انواع جوش صورت و علت آن

آنچه در این مقاله می خوانید:
درمان جوش صورت از آن چالش های همیشگی و پردردسر برای برخی افراد است. اصطلاح جوش برای توصیف انواع آکنه ها شنیده می شود اما اصطلاح دقیقی نیست. جوش انواع مختلفی دارد که هر کدام علل، علائم و درمان جداگانه ای دارد. به همین خاطر شناخت انواع جوش به ما در مسیر پاکسازی و از بین بردن جوش کمک بزرگی می کند. در این مقاله با انواع مختلف جوش آشنا می شویم.

۱- جوش سرسفید

جوش های سرسفید که به عنوان کومدون بسته نیز شناخته می شوند، یکی از رایج ترین انواع جوش صورت هستند. آنها به صورت برجستگی های کوچک یا متوسط روی پوست ظاهر می شوند که معمولاً به رنگ سفید یا همان رنگ پوست هستند.

جوش های سر سفید زمانی ایجاد می شوند که منافذ پوست با ترکیبی از سلول های مرده پوست و سبوم مسدود می شود. این منافذ مسدود شده توسط لایه ای از پوست پوشانده می شود و درون آن چرک ایجاد می شود. این چرک همان چیزی است که به جوش سرسفید ظاهر سفیدرنگ می دهد.

بر خلاف پوسچول اکثر جوش های آکنه دیگر، جوش های سرسفید به عنوان لکه های غیر التهابی در نظر گرفته می شوند. بنابراین بعید است که با این جوش ها ورم و قرمزی را تجربه کنید.

احتمالا وسوسه خالی کردن این جوش ها رهایتان نکند، اما به شما توصیه اکید می کنیم که از دست زدن به این نوع جوش کاملا خودداری کنید. ترکاندن جوش های سرسفید پر از چرک تنها باعث پخش شدن ضایعات و باکتری ها به منافذ دیگر می شود.

محصول پیشنهادی:
برای از بین بردن جای جوش در روزهای اولیه بهتر است از ترمیم کننده استفاده کنید. امکان خرید کرم ترمیم کننده ایرانی و خارجی در سایت داروخانه داروبوم فراهم است.

۲- جوش های سر سیاه

جوش های سرسیاه که به آن کومدون های باز نیز می گویند، نام خود را به این دلیل گرفته اند که به صورت نقاط تیره روی پوست ظاهر می شوند.

مانند جوش های سرسفید، جوش های سر سیاه نیز به دلیل مسدود شدن منافذ ایجاد می شوند. برخلاف جوش‌های سرسفید، آن دسته از سلول‌های چربی و پوست در معرض هوا هستند. این گرفتگی ها با تماس با اکسیژن تغییر رنگ می دهند که به آنها ظاهر تیره می دهد.

بر خلاف تصور رایج، جوش های سرسیاه هیچ ربطی به بهداشت ندارند. اگر جوش های سرسیاه دارید، لطفاً به یاد داشته باشید: شما کثیف نیستید آن ماده سیاه فقط روغن و پوست طبیعی است.

و از آنجایی که جوش های سرسیاه اساساً منافذ بسیار مسدود شده و بدون تورم یا عفونت هستند، غیر التهابی در نظر گرفته می شوند. به عبارت دیگر، آنها مانند سایر لک های آکنه قرمز و دردناک نخواهند بود.

پاکسازی پوست یکی از راه‌های مقابله با جوش‌های سر سیاه است. اما در نهایت، فیشال یک راه حل موقتی اما لازم است.

محصول پیشنهادی:
برای خرید انواع ژل و محلول پاک کننده صورت کلیک کنید.

۳- پاپول

پاپول ها (Papules) برآمدگی های قرمز متورمی هستند که بسیاری از ما آن ها را به عنوان جوش های «معمولی» تصور می کنیم.

مانند سایر لک های آکنه، پاپول ها زمانی ایجاد می شوند که چربی اضافی و سلول های مرده پوست منافذ شما را مسدود کنند. فشار در منافذ مسدود شده ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث پارگی دیواره‌های منافذ شود و کثیفی را در پوست اطراف پخش کند. سیستم ایمنی بدن به پارگی با التهاب پاسخ می‌دهد و ظاهر قرمز و متورم پاپول‌ها را می‌دهد.

پس از چند روز، بیشتر پاپول ها به لک های قابل توجه تری به نام پوسچول تبدیل می شوند. برای کاهش پاپول و کمک به جلوگیری از ایجاد پوسچول، کاهش التهاب بسیار مهم است. به دنبال گیاهان ضد التهابی مانند خیار، گلاب و آلوئه ورا باشید.

۴- پوسچول

پوسچول ها اساساً پاپول هایی هستند که با شروع فعالیت سیستم ایمنی بدن شما با چرک پُر می شوند. برجستگی های قرمز یک کلاه سفید یا زرد متورم ایجاد می کنند و ظاهر جوش های کلاسیک را به پوسچول ها می دهند.

مطمئن نیستید که پوسچول است یا سرسفید؟ پوسچول ها به دلیل التهاب قرمز و متورم می شوند. جوش های سرسفید لک های غیر التهابی هستند، بنابراین باید کمتر قرمز و دردناک باشند.

پوسچول ها می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند، اما بیشتر در نواحی مانند صورت، سینه و کمر دیده می شوند.

همانند پاپول ها، یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ایجاد جوش، متعادل کردن تولید سبوم پوست است. در حالی که مقدار مشخصی سبوم (معروف به روغن طبیعی پوست) ضروری و سالم است، تولید بیش از حد آن می‌تواند منجر به مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش‌ها از جمله پوسچول شود.

اما متعادل کردن تولید سبوم به معنای حذف مرطوب کننده نیست. در واقع، حذف مرطوب کننده می تواند پوست شما را خشک کند و باعث می شود منافذ با چربی بیشتر مسدود شود. بنابراین در روتین مراقبت از پوست آبرسانی مناسب پوست را فراموش نکنید.

محصول پیشنهادی:
برای اطلاع از قیمت مرطوب کننده و آبرسان به سایت داروخانه اینترنتی داروبوم مراجعه کنید.

۵- ندول ها

ندول ها شکل شدیدتری از آکنه هستند که رسیدگی به آن دشوار است. آنها شبیه پاپول ها به نظر می رسند، اما منشا آنها در لایه های عمیق تر پوست هستند، به همین خاطر درمان آنها چالش برانگیز و تقریبا غیرممکن است.

ندول ها مانند برجستگی های قرمز یا همرنگ پوست به نظر می رسند و هرگز کلاهکی مانند جوش های سرسفید یا جوش های سر سفید ندارند. این مدل جوش ها سفت هستند و با لمس دردناک می باشند.

ندول های آکنه می توانند خود به خود یا به صورت تکه های دردناک در سراسر پوست ظاهر شوند. گاهی اوقات آنها حتی با کیست های به همان اندازه دردناک در یک برش به نام آکنه ندولوسیستیک وجود دارند.

 همانطور که قبلاً گفتیم، ندول‌ها در عمق پوست فرو می‌روند و درمان آن سخت است. بهترین راه برای مقابله با آکنه ندولر این است که از جوش ها قبل از شروع آن جلوگیری کنید. اما همچنان اولویت شماره یک پایبندی منظم به برنامه مراقبت از پوست است.

۶- کیست

آکنه کیستیک شکل دیگری از آکنه شدید است که در زیر سطح پوست ایجاد می شود. کیست ها شبیه توده های عمیق و قرمز هستند. اما بر خلاف ندول ها، کیست ها با چرک یا مایعات دیگر پر می شوند و با لمس کردن نرم هستند. در هر صورت، آنها می توانند بسیار حساس و دردناک باشند.

آکنه کیستیک در امتداد صورت و خط فک شایع است. کیست‌ها که در اثر چربی اضافی، پوست مرده و باکتری‌ها به وجود می‌آیند، شکل سرسختی جوش هستند که هفته‌ها یا حتی ماه‌ها باقی می‌مانند.

محصول پیشنهادی:
برای از بین جای جوش های قدیمی می توانید از ضد لک استفاده کنید. برای خرید ضد لک ایرانی و خارجی به داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

از آنجایی که کیست‌ها بسیار نرم به نظر می‌رسند، تخلیه آن‌ها می‌تواند بسیار وسوسه‌کننده باشد. از بین تمام لک‌های آکنه، کیست‌ها بیشترین احتمال را دارند که جای زخم باقی بگذارند، و تلاش برای از بین بردن آن‌ها فقط باعث بدتر شدن جای زخم می‌شود. به علاوه، برداشتن کیست ها می تواند عفونت را گسترش دهد. کندن این قبیل جوش ها در واقع می تواند کیست ها را بزرگتر کند.

آکنه کیستیک ناشی از عدم رعایت بهداشت نیست. اما پیروی از یک روال مراقبت از پوست مغذی که برای پوست های مستعد آکنه طراحی شده است، می تواند به کنترل آکنه کیستیک و جلوگیری از جوش های آینده کمک کند.

علت جوش صورت در خانم ها

اکثر زنان و مردان جوان در طول زندگی خود حداقل چند جوش خواهند داشت. اما به نظر می رسد که آکنه بر مردان و زنان به روش های مختلف تأثیر می گذارد. مردان جوان بیشتر به شکل جدی تری از آکنه مبتلا می شوند. آکنه در زنان جوان بیشتر تصادفی است و با تغییرات هورمونی مانند چرخه قاعدگی مرتبط است.

با افزایش سن زنان، آکنه اغلب بهتر می شود. اما برخی از خانم ها سال هاست که آکنه دارند. برخی از زنان حتی برای اولین بار در سن ۳۰ یا ۴۰ سالگی دچار آکنه می شوند.

برای بسیاری از زنان، آکنه می تواند یک بیماری ناراحت کننده باشد. زنان ممکن است احساس افسردگی، تصویر بدنی ضعیف یا عزت نفس پایین داشته باشند. اما لازم نیست منتظر بمانید تا آکنه از بین برود یا اجازه دهید روند خود را طی کند. امروزه تقریباً هر موردی از آکنه قابل حل است. آکنه همچنین گاهی اوقات قابل پیشگیری است. با متخصص پوست در مورد اینکه چگونه می توانید به پیشگیری از آکنه کمک کنید و اینکه آیا درمان به شما کمک می کند صحبت کنید.

سخن پایانی
در این مقاله به انواع جوش را شناختیم. این امر به ما کمک می کند تا از بروز جوش و آکنه پیشگیری کنیم و در صورت پیدایش بهترین و سریع ترین درمان جوش که بدون عارضه جانبی است انتخاب کنید. برای خرید انواع محصولات مراقبت از پوست مانند ضد جوش، ضد لک، ترمیم کننده، ضد آفتاب و آبرسان می توانید از متخصصان داروخانه آنلاین داروبوم مشاوره تلفنی و اینترنتی دریافت کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.