مصرف کلسیم برای دیسک کمر خوبه؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
کلسیم موثرترین ماده معدنی تاثیرگذار در استحکام استخوان های بدن انسان می باشد. کلسیم ماده ای است که در تمام سنین از کودکی تا کهنسالی مصرف آن حائز اهمیت است. این ماده ضروری از راه های مختلف مانند مصرف لبنیات خصوصا شیر و همین طور قرص کلسیم به بدن جذب می شود. در این مقاله قصد داریم درباره فواید مصرف کلسیم برای دیسک کمر صحبت کنیم. جهت توضیحات بیشتر تا آخر مقاله همراه ما باشید.

ارتباط بین کلسیم در پیشگیری و درمان دیسک کمر

کلسیم ضروری ترین ماده در بدن جهت استحکام استخوان ها می باشد. یکی از شایع ترین بیماری های مفصلی که هم در بین زنان و هم در بین مردان رواج دارد دیسک کمر است. دیسک کمر به علت بیرون زدگی استخوان هسته مرکزی کمر از میان حلقه های اطراف آن اتفاق می افتد. زمانی که فرد به دیسک کمر مبتلا می شود درد بسیاری را در ناحیه کمر و حتی پاها حس می کند. یکی از راه هایی که معمولا همگان انتخاب می کنند عمل جراحی است. پزشک متخصص عمل جراحی را زمانی انجام می دهد که عمل تنها راه باقی مانده باشد.

همانگونه که می دانید کلسیم عامل اصلی سفتی و استحکام استخوان می باشد. تحقیقات نشان داده است افرادی که از مصرف شیر خودداری می کنند به مرور دچار نرمی و در نهایت پوکی استخوان می شوند. با توجه به نقش مهمی که این عنصر در بدن ما دارد پس باید مصرف آن را جدی بگیریم. کمر هم از استخوان تشکیل شده است. پس کلسیم می تواند یکی از عناصر تاثیرگذار در ترمیم یا بهبود دیسک کمر باشد. در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی می کنیم.

مقادیر توصیه شده کلسیم در بزرگسالان

کلسیم به میزان مناسبی برای کلیه افراد ضروری می باشد. همه افراد با توجه به سن و جنسشان باید به میزان مناسبی این عنصر اساسی را دریافت کنند. زنان به دلیل شرایط خاصی که در طول زندگی برایشان پیش می آید باید با توجه به شرایط سنیشان این عنصر کاربردی را دریافت کنند. گروه های سنی مختلف به ترتیب زیر است؛

زنان ۵۰ الی ۲۵ سال و زنان تحت درمان استروژن: به دلیل مسائل مربوط به عادت های ماهانه در زنان این افراد از سن ۲۵ تا ۵۰ سالگی، همچنین پس از یائسگی در در زمان استفاده از درمان استروژن باید روزانه به میزان ۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰میلی گرم از این عنصر را دریافت کنند.

زنان یائسه کمتر از ۶۵ سال: در صورتی که تحت درمان استروژن نیستند باید روزانه به میزان ۱۵۰۰ میلی گرم از این عنصر را دریافت کنند.

مردان ۲۵ تا ۶۵ ساله: میزان مصرف مورد نیاز روزانه این افراد ۱۰۰۰ میلی گرم در روز است.

تمامی افراد بالای ۶۵ سال: میزان مورد نیاز این افراد در طول روز ۱۵۰۰ میلی گرم می باشد.

آیا مصرف کلسیم برای درمان دیسک کمر مناسب است؟

کلسیم می تواند اثر بسزایی بر ستون فقرات داشته باشد. کلسیم عامل اصلی سفتی و استحکام استخوان های بدن می باشد. افرادی که در بدن خود این عنصر را کم دارند دیگر توان کسب ویتامینD ناشی از نور خورشید و غذاهای مختلف را ندارند. معمولا افرادی که از لحاظ بدنی ضعیف هستند و استخوان بندی آنان نرم می باشد. به راحتی و با بلند کردن اجسام سبک هم دچار آسیب دیدگی می شوند. یکی از جاهاییی که استخوان های حساسی دارد و در صورت کمبود کلسیم دچار مشکل می شود کمر است. قطعا افرادی که در طول زندگی به میزان کافی کلسیم دریافت میکنند و استخوان های قوی و محکمی دارند کمتر دچار مشکلات مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان و انواع دیسک های مانند دیسک کمر، دیسک گردن و … می شوند.

پیشگیری از کمر درد با مصرف کلسیم و ویتامینD

کلسیم و ویتامینD می توانند از کمردرد پیشگیری کنند. همانگونه که در بخش های قبلی مقاله نیز بیان کردیم. کلسیم منجر به استحکام استخوان های بدن میشود. این عنصر کاربردی را می توان از طریق مصرف شیر و دیگر لبنیات کسب کرد. در کنار این عنصر ویتامینD نیز میتواند به درمان بیماری های مرتبط با استخوان مانند کمردرد کمک کند. این دو عنصر می توانند استحکام استخوان را افزایش دهند.  علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند بلکه سبب پیشگیری از دردهای مربوط به ستون فقرات مانند کمر درد می شوند.

ویتامین های تقویت کننده عضلات و استخوان ها

ویتامین ها از ضروری ترین مواد مغذی مورد نیاز برای بدن هستند. بدن بدون ویتامین دچار اختلال شده و پس از مدتی کمبود ممکن است دچار آسیب های جبران ناپذیر شود. ویتامین ها انواع مختلفی دارند و از غذاها و خوراکی های مختلفی جذب بدن می شوند. میوه و سبزیجات بیشترین میزان ویتامین را در خود دارند. در ادامه به شما انواع ویتامین های مورد نیاز جهت تقویت عضلات و استخوان ها را معرفی می کنیم.

ویتامین D

ویتامینD به حفظ کلسیم و فسفات بدن کمک می کند. کمبود ویتامینD در بدن سبب اختلال در استخوان می گردد. به دلیل تاثیری که کلسیم در استحکام استخوان ها دارد و تاثیری که ویتامینD در حفظ آن دارد، پس این ویتامین باید در رژیم غذایی روزانه ما گنجانده شود. مواد غذایی حاوی امگا ۳ سبب جذب این ویتامین می شوند.

ویتامین C

همه ما از تاثیر ویتامینC بر سیستم ایمنی بدنمان آگاهیم و در زمان سرماخوردگی مواد حاوی ویتامینC را جهت بهبودی مصرف می کنیم. این ویتامین مفید در استخوان سازی نیز موثر است پس باید در برنامه غذایی ما گنجانده شود. میوه هایی مانند پرتقال و لیمو حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین K

ویتامینK یکی از اصلی ترین مواد در افزایش تراکم استخوان ها و پیشگیری از شکستگی استخوان است. این ویتامین قادر است در بدن ما استخوان جدیدی را تشکیل دهد. پس مصرف مواد حاوی ویتامینK نیز ضروری می باشد.

ویتامین B12

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای استخوان های بدن رخ دهد از بین رفتن استخوان است. پس این ویتامین یکی از ضروری ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است. افراد برای قوی شدن استخوان های خود نیازمند تغذیه مناسب و حاوی این ویتامین هستند.

مواد معدنی مورد نیاز در استحکام استخوان

در کنار ویتامین ها مواد معدنی نیز تاثیر بسزایی در استحکام، تقویت و تولید استخوان دارند. در ادامه دو ماده معدنی موثر در استخوان سازی را به شما معرفی می کنیم؛

پتاسیم

پتاسیم تاثیر بسزایی در حفظ تعادل قلیایی استخوان، پیشگیری از دفع کلسیم و تقویت استخوان ها دارد.

منیزیم

منیزیم نیز یکی از ضروری ترین مواد معدنی تاثیرگذار در استخوان است. این ماده معدنی به افزایش قدرت استخوان و افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری های مرتبط با استخوان کمک می کند. آجیل و سبزیجات سبز حاوی منیزیم می باشند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.