کمبود کدام ویتامین باعث جوش صورت می شود؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
دلایل متعددی برای جوش صورت وجود دارد. کارشناسان معتقدند که کمبود برخی ویتامین ها و مواد مغذی ممکن است در بروز جوش نقش داشته باشند. در این مقاله از مجله داروبوم به این موضوع می پردازیم که کمبود کدام ویتامین باعث جوش صورت می شود؟ و همچنین ویتامین هایی را که به پیشگیری و درمان آکنه کمک می کنند از منظر علمی بررسی می کنیم. همراه ما باشید.

جوش صورت چیست؟

جوش یک پوسچول یا پاپول کوچک است؛ زمانی ایجاد می شود که منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده پوست مسدود و عفونی می‌شوند و منجر به ضایعات متورم و قرمز پر از چرک شوند.. جوش ها اغلب روی صورت، پشت، سینه و شانه ها تاثیر می گذارند. این مسئله به این دلیل است که غدد چربی زیادی در این نواحی از پوست وجود دارد.

جوش عارضه ای است که بیشتر نوجوانان در دوران بلوغ با آن مواجه می شوند، اما ممکن است در هر سنی که باشیم که جوش بزنیم. در دوران بلوغ، هورمون ها تغییر می کند که باعث می شود غدد چربی که در پایه فولیکول های مو قرار دارند بیش فعال شوند. در نتیجه، جوش‌ بیشتر در سنین نوجوانی و در حوالی قاعدگی برای خانم ها بروز می کند.

علل پیدایش جوش چیست؟

همان طور که گفتیم سر و کله جوش ها زمانی پیدا می شود که منافذ پوست با سبوم و پوست مرده مسدود شود. گاهی اوقات این امر منجر به عفونت و التهاب می شود. چرا که روی پوست عده ای بیشتر از دیگران تأثیر می گذارند که علت آن ناشناخته است. بیایید چند مورد از دلایل جوش زدن را با هم بررسی کنیم.

۱- غدد چربی و جوش

غدد سباسه غدد ریز پوستی هستند که سبوم ترشح می کنند، ماده ای مومی یا روغنی که پوست و مو را روان می کند. غدد چربی در داخل منافذ پوست ما، در همه جای بدن به جز کف دست ها و کف پاها، یافت می شوند. غدد چربی روی صورت و پوست سر نسبت به جاهای دیگر بیشتر است.

از آنجایی که غدد در داخل منافذ سبوم تولید می کنند، سلول های جدید پوست دائما در حال رشد هستند و لایه های بیرونی پوست در حال ریختن هستند. گاهی اوقات سلول های مرده پوست از بین نمی روند. آنها در منافذ باقی می مانند و توسط سبوم چسبنده به هم می چسبند و باعث مسدود شدن منافذ می شوند. انسداد منافذ در دوران بلوغ بیشتر اتفاق می افتد، زیرا غدد چربی در این زمان سبوم بیشتری تولید می کنند.

۲- عفونت باکتریایی

در جایی که سبوم و سلول‌های مرده پوست جمع می‌شوند و منافذ را مسدود می‌کنند، این امر باعث رشد باکتری‌های نامطلوب از جمله باکتریP. acnes (Propionibacterium acnes) می شود که رشد آهسته هم دارد.

پروپیونی باکتریوم آکنه به طور عادی روی پوست ما وجود دارد، اما وقتی شرایط مناسب باشد، می تواند با سرعت بیشتری تکثیر شود و مشکل ساز شود. این باکتری با رشد آهسته از سبوم تغذیه می کند و ماده ای تولید می کند که باعث پاسخ ایمنی می شود. این پاسخ منجر به التهاب و لکه های پوستی می شود.

اگر چه برخی جوش های مرتبط با عفونت باکتریایی هستند، اما مسری نیستند. یک نفر نمی تواند از تماس با فرد دیگر جوش بزند.

بیشتر بخوانید: بهترین کرم ضد جوش چیه؟

۳- حساسیت به تستوسترون

محققان در یافته اند که بین جوش و سطوح بالاتر تستوسترون و سایر آندروژن ها، هورمون های مردانه که در زنان نیز در سطوح پایین تر وجود دارد، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. به نظر می رسد که سطوح بالاتر تستوسترون باعث فعالیت بیشتر در غدد چربی می شود که منجر به مسدود شدن منافذ بیشتر و احتمال بیشتر آکنه می شود.

۴- رژیم غذایی

نقش رژیم غذایی در بروز آکنه نامشخص است، اما از آنجایی که یک رژیم غذایی سالم و متعادل به عنوان عاملی برای ارتقای سلامت شناخته شده است، برخی از عوامل رژیم غذایی ممکن است بر احتمال ابتلا به آکنه یا جوش تاثیر بگذارد. البته نباید تمام چربی ها را از رژیم غذایی حذف نکنید. چربی های سالم از آجیل، دانه ها و روغن زیتون تا حد زیادی به کنترل التهاب کمک می کنند.

کمبود کدام ویتامین باعث جوش صورت می شود؟

شناسایی منبع اصلی جوش اولین قدم برای از بین بردن جوش است. رژیم غذایی، عدم تعادل هورمون ها، آلرژی‌، ضعیف شدن سیستم ایمنی و… از عللی است که موجب پیدایش جوش می شود. یکی از منابع اصلی بررسی مواد غذایی دریافتی است. غذایی که می خوریم تاثیر مستقیم روی پوست ما می گذارد. افراد مبتلا به آکنه ممکن است ندانند که کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی نیز باعث جوش می شود. در ادامه برخی از ویتامین هایی که کمبود آنها باعث جوش زدن می شوند را معرفی می کنیم.

۱- کمبود ویتامین A و بروز جوش

ویتامین A نام گروهی از ترکیبات شیمیایی به نام رتینوئیدها است. این ویتامین در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارد، از جمله عملکرد سیستم ایمنی، تولید مثل، ارتباط بین سلول ها، عملکرد صحیح قلب، ریه ها و کلیه ها.

همچنین تحقیقات نقش ویتامین A را در مقابله با عملکرد باکتری های عامل آکنه نشان می دهد. ویتامین A به نظر می رسد برخی از اثرات باکتری acnes بر روی سلول های پوست را مختل می کند. با این حال، محققان باید مطالعات بیشتری را برای درک بهتر این اثرات و تعیین نحوه استفاده از ویتامین A برای درمان آکنه انجام دهند.

بسیاری از غذاهای گیاهی و حیوانی حاوی ویتامین A هستند، از جمله:

  • جگر گاو
  • انواع خاصی از ماهی ها مانند شاه ماهی، سالمون و تن
  • سبزیجات سبز، از جمله اسفناج و کلم بروکلی
  • سبزیجات نارنجی و زرد مانند سیب زمینی شیرین، هویج و کدو حلوایی
  • میوه هایی مانند طالبی، زردآلو و انبه
  • لبنیات مانند شیر، پنیر و خامه
  • غلات صبحانه غنی شده

ویتامین A همچنین به شکل مکمل غذایی در اکثر داروخانه ها و فروشگاه های معتبر موجود است. قرص ویتامین A همچون سایر مولتی ویتامین ها برای خرید اینترنتی از داروخانه آنلاین داروبوم در دسترس می باشد.

کپسول ویتامین آ یوروویتال

۲- ویتامین D و بهبود جوش

ویتامین D به بدن کمک می کند تا کلسیم را جذب کند و برای سلامت استخوان ها ضروری است. همچنین نقش مهمی در ارتباط بین سلول های عصبی و توانایی بدن برای مبارزه با میکروب ها ایفا می کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که افراد مبتلا به آکنه نسبت به سایر افراد سطوح ویتامین D کمتری دارند. این کمبود ممکن است عاملی در ایجاد آکنه باشد.

ویتامین D همچنین مانع از تأثیرگذاری باکتری های آکنه بر سلول های پوست می شود. این باکتری ها نقش مهمی در ایجاد آکنه دارند.

نتایج این مطالعات نشان می دهد که ویتامین D ممکن است در درمان یا پیشگیری از آکنه مفید باشد، اما برای درک بهتر این یافته ها تحقیقات بیشتری نیاز است.

هنگامی که نور فرابنفش خورشید با پوست برخورد می کند، بدن ویتامین D را به طور طبیعی تولید می کند. با این حال، برخی از غذاها نیز حاوی ویتامین D هستند، از جمله این منابع غذایی عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند سالمون و تن
  • جگر گاو
  • پنیر
  • تخم مرغ
  • قارچ
  • غذاهای غنی شده مانند شیر، آب میوه و غلات صبحانه

داروخانه های حضوری و اینترنتی قرص ویتامین D را می فروشند. این ویتامین به صورت تکی یا ترکیب با سایر ریز مغذی ها در داروخانه های آنلاین در دسترس است.

قیمت قرص اولترا ویتامین D3 ویتابیوتیکس

۳- کمبود زینک و ایجاد آکنه

در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد سطح روی (زینک) در خون افراد مبتلا به جوش و بدون جوش را بررسی کرده اند. محققان دریافته اند که سطح این ماده معدنی در افراد مبتلا به آکنه به میزان قابل توجهی کمتر بوده است. آنها به این نتیجه رسیده اند که رژیم غذایی غنی از زینک می تواند به پیشگیری یا درمان آکنه کمک کند.

یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۱۳ همچنین نشان می دهد که کرم یا پماد زینک ممکن است به درمان آکنه کمک کند. محققان شواهدی یافته اند که نشان می‌دهد زینک دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که ممکن است در کاهش آکنه مفید باشد. زینک همچنین تولید چربی روی پوست را کاهش می دهد.

در این بخش تعدادی از غذاهای غنی از زینک را مشاهده می کنید:

  • مرغ
  • تخم مرغ
  • عدس
  • لوبیا سفید
  • قارچ
  • سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج

همچنین می توان زینک را به عنوان یک مکمل غذایی، چه به عنوان بخشی از یک قرص مولتی ویتامین یا به تنهایی مصرف کرد. شما می توانید انواع گوناگونی از قرص زینک را به صورت آنلاین خریداری کنید.

قرص یونی زینک ابیان

سایر مکمل ها برای جلوگیری از جوش

بسیاری از محصولات مراقبت از پوست برای کنترل و درمان جوش در دسترس هستند، مانند محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید و اسید سالیسیلیک. همچنین درمان های موضعی قوی نیاز به ویزیت توسط متخصص پوست دارد. با این حال عده زیادی از افراد پاک سازی بدن از طریق خوراکی را به کرم و شوینده های ضد جوش ترجیح می دهند.

همان طور که در این مقاله گفتیم مصرف برخی ویتامین ها از بروز جوش تا حد زیادی جلوگیری می کند. از طرف دیگر، عصاره برخی از گیاهان طبیعی مانند گیاه گزنه و گیاه دم اسب برای رفع جوش کمک کننده است. برخی مکمل های غذایی وجود دارد که تمام ویتامین ها، مواد معدنی و گیاهان موثر را یکجا یا جداگانه در خود دارند. کپسول لاکتوزینک درمکس یکی از بهترین مکمل ها برای درمان جوش و آکنه است. در ادامه به معرفی این محصول می پردازیم.

کپسول لاکتوزینک درمکس

کپسول لاکتوزینک درمکس مکمل تقویت پوست و مو و تولید ایران است. این مکمل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که همگی در پیش گیری از جوش و کاهش التهابات ناشی از آن مفید هستند. پاک سازی پوست و جوانسازی پوست از دیگر فواید این محصول است. در ترکیبات کپسول لاکتوزینک ویتامین ای، ویتامین های گروه ب و ماده معدنی زینک به چشم می خورد. در فرمول این کپسول عصاره گیاهان مفید در درمان آکنه همچون گزنه، بنفشه و دم اسب نیز برای اثر گذاری بیشتر وجود دارد.

کپسول لاکتوزینک درمکس

سخن پایانی
ویتامین ها نقش اساسی در عملکرد کلی بدن دارند، کمبود ویتامین عملکرد طبیعی بدن را دچار اختلال می کند. یکی از مشکلاتی که کاهش ویتامین ها و مینرال ها برای بدن دارد ایجاد جوش است. جوش از آن دسته عارضه های پوستی است که درمان قطعی و سریع ندارد و بیشتر پیشگیری از جوش موثر است. پس بهتر است با مصرف غذاهای غنی از ویتامین ها از جوش زدن جلوگیری کنیم. مولتی ویتامین مینرال های مختلفی در دسترس هستند که دریافت مواد مغذی را برایمان آسان تر می کنند.

منبع: medicalnewstoday

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.