کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می شود؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ویتامین C، D و E سه تا از بهترین ویتامین ها برای روشن کردن لک های قهوه ای هستند و هر کدام به تولید کلاژن و مهار ملانین کمک می کنند. ویتامین B9 و آهن همچنین در ساخت گلبول های قرمز که به رشد سلول های جدید پوست کمک می کند، مهم است.

یکی از مشکلات پوستی رایج در بین افراد لک صورت می باشد. برای بروز لک علل و دلایل مختلفی شناخته شده است. اما کمتر کسی می دانید که کمبود ویتامین ها نیز موجب پیدایش لک پوستی می شود. برای اینکه بدانید کمبود کدام ویتامین باعث لک صورت می شود و همچنین راه های درمان آن تا آخر مقاله همراه ما باشید.

لک صورت یک مشکل پوستی می باشد که عوامل مختلفی در ایجاد آن دخیل هستند. معمولا لک های پوستی بر اثر مواجهه زیاد با آفتاب بر روی پوست ایجاد می شوند. البته دلایل دیگری مانند وراثت، اختلالات هورمونی و … نیز می تواند سبب ایجاد لک های پوستی گردد. پوست تاثیر بسزایی در زیبایی افراد دارد زمانی که دچار مشکل یا ضایعه ای شود، زیبایی فرد دچار مشکل شده و اعتماد به نفس او کاهش می یابد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی راه های بسیاری جهت از بین بردن ضایعات پوستی از جمله لک ایجاد شده اند.

یکی از راحت ترین روش ها جهت رفع لکه های پوستی استفاده از لیزر می باشد. این روش با وجود راحتی ممکن است سبب آسیب به سلامتی فرد گردد. علاوه بر این، قیمت لیزر هم کمی بالاست. از سوی دیگر تولیدکنندگان محصولات آرایشی دست به اختراع کرم های مختلفی برای پوست زده اند. هر یک از کرم ها مخصوص مشکل خاصی است. یکی از کرم هایی که با کیفیت های مختلف تولید می شود کرم لکه بر صورت است. از بین روش های برطرف کننده لک استفاده از کرم راحت تر و کم خطر می باشد.

شایع ترین علل بروز لک صورت

لک صورت علت های مختلفی می تواند داشته باشد. در ادامه اصلی ترین دلایل ایجاد لک های پوستی را با هم بررسی می کنیم؛

۱- ملاسما

لک صورت بر اثر عوامل مختلفی ایجاد می گردد. یکی از مشکلاتی که بر روی پوست صورت ایجاد می شود ملاسما می باشد. ملاسما به لک های قهوه ای گفته  می شود که معمولا بر روی گونه ها، لب بالایی، نوک دماغ، چانه و پیشانی ایجاد می شود. پیشانی رایج ترین محل بروز ملاسما می باشد. اصلی ترین دلیلی که سبب بروز ملاسما می گردد، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید است. جهت محافظت از پوست در برابر نور خورشید بهتر است از کرم ضد آفتاب مناسب پوست استفاده گردد.

۲- بارداری

لک صورت در دوران بارداری یکی از مشکلات رایج در این دوران است. زنان باردار به دلیل تغییراتی که در بدن آن ها صورت می گیرد. دچار مشکلات مختلف از جمله لک های پوستی می شوند. لک های بارداری بر روی پیشانی و چانه و به تدریج ایجاد می شوند. این لک ها دائمی نبوده و معمولا پس از فارغ شدن مادر از بین می روند. اما ممکن است فرآیند نابودی تا ماه ها پس از فارغ شدن ادامه پیدا کند. اما بالاخره از بین خواهند رفت.

۳- نور خورشید

لک صورت به دلایل مختلفی از جمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می گردد. با افزایش سن پوست صورت دچار لک های مختلفی می شود. درست است که افزایش سن می تواند یکی از دلایل ایجاد لک های پوستی باشد. اما ممکن است این لک ها بر اثر تابش نور خورشید و عدم حفاظت پوست در مقابل آن ایجاد شده باشد. استفاده از کرم های ضد آفتاب از مشکلات پوستی جلوگیری نموده و به سلامت پوست شما کمک خواهد کرد.

۴- عوارض جانبی دارو

برخی از داروها با افزایش رنگدانه های پوستی سبب ایجاد لک های تیره در پوست می شوند. داروهایی مانند تتراسایکلین، داروهای روانگردان و داروهای التهاب غیر استروئیدی از جمله داروهایی هستند که لک های پوستی جزء عوارض جانبی آن ها می باشد.

۵- التهاب

لک صورت ممکن است پس از یک مشکل التهابی ایجاد شود. التهاب سبب ایجاد لک های تیره در پوست می گردد. اگزما، آکنه، پسوریازیس، زخم و سوختگی از جمله دلایل ایجاد التهاب بر روی پوست هستند.

۶- جای زخم

لک صوت می تواند نتیجه یک جای زخم باشد. گاهی ممکن است بر اثر حادثه ای بر روی پوست زخم ایجاد شود.  زخم ها پس از بهبودی جایی مانند لک یا سیاهی را بر جای می گذارند. البته گزیدگی حشرات هم ممکن است سبب ایجاد زخم و در نهایت ایجاد لک شود. لک های ناشی از زخم معمولا ماندگار نیستند. این لک ها پس از مدتی از بین خواهند رفت و نیازی به مصرف کرم خاصی جهت از بین بردن آن ها نیست.

۷- تحریک پوست

لک صورت می تواند به دلیل مصرف مواد آرایشی نیز ایجاد گردد. مصرف برخی از محصولات آرایشی می توانند سبب ایجاد لکه های تیره بر روی پوست گردند.

۸- دیابت و چاقی

دیابت و چاقی نیز می توانند از عوامل ایجاد لکه های پوستی باشند. ممکن است پوست افراد مبتلا به چاقی و دیابت نوع دو بر اثر آکانتوز نیگریکانس که یک بیماری پوستی می باشد دچار تیرگی شود. این لک ها شباهت زیادی به لک های پیری دارند.

بیشتر بخوانید:
برای خرید انواع کرم ضد لک قوی به صفحه محصولات ضد لک و روشن کننده پوست در داروخانه داروبوم مراجعه کنید.

کمبود چه ویتامینی باعث لک صورت می شود؟

لک صورت ممکن است بر اثر کمبود ویتامین در بدن ایجاد شود. گاهی کمبودها و مشکلات بدن، خودشان را به صورت نشانه خارجی بر روی پوست صورت و بدن بروز می دهند. لک قهوه ای یکی از این علایم خارجی است؛. معمولا تشخیص این نشانه ها کار آسانی نیست و باید به پزشک مراجعه شود. لک های پوستی روی پوست صورت هم می تواند عاملی مانند کمبود ویتامین داشته باشد. در ادامه با چند مورد از ویتامین هایی که کمبود آن ها سبب ایجاد لک بر روی پوست صورت می شود را به شما معرفی می کنیم؛

بیشتر بخوانید:
جوش دیگر نشانه کمبود ویتامین در بدن است. برای اینکه درباره کمبود ویتامین و جوش بیشتر بدانید مطالعه مقاله «کمبود کدام ویتامین باعث جوش صورت می شود» را پیشنهاد می کنیم.

ویتامین D

یکی از ضروری ترین ویتامین هایی که باید در رژیم غذایی ما خصوصا زنان باردار گنجانده شود، و میزان آن هم در منابع غذایی کم می باشد ویتامین دی است. ویتامین دی و لک صورت ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. کمبود این ویتامین در بدن سبب خشکی پوست و ایجاد لک بر روی پوست صورت و بدن می شود. سیاهی زیر چشم و رنگ پریدگی پوست می تواند از علائم کمبود ویتامین دی باشد. نور خورشید منبع اصلی تامین ویتامین دی است اما قرص ویتامین دی جایگزین مناسبی به حساب می آید. مصرف قرص ویتامین دی برای لک صورت از موثرترین راه هاست.

ویتامین C

ویتامینC جزء ضروری ترین ویتامین ها جهت جلوگیری از چین و چروک پوست و جوان سازی آن است. در صورت کمبود این ویتامین در بدن پوست صورت خشک شده و خیلی سریع دچار آفتاب سوختگی می شود. لک های پوستی هم می تواند از علائم کمبود این ویتامین در بدن فرد باشد.

ویتامین E

ویتامینE هم یکی از اساسی ترین ویتامین های تاثیرگذار بر روی زیایی پوست می باشد. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به جوان ساز پوست کمک شایانی می کند. کمبود این ویتامین سبب ایجاد چین و چروک بر روی پوست می شود. کمبود ویتامین E ممکن است خودش را به صورت لک های پوستی نشان دهد. مصرف موضعی و خوراکی قرص ویتامین ای برای از بین بردن لک های صورت مفید می باشد.

آیا قرص آهن باعث لک صورت می شود؟

یکی از مهم ترین دلایلی که سبب ایجاد تیرگی بر روی پوست می شود کمبود ویتامینB12  و آهن می باشد. تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر تیرگی پوست صورت از طرف کسانی که قرص آهن مصرف می کنند اعلام نشده است. اما مصرف خودسرانه این قرص می تواند سبب آسیب به بدن شود. بهتر است مصرف این قرص را با تجویز پزشک آغاز کنید.

کمبود اسید فولیک و لک صورت

اسید فولیک یا ویتامین B9 به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. همچنین موجب رشد و تکثیر سلول های سالم پوستی می شود. در صورت کمبود فولیک اسید، ممکن است رنگدانه های پوستی از بین برود و همچنین خطر کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک افزایش می یابد که منجر به رنگ پریدگی پوست می شود.

راه های از بین بردن لک های صورت

لک صورت معمولا نیازی به از بین بردن ندارد چرا که به مرور زمان خودش از بین می رود. اما به دلیل اثراتی که بر روی زیبایی فرد دارد و طولانی شدن زمان از بین رفتن این لک ها. افراد می خواهند آن ها را زودتر از بین ببرند. متخصصان پوست معمولا کرم ها و روش های مختلفی را برای از بین بردن لک ها و روشن شدن پوست ارائه می دهند. در ادامه چند روش موثر در از بین بردن لک های صورت را به شما معرفی می کنیم؛

لیزر درمانی: یکی از رایج ترین روش های درمان لک های صورت استفاده از این روش است.  رایج ترین لیزر برای درمان لک های صورت IPL یا پالسی می باشد.

میکرودرم ابریژن: در این روش متخصص از دستگاه های خاصی استفاده می کند و با ساییدن لایه خارجی پوست لک های موجود بر روی آن را از بین می برد.

لایه برداری شیمیایی: استفاده از محلول های شیمیایی جهت از بین بردن لک های پوستی یکی از روش های از بین بردن لک های پوستی است. این روش لایه سطحی پوست را از بین می برد و در نهایت سبب رشد یک لایه جدید پوستی می شود.

قرص سفید کننده پوست

با وجود انواع روش های درمانی و کرم های موضعی که لایه سطحی پوست را هدف قرار می دهند، برخی مکمل ها نیز هستند که با مصرف آنها سلول های پوستی از درون تغذیه شده و رنگدانه ها کاهش می یابند. قرص پیگمنتا معروف ترین و موثرترین این مکمل هاست. پیگمنتا با در بر داشتن ترکیبات روشن کننده پوست از جمله گلوتاتیون و ویتامین C به طور اختصاصی پوست را روشن و یکدست می کند.

قرص پیگمنتا برای سفیدی پوست

سخن پایانی
در این مطلب به این موضوع پرداختیم که کمبود کدام ویتامین باعث لک های پوستی می شود. اگر به دنبال قرص برای درمان لک صورت هستید مصرف مولتی ویتامین ها از درون لک ها را درمان می کنند. مولتی ویتامین ها حاوی انواع ویتامین و مینرال های ضروری برای تقویت سلامت پوست هستند.

منبع: justinboey

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.