قطره کولیک برای چی خوبه؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قطره کولیک یک مکمل مفید برای درمان مشکلات گوارشی نوزادان و کودکان است. علائم کولیک معمولاً در حدود چند هفته اول زندگی نوزاد شروع می‌شود، در حدود چهار ماهگی بهبود می‌یابد و تا شش ماهگی به طور کامل برطرف می‌شود. اگر علائم شدید باشد یا بیش از چهار ماهگی ادامه یابد، بررسی های بیشتر برای رد کردن شرایط زمینه ای احتمالی توصیه می‌شود. با اینحال استفاده از قطره کولیک به درمان مشکلات گوارشی و آرام شدن کودک کمک می‌کند. در ادامه توضیح می‌دهیم که قطره کولیک برای چی خوبه لطفا همراه ما باشید.

نفخ، دل درد و دل پیچه مشکلاتی است که نوزادان به دلیل سیستم گوارشی نابالغ تجربه می‌کنند. در ادامه مطلب با نشانه ها و علل ایجاد کولیک در نوزادان و کودکان آشنا می شویم.

علائم کولیک نوزاد

کودکان مبتلا به کولیک معمولا در چند هفته اول تولد بدون دلیل مشخص در ساعات خاصی از روز گریه می‌کنند. از روی علائم زیر می‌توان تشخیص داد که کودک مبتلا به کولیک است:

  • گریه های مکرر با مشت گره کرده
  • جمع کردن پاها به داخل شکم هنگام گریه کردن
  • آروغ زدن مکرر
  • دفع گاز زیاد
  • سفت شدن شکم

دلایل کولیک نوزاد

علت کولیک نوزاد ناشناخته است و زمان شروع آن در میان نوزادان متفاوت است. از مهمترین دلایل کولیک سیستم گوارشی تکامل نیافته در نوزادان است و ممکن است بعد از غذا خوردن باعث ناراحتی شود. عدم وجود باکتری های روده به مقدار کافی نیز می‌تواند باعث نفخ بیشتر و ناراحتی معده شود.

آلرژی یا عدم تحمل غذایی نیز می‌تواند در بروز کولیک دخیل باشد. تغذیه بیش از حد یا تغذیه کم نیز می‌تواند منجر به نفخ و ناراحتی معده شود. همچنین مشخص شده است نوزاد مادرانی که در دوران بارداری یا پس از زایمان سیگار می‌کشند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کولیک هستند.

در وبسایت happyfamilyorganics می خوانیم:
گاهی اوقات والدین کولیک را با بداخلاقی نوزاد اشتباه می گیرند. باید بدانید که گریه های شدید یک نوزاد کولیکی کاملا با یک نوزاد بداخلاق متفاوت است. اگر کودک شما کولیک دارد و به نظر می رسد اوضاع به هیچ عنوان بهبود یافتنی نیست، ممکن است یک مسئله پزشکی در میان باشد؛ مانند آلرژی یا عدم تحمل غذایی، رفلاکس یا مسائل دیگر. مراقب این علائم باشید و اگر متوجه آنها شدید، برای بررسی های بیشتر با پزشک مشورت کنید.

قطره کولیک چیست؟

قطره کولیک اغلب به عنوان یک راه حل بالقوه توسط پزشکان برای اطفال با مشکلات گوارشی توصیه می‌شود. قطره کولیک یک مکمل به فرم مایع است که از بی کربنات سدیم و گیاهان دارویی (مانند شوید، بادرنجبویه، رازیانه، زنجبیل، بابونه یا نعناع فلفلی) تهیه شده است. این مکمل را بدون نیاز به نسخه پزشک می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

اعتقاد بر این است که قطره های ضد کولیک می‌توانند به نوزادان مبتلا به قولنج کمک کنند. با این حال اگرچه تجویز قطره های ضد قولنج برای نوزادان ایمن به نظر می‌رسد اما ممکن است عوارض جانبی نادری داشته باشند. بنابراین قبل از دادن آن به نوزاد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

ترکیبات مهم در درمان کولیک

برای درمان کولیک در نوزادان و کودکان از ترکیبات کاملا ایمن استفاده می‌شود تا عوارض بدی برای کودک نداشته باشند. عصاره ها و روغن های گیاهی در درمان کولیک بسیار موثر بوده و در فرمولاسیون قطره های کولیک نیز استفاده می‌شوند.

۱- سدیم بی کربنات

سدیم بی کربنات برای بهبود نفخ شکم و دل درد موثر است. این ترکیب به صورت محلول در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و در فرمولاسیون بسیاری از داروهای گوارشی مانند قطره کولیک نوزاد بکار می‌رود.

۲- عصاره زیره سیاه

عصاره زیره سیاه برای مشکلات هضم و اسپاسم های خفیف معده موثر است. این ترکیب برای کاهش نفخ و گاز در دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. عصاره زیره سیاه در دوز بسیار کم در فرمولاسیون قطره کولیک برای بهبود دل درد و دل پیچه استفاده می‌شود.

۳- روغن شوید

روغن شوید یک ترکیب بسیار مفید برای دل درد، نفخ و گاز معده است. این ترکیب اسپاسم های گوارشی را درمان کرده و با تقویت معده می‌تواند برای گوارش مفید باشد. روغن شوید در فرمولاسیون قطره های کولیک نوزاد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه مصرف قطره کولیک

مصرف قطره کولیک بر اساس سن نوزاد متفاوت است و پزشک بهترین دوز را برای نوزاد شما تعیین خواهد کرد. قطره های مختلف ممکن است دستورالعمل های متفاوتی داشته باشند و باید آنها را ۱۵ دقیقه قبل از شیردهی یا غذا به کودک داد. روش مصرف کلی به صورت زیر است:

  • نوزادان ۱ تا ۶ ماه: ۵ تا ۱۰ قطره
  • نوزادان ۶ تا ۱۲ ماه: ۱۰ تا ۲۰ قطره
  • کودکان بالای ۱ سال: ۲۰ تا ۲۵ قطره

خواص و کاربردهای قطره کولیک

قطره کولیک برای درمان مشکلات گوارشی نوزاد تجویز می‌شود و مزایای بسیاری در آرام کردن نوزاد دارد. در ادامه به خواص این قطره می‌پردازیم.

۱- کاهش نفخ و دل درد نوزادان و کودکان

یکی از مهمترین خواص قطره کولیک کاهش نفخ و دل درد نوزادان و کودکان است. ترکیبات موجود در این قطره با مکانیسم های مختلف دل درد و نفخ را تسکین می‌دهند.

۲- بهبود قولنج روده ای

قولنج روده ای یک ناراحتی گوارشی است که به دلیل توقف جریان رو به جلوی محتویات روده رخ می‌دهد. خواص مسهل قطره کولیک باعث درمان مشکلات گوارشی می‌شود.

۳- کمک به هضم بهتر غذا

ترکیبات موجود در قطره کولیک با کمک به هضم بهتر غذا به رشد کودک کمک می‌کنند. هضم بهتر غذا دل دردهای نوزاد را درمان کرده و بی قراری کودک را کاهش می‌دهد.

۴- کاهش حساسیت سیستم گوارش نوزادان

قطره کولیک حاوی ترکیباتی است که به کاهش حساسیت سیستم گوارش نوزادان کمک می‌کند. بنابراین از دل درد، قولنج و نفخ جلوگیری می‌کند.

معرفی بهترین قطره کولیک برای نوزادان

قطره کولیک توسط شرکت های بسیاری تولید شده است که از نظر فرمولاسیون تا حدودی باهم متفاوت هستند. در ادامه به معرفی بهترین قطره کولیک برای نوزادان می‌پردازیم.

۱- قطره کولیکز ویتان

قطره کولیکز ویتان مکملی آلمانی و حاوی عصاره شوید و رازیانه است که به درمان نفخ و دل درد نوزادان کمک می‌کند. این قطره باعث کاهش نفخ و احتباس گازهای گوارشی شده و از بی قراری نوزاد جلوگیری می‌کند. این قطره بادشکن است و برای نوزادان در سنین مختلف تجویز می‌شود. این مکمل در حجم ۳۰ میلی لیتر ارائه می شود و در ترکیبات آن هیچ گونه اسانس یا رنگ های مصنوعی بکار نرفته است. بنابراین باعث واکنش های آلرژیک در کودک نمی شود. نحوه مصرف قطره کولیکز ویتان بسته به سن کودک متغیر است:

  • زیر ۶ ماه: ۰,۵ میلی لیتر (معادل ۱۰ قطره)، ۴ بار در روز
  • ۶ تا ۱۲ ماه: ۰,۷۵ میلی لیتر (معادل ۱۵ قطره)، ۴ بار در روز
  • بالای ۱ سال: ۱ میلی لیتر (معادل ۲۰ قطره)، ۴ بار در روز
قیمت قطره کولیکز ویتان

۲- قطره کولیکید ویتابیوتیکس

قطره کولیکید ویتابیوتیکس مکملی ساخت انگلیس و یک داروی ضد نفخ و بادشکن و ضد قولنج روده ای است. استفاده از این قطره با دارا بودن عصاره های طبیعی رازیانه و شوید باعث تسکین فوری کولیک در نوزادان و کودکان می‌شود. حجم این مکمل ۳۰ میلی لیتر است و طریقه مصرف آن به شرح زیر می باشد:

  • نوزادان ۱ تا ۶ ماه: ۵ تا ۱۰ قطره، ۴ بار در روز
  • نوزادان ۶ تا ۱۲ ماه: ۱۰ تا ۲۰ قطره، ۴ بار در روز
  • کودکان بالای ۱ سال: ۲۰ تا ۲۵ قطره، ۴ بار در روز
قیمت قطره کولیکید ویتابیوتیکس

۳- قطره کیدزی کولیک دایونیکس

قطره کیدزی کولیک دایونیکس یک داروی مفید برای درمان نفخ و قولنج روده ای است که به تسکین دل درد نوزادان و کودکان کمک می‌کند. این قطره کاملا گیاهی و تولید ایران است و به برطرف کردن دردهای شکمی و کولیک کمک می‌کند. عصاره گیاهان بکاررفته در این مکمل عبارتند از: عصاره دانه رازیانه، گل بابونه آلمانی، عصاره برگ بادرنجبویه، عصاره برگ نعناع فلفلی و عصاره میوه زیره سیاه.

این مکمل با طعم مطلوب توت فرنگی تهیه شده است که مصرف آن را برای کودک دلچسب می کند. حجم قطره کیدزی کولیک دایونکس ۳۰ میلی لیتر است. مقدار مصرف آن برای کودکان زیر دو سال یک میلی لیتر هنگام بروز دردهای کولیکی است.

قیمت قطره کیدزی کولیک دایونیکس

سخن پایانی
برای کمک به درمان مشکلات گوارشی نوزادان و کودکان قطره کولیک توسط شرکت های مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است. این قطره ها کاملا ایمن هستند و برای نوزاد و کودک هیچ عوارضی ندارند. شما می‌توانید با تجویز پزشک بهترین قطره کولیک را برای تسکین مشکلات کودک خود تهیه نمایید.

منبع: healthychildren.org

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.