در دوران قاعدگی چه چیزی نخوریم؟ ❤️【خوارکی های ممنوع】

آنچه در این مقاله می خوانید:
دوره قاعدگی به شدت بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین روی غذاهای غنی از مواد مغذی تمرکز کنید که درشت مغذی ها و ریزمغذی های با کیفیت بالا را فراهم می‌کنند. استفاده از فیبر و آنتی اکسیدان ها را با خوردن میوه ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و چربی های سالم در نظر بگیرید. همچنین بر روی غذاهای غنی از آهن تمرکز کنید، زیرا بدن شما آهن را در اثر از دست دادن خون در طول قاعدگی از دست می‌دهد. در کنار این موارد برای کاهش درد و ناراحتی در این دوره بهتر است یک مکمل مانند کپسول گل مغربی را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. همچنین از مصرف غذاهای پر ادویه، شور، شیرین، ترش و فست فودها را کنار بگذارید. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره اینکه در دوران قاعدگی چه چیزی نخوریم کسب کنید.

دانستن اینکه در طول دوران قاعدگی چه چیزی بخورید و از چه چیزی پرهیز کنید، تفاوت زیادی بین یک دوره ناخوشایند و یک دوره آرام ایجاد خواهد کرد. زنان در طول دوره قاعدگی خود انواع مختلفی از ناراحتی را تجربه می‌کنند. نفخ، گرفتگی عضلات، نوسانات خلقی، عدم تعادل هورمونی، اسهال و… برخی از آنها هستند.

تجربه هر ماهه این علائم می‌تواند خسته کننده باشد و فعالیت ها و زندگی طبیعی فرد را مختل می‌کند. علاوه بر سبک زندگی، مصرف مواد غذایی نیز می‌تواند بر علائم قاعدگی تأثیر بگذارد. به عنوان مثال استفاده از مواد مغذی و عدم مصرف مواد غذایی مضر در زمان قاعدگی به کاهش بسیاری از علائم کمک می‌کند. هنگامی که تغذیه مناسب رعایت شود، قاعدگی بسیار آسان تر و کمتر ناراحت کننده خواهد بود.

در دوره پریودی چی نخوریم؟

در کنار غذاهایی که در طول چرخه قاعدگی به شما کمک می‌کنند، غذاهای خاصی وجود دارد که باید در طول دوره پریود از آنها اجتناب کنید. این غذاها می‌توانند ناراحتی های مربوط به پریود را تشدید کنند. آنها می‌توانند باعث احتباس آب در بدن، نفخ، التهاب و گرفتگی های دردناک شوند. در ادامه به غذاهای ممنوعه و مضر در دوران قاعدگی اشاره شده است.

غذاهای مضر در دوران قاعدگی

۱- غذاهای فرآوری شده

محتوای بالای سدیم، چربی ناسالم و کمبود مواد مغذی چند دلیلی هستند که چرا باید در دوران قاعدگی از غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید. سدیم بالا می‌تواند منجر به احتباس آب در بدن و نفخ شود. چربی های ناسالم می‌توانند باعث ایجاد التهاب در دوران قاعدگی شوند و مشکلات شما را افزایش دهند.

۲- بستنی، پنیر و خامه

بستنی، خامه و پنیر حاوی چربی هایی هستند که ممکن است التهاب را در بدن افزایش دهند. از طرف دیگر ممکن است باعث افزایش کرامپ های شکمی شده و دردهای شما را افزایش دهند.

۳- آب نبات و تنقلات

بسیاری از زنان در طول دوره قاعدگی خود به عنوان یک غذای راحت به شیرینی ها متوسل می‌شوند. اما قند اضافی می‌تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد و باعث ایجاد تغییرات خلقی و افسردگی شود. مصرف بیش از حد آب نبات و تنقلات می‌تواند علائم پریود شما را تشدید کند و احساس تخلیه انرژی را در شما ایجاد کند.

بنابراین توصیه می‌شود به جای آب نبات و تنقلات یک میوه شیرین بخورید. میوه هایی مانند سیب و انگور می‌توانند جایگزین های سالمی برای قندهای مصنوعی باشند.

محصول پیشنهادی:
مصرف قرص قاعدگی برای تنظیم قاعدگی و کاهش عوارض این دوران به خانم ها توصیه می شود.

۴- غذاهای تند و شور

مصرف غذاهای تند و شور در دوران قاعدگی می‌تواند باعث افزایش ناراحتی های گوارشی، اختلالات خواب و تحریک نواحی حساس شود. غذاهای تند، به ویژه آنهایی که حاوی «کپسایسین» هستند، می‌توانند سیستم گوارشی را تحریک کرده و دردهای قاعدگی را تشدید کنند. غذاهای تند می‌توانند تولید اسید معده را تحریک کرده و باعث رفلاکس اسیدی، سوزش سر دل و سوء هاضمه شوند. در دوران قاعدگی، نوسانات هورمونی بر سیستم گوارشی تأثیر می‌گذارد و مصرف غذاهای تند و شور ممکن است باعث افزایش اختلالات گوارشی مانند نفخ، گاز و اسهال شود.

۵- کافئین

کافئین یکی از مواد غذایی مضر در زمان قاعدگی است. کافئین باعث احتباس آب در بدن می‌شود که منجر به نفخ خواهد شد. کافئین هورمونی را که می‌تواند عروق خونی موجود در رحم را منقبض کند، مسدود می‌کند. کاهش مصرف قهوه در طول قاعدگی می‌تواند به مدیریت درد کمک کند.

خوردن ماست در دوران قاعدگی خوبه یا بد؟

خوردن ماست در دوران قاعدگی

ماست یک پروبیوتیک شناخته شده است. مصرف ماست به تولید باکتری های سالم روده کمک می‌کند که برای هضم غذا بسیار مفید هستند و نفخ را کاهش می‌دهند. مصرف ماست می‌تواند درد عضلانی، گرفتگی عضلات، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

با اینحال مصرف زیاد ماست به دلیل طبع سرد می‌تواند باعث کاهش خونریزی در دوره قاعدگی و دل درد شود. اگر در دوران پریود هوس خوردن ماست کردید بهتر است آن را همراه با ماده دیگری با طبع گرم مصرف کنید مثلا به آن نعناع اضافه کنید تا عوارض آن کم شود.

چه خوراکی هایی باعث قطع پریود میشود؟

در رابطه با اینکه چه خوراکی هایی باعث قطع پریود میشود باید بگوییم که هیچ خوراکی پس از شروع قاعدگی نمی‌تواند باعث قطع پریود شود. اما برخی خوراکی ها می‌توانند دوره قاعدگی را کوتاه تر کرده و شدت خونریزی را کاهش دهند.

به عنوان مثال مصرف کربوهیدرات مانند برنج، سیب زمینی و گندم هم باعث کاهش مشکلات دوران قاعدگی می‌شوند و هم اینکه دوره شما را کوتاه تر می‌کنند. مواد غذایی با چربی کم نیز همین تاثیر را دارند و در کاهش طول دوره قاعدگی موثر هستند. دمنوش زنجبیل، رازیانه و برگ تمشک نیز می‌توانند باعث کاهش دوره قاعدگی و دردهای پریودی شوند.

در صورتی که می‌خواهید پریود خودتان را عقب بیندازید مواد غذایی مانند سرکه سیب، آبلیمو، ژلاتین، هویج و غذاهای پر ادویه می‌توانند موثر باشند. اما بطورکلی بهتر است بی دلیل پریود خودتان را عقب نیندازید زیرا باعث افزایش درد و سایر مشکلات خواهد شد.

سخن پایانی
تغذیه مناسب هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روحی ضروری است. انواع غذاهایی که مصرف می‌کنیم به طور مستقیم بر عملکرد بدن ما تأثیر می‌گذارد. در طول چرخه قاعدگی، تغییرات هورمونی قابل توجهی را تجربه می‌کنید که مستقیماً بر بدن شما تأثیر می‌گذارد. حفظ سلامتی در دوران قاعدگی بسیار مهم است و این امر با ایجاد تغییرات خاصی در رژیم غذایی شما امکان پذیر است.
در دوران قاعدگی برای کاهش دردها و مشکلات معمول می‌توانید از بسیاری از غذاها و مکمل های غذایی کمک بگیرید. در عین حال با پرهیز از برخی خوراکی ها می‌توانید این دوره را راحت تر سپری کنید. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم به طور کامل به موضوع نبایدهای تغذیه در قاعدگی بپردازیم. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.

اگر شما هم به دنبال مکملی برای بهبود علائم دوره قاعدگی و همچنین قرص آهن در پریودی می گردید داروخانه آنلاین داروبوم این مکمل ها را در انواع ایرانی و خارجی و با قیمت های متنوع ارائه کرده است. مطمئنا محصول مورد نظر خود را خواهید یافت. برای این منظور به سایت داروبوم به آدرس darooboom.com سر بزنید.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.