاز بدن دریافت نمی کنند. امگا۳ حاوی ترکیباتی جهت ایجاد ساختار غشای سلولی می باشد. پس دریافت آن به میزان مناسب در این دوران ضروری است.

ویتامینB6

ویتامین های مورد نیاز در بارداری جهت تامین کمبودهای مادر باید مصرف گردد. ویتامین B6 می تواند در برنامه غذایی مادران باشد اما وجود آن الزامی نیست. برخی از مادران در این دوران حالت تهوع و استفراغ شدید را تجربه می کنند. پزشک جهت برطرف کردن این  حالت معمولا ویتامینB6 تجویز می کند. چرا که این ویتامین می تواند در برطرف کردن این علائم موثر باشد.

ویتامینC

یکی دیگر از ویتامین های ضروری بدن که از طریق میوه و سبزیجات جذب می شود ویتامینC می باشد. مصرف ویتامین ث سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و مقاوم شدن آن در مقابل ویروس ها می شود. کمبود این ویتامین خطر ابتلا به بیماری پره اکلامپسی را در مادران باردار افزایش می دهد.

ویتامینA

 یکی از ویتامین های مورد نیاز دوران بارداری ویتامینA می باشد. این ویتامین به رشد و نمو بافت ها و سلول های بدن مادر و کودک کمک شایانی می کند. شما می توانید این ویتامین را از راه های مختلف مانند مصرف میوه، سبزی، مکمل ها و داروهای حاوی ویتامینA دریافت کنید. مصرف بیش از اندازه این ویتامین خطرناک بوده و سبب آسیب به بدن می گردد. البته مصرف میوه و سبزیجات حاوی ویتامینA خطری ندارد. چرا که تا زمانی که بتاکاروتن خون عادی باشد به این ویتامین تبدیل نمی شود.

ویتامینB12

یکی از ویتامین های مورد نیاز گروه B در دوران بارداری ویتامینB12 می باشد. این ویتامین از طریق مصرف غذاهایی مانند تخم مرغ؛ شیر، گوشت و پنیر قابل دریافت است. زنان بارداری که از ج های حیوانی استفاده نمی کنند، می توانند ویتامینB را از طریق مصرف غلات و مکمل های حاوی این ویتامین دریافت کنند.

مولتی ویتامین های دوره بارداری

ویتامین های مورد نیاز در بارداری را می توان از طریق مصرف مولتی ویتامین نیز تامین کرد. مولتی ویتامین ها مکمل های دارویی هستند که حاوی تعداد زیادی از ویتامین های ضروری و مواد معدنی بدن هستند. مولتی ویتامین ها در اشکال مختلفی مانند قرص، شربت، کپسول و … وجود دارند. گاهی این مواد به تشخیص پزشک برای زنان باردار تجویز می شوند. معمولا پزشک پس از آزمایشات خاصی که از مادر می گیرد مولتی ویتامین را تجویز می کند. پس حتما مصرف این مکمل را با مشورت پزشک آغاز کنید.

مولتی ویتامین ها حاوی انواع مواد مغذی مانند: آهن، انواع ویتامین، فولیک اسید و انواع مواد معدنی مانند کلسیم و روی می باشند. می توانید به جای مصرف ویتامین های مختلف به صورت جداگانه مکمل های مولتی ویتامین را مصرف کنید.

ممنوعات دوران بارداری

علاوه بر مصرف غذاها، ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی که برای خانم های باردار ضروری است. مصرف یک سری از محصولات غذایی نیز در این دوران ممنوع می باشد. کافئین، الکل، شیر و پنیر غیر پاستوریزه و زعفران از جمله مواد غذایی ممنوعی هستند که نباید در دوران بارداری مصرف گردند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.