چرا قرص جوشان گاز دارد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص جوشان برای ما یادآور روزهای سرماخوردگی دوران کودکی است که پزشک برایمان قرص جوشان ویتامین سی تجویز می کرد. اگرچه قصد دکتر کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن و سریع تر خوب شدن ما بود، اما خیلی از ما بقیه قرص ها و شربت های تلخ مزه را به این امید می خوردیم که مادرمان روزی دو سه بار از این قرص های جوشان را داخل آب بیندازد و ما با خوردنش کیفور شویم. دیدن قرص شناور شده در آب که هنگام حل شدن از خود حباب هایی آزاد می کرد واقعا جالب بود. اما چرا قرص جوشان گاز دارد؟ در این مقاله می خواهیم زیر و بم قرص های جوشان را در بیاوریم. اگر دوست دارید بیشتر از قرص جوشان بدانید تا پایان همراه ما باشید.

قرص جوشان چیه؟

قرص‌های جوشان قرص‌هایی بدون پوشش هستند که عموماً حاوی مواد اسیدی و کربنات‌ها یا کربنات‌های هیدروژن هستند که در حضور آب به سرعت واکنش می‌دهند و دی اکسید کربن آزاد می‌کنند.

فن آوری جوشان یک شکل دوز جدید برای مکمل های غذایی و دارویی ارائه می دهد. به روشی علمی تر، می توان گفت که منطق پشت این فناوری کاملاً مبتنی بر ناسازگاری شیمیایی بین منابع اسیدی و بی کربنات آن است. البته این واکنش یک واکنش اتوکاتالیستی است که در نهایت در حضور آب دی اکسید کربن تولید می کند.

قرص های جوشان طوری طراحی شده اند که در تماس با مایعاتی مانند آب یا آبمیوه حل می شوند. قرص های جوشان به دلیل سهولت مصرف در بخش های مختلف از جمله مکمل ها و مصارف دارویی محبوبیت فزاینده ای دارند.

مزایای قرص جوشان

در اینجا به ۷ مزیت قرص های جوشان نسبت به قرص های معمولی می پردازیم.

۱- مصرف ساده و آسان

مصرف قرص های جوشان در هر زمانی از روز و در هر مکانی آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنها را در یک لیوان آب بیندازید و قرص بقیه کار را انجام می دهد. آنها همچنین به خوبی مخلوط و آماده نوشیدن هستند. در مقابل، قرص‌ها یا پودرها باید به دقت اندازه‌گیری شوند و مکرراً هم زده شوند تا نوشیندنی یکدست و بدون تکه های گلوله دار آماده شود.

۲- طعم مطبوع

قرص های جوشان اغلب طعم بهتری نسبت به قرص های معمولی دارند. قرص های معمولی به آرامی حل می شوند که ممکن است جذب کمتری داشته باشند. قرص های جوشان، در مقابل، به سرعت و به طور کامل حل می شوند، به این معنی که از مزایای کامل ترکیبات آن بهره مند می شوید.

۳- بدون ناراحتی معده

قرص های معمولی پس از مصرف به تدریج در معده حل می شوند و گاهی اوقات در برخی افراد معده را تحریک می کند. مزیت قرص های جوشان این است که به طور کامل و یکنواخت حل می شوند به این معنی که غلظت های موضعی مواد تشکیل نمی شود. این موضوع نه تنها طعم بهتری به قرص جوشان می دهد، بلکه احتمال تحریک کمتر بوده و خود عاملی موثر برای جذب سایر مواد تشکیل دهنده است.

۴- افزایش مصرف مایعات

شاید تصور کنید قرص جوشان فقط فواید تغذیه مورد نیاز را تامین می کند اما بد نیست بدانید که مصرف مایعات را نیز افزایش می دهد. با هر قرص جوشانی که مصرف می کنید، به طور طبیعی یک لیوان کامل آب یا می نوشید و خود را هیدراته نگه می دارید. این امر به ویژه در صورت کم آبی یا بیماری و عدم مصرف مایعات به طور معمول مفید می باشد. قرص‌های جوشان می‌توانند یک راه فوق‌العاده برای آبرسانی مجدد و همچنین بهره‌مندی از فوایدی است که ارائه می دهد.

۵- جایگزین قرص های معمولی

قرص جوشان جایگزین خوبی برای کسانی می باشد که ممکن است به دلیل بیماری یا سن مشکل بلع داشته باشند. افراد مسن ممکن است در بلع مشکل داشته باشند، اما نیاز به مصرف دارو یا مکمل‌ها به طور منظم دارند و از این نظر، قرص‌های جوشان می‌تواند بسیار آسان‌تر از قورت دادن یک قرص باشد.

علاوه بر این، آنها می توانند راهی عالی برای مصرف دارو برای افراد مبتلا به گلودرد یا مشکلات پزشکی باشند که بلع را دشوار می کند و بنابراین جایگزین مناسبی برای قرص های معمولی است.

۶- تنوع زیاد

چه به دنبال تقویت کننده سیستم ایمنی باشید و چه به دنبال قرص ویتامین C و زینک باشید، می توانید آنها را به شکل قرص های جوشان بیابید. با توجه به سهولت و راحتی که قرص های جوشان ارائه می کنند، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بیشتری به این شکل در دسترس هستند.

۷- سادگی مصرف در دوزهای بالا

داروهایی که نیاز به دوز زیاد دارند را می توان به صورت قرص های جوشان فرموله کرد. یک قرص جوشان معمولی (قطر ۱ اینچ، وزن کل ۵ گرم) می تواند شامل بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم مواد فعال محلول در آب در یک دوز باشد. اگر دوز مورد نیاز بزرگتر از آن باشد، شکل پودری رایج تر است.

بیشتر بخوانید: قرص جوشان انرژی زا چاق کننده است؟

آیا قرص جوشان گاز دارد؟

جوشش به عنوان تکامل حباب های گاز از یک مایع در نتیجه یک واکنش شیمیایی تعریف می شود. برای استفاده دارویی، قرص های جوشان دارای ویژگی های خاصی هستند که امکان جذب سریع داروی مورد نظر را فراهم می کند.

به این ترتیب، اگر دارویی به راحتی در آب حل شود و با دوز کافی موجود باشد، به راحتی و به طور موثر جذب می شود. اسیدهای رایج مورد استفاده برای واکنش های جوشان عبارتند از اسیدهای سیتریک، مالیک، تارتاریک، آدیپیک و فوماریک. اسید سیتریک بیشتر برای این کاربرد استفاده می شود که طعمی شبیه مرکبات را نیز به محصولات اضافه می کند.

اسیدهای تارتاریک، آدیپیک و فوماریک به دلیل حلالیت کم در آب معمولاً در مقادیر ناچیز استفاده می شوند. قرص‌های جوشان برای ساده‌کردن دوزها، ارائه سازگاری بهینه، ترویج جذب عالی و سریع، افزایش مصرف مایعات بیمار و دور زدن مشکل بلع قرص‌های بزرگ استفاده می‌شوند.

چرا قرص جوشان کف می کند؟

با حل شدن قرص های جوشان، بی کربنات سدیم از هم جدا می شود و یون های سدیم و بی کربنات تشکیل می شود. یون های بی کربنات با یون های هیدروژن اسید سیتریک واکنش داده و گاز دی اکسید کربن (و آب) را تشکیل می دهند.

مصرف قرص جوشان بدون آب

قطعا خیر، آب برای واکنش جوشان این نوع قرص ها که در آن CO2 آزاد می شود مورد نیاز است  مصرف مستقیم قرص های جوشان توصیه نمی شود زیرا به دلیل حساسیت به pH اثر درمانی بی اثر نشان می دهد. همچنین مصرف قرص‌های جوشان بدون آب می‌تواند کشنده باشد، زیرا قرص ممکن است در گلوی شما گیر کند و در آنجا بجوشد و باعث دردسر شو۱د.

قرص جوشان ویتامین سی

گاهی اوقات سیستم ایمنی بدن ما ممکن است ضعیف شود، بدون اینکه ما حتی از آن آگاه باشیم. اغلب بدن ما در حال مبارزه با چیزی است که برای سلامتی ما مضر است، ممکن است بدون دلیل ظاهری احساس خستگی یا فرسودگی کنیم. استرس و فعالیت بدنی علاوه بر این، ارگانیسم ما را فرسوده می کند و ایمنی ما نیاز به تقویت دارد. قرص جوشان ویتامین سی به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی کمک می کند و به آن در مبارزه روزمره با خستگی و تنش ها کمک می کند.

سخن پایانی
قرص های جوشان به دلیل توزیع یکنواخت و بسیار سریعتر از قرص های معمولی، راهکار بسیار کارآمدتری برای مصرف مکمل ها یا داروها ارائه می دهند. علاوه بر این، طعم بهتری دارند زیرا می‌توان آن‌ها را به آب یا نوشیدنی دلخواه اضافه کرد و همچنین مصرف آن‌ها برای افرادی که مشکلات بلعیدن قرص و کپسول را دارند، آسان‌تر است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.