برای شادابی پوست صورت چه کنیم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
بارها و بارها شنیده ایم که حالات درونی ما روی صورتمان نوشته شده است. شما هم دوست دارید کمی آن را ویرایش کنید، چند خط ظریف را پاک کنید، شیارهای عمیق را نرم کنید یا برخی از نقاط برجسته شده را صاف کنید؟ برای تمامی این شرایط مجموعه‌ای از محصولات و روش‌ها وجود دارد که به جوان‌سازی پوستی که در اثر زمان و قرار گرفتن در معرض آفتاب کم طراوت شده است کمک می‌کند.

بازسازی پوست بسیار مهم است زیرا پوست درخشان و سالم اعتماد به نفس بیشتری به شما می دهد و استرس شما را برای حضور در اجتماع کاهش می دهد. وقتی صحبت از درمان‌های پوستی به میان می‌آید، انواع روش های خانگی و پزشکی برای جوانی و شادابی پوست وجود دارد.

عمل های زیبایی تحت پوشش بیمه نیستند، بنابراین هزینه نیز عامل مهمی در انتخاب روش جوانسازی پوست می باشد. غذاها و مکمل های پوست و مو زیادی وجود دارد که با چین و چروک و پیری مبارزه می کند و در عین حال رطوبت و درخشندگی پوست را افزایش می دهد. در این پست، بهترین راه ها برای داشتن پوستی شاداب و با طراوت را معرفی می کنیم.

ماسک های خانگی برای درخشندگی پوست

ماسک خیار و هندوانه

هندوانه این میوه قرمز آبدار فواید بسیار بیشتری نسبت به کاهش وزن دارد. وجود لیکوپن در مقادیر فراوان به این میوه کمک می کند تا با علائم پیری از جمله چین و چروک و خطوط سطحی مقابله کند. با مخلوط کردن خیار رنده شده، هندوانه رنده شده و چند قطره آب لیمو تازه، یک ماسک صورت آبرسان فوق العاده آماده کنید. این مخلوط را روی صورت خود بمالید و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید تا پوستی بدون چربی و زیبا داشته باشید.

لایه برداری با بلغور جو دوسر

بر اساس یک مطالعه، بلغور جو دوسر سرشار از خواص ضد التهابی است که در بهبود خشکی، پوسته پوسته شدن و زبری پوست کمک شایانی می کند. همچنین در کاهش خارش های پوستی موثر عمل می کند. با مخلوط کردن ۱ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر با کمی آب خمیری تهیه کنید، سپس یک قاشق چایخوری عسل را به این ترکیب اضافه کنید. مواد را به آرامی بر روی صورت خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه بشویید. ساپونین های موجود در بلغور جو دوسر پوست شما را تمیز می کند و به آن روح تازه ای می بخشد.

بیشتر بخوانید: تمیز کردن پوست با ۶ پاک کننده صورت خانگی

تونر ریحان

این تونر گیاهی برای کسانی که مستعد آکنه هستند عالی است. ریحان به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند، به پاکسازی باکتری های مولد آکنه کمک می کند و گردش خون را در پوست بهبود می بخشد.

۳ قاشق غذاخوری برگ ریحان خشک شده را خرد کرده و با یک فنجان آب جوش مخلوط کنید. هنگامی که مخلوط خنک شد، برگ ها را از صافی رد کنید، مایع بدست آمده را در یک بطری اسپری دار بریزید. از یک تکه پنبه یا پد استفاده کنید تا تونر را به آرامی در اطراف صورت خود پخش کنید. این کار را روزانه قبل از پاکسازی پویت انجام دهید.

ماسک شفاف کننده پوست

گزینه های درمانی جوانسازی صورت کدامند؟

در حالی که انواع ماسک های خانگی و کرم ها و لوسیون های جوان‌سازی پوست را می‌توان با خیال راحت برای قسمت‌های مختلف بدن مانند دست‌ها یا گردن استفاده کرد، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای اصلاح چین‌وچروک‌ها و خطوط روی صورت خود از درمان های جوان‌سازی پوست صورت استفاده کنند.

جوانسازی پوست را می توان از طریق تکنیک های مختلفی انجام داد – لایه برداری شیمیایی یا حتی لیزر درمانی. رایج ترین روشی که برای جوانسازی پوست استفاده می شود، بازسازی پوست است. درمان نور درمانی همچنین می تواند پوست شما را جوان و صاف به نظر برساند.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری پوست که عموما به عنوان پیلینگ شناخته می شود، با فرمول های شیمیایی مختلف برای بهبود ظاهر پوست آسیب دیده طراحی می شود. مواد شیمیایی مورد استفاده در لایه برداری مانند اسید تری کلرواستیک، اسید گلیکولیک، اسید سالیسیلیک و… جای جوش های قدیمی را التیام می بخشد. این لایه بردارها عوارض پوستی را به حداقل می رساند و روی لکه ها و چین و چروک ها عالی عمل می کنند.

هنگامی که لایه برداری شیمیایی روی پوست اعمال می شود، باعث اصطکاک با پوست شده که منجر به لایه برداری اپیدرم می شود. تمام آلودگی ها و باکتری ها را از لایه های زیرین پاک می کند و سطح پوست شما را بهبود می بخشد. این فرآیند ممکن است چند هفته طول بکشد تا نتایج نشان داده شود.

بوتاکس

تزریق بوتاکس یک روش ایمن و مؤثر برای هدف قرار دادن نواحی صورت برای ایجاد ظاهری شاداب و جوان است. این تعدیل‌کننده‌ عصبی با هدف قرار دادن ماهیچه‌های مسئول بسیاری از خطوط و چین و چروک‌هایی که با افزایش سن در صورت پخش می‌شوند، کار می‌کنند.

تزریق بوتاکس و دیسپورت سیگنال هایی را که باعث انقباض ماهیچه های بیانی در صورت می شوند مسدود می کند. زمانی که ماهیچه‌ها موقتاً منقبض می‌شوند، چین و چروک‌ها و خطوط را صاف می‌کند تا صورت شفاف و با طراوت دیده شود. مشابه مراقبت از پوست، برنامه ریزی منظم بوتاکس به حفظ ظاهری جوان تر کمک می کند.

فیلر

با گذشت سالها، با کاهش تولید کلاژن و کاهش کشسانی پوست، صورت به طور طبیعی حجم خود را از دست می دهد. تزریق فیلر پوستی روشی قدرتمند، ایمن و موثر برای معکوس کردن اثرات گذر زمان با بازگرداندن رطوبت و حجم به صورت است. فیلرهای پوستی از سه جزء اساسی تشکیل شده اند که به طور طبیعی در پوست وجود دارد: پلیمر بیوسنتزی، کلاژن و اسید هیالورونیک. با استفاده از این سه جزء، فیلرهای پوستی به شکل دهی به قسمت هایی از صورت که حجم قابل توجهی از دست داده اند کمک می کند و در عین حال نتایج زیبا و طبیعی را ایجاد می کند که می تواند تا یک سال دوام داشته باشد.

درم ابریژن

درم ابریژن یکی از روش های لایه برداری است که از یک ابزار چرخشی برای برداشتن بالاترین لایه پوست، بیشتر روی صورت، استفاده می کند. این اجازه می دهد تا لایه های جدید پوست صاف و جوان به نظر برسند. درم ابریژن به عمق بافت های شما می رود و مشکلات پوستی مانند خطوط ریز، لکه های خورشیدی، اسکارهای آکنه و رنگ ناهموار پوست را درمان می کند.

این یک روش حرفه ای است و باید توسط متخصص پوست انجام شود. متخصص پوست قبل از انجام درمان به شما بی حسی می دهد تا پوست شما بی حس شود. از آنجایی که بهبودی به زمان نیاز دارد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که بعد از عمل به خانه بروید و بایدها و نبایدهای خاصی را دنبال کنید. به آن عمل سرپایی می گویند.

روش های جوانسازی پوست

اسید گلیکولیک

اسید گلیکولیک سلول های مرده پوست را از سطح پوست و لایه های زیرین پوست حذف می کند. گلیکولیک اسید دارای مولکول های کوچکی است که باعث می شود به عمق پوست نفوذ کند و سلول های مرده پوست را از بین ببرد. شدت لایه برداری با مقدار اسید گلیکولیک مرتبط است.. یکی دیگر از مزایای اسید گلیکولیک کنترل ملانین است.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن روشی برای یکنواخت کردن رنگ پوست با استفاده از اپلیکاتوری است که سطحی ساینده دارد. این روش بسیار شبیه درم ابریژن است و مسائل مشابهی مانند چین و چروک، خطوط ریز، لکه های خورشیدی، اسکار آکنه، لکه های پیری، ملاسما و بسیاری از مشکلات پوستی دیگر را برطرف می کند. اپلیکاتور ساینده بالاترین لایه پوست را برمی دارد و پوست را برای بازسازی طبیعی و دریافت مواد مغذی از کرم های تقویتی آماده می کند. میکرودرم ابریژن یک روش بی خطر و مناسب برای انواع پوست در نظر گرفته می شود.

برای شادابی پوست صورت چه بخوریم؟

پوست سالم از درون می آید. استفاده از محصولات مراقبت از پوست می تواند مشکلات سطحی را برطرف کند، اما رعایت یک رژیم غذایی متعادل نه تنها به تقویت سلامت پوست کمک می کند، بلکه در عین حال بدن را نیز سالم نگه می دارد.

برای داشتن پوستی سالم و درخشان، باید غذاهای متنوع و مغذی مصرف کنید و مصرف غذاهای ناسالم مانند غذاهای فرآوری شده، روغنی و سرخ شده را کاهش دهید.

با گنجاندن مواد غذایی زیر در رژیم غذایی خود به شادابی پوست خود کمک خواهید کرد.

ماهی چرب

ماهی های چرب مانند سالمون منابع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که به پوست کمک می کنند تا نرم و درخشان به نظر برسد. همچنین می توانند التهاب، قرمزی، جوش ها را کاهش دهند و پوست شما را در برابر اشعه ماوراء بنفش تقویت کنند.

ماهی های چرب غنی از آنتی اکسیدان و سرشار از ویتامین E می باشند که از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند که پوست را سریعتر پیر می کند. ماهی سرشار از پروتئین و زینک است که به تقویت پوست و بهبود تولید سلول های جدید پوست کمک می کند.

آووکادو

آووکادو حاوی چربی های سالمی است که پوست را مرطوب و منعطف نگه می دارد. آووکادو همچنین حاوی ویتامین C و E است؛ دو ماده مغذی مهم که بدن برای حمایت از پوست سالم و مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد به آن نیاز دارد.

آووکادو همچنین سرشار از بیوتین است، ویتامین B7 که برخی از متخصصان تغذیه معتقدند نقش بسزایی در سلامت پوست و مو ایفا می کند. کمبود بیوتین می تواند منجر به مشکلات پوستی مانند بثورات پوستی، درد، پسوریازیس، درماتیت و خارش کلی شود.

گردو

آجیل ها میان وعده های مغذی هستند که حتی در تعداد کم نیز بسیار مفید هستند. گردو حاوی ویتامین E، ویتامین C، روی و سلنیوم است که همگی باعث سلامت پوست می شوند.

گردو حاوی مقادیر بیشتری از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ نسبت به سایر آجیل ها است و اگر به دنبال فواید پوستی هستید، آنها یک انتخاب فوق العاده سالم هستند. با این حال، مهم است که مصرف آجیل را به یک مشت (۱/۴ فنجان) در روز نگه دارید. خوردن هر چیزی بیش از حد می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این، خوردن بیش از حد گردو ممکن است عوارض جانبی خاصی از جمله نفخ، معده درد و حساسیت های پوستی در برخی افراد ایجاد کند.

تخمه آفتابگردان

دانه ها به همراه آجیل، میان وعده های سالمی هستند که سلامت پوست شما را تقویت می کنند. دانه های آفتابگردان گزینه مناسبی هستند زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین E، سلنیوم و زینک می باشند.

روغن تخمه آفتابگردان سرشار از اسید لینولئیک و اسیدهای چرب ضروری است که بدن برای حمایت از پوست سالم به آن نیاز دارد.

هویج

هویج سرشار از ویتامین A است که با آفتاب سوختگی، مرگ سلولی و چین و چروک مبارزه می کند. ویتامین A همچنین درخشندگی مطلوب و گرمی به پوست می بخشد.

شما می توانید ویتامین A را با مصرف پروویتامین A از طریق میوه ها، سبزیجات و سایر محصولات گیاهی دریافت کنید. بدن شما بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند تا از پوست در برابر نور خورشید محافظت کند.

پروویتامین A همچنین در پرتقال، اسفناج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، فلفل دلمه ای و کلم بروکلی یافت می شود.

مواد غذایی شاداب کننده پوست

مکمل جوان کننده و کلاژن ساز پوست

گاهی اوقات، مصرف تمام غذاهایی که در بالا لیست کرده ایم بسیار سخت است. ممکن است محدودیت زمانی، در دسترس نبودن یا صرفاً علاقه نداشتن دلایل آن باشد. علت دیگر این است که بعضی از این خوراکی ها احتمالا گران باشند. اما شادابی پوست دلیل خوبی برای قطع مصرف نیست و ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این غذاها باید به نحوی تامین شود. تهیه مکمل ها قطعا مشکلی ندارد. فقط باید برند آن ها را هوشمندانه انتخاب کنید.

در حالی که مکمل های مختلف به روش های متفاوتی عمل می کنند، اثرات کلی مشابهی روی پوست دارند. به طور خلاصه، مکمل های تقویتی پوست با بهبود سلامت سلول های پوست و کمک به تولید پروتئین های مهم تر مانند کلاژن، پوست را احیا و جوان می کنند.

در اینجا بهترین مکمل های ما برای دستیابی به پوست سالم آمده است:

کلاژن

کلاژن جزء ضروری پوستی درخشان، سالم و روشن است. با بالا رفتن سن، مهم‌ترین پروتئین‌های پوست یعنی کلاژن و الاستین شروع به تجزیه شدن می‌کنند. بدتر از آن، بدن در سنین بالا این پروتئین ها را به راحتی تولید نمی کند. در واقع، تحقیقات نشان داده است که تولید کلاژن هر سال پس از بیست سالگی تقریباً یک درصد کاهش می یابد. بنابراین در سن ۵۰ سالگی، تولید کلاژن شما تنها ۷۰ درصد از زمانی است که در دوران نوجوانی شما بوده است.

ویتامین ث

ویتامین C یا اسید اسکوربیک از ایجاد چین و چروک و خشکی پوست جلوگیری می کند. همچنین مسئول تشکیل کلاژن است. ویتامین C روند بازسازی سلول های آسیب دیده را تسریع کند. این بدان معنی است که بدون اسید اسکوربیک کافی، پوست خاصیت ارتجاعی، درخشندگی و لطافت خود را از دست می دهد.

بدن ویتامین C نمی سازد، بنابراین مهم است که آن را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. به یاد داشته باشید اسید اسکوربیک محلول در آب است، بنابراین ۸ لیوان آب بلند خود را در روز فراموش نکنید.

زینک

زینک یا روی برای ساختار سلولی و استحکام بافت ضروری است که به مبارزه با چین و چروک و شاداب نگه داشتن پوست کمک می کند. مکمل زینک به عنوان قرص افزایش شادابی پوست شناخته می شود.

بیوتین

بیوتین یک ویتامین های ضروری B است که به عنوان ویتامین B7 نیز شناخته می شود، به زیبایی پوست و همچنین سلامت ناخن ها و موها کمک می کند. محققان همچنین اذعان دارند که بیوتین برای کاهش مرگ سلول‌های پوست مفید است.

قرص روشن کننده پیگمنتا

قرص پیگمنتا مکمل دیگری است که برای تقویت و جوانسازی پوست مصرف می شود. پیگمنتا به طور تخصصی بر روشن سازی و شفافیت پوست کار می کند. ترکیبات بکار رفته در مکمل پیگمنتا برای کاهش چین و چروک های پوستی نیز مفید است.

قرص پیگمنتا برای سفیدی پوست

سخن پایانی
روان، سبک زندگی و رژیم غذایی همگی نقشی اساسی در سلامت پوست ما دارند. اگر خوب غذا نمی‌خورید یا به اندازه کافی نمی‌خوابید، یا از استرس و اضطراب رنج می‌برید، نتایج آن به مرور در پوست شما ظاهر می‌شود.
اما برای شادابی پوست به چه مواد مغذی و ویتامین هایی نیاز داریم؟ تحقیقات گسترده نشان می دهد ویتامین‌هایی مانند A، C و E همگی نقش حیاتی در سلامت پوست دارند، در حالی که سایر ویتامین‌ها شامل ویتامین های B هم ضد التهاب و هم یک آنتی اکسیدان عالی هستند. همچنین مواد مغذی خاصی مانند اسیدهای چرب ضروری وجود دارد که بدن ما نمی‌تواند آن‌ها را سنتز کند، اما برای سلامت بدن ما حیاتی هستند. بنابراین مهم است که ما مکمل حاوی این مواد مغذی را مصرف کنیم.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.