استرس اکسیداتیو چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
استرس اکسیداتیو اصطلاحی است که در سال های اخیر زیاد به گوش می رسد. شایع ترین عارضه استرس اکسیداتیو که مشهور است پیری پوست و سرطان می باشد. توصیه اصلی پزشکان برای پیشگیری از استرس اکسیداتیو افزایش آنتی اکسیدان ها در بدن است. در این مقاله از مجله داروبوم با هم می خوانیم استرس اکسیداتیو چیست؟ چه تاثیرات مخربی دارد و راه کارهای کنترل آن چیست. در انتها خرید شربت ایمیونس به عنوان یکی از بهترین مکمل ها برای پیشگیری از استرس اکسیداتیو معرفی خواهد شد. با ما همراه باشید.

استرس اکسیداتیو چیست؟

همان طور که در مقدمه اشاره کردیم برای توضیح استرس اکسیداتیو باید دو اصطلاح دیگر یعنی آنتی اکسیدان و رادیکال آزاد را بشناسیم.

رادیکال آزاد چیست؟

اساسا رادیکال های آزاد به مولکول هایی گفته می شود که ناپایدار و واکنش پذیر هستند. این مولکول ها به دو دلیل ایجاد می شوند؛ یک در اثر متابولیسم طبیعی بدن که بسیاری بیماری های مرتبط با افزایش سن را ممکن می کنند. دلیل دیگر تشکیل رادیکال های آزاد معمولا در اثر مواد سرطان زا مانند قرارگیری در معرض اشعه ماورا بنفش و دود تنباکو و آلودگی هوا می باشد.

رژیم غذایی حاوی قند و چربی فراوان و نوشیدن زیاد از حد الکل نیز در تولید رادیکال های آزاد نقش دارند.

رادیکال های آزاد عمر بسیار کوتاهی دارند، اما در همین مدت هم می توانند به DNA آسیب برسانند. پیامدهای آسیب رادیکال های آزاد در شرایط حاد افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن قلبی و سرطان می باشد.

آنتی اکسیدان چیست؟

با توجه به تعاریف بالا مشخص است که آنتی اکسیدان ها به عنوان سپر دفاعی در برابر رادیکال های آزاد عمل می کنند. به بیان ساده آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از برخی انواع آسیب سلولی جلوگیری می کنند یا آنها را به تاخیر می اندازند.

میوه ها و سبزیجات منبع غنی آنتی اکسیدان ها به شمار می آیند، همچنین به عنوان مکمل غذایی در دسترس هستند. معروف ترین آنتی اکسیدان ها عبارتند از: ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن، لوتئین، لیکوپن و سلنیوم.

به طور طبیعی آنتی اکسیدان ها وظیفه خنثی کردن اثرات مضر رادیکال های آزاد را برعهده دارند. اگر به هر دلیلی تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد برهم خورد، گفته می شود که استرس اکسیداتیو رخ داده است. استرس اکسیداتیو روند پیری را تسریع می کند و عامل بروز بیماری های مختلفی در بدن مانند دیابت، بیماری قلبی و سرطان است.

تاثیر استرس اکسیداتیو بر بدن

استرس اکسیداتیو روی جنبه های مختلف سلامتی تاثیر می گذارد. اثرات استرس اکسیداتیو به دو دسته خفیف و مزمن تقسیم می شود. استرس اکسیداتیو خفیف خیلی هم خطرناک نیست و بدن را در مقابل عوامل بیماری زا و برخی عفونت ها ایمن نگه می دارد. اما استرس اکسیداتیو مزمن DNA بدن، پروتئین و سلول ها را در معرض آسیب قرار می دهد. همچنین استرس اکسیداتیو طولانی مدت منجر به پیری سریع می شود.

تعدادی از رایج ترین اختلالاتی که در نتیجه استرس اکسیداتیو صورت می گیرد شامل موارد زیر است:

  • چاقی
  • دیابت
  • فشار خون
  • آترواسکلروز
  • هایپرکلسترولمی
  • بیماری های عصبی

پیشگیری از استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو در نتیجه عدم تعادل تولید آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن اتفاق میفتد. بروز این مسئله اجتناب ناپذیر است؛ با این حال می توان با بکارگیری راهکارهایی تا حد زیادی از اثرات منفی استرس اکسیداتیو در امان ماند. مهم ترین کار هم برقراری توازن بین سطح آنتی اکسیدان ها و تولید رادیکال های آزاد است. برای این منظور باید مقدار آنتی اکسیدان های بدن را افزایش داده و از فاکتورهای تشکیل دهنده رادیکال های آزاد دوری کرد.

منابع غذایی آنتی اکسیدانی

میوه ها و سبزیجات دو منبع اصلی تامین کننده آنتی اکسیدان در بدن هستند. گیلاس، مرکبات، توت ها، آلو، کلم بروکلی، هویج، زیتون و گوجه فرنگی از جمله میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان ها هستند.

شربت ایمیونس برای کاهش استرس اکسیداتیو

ویتامین های آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها به عنوان محافظت کننده در برابر رادیکال های آزاد نقش مهمی در بدن ایفا می کنند. عمده ویتامین هایی که خواص آنتی اکسیدانی دارند عبارتند از:

ویتامین A

ویتامین A یکی از منابع سرشار از آنتی اکسیدان است؛ به طوری که سلول های بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. ویتامین A در غذاهایی مانند جگر، اسفناج و لبنیات به وفور یافت می شود. همچنین ویتامین آ به صورت مکمل های غذایی نیز در دسترس است.

ویتامین C

ویتامین C مهم ترین آنتی اکسیدان محلول در آب است که به راحتی عوارض رادیکال های آزاد را از بین می برد. مرکبات، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی منبع اصلی ویتامین C هستند. با این حال در صورت عدم دسترسی قرص ویتامین C جایگزین ایده آلی است.

ویتامین E

ویتامین E با خواص آنتی اکسیدانی یک ویتامین مفید برای کاهش اثرات مضر استرس اکسیداتیو است. ویتامین E یک ویتامین ضروری است که بدن انسان به طور طبیعی قادر به تولید آن نیست و باید آن را از غذا یا قرص ویتامین E تامین کرد.

بتاکاروتن

بتاکاروتن ماده دیگری است که از بدن در برابر مرگ سلول ها ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت می کند. از آنجایی که بدن بتاکاروتن را به ویتامین آ تبدیل می کند از غذاهای حاوی بتاکاروتن نیز می توان بهره گرفت، از جمله هویج، طالبی و سبزیجات برگ سبز.

بهترین مکمل برای درمان استرس اکسیداتیو

شربت ایمیونس یک منبع عالی از آنتی اکسیدان های قوی است که رادیکال های آزاد را خنثی می کند و از پیدایش استرس اکسیداتیو جلوگیری به عمل می آورد. ترکیبات این شربت شامل انواع مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مفید است که از سلول های بدن محافظت می کنند. به عنوان نمونه بتاکاروتن موجود در این شربت آسیب رادیکال های آزاد را از بین می برد. این شربت برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش انرژی نیز مفید می باشد.

سخن پایانی
در این مقاله درباره استرس اکسیوداتیو صحبت کردیم و گفتیم چطور با افزایش سطح آنتی اکسیدان های بدن می توانیم از عوارض آن جلوگیری کنیم. با شربت ایمیونس به عنوان یکی از مکمل های حاوی آنتی اکسیدان آشنا شدیم که سطح ایمنی بدن را هم بهبود می دهد. برای خرید شربت ایمیونس و سایر مکمل های غذایی می توانید به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.