مکمل بتا آلانین چیست و از فواید آن چه می دانید؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
مکمل بتا آلانین طرفداران بسیاری در بین بدنسازان و ورزشکاران دارد. این مکمل عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد و سلامت عمومی بدن را تامین می‌کند. اگر تصمیم دارید درباره مکمل بتا آلانین اطلاعات بیشتری داشته باشید و سپس آن را به درستی مصرف کنید جای درستی آمده‌اید. احتمالا سوالاتی در ذهن دارید که مکمل بتا آنالین چیست؟ فواید و عوارض بتا آنالین کدام است؟ در ادامه به تمام این قبیل سوالات پاسخ می‌دهیم و همه مطالبی که لازم است درباره این موضوع بدانید را بیان خواهیم کرد.

قرص بتا آلانین چیست؟

قرص بتا آلانین در دسته اسید آمینه غیر ضروری قرار دارد. از این رو بدن برای تولید پروتئین آن را به کار نمی‌گیرد. صرف نظر از این موضوع فواید بتا آلانین زیادی است. این مکمل برای سنتز کارنوزین دی پپتید از هیستیدین استفاده می‌کند و در نهایت کارنوزین در عضلات اسکلتی ذخیره سازی می‌شود. فایده این امر آن است که کارنوزین باعث حفظ تعادل PH می­شود تا توانایی آن در فعالیت‌های طولانی مدت و سخت افزایش پیدا کند. به علاوه تجمع اسید لاکتیک در عضلات را کاهش می‌دهد تا عملکرد ورزشی بهبود یابد. 

فواید بتا آلانین

مکمل بتا آنالین خواص بسیاری دارد که هنگام استفاده به وضوح شاهد تاثیرات آن خواهید شد. اگر در تلاشید تا عملکرد ورزشی خود را افزایش دهید مصرف این قرص مفید است. به علاوه این مکمل تاثیرات قابل توجهی بر روی عملکرد استقامتی می‌گذارد. بهترین کار قبل از هزینه و خرید هر مکملی دانستن فواید و مضرات آن است. در ادامه به چند مورد از خواص بتا آلانین می‌پردازیم و به طور مختصر درباره هر کدام توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

افزایش عملکرد و قدرت ورزشی

با مصرف مکمل بتا آلانین دیگر احساس خستگی نمی‌کنید و شاهد افزایش استقامت خود خواهید بود. در نهایت سبب بالا رفتن عملکرد و قدرت ورزشی در حرکات با شدت زیاد می‌شود. بهتر است بدانید که زمان ورزش با شدت بالا اسیدوز عضلانی کاهش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید این قرص تنها برای تمرینات شدتی کوتاه مدت موثر است. این موضوع هم در ورزش‌های هوازی و هم در غیر هوازی وجود دارد. حتی برخی از تحقیقات نشان داده که مصرف آن موجب افزایش توده عضلانی می‌شود.

تاخیر در زمان خستگی عضله

مطالعات بر روی مکمل بتا آلانین نشان داده که باعث تاخیر در زمان خستگی عضله می‌شود. به عبارتی بهتر می‌توان گفت با انجام فعالیت‌های ورزشی طولانی مدت دیرتر خسته می‌شوید. تحقیقاتی در این رابطه بر روی دو گروه از دوچرخه سواران با استفاده یا بدون استفاده از این مکمل صورت گرفت. نتایج کسب شده حاکی از آن است که این مکمل می‌تواند تقریبا ۱۴ درصد از خسته شدن سریع‌تر پیشگیری کند.

بهبود ترکیب بدنی

شواهد و مطالعاتی خبر از تاثیر مکمل بتا آلانین بر بهبود ترکیب بدنی می‌دهد. داشتن رژیم غذایی مناسب به همراه ورزش می­تواند مهم­ترین عامل در بهبود ترکیب بدنی داشته باشد. همچنین با مصرف این قرص به مدت سه هفته وزن عضلات افزایش پیدا می‌کند. این موضوع به دلیل افزایش رشد عضلات و فعالیت‌های ورزشی صورت می‌گیرد. با این حال در برخی از تحقیقات تفاوتی در بهبود ترکیب بدنی مشاهده نشده است.

کاهش تجمع اسید لاکتیک

زمان ورزش کردن با فرآیندهای بیوشیمیایی، انرژی بدن فراهم می‌شود‌. این تامین انرژی به وسیله تنفس هوازی صورت می‌گیرد که به اکسیژن نیاز دارد. وقتی حرکات ورزشی شدیدتر می‌شود عضلات اکسیژن بیشتری لازم دارند که در نهایت تنفس بی هوازی صورت می‌گیرد که اکسیژن نیاز ندارد. جالب است بدانید اسید لاکتیک نیز از همین تنفس بی‌هوازی تولید می‌شود‌. تجمع اسید لاکتیک مانع انجام تمرینات طولانی مدت با شدت بالا می‌شود. مصرف مکمل بتا آلانین بهترین روش برای پیشگیری از این مشکل برای ورزشکاران است. کارنوزین موجود در این مکمل از افت ph یا تجمع اسید لاکتیک جلوگیری می‌کند تا امکان انجام فعالیت‌های ورزشی طولانی مدت فراهم شود.

عوارض بتا آلانین چیست؟

زیاده روی در مصرف مکمل بتا آلانین موجب پارستزی می‌شود. پارستزی به وجود آمدن یک حس غیر معمول نظیر سوزن سوزن شدن در هر قسمتی از پوست بدن مانند پشت دست­ها، گردن و صورت است. اگر مقدار دوز مصرفی را افزایش دهید همزمان میزان گزگز شدن نیز زیاد می­شود. پس برای اینکه این عارضه پیش نیاید باید با دوزهای کوچک­تر از آن پیشگیری کنید. دقت کنید که این احساس ناخوشایند جای نگرانی ندارد چرا که هیچ شواهدی نشان از مضر بودن پارستزی وجود نمی­دهد. از عوارض دیگر این مکمل می­توان به کاهش سطح تورین اشاره کرد که موجب رقابت مکمل با تورین برای جذب در عضلات می­شود.

هیچ گونه عوارض جانبی این مکمل روی مادران باردار و شیرده مشاهده نشده است. بنابراین بهتر است پیش از مصرف از پزشک خود اجازه بگیرید. اطلاعات محدودی در رابطه با این مکمل وجود دارد. با این حال به طور کلی می‌توان گفت که مکمل بتا آلانین خطری افراد سالم را تهدید نمی­کند. با این وجود قبل از مصرف هر مکمل باید از متخصص مشاوره گرفت تا دچار عوارض آن نشویم. پس اگر قصد استفاده از آن را دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. داده‌های محدودی در مورد این مکمل وجود دارد، اما به طور کلی برای افراد سالم مشکل‌ساز نیست.

طریقه مصرف بتا آلانین

معمولا مقدار مصرفی روزانه مکمل بتا آلانین ۲ تا ۵ گرم کافی است. سطح کارنوزین با گنجاندن آن در یک وعده غذایی افزایش پیدا می‌کند. جالب است بدانید استفاده از این مکمل در مقابل کانوزین خالص نتیجه بهتری در افزایش کارنوزین دارد. پس میزان دوز مصرفی آن ۲ تا ۵ گرم در روز توصیه می­شود. همواره به یاد داشته باشید که اگر مکمل همراه با یک وعده غذایی استفاده شود تاثیر بیشتری می­گذارد.

زمان مصرف بتا آلانین در بدنسازی

همانطور که گفتیم بر اثر مصرف مکمل بتا آلانین در طول چندین هفته میزان سطح کارنوزین بدن افزایش می­یابد. ازدیاد کارنوزین با استفاده از ورزش­های طولانی و سخت و از طریق خنثی کردن محیط اسیدی ماهیچه­ها صورت می­گیرد. این موضوع عضلات را مقاوم­تر می­کند و سطح انرژی بدن را افزایش می­دهد. به بیان بهتر انجام تمرینات سخت­تر برای طولانی مدت راحت­تر می­شود. مطالعات انجام گرفته نشان داده که مصرف روزانه ۱٫۶ گرم از این مکمل می­تواند مزیت خوبی داشته باشد. البته دقت کنید که با این میزان باید زمان بیشتری را از مکمل استفاده کنید. برای اینکه نتیجه خوبی بگیرید بهتر است ۳ الی ۵ گرم از آن را نیم ساعت قبل از ورزش میل کنید.

سخن پایانی
مکمل بتا آلانین از مکمل های بدنسازی محبوب است که در بهبود عملکرد ورزشی و همچنین ساخت توده عضلات موثر عمل می کند. بسته به زمان مصرف آن اثرات کوتاه مدت یا بلند مدت در بدن دارد. برای خرید این مکمل می توانید به داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.