چرا قطره آهن دندان را سیاه می کند؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قطره آهن معمولا برای کودکان کم سن و سال و نوزادان تجویز می گردد. مادران به دلیل مشکلاتی مانند سیاهی دندان که برای کودک ایجاد می شود چندان علاقه ای به استفاده از آن ندارند. در ادامه مقاله با هم دلایل این موضوع را بررسی می کنیم.

علائم کمبود آهن در بدن کودکان چیست و چرا از قطره آهن استفاده می گردد؟

قطره آهن جهت کمک به جبران کمبود آهن در بدن کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. هموگلوبین یک پروتئین ضروری جهت تامین اکسیژن مورد نیاز سلول های بدن می باشد. این پروتئین باید توسط بدن ساخته شود. بدن برای ساخت هموگلوبین به آهن نیاز دارد. آهن از طریق مصرف غذاهای مختلف به بدن جذب می گردد.

اما ممکن است دلایل مختلفی باعث شود که آهن به میزان کافی به بدن نرسد. عوامل مختلفی در کمبود آهن بدن موثرند از جمله مصرف نکردن غذاهای مفیدی که حاوی آهن هستند. یا مصرف نوشیدنی هایی مانند چای به میزان زیاد به طوری که سبب از بین رفتن آهن بدن گردد. کمبود آهن به صورت های مختلفی خودش را نشان می دهد. کمبود آهن در بدن سبب رنگ پریدگی و کوچک شدن گلبول های قرمز بدن شده و فرد را دچار کم خونی می کند. که این نوع کم خونی را کم خونی ناشی از فقر آهن گویند.

آهن یکی از ضروری ترین مواد جهت رشد مغز نوزادان و کودکان می باشد. نوزادانی که کمبود آهن دارند دارای علائمی مانند روند رشد کند و افزایش وزن آهسته، بی اشتهایی، رنگ پریدگی پوست و تندخویی و بداخلاقی می باشند. کودکان مدرسه ای که با کمبود آهن مواجه هستند نیز از تمرکز پایینی برخوردار بوده و احساس ضعف و خستگی بسیاری دارند.

کمبود آهن و سلامتی کودکان

قطره آهن جهت جبران کمبودهای تغذیه ای در کودکان کاربرد دارد. کمبود آهن در کودکان منجر به ایجاد مشکلات بسیاری می شود. البته در سنین مختلف می تواند نشانه ها و تاثیرات متفاوتی داشته باشد. در ادامه کمبود آهن را در کودکان و نوزادان مورد بررسی قرار می دهیم.

۱- فقر آهن در نوزادی و شیرخوارگی

در صورتی که کودک در این سن دچار کم خونی ناشی از فقر آهن باشد. این کمبود خودش را به شکل های مختلف مانند انزوا، تاخیر در تکامل ذهنی-روانی و توانایی کمتر برای توجه در کودک نشان می دهد. شیرخواران ۶ الی ۹  ماهه باید مکمل های آهن مصرف کنند. چرا که این مکمل ها از کمبود آهن در این کودکان جلوگیری می کنند.

۲- اختلال در عملکرد کودکان

در صورتی که کودک دچار کم خونی ناشی از فقر آهن باشد عملکرد او دچار مشکل می شود. مثلا در صورتی که کودک دانش آموز باشد تمرکز او نسبت به یادگیری دروس کاهش پیدا می کند.

قطره آهن چیست؟

قطره آهن یک مکمل مقوی برای جبران کمبود آهن در بدن می باشد. آهن یک وسیله اکسیژن رسانی به تمامی اندام های بدن است. زمانی که بدن دچار کمبود آهن شود باید از یک مکمل قوی جهت جبران آن استفاده گردد. خصوصا کمبود آهن در کودکان اگر اتفاق بیفتد به دلیل حساسیتی که این گروه سنی دارند، حتما باید از یک مکملی استفاده گردد که کودک زمان مصرف از خوردن آن امتناع نکند.

قطره آهن بهترین انتخاب برای این گروه سنی می باشد. چرا که خوردن آن خیلی سریع اتفاق می افتد و احتیاجی به جویدن ندارد

آیا شربت آهن دندان را سیاه می کند؟

قطره آهن یا شربت آهن ممکن است سبب ایجاد لک بر روی دندان شوند. یکی از مشکلاتی که افراد جهت مصرف قطره یا شربت آهن  دارند، تغییر رنگی است که پس از مصرف هر یک از اینها بر روی دندان ایجاد می شود. البته این مشکل تا حدودی قابل حل است. چرا که سیاه شدن یا ایجاد لک بر روی دندان بر اثر غلظت بالای این محصول ایجاد می گردد.

می توان از شربت آهنی استفاده کرد که غلظت مناسب داشته باشد. البته بهتر است که سر خود و بدون مشورت پزشک اقدام به مصرف شربت نمایید و اجازه دهید پزشک نوع و میزان مصرف شربت را برای شما تجویز کند.

پیشگیری از لک و سیاهی دندان ها با قطره آهن

یکی از مشکلاتی که افراد جهت مصرف قطره آهن دارند این است که سبب سیاه شدن دندان می گردد. خصوصا اگر مصرف کننده کودک باشد. برای جلوگیری از سیاه شدن دندان ها راه کارهایی وجود دارد که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم.

۱- تمیز کردن دندان پس از مصرف: پس از آنکه قطره را مصرف کردید بهتر است بلافاصله دندان را شست و شو دهید. این کار سبب راه یافتن سریع تر آهن به حلق و معده فرد می گردد.

۲- ریختن در انتهای دهان: سعی کنید که آهن را در انتهای دهان و داخل حلق بریزید به طوری که با دندان ها برخورد نداشته باشد.

۳- خوردن آب: یکی از بهترین راه کارها جهت جذب سریع و جلوگیری از سیاه شدن دندان خوردن آب پس از مصرف قطره می باشد.

۴- عدم مصرف آب میوه های اسیدی: یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی سیاه شدن دندان خوردن آب میوه های اسیدی قبل و بعد از مصرف قطره می باشد.

۵- مسواک زدن: یکی از روش های مفیدی که سبب جلوگیری از سیاه شدن دندان می گردد. مسواک زدن پس از مصرف آهن می باشد.

معرفی چند مورد قطره آهن

قطره آهن توسط شرکت های داروسازی مختلفی تولید می گردد. این محصول در انواع مختلف خارجی و ایرانی در بازار موجود است. در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین قطره های آهن می پردازیم؛

۱- قطره آهن لیپوزوفر بی اس کی

قطره آهن لیپوزوفر(لیپوزومال) یک مکمل غذایی است. این مکمل مناسب کودکان و نوزادان می باشد و آهن مورد نیاز آنان را در طول روز تامین می نماید.

قطره آهن لیپوزوفر فورت بی اس کی

۲- قطره سیدرال گوچه

قطره آهن سیدرال گوچه یک مکمل غذایی مفید می باشد که کمبود آهن در کودکان را جبران می نماید. این مکمل به رشد ذهنی و شناختی کودکان کمک می کند و  یک مکمل مناسب برای آن هاست.

قطره سیدرال گوچه جونیا فارما

۳- قطره آهن فروسیس ویواکیدز

این قطره یک مکمل غذایی مفید مخصوص کودکان زیر یک سال می باشد. این مکمل علاوه بر آهن حاوی ترکیباتی مانند فولیک اسید و ویتامینB12 نیز می باشد. این مکمل به رشد فیزیکی، افزایش حافظه، قدرت یادگیری و تکامل مغز این کودکان کمک شایانی خواهد کرد.

قطره آهن فروسیس ویواکیدز
مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.