قطره آ د برای چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
استفاده از قطره آ د برای کودکان بسیار مفید است و کمک می‌کند روند رشد آنها در سالهای ابتدایی تولد بسیار مطلوب باشد. عدم استفاده از این دو ویتامین به دلیل کمبود احتمالی آنها عوارض بسیاری برای نوزادان و کودکان خواهد داشت که مهمترین آنها اختلال در رشد است. بنابراین به هیچ عنوان نباید استفاده از این قطره را در بدو تولد نادیده بگیرید. با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

قطره آ د یک مکمل غذایی است که از بدو تولد تا ۲ سالگی برای پیشگیری از کمبودهای احتمالی ویتامین A و D برای نوزادان و کودکان تجویز می‌شود. این قطره سیستم بینایی کودک را تقویت کرده و با جذب کلسیم ساختار استخوانی کودک را قوی و مستحکم می‌کند. با استفاده از قطره آ د تامین ویتامین های A و D تسهیل شده و وقفه ای در رشد کودک ایجاد نخواهد شد. علاوه بر این به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و از رشد مطلوب کودک نیز پشتیبانی می‌کند. قطره آ د با طعم های دلپذیر عرضه می‌شوند تا کودک بدون مقاومت آن را مصرف کند.

فواید قطره آ د برای نوزادان

قطره آ د فواید بسیاری برای نوزادان دارد و بطور مستقیم بر رشد آنها تاثیر دارد. ویتامین A یک ویتامین ضروری برای کمک به رشد و ساخت استخوان در نوزادان و کودکان است. ویتامین آ  برای حفظ سلامت پوست، مو و بینایی مورد نیاز است. همچنین سیستم ایمنی را تقویت کرده و مانع از ابتلا به بیماری های مختلف دوران کودکی مانند سرخک، اسهال و عفونت های تنفسی می‌شود.

ویتامین D با تاثیر بر جذب مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم به رشد و استحکام استخوان ها کمک خواهد کرد. معمولا ویتامین دی با قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می‌شود ولی مقدار آن در شیر مادر برای نوزاد کمتر از مقدار مورد نیاز روزانه است. استفاده از ویتامین د نه تنها نیاز روزانه نوزاد را تامین می‌کند بلکه سیستم ایمنی را تقویت کرده و مانع از بروز بیماری های خود ایمنی خاص می‌گردد.

قطره آ د یک مکمل بسیار مفید است که از بسیاری عوارض مانند مشکلات بینایی و اسکلتی در کودک جلوگیری می‌کند. استفاده از این مکمل کمک می‌کند کودک شما از بسیاری از بیماری ها در امان باشد. همچنین از سلامت پوست و مو، دندان ها و استخوان ها و رشد کودک حمایت خواهد کرد.

قطره ویتامین آ د پدیابست

عوارض ندادن قطره آ د به کودک

قطره آ د یکی از انواع مکمل های غذایی است که برای نوزادان و کودکان تجویز می‌شود. این قطره به تامین ویتامین های A و D در بدو تولد تا ۲ سالگی که احتمال کمبود آنها بیشتر است، کمک خواهد کرد. با استفاده از این مکمل نوزادان و کودکان از بسیاری از بیماری ها از جمله عفونت های مختلف در امان خواهند بود.

علاوه بر این به تقویت بینایی و استحکام ساختار استخوانی در کودک کمک خواهد کرد. مکمل های ویتامین آ د در انواع خارجی و ایرانی در دسترس است و شما پس از تجویز پزشک می‌توانید هر یک را خریداری نمایید. استفاده صحیح از قطره آ د به حفظ سلامت کودک شما کمک خواهد کرد.

از طرفی کمبود ویتامین آ و د در نوزادان و کودکان باعث اختلال در خونسازی، عفونت های مکرر خصوصا عفونت دستگاه تنفسی خواهد شد. کمبود ویتامین آ و د خطر شب کوری و اسهال را افزایش می‌دهد که در نوزادان باعث اختلالات رشد شده و سلامتی کودک را از جنبه های مختلف به خطر می‌اندازند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای دادن قطره آهن به نوزاد

میزان مصرف قطره آ د

کودکان برای رشد و سلامتی در ابتدای تولد  نیازمند توجه بیشتری خصوصا از نظر تغذیه هستند. از آنجاییکه تامین ویتامین آ و د در بین سایر ویتامین ها در سنین ابتدایی رشد دشوار است معمولا به شکل قطره برای کودکان تجویز می‌شود. استفاده از این مکمل غذایی از ابتلای کودک به اختلالات بینایی و مشکلات استخوان ها جلوگیری می‌کند. انواع مختلفی از این قطره ها توسط شرکت های مختلف تولید و به بازار عرضه شده است که شما می‌توانید با تجویز پزشک از آنها استفاده نمایید.

مقدار مصرف قطره آ د با توجه به سن کودک مشخص می‌شود. بطور کلی برای نوزادان از ۱۵ روزگی تا ۲ سالگی ۱۵ تا ۲۵ قطره تجویز می‌شود. با اینحال شما باید برای اطمینان از دوز صحیح این مکمل غذایی حتما با پزشک کودک مشورت کنید. توجه داشته باشید که طبق دستور پزشک قطره را به کودک داده و از کم و زیاد کردن خودسرانه آن خودداری کنید. زیرا ممکن است باعث عوارض جانبی مختلفی از جمله استفراغ شود.

قطره ویتامین آ د کیدزی دایونیکس فارما

بهترین زمان مصرف قطره آ د 

بهترین زمان مصرف قطره آ د پس از شیردهی یا هنگام مصرف غذاهای کمکی است. این قطره معمولا حدود ۳۰ دقیقه پس از شیردهی و بین صبح تا ظهر تجویز می‌شود. با اینحال در رابطه با زمان مصرف این مکمل غذایی با پزشک کودک خود مشورت کنید. اگر کودک شما پس از مصرف شیر استفراغ می‌کند بهتر است قطره آ د را قبل از شیردهی به کودک بدهید. پس از ۲ سالگی مصرف این قطره توصیه نمی‌شود مگر اینکه پزشک کودک شما بر مصرف آن تاکید کند.

آیا قطره آ د خواب آور است؟

در حالت عادی این قطره تاثیر خواب آوری ندارد و فقط به رشد و نمو مطلوب کودک کمک می‌کند. اگر شما متوجه شدید که نوزاد یا کودک شما پس از مصرف قطره آ د دچار خواب آلودگی می‌شود مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. زیرا خواب آلودگی یکی از علائم مسمومیت دارویی است که نیاز به درمان فوری دارد.

آیا قطره آ د باعث اسهال می‌شود؟

قطره آ د نه تنها باعث اسهال نمی‌شود بلکه کمک می‌کند کودک و نوزاد شما دچار اسهال نشود. این مکمل در شرایطی باعث بروز اسهال می‌شود که آن را بیش از حد مصرف کنید. برای جلوگیری از این وضعیت فقط مقدار توصیه شده مکمل را به کودک بدهید و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

سخن پایانی
همانطور که در این مقاله خواندید اگر به کودک خود قطره آ د ندهید به دلیل کمبود این ویتامین ها کودک شما دچار مشکلات و بیماری های مختلفی خواهد شد. مهمتر از همه اینکه روند رشد او به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و جبران آن تقریبا غیر ممکن است. عدم استفاده از این مکمل غذایی باعث تضعیف سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری های مختلف می‌شود. برای انتخاب بهترین قطره AD به سایت داروخانه داروبوم مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.