خواص روغن کنجد برای سلامتی و زیبایی

آنچه در این مقاله می خوانید:
روغن کنجد از دانه های کنجد گرفته می شود. سه کشور هند، چین و میانبار برترین تولید کنندگان روغن کنجد هستند. روغن کنجد مصارف گوناگونی دارد؛ در پخت و پز و روی سالاد استفاده می شود، طعم و عطر آجیلی به وعده های غذایی اضافه می کند و یک ترکیب رایج در غذاهای آسیایی است. روغن کنجد برای ماساژ نیز مفید است. روغن کنجد مقدار قابل توجهی از ویتامین هایی مانند ویتامین E و ویتامین K را دارا می باشد. ویتامین ها و سایر اجزای مفید موجود در روغن کنجد دلایلی می باشد که چرا روغن کنجد بسیار سالم و مغذی است. برای اینکه از خواص روغن کنجد بیشتر بدانید توصیه می کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

روغن کنجد برای چی خوبه؟

روغن کنجد پایه بسیاری از روغن های گیاهی است. روغن کنجد همچنین دارای خواص ضد میکروبی است که به از بین بردن هرگونه قارچ از بدن کمک می کند و در عین حال سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

روغن کنجد علاوه بر مصرف خوراکی و موضعی در صنایع متعدد در عطرها، لوازم آرایشی، کرم ها، حشره کش ها، قارچ کش ها و حلال های تزریق عضلانی نیز بکار می رود.

با این تفاصیل بیایید نگاه دقیق تری به فواید روغن کنجد برای سلامتی و زیبایی داشته باشیم.

خواص روغن کنجد برای پخت و پز

جایگزینی روغن کنجد با روغن های پخت و پز دیگر به کاهش فشار خون به دلیل آنتی اکسیدان هایی مانند کنجد و ویتامین E کمک می کند. روغن کنجد مقادیر بالای اسیدهای چرب و خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آن را به انتخابی محبوب برای دوستداران سلامتی تبدیل کرده است.

محصول پیشنهادی:
روغن کنجد خوارکی مقادیر فراوانی ویتامین E دارد، چنانچه در حال حاضر دسترسی به این روغن پرخاصیت برایتان محدود است می توانید برای دریافت ویتامین ای، قرص ویتامین e را جایگزین کنید.

دانه‌های کنجد حاوی فیتواسترول‌ها (استروئیدهایی که کلسترول را تنظیم می‌کنند) بیش از هر دانه یا آجیل دیگری است. اگرچه خواص فیتواسترول‌ها بیشتر از دانه‌های کنجد خام به دست می‌آید، اما مصرف روغن کنجد نیز این فواید را برای سلامتی تامین می کند.

روغن کنجد ۴۱ درصد چربی اشباع نشده چندگانه است. ترکیبات لیگنان موجود در روغن کنجد (سسامول، سزامین و سزامولین) آنتی اکسیدانی هستند که در دمای ۳۳۸ درجه فارنهایت پایدار می مانند و از تجزیه روغن در گرما جلوگیری می کنند. افزودن روغن کنجد به روغن های پخت و پز با ثبات کمتر، طعم غذاهای سرخ شده را لذیذتر می کند.

خواص روغن کنجد در بینی

روغن کنجد بسیار مغذی و مرطوب کننده است و مجاری بینی خشک، تحریک شده یا گرفته را تسکین می بخشد.  روغن کنجد خالص در مقایسه با محلول نمکی  به طور شگفت انگیزی در تسکین خشکی بینی موثرتر می باشد. روغن کنجد همچنین نتایج بهتری در بهبود احتقان بینی داشت.

خواص روغن کنجد برای پوست دور چشم

روغن کنجد را می توان به صورت موضعی برای رطوبت رسانی پوست ظریف اطراف چشم استفاده کرد. روغن کنجد سدی روی سطح پوست ایجاد می کند که باعث آبرسانی آن می شود. این سد به حفظ آب در پوست کمک می کند.

خواص روغن کنجد برای پوست

روغن کنجد برای پیشگیری و درمان مشکلات پوستی مختلفی مفید است. از جمله مهم ترین کاربردهای روغن کنجد برای پوست عبارتند از:

۱- درمان آکنه

استفاده از روغن کنجد برای پوست های مستعد آکنه می تواند موثر باشد. خواص ضد باکتریایی آن با پاکسازی آلودگی و چربی های انباشته شده از ایجاد آکنه جلوگیری می کند. همچنین می توان روغن کنجد را برای از بین بردن جای جوش مصرف کرد.

۲- پاکسازی پوست

پوست وسیع ترین اندام بدن است و به همین دلیل بیشترین تاثیرات آلودگی را به شکل کثیفی و سموم انباشته شده می پذیرد. روغن کنجد را می توان به مدت ۱۵ دقیقه گرم کرد و روی پوست قرار داد و سپس آن را شسته تا پوست را پاک سازی کند و میکروب ها را از بین ببرد.

۳- درمان چین و چروک

استفاده از روغن کنجد برای ماساژ صورت یک روش بدون دردسر برای باز کردن گره های پیشانی و همچنین سفت کردن پوست صورت است. استفاده از روغن کنجد یک راه موثر برای سفت کردن پوست شل شده و خلاص شدن از شر خطوط ریز پوست است.

محصول پیشنهادی:
مصرف موضعی روغن کنحد برای برطرف کردن چین و چروک سطحی مفید می باشد، شما برای اثربخشی بیشتر می توانید قرص کلاژن را به طور روزانه در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای خرید قرص و پودر کلاژن داروخانه آنلاین مراجعه کنید.

۴- ترک خوردگی پاشنه

روغن کنجد، خواص مغذی و محتوای چربی به پر کردن شکاف های موجود در پوست کمک می کند. به همین دلیل است که روغن کنجد یک ترمیم کننده موثر برای ترک پاشنه پا است. همچنین باعث کاهش درد و بهبود سریعتر ترک ها می شود.

۵- ماساژ بدن

ماهیت سم زدایی روغن کنجد آن را به یک ماساژ دهنده خوب تبدیل می کند. ضخامت روغن سموم عمیق را از بدن دفع می کند و پاکسازی کامل را به ارمغان می آورد.

خواص روغن کنجد برای کودکان

روغن کنجد برای کودکان بیشتر برای ماساژ آنها استفاده می شود. ماساژ و لمس محبت آمیز کودک اثرات مثبتی روی مغز، بدن و رشد عاطفی کودک دارد. علاوه بر ماساژ درمانی روغن کنجد را می توان از شش ماهگی وارد رژیم غذایی کودک کرد. برخی هم به سنین بالای یکسال معتقد هستند، اساسا سنی که روغن کنجد به برنامه غذایی کودک افزوده می شود مهم نیست، باید دستگاه گوارش کودک آمادگی هضم آن را داشته باشد. همچنین اگر مادر شیرده از روغن کنجد مصرف کند روغن از شیر او عبور می کند و برای کودک شیرخوار نیز مفید است.

سخن پایانی
در این مقاله به طور مختصر درباره فواید و خواص روغن کنجد صحبت کردیم. مزایای مصرف روغن کنجد بیشمار است و در یک مقاله نمی گنجد. اما مطالب گفته شده برخی از مهم ترین خواص روغن کنجد برای سلامتی می باشد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.