کیست تخمدان چیست و درمان آن

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
کیست تخمدان یکی از بیماری های بسیار شایع در بین بانوان است. بسیاری از زنان در مورد اینکه کیست تخمدان چیست و چه عوارضی دارد اطلاعی ندار ندو حتی در صورت ابتلا متوجه آن نیز نمی‌‌شوند. در این مقاله با بررسی نشانه ها و علائم کیست تخمدان به معرفی روش های درمانی این عارضه نیز خواهیم پرداخت.

کیست تخمدان چیست؟

کیست های تخمدان کیسه های پر از مایعی هستند که روی تخمدان یا سطح آن تشکیل می‌شوند. زنان دارای دو تخمدان هستند که در دو طرف رحم قرار گرفته است. تخمدان ها هر ماه به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی زنان، تخمک آزاد می‌کنند.

حدود ۷ درصد از زنان در مقطعی از زندگی خود دچار کیست تخمدان می‌شوند. برای اکثر زنان، این مشکل بی ضرر و بدون درد است و اغلب خود به خود و بدون درمان برطرف می‌شوند. با این حال کیست می‌تواند باعث درد شود یا به عوارض جدی تری تبدیل شود. این بیماری زمانی که با درد ناگهانی یا علائم دیگر همراه باشد ممکن است باعث نگرانی شود.

به ندرت، این مشکل ممکن است به شرایط جدی تری تبدیل شود ولی اگر کیست بیش از حد بزرگ شود منجر به یک وضعیت خطرناک به نام پیچ خوردگی تخمدان خواهد شد. برخی از کیست ها نیز خطر پارگی دارند که می‌تواند باعث خونریزی داخلی شود. هر دو شرایط می‌توانند بدون هشدار ایجاد شوند و نیاز به مداخله پزشکی دارند.

درک علل و علائم کیست تخمدان مهم است. انجام معاینات منظم لگن می‌تواند به شما کمک کند سالم بمانید. این مشکل در درجه اول به دلیل عدم تعادل هورمونی، اندومتریوز یا بروز طبیعی کیست جسم زرد ایجاد می‌شود و روش های درمانی متعددی برای آن وجود دارد.

علائم کیست تخمدان چیست؟

اگرچه برخی از کیست های تخمدان بدون درد ایجاد می‌شوند و هیچ آسیبی به شما نمی‌رسانند اما برخی از زنان مبتلا به کیست علائم قابل توجهی را تجربه می‌کنند. نشانه ها و علائم کیست تخمدان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

۱- درد لگن

هنگامی که کیست تخمدان ایجاد می‌شود، برخی از زنان درد متوسط تا شدید را تجربه می‌کنند. درد ممکن است به صورت یک درد مبهم و مداوم یا به شکل یک درد تیز یا ناگهانی رخ دهد. برای بسیاری از زنان، درد لگن یکی از علائم شایع این عارضه است. این درد اغلب در حین یا بعد از رابطه جنسی رخ می‌دهد. فراتر از درد لگن در حین مقاربت، برخی از زنان دچار کمردرد، گرفتگی در پاها یا حساسیت سینه می‌شوند.

۲- نفخ

نفخ که اغلب با احساس سنگینی یا پری شکم رخ می‌دهد، یکی از علائم شایع کیست تخمدان است. نفخ می‌تواند در طول دوره عادت ماهیانه شما از نظر شدت نوسان داشته باشد.

۳- افزایش وزن

کیست گاهی اوقات می‌تواند با افزایش وزن شدید یا غیرعادی همراه باشد. این مسئله می‌تواند زمانی رخ دهد که کیست تخمدان در نتیجه عدم تعادل هورمونی باشد.

۴- قاعدگی دردناک و سنگین

یکی از علائم رایج کیست تخمدان، دوره های قاعدگی دردناک است. بسیاری از زنان همچنین خونریزی شدید، گرفتگی عضلات بسیار دردناک و نفخ شدید را تجربه می‌کنند.

۵- خونریزی غیر طبیعی

اگر در طول دوره قاعدگی خود خونریزی خارج از دوره، لکه بینی یا خونریزی شدید غیرمعمول دارید، ممکن است دچار این عارضه شده باشید.

دارو برای کیست تخمدان چیست

هنگامی که کیست تخمدان در شما تشخیص داده شد، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • قرار ملاقات های بعدی برای نظارت بر رشد کیست
  • استفاده از قرص های کنترل بارداری هورمونی برای کند کردن رشد کیست
  • جراحی برای برداشتن کیست

قرص های ضد بارداری رایج ترین داروهایی هستند که برای درمان کیست تخمدان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قرص ها معمولاً حاوی استروژن و یک فرم مصنوعی پروژسترون به نام پروژستین هستند که اختلالات هورمونی را با افزایش سطح استروژن و کاهش سطح تستوسترون بدن تنظیم می‌کنند. بهترین دارو برای کیست تخمدان را پزشک برای شما تجویز خواهد کرد.

عوارض کیست تخمدان

اگر علائم دردناک مرتبط با کیست تخمدان را تجربه کردید، باید به دنبال درمان پزشکی باشید. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر باید فورا به دنبال درمان باشید:

  • درد ناگهانی یا تیز
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • از دست دادن هوشیاری
  • تب

این علائم ممکن است نشان دهنده پارگی کیست یا پیچ خوردگی تخمدان باشد که در صورت عدم درمان برای سلامتی خطرناک است. برخی از کیست ها با عوارضی مانند مشکل در ادرار کردن، مشکل در دفع مدفوع، اشکال در حرکات روده و فوریت ادرار همراه هستند.

اندازه کیست تخمدان

اندازه کیست تخمدان بسته به نوع کیست متفاوت است و معمولاً معیاری برای تعیین نیاز به جراحی برای برداشت کیست است. اندازه کیست ها از بسیار کوچک تا ۵۰ تا ۶۰ میلی متر دیده می‌شود و معمولاً تا زمانی که اندازه آن ۱۰ سانتی متر شود هیچ اقدامی برای برداشت آن صورت نمی‌گیرد.

کیست رحم چیست و چه عوارضی دارد؟

کیست ها در بافت های رحم نیز ممکن است تشکیل شوند. کیست رحم معمولا در اثر عواملی از جمله اندومتریوز، فیبروم، آدنومیوز و… تشکیل می‌شود. کیست رحم با دردهای قاعدگی شدید همراه است. عموما این بیماری منجر به سرطان رحم نمی‌‌شود. با این حال لازم است نسبت به درمان آن سریعتر اقدام شود.

کیست تخمدان در دختر

این عارضه در همه خانم ها ممکن است ایجاد شود و در دختران معمولاً با دوره های بی نظم عادت ماهیانه و دردهای شدید همراه است. بسیاری از این کیست ها خود به خود از بین می‌رود اما برخی نیز بر اساس تشخیص پزشک به درمان نیاز دارد.

سخن پایانی:
حفظ سلامت عمومی بدن و توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. از این رو توصیه می‌شود هر شش ماه یکبار برای ببرسی سلامتی به پزشک مراجعه کرده و به این نکته که پیشگیری بهتر از درمان است توجه نمایید. تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در حفظ سلامتی نقش مهمی دارند. شما می‌توانید با مراجعه به داروخانه آنلاین داروبوم انواع مکمل های مورد نیاز خود را با کمترین قیمت تهیه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.