آیا کم خونی مانع بارداری می شود؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
کم خونی یکی از عواملی است که بر قدرت باروری تأثیر می‌گذارد. مطالعات نشان داده است کم خونی زنان موجب مشکل در تخمک گذاری یا تولید تخمک ناسالم می‌شود که به نوبه خود منجر به ناباروری می‌شود. علاوه بر این، به دلیل پایین بودن گلبول های قرمز و هموگلوبین در بدن، اکسیژن به همه اندام ها از جمله قسمت های تولید مثل مانند رحم و تخمدان ها نمی‌رسد. مصرف قرص آهن ساده ترین راه برای جبران کمبود آهن و درمان کم خونی ناشی از فقر آهن است. در ادامه این مقاله از مجله داروبوم به این مقوله می‌پردازیم که آیا کم خونی مانع بارداری می‌شود.

کم خونی منجر به ناکافی بودن تعداد گلبول های قرمز خون می‌شود. این سلول ‌ها اکسیژن را در سراسر بدن، از جمله به اندام‌ ها و بافت ‌های تولید مثلی می‌رسانند. علاوه بر این، کم خونی می‌تواند به این معنی باشد که تخمک های ذخیره شده در رحم در طول زمان ضعیف تر می‌شوند. بدون تخمک سالم، لقاح تقریباً غیر ممکن می‌شود و امکان باروری وجود نخواهد داشت.

کم خونی چه تاثیری روی بارداری دارد؟

کم خونی زمانی رخ می‌دهد که سطح فریتین پایین، سطح هموگلوبین پایین یا هر دو وجود داشته باشد. کم خونی همچنین می‌تواند عوارض متعددی از جمله زایمان زودرس، جلوگیری از رشد مناسب جفت و همچنین از دست دادن انرژی برای مادر ایجاد کند.

کم خونی همچنین می‌تواند خونریزی پس از زایمان را افزایش دهد و منجر به از دست دادن خون بیشتر شود. مطالعات نشان داده‌اند که زنانی که در دوران بارداری از مکمل های آهن استفاده می‌کنند، خطر کم خونی در آنها کاهش می‌یابد. همچنین وزن نوزاد هنگام تولد و سلامت کلی آنها را ارتقاء می‌دهد.

مصرف آهن و افزایش قدرت باروری

ارتباط بین آهن و قدرت باروری اغلب نادیده گرفته می‌شود. با این حال، سطوح پایین آهن به طور عمده بر توانایی شما برای باردار شدن و داشتن یک بارداری سالم تأثیر می‌گذارد. کمبود آهن با ناباروری، سقط جنین، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس مرتبط است.

زنانی که آهن کافی دریافت نمی‌کنند بیشتر از سایرین دچار اختلالات تخمک‌ گذاری و سلامت تخمک می‌شوند. کمبود آهن در مقایسه با زنان با سطح آهن طبیعی، باردار شدن را تا ۶۰ درصد دشوارتر می‌کند.

در وبسایت thehealthsite می خوانیم:
اگر قبلاً بچه دار شده اید یا دوره های قاعدگی سنگین یا فیبروم دارید، احتمال اینکه سطح هموگلوبین شما به دلیل از دست دادن خون پایین باشد، زیاد است. همچنین به دلیل زایمان های متعدد، و کاهش سطح آهن در بدن ممکن است باعث کاهش احتمال باروری ثانویه شود.

درمان کم خونی قبل از اقدام به بارداری

هنگامی که از کم خونی رنج می‌برید ممکن است دچار عوارضی مانند احساس خستگی، ضعف، سرگیجه یا تنگی نفس شوید. در این شرایط اگر قصد بارداری دارید بسیار مهم است که آزمایشات منظمی را تحت نظر پزشک خود انجام دهید تا بررسی کند که آیا ذخایر آهن شما در محدوده سالمی است یا خیر.

پزشک شما همچنین ممکن است یک آزمایش خون برای بررسی سطح فریتین درخواست کند- یک پروتئین خونی که به بدن شما در ذخیره آهن کمک می‌کند.

ویتامین‌ های پیش از بارداری معمولاً حاوی بیشتر ریزمغذی‌ هایی هستند که در دوران بارداری به آن‌ها نیاز دارید، از جمله آهن و اسید فولیک.

مصرف ویتامین های قبل از بارداری یک بار در روز، مکمل یک رژیم غذایی سالم است. شروع مصرف ویتامین قبل از بارداری حداقل ۲ تا ۳ ماه قبل از اقدام برای بارداری ایده آل است. اگر سطح آهن پایینی دارید، پزشک ممکن است علاوه بر ویتامین روزانه دوران بارداری، مکمل آهن جداگانه را نیز توصیه کند.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص آهن برای خانم ها چیست؟

آیا کم خونی مرد در بارداری تاثیر دارد؟

مردان مبتلا به کم خونی نیز می‌توانند باعث ناباروری شوند. اگرچه توجه زیادی به عوامل تغذیه ای در بین مردان نشده است. اما حفظ سطح کافی از ویتامین ها، مواد مغذی و مواد معدنی در بین مردان برای سلامت باروری مهم است.

از آنجایی که آهن نقش حیاتی در حفظ سلامت سیستم تناسلی مردان دارد، کمبود آن می‌تواند باعث ناباروری در مردان شود. کم خونی فقر آهن ممکن است با کیفیت پایین و تولید ضعیف اسپرم همراه باشد که تاثیر مستقیمی بر باروری و بارداری زوج ها دارد.

عوارض کم خونی در طول بارداری

عوارض کم خونی در طول بارداری

کم خونی وضعیتی است که در آن کمبود گلبول های قرمز خون، باعث اکسیژن رسانی ناکافی به اندام های بدن، هم در دوران بارداری و هم بعد از آن می‌شود. آهن یکی از مواد معدنی است که کودک شما در طول بارداری شروع به مصرف آن می‌کند. اگر مقدار کمی از این مینرال داشته باشید، ممکن است در معرض خطر کم خونی قرار بگیرید.

زنان باردار تا سه برابر مقدار آهنی که قبل از باردار شدن داشتند نیاز خواهند داشت. زیرا بدن آنها سخت کار می‌کند تا با استفاده از آهن، خون اضافی را برای رشد جنین فراهم کند.

با این حال، تحقیقات فعلی نشان داده است که حدود ۵۰ درصد از زنان باردار به اندازه کافی آهن دریافت نمی‌کنند. عوارض نخوردن قرص آهن در دوران بارداری شامل سرگیجه و سردرد، تپش قلب، درد زبان، پوست رنگ پریده و حرکت ناخواسته در ساق پا است.

بیشتر بخوانید: اگر به دنبال بهترین و موثرترین قرص افزایش باروری زنان هستید می‌توانید به صفحه “مکمل تقویت باروری زنان” مراجعه کنید.

بهترین قرص آهن در بارداری

قرص آهن در بارداری از ضروریات است اما انتخاب بهترین قرص آهن ممکن است کمی دشوار به نظر رسد. ما در اینجا با تعدادی از مکمل های باکیفیت و موثر آشنا می شویم به عنوان مثال بهترین قرص آهن خارجی در بارداری سیدرال فورت است که در ادامه بیشتر درباره این مکمل های آهن توضیح خواهیم داد.

۱- کپسول فیفول اینترافارم

کپسول فیفول اینترافارم یک مکمل فوق العاده مفید برای پیشگیری و یا درمان کم خونی است. فرمولاسیون این مکمل به گونه ای است به تدریج و طی چند ساعت آهن را در دستگاه گوارش آزاد می‌کند تا جذب آن افزایش یابد.

این کپسول علاوه بر آهن حاوی فولیک اسید است که برای خونسازی و بهبود سلامتی سیستم عصبی بسیار مؤثر است. این مکمل را می‌توان جهت جلوگیری از کم خونی مصرف نمود و در دوران بارداری نیز قابل تجویز است.

کپسول فیفول برای ریزش موها

۲- کپسول فروگلوبین ب۱۲ ویتابیوتیکس

کپسول فروگلوبین ب ۱۲ ویتابیوتیکس حاوی آهن و ترکیبات مغذی دیگری از جمله مس، روی، اسید فولیک و ویتامین های ب است. این مکمل برای پیشگیری از کم خونی در دوران بارداری و شیردهی تجویز می‌شود. همچنین برای رفع ضعف بدن پس از دوران نقاهت، افزایش انرژی در بزرگسالان و رفع خستگی مفرط نیز مفید است. کپسول فروگلوبین ب ۱۲ ویتابیوتیکس حاوی ترکیب کاملی از مواد مغذی است که برای خونسازی مفید و ضروری هستند.

کپسول فروگلوبین ب12

۳- کپسول سیدرال فورت فارمانوترا

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا یک مکمل فوق العاده برای رفع کمبود آهن است. این کپسول برای درمان کم خونی فقر آهن شدید بسیار مؤثر است و کمترین عوارض گوارشی را دارد. کپسول سیدرال فورت فارمانوترا را می‌توان برای درمان و پیشگیری کم خونی فقر آهن مورد استفاده قرار داد. این مکمل غذایی حاوی آهن لیپوزومال و ویتامین سی است تا بیشترین جذب را در بدن داشته باشد.

کپسول سیدرال فورت فارمانوترا

قرص آهن در بارداری چه موقع مصرف شود؟

حال که از اهمیت قرص آهن در بارداری مطلع شدید همچنین با چند نمونه از بهترین قرص آهن در دوران بارداری آشنا شدید احتمالا بخواهید بدانید که بهترین زمان مصرف قرص آهن در بارداری چه موقع است؟ اکثر خانم هایی باردار در سه ماهه اول بارداری حالت تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند. از طرفی عده ای با خوردن قرص آهن دچار حالت تهوع می شوند که این امر در زنان باردار ممکن است دوچندان باشد.

بنابراین توصیه می کنیم خانم های باردار قرص آهن را شب مصرف کنند. قرص آهن یک ساعت قبل از شام یا بعد از آن بهترین زمان برای مصرف قرص آهن در دورن بارداری است.

سخن پایانی
حفظ ذخایر آهن کافی بدن یک فرآیند اساسی و ساده برای حفظ باروری است. زمانی که آهن از تعادل خارج شود، قادر است باروری را به طور کامل تغییر دهد. آهن ناکافی نه تنها می‌تواند از تخمک گذاری جلوگیری کند، بلکه می‌تواند تخمک ها را غیر قابل دوام کند، از رشد مناسب جفت جلوگیری کند و احتمال سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش دهد.

منبع: healthshots

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.