علت خالی شدن زانو چه می باشد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
بیش از ۱۰٪ از بزرگسال گزارش داده اند که حداقل یک بار در زندگی خود احساس کرده اند زانوهایشان هنگام ایستادن، راه رفتن و بالا و پائین رفتن از پله ها یکباره زانوهایشان خالی کرده است. این اتفاق می تواند در هر سنی، با هر وزن و وضعیت فیزیکی و سطح سلامت تجربه شود. خالی شدن زانو ممکن است تأثیر مخربی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد. اگر می خواهید بدانید علت خالی شدن زانو چیست تا پایان با ما همراه باشید.

خالی شدن زانو چیست؟

خالی کردن زانو به انگلیسی (Giving Way Knee) گفته می شود. سستی و خم شدن زانو رو به جلو با از دست دادن ناگهانی حمایت وضعیتی به دلیل بی ثباتی و ناپایداری زانو، به ویژه در حین فعالیت هایی که نیاز به تحمل وزن است، مشخص می شود. معمولاً با اختلالاتی مانند آرتروز و زانو درد همراه است.

علائم خالی شدن زانو 

سستی و خالی کردن زانو اغلب می تواند با موارد زیر همراه باشد:

  • تورم
  • درد
  • قفل کردن، کلیک کردن، گرفتن
  • سفتی، سختی
  • کاهش دامنه حرکتی

علت خالی شدن زانو هنگام راه رفتن

به دلایل مختلفی ممکن است احساس خالی شدن زانو را تجربه کنیم. این دلایل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این احساسِ ناپایداری یا ضعف زانو می‌تواند خطر زمین خوردن و آسیب به مفاصل زانو را افزایش دهد که به‌طور ناگهانی یا تدریجی در طول زمان افزایش می یابد.

از آنجایی که زانو مفصل پیچیده ای است، دلایل متعددی می تواند باعث خالی کردن زانوها شود:

۱- آسیب رباط های زانو

زانوها دارای چهار رباط اصلی هستند که کشکک یا کلاهک زانو را تثبیت می کنند و استخوان های ران و ساق پا را به هم می پیوندند. این رباط ها عبارتند از:

  • رباط جانبی داخلی (MCL)، در داخل مفصل
  • رباط جانبی جانبی (LCL)، در قسمت خارجی مفصل
  • رباط صلیبی قدامی (ACL)، در وسط مفصل
  • رباط متقاطع خلفی (PCL)، در وسط مفصل

وقتی این رباط‌ها کشیده یا پاره می‌شوند، زانو ناپایدار می‌شود و باعث می‌شود به طور غیرمنتظره‌ای جای خود را از دست داده و در حین انجام فعالیت‌های روزمره دردناک شود.

۲- منیسک

پارگی منیسک (غضروف بین مفاصل زانو) می تواند در حین فعالیت های چرخشی رخ دهد. پارگی منیسک اغلب می تواند با آسیب های رباط زانو در ورزشکاران جوان همراه باشد.

پارگی های دژنراتیو منیسک نیز ممکن است رخ دهد و در افراد بالای ۴۰ سال شایع تر است.

پارگی منیسک می تواند باعث شود که زانو به دلیل درد جا بیفتد و بسته به اندازه و نوع پارگی نیز زانو سست و ناپایدار شود.

۳- بی ثباتی کشکک

کشکک (کلاهک زانو) به طور معمول از طریق شیاری در جلوی زانو می لغزد. ضربه مستقیم یا پیچ خوردگی می تواند کلاهک زانو را از شیار خارج کرده و باعث ناپایداری شود. اگر کلاهک زانو دیگر در این شیار حرکت نکند، می تواند منجر به خالی شدن آن شود.

 ۴- آرتروز

نازک شدن غضروف می تواند منجر به درد و ناپایداری در زانو شود. آرتریت همچنین می تواند باعث سفتی مفاصل، ساییدگی و کاهش دامنه حرکتی شود که منجر به کاهش فعالیت بدنی می شود. ورزش برای حفظ قدرت عضلانی اطراف زانو برای جلوگیری از بی ثباتی و درد بیشتر حیاتی است.

۵- آسیب عصبی

عصب فمورال عضلاتی را که پا را صاف می کنند کنترل می کند. آسیب یا تحریک این اعصاب می تواند باعث ضعف و احساس خالی شدن زانو شود.-

۶- ضعف

ضعف ماهیچه هایی که زانو را کنترل می کنند می تواند باعث تسلیم شدن در هنگام انجام کارهای سخت زانو شود. کارهایی مانند بالا رفتن از پله ها، بلند شدن از روی زمین یا صندلی پایین.

خالی شدن زانوها یکی از رایج ترین مشکلات آرتروز است. برای مشاهده انواع قرص برای درمان آرتروز می توانید به صفحه «قرص آرتروز» در داروخانه داروبوم مراجعه کنید.

علت خالی شدن زانو در نوجوانان

خالی شدن زانو عارضه شایعی است که در تمام سنین ممکن است رخ دهد. نوجوانان نیز سست شدن ناگهانی و خم شدن زانو را تجربه می کنند. خالی شدن زانو در نوجوانان بیشتر به علت ضعف عضلانی، آرتروز، پوکی استخوان یا روماتیسم مفصلی است.

آسیب دیدگی رباط و پیچ خوردگی مفصل زانو  نیز در برخی نوجوانان موجب ناپایداری زانو می شود.

روش های درمان

به طور معمول برای درمان خالی شدن زانوها مراجعه به پزشک توصیه می شود تا با معاینه اولیه یا آزمایشات تخصصی علت خالی شدن زیر پا معین شود.

اصلاح سبک زندگی همچنین می تواند به افرادی که دچار احساس خالی شدن زیر پا هنگام راه رفتن هستند کمک کند. موارد زیر در کاهش علائم خالی شدن زانو موثر است:

  1. به زانوی خود استراحت دهید و از کمپرس سرد استفاده کنید.
  2. می توانید از زانوبند استفاده کنید.
  3. از عصا برای کاهش خطر افتادن در هنگام خم شدن زانوها استفاده کنید.
  4. از آسانسور و پله برقی به جای پله استفاده کنید.
  5. اگر اضافه وزن دارید سعی کنید وزن خود را کم کنید.
  6. همچنین می توانید با مصرف برخی ویتامین ها تا حد زیادی از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

بهترین مکمل برای کنترل خالی کردن زانوها

مصرف مواد مغذی در همان روزهای ابتدایی کمک می کند بیماری را متوقف کنید. افراد زیادی با کمبود ویتامین ها و مینرال ها مواجه هستند که مشاهده کرده اند با مصرف مولتی ویتامین ها سستی و خالی کردن ناگهانی زانو بعد از مدتی خود به خود برطرف شده است.

ویتامین D

اگر از سستی و خالی شدن زانوها رنج می برید، ویتامین هایی وجود دارد که می توانید برای کاهش علائم استفاده کنید. ویتامین D به جذب کلسیم در بدن کمک می کند و خواص ضد التهابی دارد و درد مفاصل را کاهش می دهد. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند. کمبود ویتامین D یکی از عوامل موثر در درد و خستگی مفاصل است. اگر ویتامین D کافی دریافت می کنید، می تواند اطمینان داشته باشید که استخوان های شما را نیز تقویت کند.

ویتامین D برای ترک زانو نیز ضروری است. این ویتامین به بدن کمک می کند تا کلسیم و ویتامین K را که برای تقویت استخوان ها ضروری هستند جذب کند. بدون ویتامین D کافی، بیشتر مستعد ترک خوردن زانو هستید. این ویتامین همچنین به بدن در انتقال انرژی به استخوان ها کمک می کند.

جهت خرید اینترنتی انواع قرص ویتامین دی ایرانی و خارجی به وبسایت داروخانه داروبوم مراجعه کنید.

گلوکزامین

گلوکزامین یک ماده طبیعی است که در بدن یافت می شود و برای سلامت مفاصل حیاتی است. این بخشی از مایع سینوویال، مایعی است که مفاصل را احاطه کرده و بالشتک می‌کند. مصرف منظم مکمل‌های گلوکزامین می‌تواند میزان مایع سینوویال را در مفاصل شما بهبود بخشد، که توانایی آنها را برای خنثی کردن ضربه‌ها بهبود می‌بخشد.

داشتن مقادیر کافی از این ویتامین به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است و از بافت های استخوانی محافظت می کند.

گلوکزامین همچنین به تقویت بافت های همبند که برای تحرک مفاصل بسیار مهم هستند، کمک می کند. کمبود گلوکزامین می تواند باعث درد، ضعف و سوزن سوزن شدن شود که از علائم رایج آرتریت هستند. مصرف مکمل می تواند علایم سستی و ناپایداری زانوها و احتمال مشکلات بعدی را کاهش دهد.

گلوکزامین به بدن کمک می کند تا آسیب غضروف را ترمیم کند. این ماده با تسریع تولید پروتئوگلیکان ها عمل می کند و به عادی سازی متابولیسم غضروف کمک می کند. علاوه بر این، گلوکزامین مکانیسم های ترمیم خود بدن را تقویت می کند. همچنین التهاب و درد مفاصل را کاهش می دهد.

برای خرید بهترین مکمل های گلوکزامین وارد صفحه قرص گلوکزامین در داروخانه آنلاین داروبوم شوید.

سخن پایانی
هنگامی که ساختارهای اطراف زانو به تثبیت مفصل کمکی نمی کنند، ناپایداری مفصل زانو یا به اصطلاح خالی شدن زانو رخ می دهد. عده ای از افراد بیشتر مستعد ناپایدار شدن زانو هستند. این افراد می توانند با جبران کمبودهای تغذیه به کمک مکمل های غذایی به مقابله با این بیماری بپردازند. کلسیم ویتامین دی یکی از بهترین مکمل ها برای از بین بردن خالی شدن و ناپایداری زانو است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.