بهترین زمان برای دادن قطره آهن به نوزاد چه وقتی است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
آهن یکی از مینرال های مهم برای کمک به رشد و حفظ سلامتی نوزاد است. قطره آهن برای نوزادان و کودکان در سنین مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند تا از کمبودهای احتمالی پیشگیری شود. انواع مختلفی قطره های آهن در داروخانه ها موجود است که شما می‌توانید با پزشک در رابطه با مصرف هر یک مشورت نمایید. برخی از قطره های آهن موجود با تکنولوژی های خاصی تولید شده‌اند که باعث سیاهی دندان های کودک نشده و عوارض گوارشی کمتری دارند. مسئله دیگری که باید در رابطه با قطره آهن مورد توجه قرار دهید زمان مصرف قطره آهن است. اگر مایلید بدانید بهترین زمان دادن قطره آهن به نوزاد چه وقتی است در ادامه مقاله همراه ما باشید.

قطره آهن یک مکمل مفید برای حفظ سلامتی و رشد مطلوب نوزاد است. قطره آهن در پایان ۶ ماهگی برای نوزاد تجویز می‌شود تا از کم خونی و سایر مشکلات مربوط به عدم تامین این مینرال جلوگیری کند. بدن انسان برای ساختن هموگلوبین و رساندن اکسیژن به بافت ها به آهن نیاز دارد. هموگلوبین به تولید گلبول های قرمز کمک می‌کند و مانع بروز کم خونی می‌شود.

از آنجاییکه شیر مادر قادر به تامین نیاز روزانه نوزاد به آهن نیست معمولا قطره آهن برای آنها تجویز می‌شود. با اینحال استفاده از شیر خشک های غنی شده نیاز به قطره آهن را برطرف می‌کند. بهترین زمان برای دادن قطره آهن به نوزاد با معده خالی است ولی ممکن است برای نوزاد شما مشکلات گوارشی ایجاد کند. در این شرایط باید زمان مصرف قطره آهن را تغییر دهید.

اهمیت مصرف قطره آهن برای کودکان

قطره آهن برای پیشگیری یا درمان کمبود آهن برای کودکان تجویز می‌شود. کمبود این مینرال می‌تواند باعث کم خونی شود که اغلب با رنگ پریده و خستگی در کودک خود را نشان می‌دهد. علاوه بر این استفاده از قطره آهن برای رشد مطلوب کودکان بسیار ضروری است و به حفظ ذخایر آهن در بدن کودک کمک می‌کند.

نوزادان معمولا تا ۶ ماهگی آهن کافی در بدن خود دارند ولی پس از آن تا زمانی که کودک غذای جامد بخورد، نیاز است که از قطره آهن استفاده نماید. زیرا شیر مادر حاوی آهن کافی برای رفع نیاز بدن نوزاد جهت خونسازی و رشد کافی نیست.

آهن برای رشد سالم مغز در کودکان مورد نیاز است. کمبود این مینرال بر متابولیسم، ساخت میلین و انتقال دهنده های عصبی تاثیر منفی دارد. کمبود آهن باعث کندی رشد کودک شده و باعث می‌شود بطور دائم احساس ضعف کند.

کم خونی فقر آهن همچنین مانع رشد مهارت های شناختی و حرکتی  کودک شده و رفتارهای آنها را در بلند مدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین استفاده از قطره آهن برای رشد مطلوب مورد نیاز است. اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)، بی اشتهایی، ضعف سیستم ایمنی، تحریک پذیری و بی حالی همگی نشان دهنده عدم تامین آهن کافی در کودکان و نوزادان است.

قطره آهن توسط شرکت های دارویی داخلی و خارجی با طعم های مختلف تولید می‌شود. با مصرف این مکمل ها طبق دستور پزشک می‌توانید از کم خونی پیشگیری کرده و سلامت کودک خود را تضمین کنید.

در وبسایت kidshealth.org می خوانیم:
به نوزادان بعد از ۶ ماهگی که با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند و آهن کافی دریافت نمی‌کنند باید با تجویز پزشک قطره آهن داده شود. نوزادانی که شیر خشک غنی شده با آهن می خورند، نیازی به آهن اضافه ندارند.
نوزادان ۷ تا ۱۲ ماهه به ۱۱ میلی گرم آهن در روز و خردسالان ۱ تا ۳ ساله به ۷ میلی گرم آهن در روز نیاز دارند.

زمان دادن قطره آهن به نوزاد 

بهترین زمان دادن قطره آهن به نوزاد وقتی است که معده او خالی است زیرا به جذب بهتر این مینرال کمک می‌کند. با اینحال مصرف قطره آهن با معده خالی ممکن است عوارض گوارشی مانند دل درد و تهوع در پی داشته باشد. بنابراین می‌توانید این مکمل را همراه با وعده های غذایی به نوزاد بدهید.

برای جذب قطره آهن بهتر است آن را همراه با آب پرتقال به کودک بدهید زیرا ویتامین ث به جذب این مینرال کمک می‌کند. علاوه بر این لازم است در طول روز مایعات بیشتری به کودکان بدهید.

قطره سیدرال گوچه جونیا فارما

قطره آهن صبح یا شب؟

قطره آهن یک مکمل ضروری برای حمایت از رشد کودکان است. در رابطه با زمان مصرف قطره آهن برخی از پزشکان معتقدند که بهتر است صبح ها به کودکان خورانده شود. در صورتیکه برخی دیگر معتقدند قبل از خواب آن را به کودک بدهید.

برای این منظور بهتر است با پزشک کودک خود مشورت کنید و طبق دستور پزشک صبح یا شب قطره آهن را به کودک بدهید. استفاده منظم از مکمل آهن تا وقتی که کودک قادر به مصرف غذاهای متنوع باشد به رشد مطلوب کودک کمک کرده و مانع کم خونی می‌شود.

بیشتر بخوانید: چرا قطره آهن دندان را سیاه می کند؟

دادن قطره آهن به نوزاد زیر شش ماه

قطره آهن معمولا برای کودکان از شش ماهگی به بعد تجویز می‌شود. اما برای کودکان نارس و کم وزن که در پایان دوره بارداری نمی‌توانند از طریق جفت مقدار کافی آهن را ذخیره کنند قطره آهن خیلی زودتر تجویز خواهد شد. قطره آهن باعث تولید هموگلوبین و میوگلوبین شده و اکسیژن رسانی را در بافت ها افزایش می‌دهد. همچنین با تاثیر بر برخی از هورمون ها بر رشد کودک تاثیر مثبت خواهد داشت.

چند قطره آهن به نوزاد بدهیم؟

برای کودکان زیر دو سال مقدار مصرف قطره آهن معمولا ۱۵ قطره است. البته این مقدار با توجه به وزن و شرایط جسمی کودک ممکن است تغییر کند. توجه داشته باشید که هرگز نباید استفاده از قطره آهن را فراموش کنید زیرا در رشد کودک اختلال ایجاد می‌کند. علاوه بر این حتما در رابطه با میزان مصرف و خرید بهترین نوع مکمل آهن موجود با پزشک کودک خود مشورت نمایید.

تاثیر قطره آهن بر خواب کودک

تحقیقات صورت گرفته تاکنون نشان نداده است که مصرف قطره آهن تاثیری بر خواب کودک دارد. حتی کمبود آهن نیز تاثیری بر خواب کودک نخواهد داشت. بنابراین در صورت تغییر در وضعیت خواب کودک با مصرف هرگونه مکملی آن را پزشک درمیان بگذارید تا شما را راهنمایی کند.

قطره آهن فروسیس ویواکیدز

سخن پایانی
کم خونی فقر آهن یکی از بیماری های شایعی است که به دلیل عدم توجه به دریافت آهن کافی، نوزادان و کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمبود آهن در کودکان قابل پیشگیری است و همه نوزادان برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن از سن ۷ ماهگی نیاز به قطره آهن دارند. برای اینکه رشد و تکامل فرزندتان را در مسیر درست نگه دارید استفاده از مکمل های آهن را زیر نظر پزشک به شما توصیه می‌کنیم.

منبع: webmd.com

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.