کدام مولتی ویتامین چاق کننده است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
برخی از مولتی ویتامین ها به دلیل ترکیباتی که دارند باعث تقویت اشتها می شوند. به این معنی که مستقیما فرد را چاق نمی کنند اما با تحریک اشتها و ایجاد حس گرسنگی فرد تمایل بیشتری به غذا خوردن پیدا می کند و به این ترتیب غیر مستقیم وزن اضافه می کند.
اما کدام ویتامین ها و مواد معدنی چاق کننده هستند؟ در ادامه این مقاله از مجله داروبوم بیشتر در این باره صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

قرص مولتی ویتامین برای چیست؟

مولتی ویتامین چیست؟ مولتی ویتامین محبوب ترین و  پرفروش ترین مکمل غذایی در دنیا است و دلیل این محبوبیت این است که بسیاری بر این باورند که این قرص ها می‌توانند سلامت فردی را تضمین کنند و از ابتلای افراد به بیماری های مزمن جلوگیری کنند.

البته مصرف مولتی ویتامین برای مادران شیرده و باردار و افراد سالمند به منظور تأمین ویتامین های مورد نیاز بدن به صورت روزانه بسیار مفید است.

این مکمل ها با تامین ویتامین های ضروری به بدن کمک می‌کنند که هورمون ها و آنزیم های مورد نیاز خود را سنتز کند. همچنین با حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که بافت ها و اندام های بدن به خوبی فعالیت کنند.

علاوه بر این مصرف مولتی ویتامین هایی که حاوی آمینواسید و اسیدهای چرب هستند در کنار تأمین مقادیر کافی ویتامین ها، به بدن برای تکثیر و رشد بهتر سلول ها و سایر فعالیت های ضروری کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: درباره زمان و مقدار مصرف مولتی ویتامین چه می دانید؟

رابطه مصرف ویتامین ها و چاقی

ویتامین ها به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها، سبزیجات و غذاهای روزانه ما وجود دارد. برخی از افراد به دلیل بیماری، مشکلات گوارشی و یا رژیم های سخت، به منظور تأمین ویتامین های ضروری بدن و سایر ریزمغذی ها با تجویز پزشک از مکمل های مولتی ویتامین استفاده می‌کنند.

این مکمل ها باید تحت نظر پزشک و پس از انجام آزمایشات مصرف شوند. زیرا مصرف بیش از حد بعضی از ویتامین هایی که در این مکمل ها وجود دارد مانند ویتامین A و E می‌تواند عوارض جانبی جدی را به دنبال داشته باشد.

علاوه بر این هنگام مراجعه به پزشک در صورت تجویز مولتی ویتامین بهتر است در مورد دوران بارداری، شیردهی و یا هرگونه آلرژی غذایی به پزشک اطلاع دهید زیرا می‌تواند در تعیین نوع مکمل غذایی و دستورالعمل مصرف روزانه آن مؤثر باشد.

در وبسایت معتبر blackmoresnz می خوانیم:
مصرف مولتی ویتامین ها ممکن است بر اشتها و در نتیجه مصرف غذا تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، سطوح پایین ویتامین B6 با کاهش سطح سروتونین مغز همراه است که می تواند منجر به افزایش اشتها و میل به خوردن شود.

به طور کلی بهتر است مصرف مولتی ویتامین را دقیقاً مطابق با نظر پزشک استفاده کنید و حتماً آن را با یک لیوان آب مصرف کنید. در صورت جویدنی بود مکمل کاملاً قرص را بجویید و سپس آب میل کنید. اگر مولتی ویتامین به صورت شربت بود، باید با توجه به پیمانه های مخصوص مقدار روزانه را مشخص کنید.

 همچنین اگر مولتی ویتامین مینرال تجویز شده برای شما حاوی پتاسیم و یا کلسیم بود از مصرف زیاد نمک در وعده های غذایی و مواد لبنی در هنگام مصرف قرص خودداری کنید.

قرص مولتی ویتامین چاق کننده است؟

قرص مولتی ویتامین حاوی ترکیباتی است که می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد. زیرا با تأمین مواد ضروری مورد نیاز بدن می‌تواند از عملکرد بهتر اندام ها و سیستم ایمنی بدن حمایت کند. اما اینکه آیا مولتی ویتامین چاق کننده است یا نه بستگی به فردی دارد که این مکمل را مصرف می‌کند.

  • افراد لاغر به دلیل اینکه اغلب دچار کمبود مواد مغزی هستند، مصرف مولتی ویتامین می‌تواند با تأمین ویتامین ها و مواد معدنی به سلامت بدن آنها کمک کند. در نتیجه باعث بهبود اشتها و افزایش وزن می‌شود.
  • اما در افراد دارای اضافه وزن این قرص می‌تواند با کمک به بالا بردن سوخت و ساز و مصرف چربی های ذخیره شده در بدن به کنترل وزن و کاهش اشتها کمک کند.

کدام ویتامین ها و مواد معدنی چاق کننده هستند؟

دسته ویتامین های گروه ب و ماده معدنی زینک، مواد مغذی هستند که به طور خاص برای چاقی مفید می باشند؛ بنابراین باید در ترکیبات قرص مولتی ویتامین به دنبال این ریز مغذی ها باشید. هر چند می توانید به طور جداگانه این ویتامین ها را خریداری کنید مثلا قرص زینک پلاس هم زینک دارد و هم ب کمپلکس. یا شربت مولتی سانستول پلاس زینک.
اما اگر می خواهید از خواص سایر مواد مغذی مانند ویتامین ث، ویتامین دی و… نیز بهره مند شوید، بهتر است همان قرص مولتی ویتامین را بخرید. همچنین در کنار این مولتی ویتامین ها به منظور چاقی می توانید قرص مخمر آب جو را امتحان کنید که سرشار از ویتامین های B است.

بهترین قرص مولتی ویتامین برای چاقی

برای تعیین بهترین قرص مولتی ویتامین باید به جدول ارزش غذایی و مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید. علاوه بر این باید به هزینه ای که می‌خواهید برای مکمل غذایی خود پرداخت کنید، نیز دقت داشته باشید.

 زیرا در حال حاضر انواع مکمل های غذایی ایرانی و خارجی با تعداد قرص های مختلف و ویتامین ها و ریزمغذهای مختلف در بازار موجود است. با توجه به این نکات می‌توانید قرص مولتی ویتامین مورد نظر خود را تهیه و مصرف کنید.

علاوه بر این باید به این نکته توجه داشته باشید که برای چه منظوری می‌خواهید این مکمل غذایی را مصرف کنید. به عنوان مثال برای حمایت از سلامت مو بهتر است از مکمل هایی استفاده کنید که حاوی ویتامین هایی مانند A، B، C،E  و همچنین مواد معدنی مانند روی یا زینک باشد.

برای کمک به افزایش وزن نیز باید قرص مولتی ویتامینی را خریداری کنید که علاوه بر ویتامین B کمپلکس حاوی ویتامین E، امگا ۳ و مواد معدنی زینک، کلسیم و منیزیم باشد.

۱- مولتی ویتامین مینرال ویتالی تون ۱۰۰ عددی

کپسول ویتالی تون ویتافارمد

یکی از بهترین قرص های مولتی ویتامین خارجی برای چاقی، قرص مولتی ویتامین مینرال ویتالی تون است که حاوی ترکیب کاملی از ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین آنتی اکسیدان ها و گیاه جینسنگ می‌باشد. این مولتی ویتامین مینرال می‌تواند به عملکرد عمومی بدن، افزایش اشتها و فراهم آوردن انرژی کمک کند.

۲-  قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال

خرید قرص مولتی ویتامین کامپلیت یوروویتال

تمام مواد مغذی که برای سلامت کلی ضروری است در مولتی ویتامین کاپملیت یورویتال به چشم می خورد. ویتامین های گروه ب و زینک نیز در لیست مواد تشکیل دهنده این مکمل غذایی وجود دارد. در نتیجه با مصرف آن می توان انتظار افزایش وزن و چاقی داشت.

۳- قرص دی ویت اکتیو هلث اید

قرص دی ویت اکتیو هلث اید

قرص دی ویت اکتیو هلث اید مکملی است که از ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه تشکیل شده است. عصاره جینسینگ و کوآنزیم کیوتن سایر ترکیبات مغذی درون این مکمل غذایی هستند. زینک و ویتامین های ب موجود در فرمولاسیون دی ویت اکتیو برای چاقی موثر می باشند.

۴- مکمل غذایی فارماژلیتان

کپسول فارماژلیتان

مکمل فارماژلیتان که نمونه ایرانی قرص فارماتون است، برای بزرگسالان و کهنسالان طراحی شده است. زینک و ویتامین‌های گروه ب مهم ترین ترکیبات تشکیل دهنده فارماژلیتان هستند که موجب افزایش اشتها و چاقی می شوند. با این حال اینک مکمل غذایی حاوی مواد مغذی دیگری نیز می باشد.  ویتامین D، E و C و آهن و جینسینگ از جمله آنها هستند.

سخن پایانی
قرص مولتی ویتامین در انواع مختلف در بازار موجود است. مولتی ویتامین چاقی برای درمان بیماری های مرتبط با کمبود ویتامین ها تجویز و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص حاوی ویتامین هایی مانند A،D3،B1،B2 ، B6، B12، E و زینک و اسید فولیک است که می‌تواند از سلامت اندام ها و سیستم ایمنی حمایت کند.

منبع: healthline ، unilab

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.