ضد آفتاب و واقعیت‌های جذاب آن

آنچه در این مقاله می خوانید:
آیا شما می دونید که فرقی نداره هوا آفتابی باشه یا ابری شما به هر حال باید از ضد آفتاب استفاده کنید؟ و اینکه اگه شما از یه ضد آفتاب با spf بالا استفاده می‌کنید به این معنی نیست که می تونید کل روز رو با بی‌خیالی در معرض خورشید بگذرونید بدون اینکه تجدیدش کنید و قضیه جالب‌تر میشه وقتی بدونید که شما حتی تو یه روز ابری هم میتونید آفتاب سوختگی پیدا کنید! چرا؟ برای اینکه ۹۰ درصد اشعه خورشید حتی از ابرها هم نفوذ میکنن؛ پس ایده خوبیه که هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید مهم نیست که آب ‌و هوا چجوریه. در این مقاله توصیه های ساده و هوشمندانه از نگفته‌های استفاده از کرم ضد آفتاب براتون داریم؛ اونو از دست ندید. کرم ضد آفتاب امروزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و اولین راهکارها برای محافظت از پوست در نظر گرفته می‌شود. ازآنجایی‌که نازک شدن لایه ازون و همچنین واکنش‌های فتوشیمیایی باعث افزایش شدت اشعه UV بر روی سطح زمین شده است برای در امان ماندن از بیماری‌های پوستی همه افراد باید در محیط‌های خارج از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. در این مقاله ما سعی داریم به بررسی کرم‌های ضد آفتاب خانگی در مقابل ضد آفتاب‌های معروف بپردازیم پس با ما همراه باشید.

نکات بسیار مهم در خصوص ضد آفتاب

آگاهی عمومی از صدماتی که تماس مکرر و طولانی با آفتاب به پوست وارد می‌آورد، روز به روز بیشتر می‌شود. اشعه خورشید مسئول بیشتر ضایعات وارد بر پوست است که گاهی به‌اشتباه ناشی از پیری و افزایش سن به حساب می‌آید؛ مانند:

  • ظاهر شدن لکه‌های قهوه‌ای در نقاطی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارد.
  • ظاهر شدن یا بدتر شدن چین و چروک و پوست شل و ول
  • بزرگ شدن مویرگ‌های صورت
  • ایجاد تومورهای مختلف در پوست

در این مقاله به بررسی تأثیرات کوتاه‌مدت و درازمدت آفتاب روی پوست می‌پردازیم. راه اصلی مقابله با تأثیر آفتاب، دور ماندن از آن و همچنین استفاده از کرم های ضد لک برای یکدست شدن پوست است همچنین برای حفاظت از پوست در برابر آفتاب می‌توان از ضد آفتاب‌ها استفاده کرد که در این مقاله به طور کامل بررسی شده‌اند. پس با ما همراه باشید.

اگه میزان خیلی کمی از ضد آفتاب رو روی پوست بزنید اون محافظت لازم رو از پوستتون انجام نمیده. اینو بدونید که حدود ۳۰ میلی ‌لیتر ضد آفتاب برای پوشوندن یک بدن متوسط حتماً لازمه. برای صورتتون به اندازه گودی کف دستتون ضد آفتاب بردارید و خوب پخش کنید. مهمترین معیار اینه که خیالتون راحت باشه که پوست همه قسمتا به خوبی پوشش داده شده. تازه باید هر ۲ ساعت هم، اون رو تجدید کنید.

استفاده از ضد آفتاب

۱- بهترین زمان استفاده از کرم ضد آفتاب کیه؟

یادتون باشه استفاده از کرم ضد آفتاب با spf بالا به این معنی نیست که نیازی به تجدید اون ندارید. شما باید هر دو ساعت یک‌ بار از کرم ضد آفتاب استفاده کنید صرف ‌نظر از اینکه میزان spf چقدره و همین ‌طور بعد از شنا کردن، عرق کردن و یا خشک کردن پوست با حوله. حالا ۴توصیه هوشمند رو در مورد اهمیت تجدید استفاده از کرم ضد آفتاب بخونید.

۲- کرم ضد آفتاب کودکان فراموش نشه!

می دونید که بچه‌ها زمان زیادی رو خارج از خونه میگذرونن گاهی هم توی آب و چاره‌ای هم نداره. والدین وقتی دارند برای کودکان کرم ضد آفتاب انتخاب می کنند باید این را مد نظر داشته باشند که در مقابل طیف وسیعی از اشعه‌های خورشید مقاومت داشته باشه و همینطوربه این مورد که داخل آب تا ۸۰ دقیقه ماندگاری داشته باشه توجه کنن و اون دستورالعمل اولیه اگه یادتون باشه! که باید مداوم تجدیدش کنن هم در نظر بگیرن. علاوه بر این ‌که توصیه میشه از یه حفاظت ثانویه مثل پیراهن آستین ‌بلند، شلوار کلاه و عینک آفتابی استفاده کنند.

ضد آفتاب کودکان
انواع ضد آفتاب

۳- و حالا نگرانی در مورد تولید ویتامین D !

اینو بدونید که کرم ضد آفتاب از اینکه بدن شما ویتامین دی موردنیازشو از خورشید به دست بیاره جلوگیری نمیکنه؛ و با اینکه از بدن در مقابل اشعه‌های فرابنفش خورشید محافظت میکنه اما هیچ کرم ضد آفتابی تا ۱۰۰ درصد از نفوذ اشعه‌های تولید کننده ویتامین دی در بدن جلوگیری نمیکنه. با این ‌حال اگه خیلی نگرانید میتونید برای اطمینان از اینکه ویتامین دی مورد نیاز بدنتون رو به اندازه کافی دریافت می‌کنید از پزشکتون در مورد مصرف مکمل‌های ویتامین D مشورت بگیرید.

۴- بعضی موقعا حساسیت شما به نور آفتاب بیشتر میشه!

توصیه بعدی ما در مورد بعضی از داروهاست مثل بعضی آنتی بیوتیک های خاص؛ قرص‌های ضد بارداری؛ داروهای ضد افسردگی و داروهای قلب که ممکنه روی حساسیت شما به نور خورشید تأثیر بزارند. در این مواقع باید دفعات بیشتری کرم ضد آفتاب بزنید و از SPF بالاتری هم استفاده کنید. میتونید در این مورد هم، هر نگرانی و سؤالی که برای انتخاب نوع کرم ضد آفتابتون دارید با پزشکتون در میان بزارید و اطمینان پیدا کنید.

۵- اشتباه نکنید spf 30 دو برابر spf15 از شما محافظت نمی کنه!

فاکتور محافظت از خورشید (spf) تنها به معنی کسری از اشعه‌های سوزان خورشید هست که به پوست شما می رسه بنابراین spf 15 به این معنیه که تنها ۱/۱۵ اشعه UVB به پوست می رسه و در مقابل از یه جنبه دیگه می‌شه گفت که SPF 30 می تونه ۹۷ درصد از اشعه UVB را فیلتر کنه و SPF50 تنها با تفاوت اندکی ۹۸ درصد اشعه‌ها رو فیلتر می کنه و بر اساس یافته‌های FDA هیچ شواهدی مبنی بر این ‌که spf با مقادیر بالاتر از ۵۰، محافظت بیشتری رو براتون به همراه داره، موجود نیست.

داروبوم “بهترین داروخانه آنلاین” است که انواع ضدآفتاب‌ها را با تخفیفات بسیار ویژه ارائه می‌دهد.

ضرورت استفاده از ضد آفتاب

اشعه خورشید طیف وسیعی از طول موج‌ها را در بر می‌گیرد. نور مرئی که از رنگ‌های آشنای رنگین‌کمان تشکیل شده است، درواقع فقط پهنه باریکی از کل طیف خورشید را شامل می‌شود. طول موج اشعه ماوراء بنفش نزدیک به نور بنفش مرئی است. ماوراء بنفش نوع B (UVB) تشعشعاتی پرانرژی هستند که صدمات مهمی به بافت و سلول‌های زنده وارد می‌کنند.

تا همین اواخر تصور می‌کردند UVA پوست را به صورت بی‌خطر برنزه می‌کند، به همین علت بسیاری از سالن‌های برنزه سازی هنوز از لامپ‌های UVA برای ایجاد حالت برنزه استفاده می‌کنند. ولی حتی اشعه UVA هم صدمات پوستی ایجاد می‌کند. در ضمن UVA نسبت به UVB به عمق بیشتری از پوست نفوذ می‌کند و به همین دلیل به رشته‌های الاستین که در عمق بیشتری از پوست قرار دارند، صدمه می‌زند و پیری پوست را تسریع می‌کند. مطلب دیگری که باید به خاطر داشت این است که UVB برخلاف UVA از شیشه عبور نمی‌کند. به همین علت مثلاً وقتی‌که در حال رانندگی هستیم و شیشه‌های اتومبیل نیز بسته است، ممکن است بر اثر تشعشعات UVA صدمه پوستی به وجود آید. به همین دلیل، ممکن است در یک اتومبیل با تهویه مطبوع، فراموش کنیم که پوست ما هنوز در معرض صدمه ناشی از آفتاب است، بنابراین:

ماوراء بنفش B نوع اصلی تشعشعاتی است که مسئول موارد زیر است:

  • قرمز شدن و سوختگی پوست در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • آفتاب‌سوختگی (برنزه شدن)
  • ظاهر شدن تومورهای پوستی در اثر قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر آفتاب.
  • سطح انرژی ماوراء بنفش A کمتر از UVB است به همین دلیل علت صدمه کمتری به پوست می‌زند.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب صحیح نیست؛ حتی با وجود پنجره شیشه‌ای
  • برنزه شدن در سالن‌های برنزه سازی نیز به پوست صدمه می‌زند.
انواع کرم ضد آفتاب
انواع ضد آفتاب

انواع ضد آفتاب

ضد آفتاب ها بسته به مواد تشکیل دهنده، برند و کشور سازنده می‌توانند متغیر باشند. همچنین هنگام انتخاب ضد آفتاب باید به نوع پوست خود نیز توجه کنید. شدت تابش آفتاب در محدوده جغرافیایی محل سکونت نیز از دیگر معیارهای مهم برای انتخاب ضد آفتاب است. بهتر است پیش از اقدام به انتخاب با انواع ضد آفتاب و مواد تشکیل دهنده آن‌ها آشنا شوید:

مواد ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

تا سال ۱۹۷۰ نظر عمومی در مورد مواد برنزه کننده این بود که این‌ها مواد آرایشی هستند که برای برنزه کردن پوست و جلوگیری از آفتاب‌سوختگی به کار می‌روند. اواخر دهه ۷۰ اهمیت ضد آفتاب‌ها در حفاظت از پوست در برابر آفتاب بیشتر مورد تأکید قرار گرفت. ضد آفتاب‌ها ممکن است فیزیکی یا شیمیایی باشند و بیشتر فرآورده‌های ضد آفتاب از هر دو نوع فیزیکی و شیمیایی برای حفاظت استفاده می‌کنند و به شکل کرم، پماد، امولسیون یا ژل وجود دارند.

ضد آفتاب‌های فیزیکی از رسیدن اشعه آفتاب به پوست جلوگیری می‌کنند و این کار را از طریق انعکاس نور به اطراف و پراکنده کردن آن انجام می‌دهند. بخش اصلی ضد آفتاب‌های فیزیکی ماده تالک مانندی به نام اکسید تیتانیوم است.

ضد آفتاب‌های شیمیایی اشعه ماوراء بنفش را جذب و بدین ترتیب از نفوذ آن به پوست جلوگیری می‌کنند. درجه جذب نور بستگی به نوع ماده به کار رفته و غلظت آن دارد. موادی که ضد آفتاب شیمیایی شناخته می‌شوند، شامل اکسی بنزون، بنزوفنون و پاراآمینو بنزوئیک اسید هستند.

ضد آفتاب‌ها چگونه راه اشعه ماوراء بنفش را سد می‌کنند؟

بیشتر ضد آفتاب‌های شیمیایی تا ۹۵ درصد UVB را مهار می‌کنند ولی راه UVA را سد نمی‌کنند. ضد آفتاب‌های شیمیایی گروه بنزوفنون و ضد آفتاب‌های فیزیکی به شرطی که قدرت حفاظت در برابر اشعه بالاتر از SPF15 را داشته باشند، اشعه ماوراء بنفش را به شکل کامل‌تری مهار می‌کنند. عموماً حالت ایدئال ترکیب این دو نوع ضد آفتاب است.

فاکتور حفاظت در برابر آفتاب یا اس پی اف (SPF) به چه معنی است؟

عبارت فاکتور حفاظت در برابر آفتاب (SPF) را سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برگزیده است و با این معیار می‌توان قدرت حفاظت فرآورده‌های ضد آفتاب را در مقایسه با پوست بدون محافظت سنجید. درجه تأثیر یک SPF خاص بر اساس میزان قرمزی ایجادشده در پوست بعد از قرار گرفتن در برابر آفتاب، سنجیده می‌شود. عبارت حداقل دوز برای اریتم، نشان‌دهنده حداقل اشعه لازم است که در پوست ایجاد قرمزی می‌کند. این مقدار اشعه در افراد مختلف بر اساس، رنگ و نوع پوست فرق می‌کند. برای مثال، اگر آفتاب در فردی بدون ضد آفتاب بعد از ۱۰ دقیقه ایجاد اریتم کند، با استفاده از ضد آفتابی با قدرت ۱۵ درمان شدت آفتاب ۱۵۰ دقیقه (۱۰X15) طول می‌کشد تا اریتم به وجود آید.

انواع محصولات کرم‌های ضد آفتاب رنگی

محصولات ضد آفتاب رنگی به اشکال مختلفی ازجمله اسپری، لوسیون، محصولات آرایشی ضد UV و کرم‌های ضد آفتاب کودکان تولید و در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها به بازار عرضه می‌شوند. بیشتر این ضد آفتاب‌ها به شکل کرم و اسپری هستند ولی معدودی از این محصولات به شکل فونداسیون و پنکیک نیز عرضه می‌شوند.

کرم‌های ضد آفتاب رنگی در رنگ‌های گرم و سرد عرضه می‌شوند. رنگ‌های گرم برای پوست‌های تیره‌تر و رنگ‌های سرد برای پوست‌های روشن توصیه می‌شود. این کرم‌ها با SPF های مختلف و اغلب بدون رایحه عرضه می‌شوند تا کمترین حساسیت‌زایی را داشته باشند.

استفاده از ضد آفتاب
مصرف ضد آفتاب

یکی از محبوب‌ترین اشکال ضد آفتاب رنگی، اسپری‌های ضد آفتاب هستند. متخصصین پوست معتقدند که استفاده از اسپری‌های ضد آفتاب رنگی برای برنزه کردن پوست بدن خیلی بهتر از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و اشعه UV برای تغییر رنگ پوست است.

با توجه به اینکه تغییر رنگ پوست با قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند باعث پیری زودرس پوست و ایجاد لک‌های متعدد بر روی صورت و دست‌ها شود، استفاده از ضد آفتاب‌های رنگی می‌تواند به حفظ سلامتی افراد کمک کرده و آن‌ها را از آسیب‌های ناشی از اشعه‌های UVA/UVB و حتی سرطان پوست در امان نگه دارد.

سینره، بهترین ضد آفتاب ایرانی!

همونطور که می دونید برند سینره جرء قدیمی‌ترین و بهترین برندهای ایرانی و پیشتاز در عرصه تولید و توزیع انواع مکمل‌های آرایشی بهداشتی هم برای بانوان و هم آقایان در سنین مختلف می‌باشد که بسته به نیاز خودتون می تونید اقدام به مصرف و خرید هر یک از این محصولات بکنید.

برند سینره برای اولین بار اقدام به تولید ضد آفتاب، فرموله شده به طور اختصاصی مخصوص آقایان در SPF و حجم‌های مختلف کرده که آقایان متناسب با نوع و نیاز پوست خودشون می تونند کرم با SPF مناسب را مصرف کنند. این محصول بسیار زود جذب و فاقد چربی بوده و برای آقایانی که این موضوع اهمیت بسیاری داره گزینه مناسبی هستش. این کرم با توجه به ساختار پوست آقایان طراحی شده و کاملاً بی‌رنگه و پس از مصرف هیچ اثری از کرم بر روی پوست باقی نمی‌زاره.

ضد آفتاب سینره
ضد آفتاب سینره

کرم آقایان سینره برای تأثیر بیشتر دارای عصاره جلبک قرمز، قهوه‌ای و جلبک آسکوفیلوم نودوسوم است که با خواص آنتی اکسیدانی بالا از پوست مراقبت می‌کنه. این کرم مناسب پوست خشک، چرب و معمولی بوده و به طور کامل از پوست شما مراقبت می کنه.

برای آشنایی بیشتر با تمامی ضد آفتاب های سینره صفحه “ضد آفتاب سینره” را مطالعه کنید.

از دیگر محصولات کرم ضد آفتاب سینره می تونیم به کرم ضد آفتاب +SPF60 سینره (فاقد چربی)، کرم ضد آفتاب رنگی +SPF30، کرم ضد آفتاب بدون رنگ پوست چرب SPF50 اشاره کرد. که خواص مشترک تو همه این ضد آفتاب‌ها محافظت فوق العاده مؤثر پوست با سه مکانیسم انعکاس، جذب و پراکنش، محافظ پوست صورت در برابر اشعه فرابنفش و مادون قرمز، عدم ایجاد سنگینی روی پوست، ضد براقی و مات کنندگی پوست و خواص آنتی اکسیدانی اشاره کرد و تفاوت اون ها هم در SPF ها و نوع پوست هستش یعنی افرادی که پوست خشک دارند باید کرم ضد آفتاب متناسب با پوست خشک انتخاب کنند و کسایی که پوست چرب، بهتر است به دنبال ضد آفتاب با فرمول سبک‌تر باشند.

کرم‌های ضد آفتاب‌ رنگی برای محافظت از پوست در مقابل آسیب ناشی از اشعه UV ساخته‌شده‌اند، حاوی رنگ‌های کرم پودری هستند تا مصرف‌کنندگان بتوانند بر اساس رنگ طبیعی پوست خودشان از آن‌ها استفاده کنند. این مسئله به کرم‌های ضد آفتاب جنبه آرایشی داده و نقش دیگری به‌غیراز حفاظت پوست در مقابل آفتاب به آن‌ها اضافه می‌کند.

بهبود رنگ چهره افراد با مصرف کرم‌های ضد آفتاب رنگی باعث می‌شود افراد تمایل بیشتری به استفاده از کرم ضد آفتاب نشان دهند. ازنظر هزینه نیز خرید کرم ضد آفتاب رنگی می‌تواند برای مصرف‌کنندگان مقرون‌به‌صرفه باشد زیرا نیازی نیست آن‌ها هزینه اضافی برای خرید کرم‌های آرایشی پرداخت کنند. این دو مزیت باعث می‌شود خانم‌ها بیشتر از این نوع کرم‌ها استقبال کنند.

مزایای مصرف کرم‌های ضد آفتاب رنگی

ضد آفتاب‌های رنگی با جنبه آرایشی که دارند، به مصرف‌کننده کمک می‌کنند تا مشکلات پوستی چون آکنه و لک‌های پوستی را با این محصول پوشش دهند. ضد آفتاب رنگی علاوه بر زیباسازی چهره فرد باعث افزایش اعتمادبه‌نفس افرادی می‌شود که از مشکلات پوستی متعدد رنج می‌برند.

ضد آفتاب رنگی می‌تواند یک روش مؤثر برای اضافه کردن رنگ‌دانه‌ها به پوست باشد درحالی‌که به‌طور هم‌زمان از پوست در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب مراقبت می‌کند. این محصولات از پوست مراقبت کرده و آن را زیباتر می‌کنند.

آیا ضد آفتاب رنگی برای پوست مضر است؟

تفاوت محصولات ضد آفتاب رنگی با ضد آفتاب بی‌رنگ این است که یکرنگ پایه با فیلترهای محافظت از UV ترکیب‌شده است؛ بنابراین تغییری در کارکرد این نوع کرم ضد آفتاب ایجاد نشده است.

اضافه کردن رنگ به محصولات ضد آفتاب قدرت حفاظتی آن‌ها را کاهش نداده و حتی متخصصین پوست و مو توصیه می‌کنند به دلیل اینکه پوست اکثر افراد در ایران سبزه است مصرف کرم‌های ضد آفتاب رنگی می‌تواند تطابق بیشتری بارنگ چهره افراد داشته باشد.

با توجه به موارد ذکرشده با اطمینان می‌توان گفت که عملکرد کرم ضد آفتاب رنگی و فاقد رنگ‌ بر روی پوست یکسان است و استفاده از ضد آفتاب رنگی باعث ایجاد لک‌های پوستی نخواهد شد.

لک‌های پوستی پس از مصرف کرم‌های ضد آفتاب تنها در صورتی ایجاد خواهند شد که شما کرم ضد آفتاب را به‌صورت یکنواخت بر روی پوست استعمال نکنید و این مسئله برای هر دو نوع کرم‌های ضد آفتاب رنگی و بی‌رنگ صادق است.

بنابراین مهم‌ترین کار برای پیشگیری از بروز لک‌های پوستی ناشی از آفتاب این است که کرم مناسب با نوع پوست خودتان را تهیه و به‌طور یکنواخت روی پوست پخش‌کنید.

نکته قابل‌توجه در این رابطه‌این است که در صورت استفاده از کرم‌های ضد آفتاب حاوی فیلترهای فیزیکی باید مقدار بیشتری از آن‌ها روی پوست استعمال کنید تا اثربخشی موردنظر را ارائه دهد.

مصرف کرم ضد آفتاب و بروز جوش

شاید بافت چرب و غلیظ کرم‌های ضد آفتاب باعث شود افراد فکر کنند که استفاده از این کرم‌ها با بستن منافذ پوست باعث ایجاد جوش می‌شود. در این رابطه باید گفت که کرم‌های ضد آفتاب تنها در صورتی باعث بروز جوش می‌شوند که به‌درستی و بر اساس نوع پوست انتخاب‌نشده باشند.

به‌عنوان‌مثال اگر بر روی پوست چرب، ضد آفتاب چرب استفاده شود باعث بروز جوش و آکنه خواهد شد. در غیر این صورت رابطه‌ای بین مصرف کرم ضد آفتاب و بروز جوش ثابت نشده است.

ضد آفتاب مخصوص کودکان

شاید برای شما هم این سؤال پیش‌آمده باشد که چه نوع ضد آفتابی برای کودکان مناسب است؟ قبل از جواب دادن به این پرسش باید گفت که محافظت از پوست کودکان در مقابل UV به‌اندازه بزرگ‌سالان حیاتی و مهم است.

تحقیقات نشان داده است افرادی که در کودکی دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند در بزرگ‌سالی شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان دارند. با توجه به اینکه کودکان ساعات زیادی را در خارج از منزل سپری می‌کنند نیاز است که با کرم‌های ضد آفتاب مناسب از پوست حساس آن‌ها محافظت شود.

ضد آفتاب مخصوص کودکان
ضد آفتاب کودکان

بهترین کار برای جلوگیری از آسیب نور آفتاب بر پوست کودکان این است که آن‌ها را خصوصاً تا قبل از دوسالگی از تابش مستقیم آفتاب دور نگهداشت. البته برای کودکان زیر ۶ ماه کرم‌های ضد آفتاب مخصوص وجود دارد که بافت ملایم و غیر حساسیت‌زایی متناسب بالطافت پوست کودک دارد.

برای کودکان بزرگ‌تر از دو سال نیز بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب فیزیکی با SPF 30 استفاده کنید که جذب پوستی ندارند و حتماً کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت تجدید کرد تا اثربخشی آن کم نشود.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها با اهداف سرگرم‌کننده و البته ترغیب‌کننده اقدام به تولید ضد آفتاب‌های رنگی برای کودکان و نوجوانان کرده‌اند. این ضد آفتاب‌ها به‌محض استعمال بر روی پوست به رنگ‌های مختلف آبی، بنفش و سبز تبدیل می‌شود و کودکان را ترغیب به استفاده از ضد آفتاب می‌کنند و بدین ترتیب از مشکلات والدین برای اصرار به کودکان جهت استفاده از این نوع کرم‌ها می‌کاهد.

همه ما در حال حاضر از منافع مصرف کرم ضد آفتاب آگاه هستیم و می‌دانیم عدم استفاده از این کرم‌ها باعث پیری زودرس پوست، لک‌های پوستی و حتی در مواقعی سرطان پوست خواهد شد. با توجه به استفاده گسترده از این محصولات و وفور انواع آن‌ها در بازار در حال حاضر دغدغه‌هایی در رابطه با سطح ایمنی مواد شیمیایی بکار رفته در ترکیب کرم‌های ضد آفتاب عنوان‌شده است.

فرض بر این است که ترکیبات شیمیایی بکار رفته در کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند از طریق پوست جذب و وارد جریان خون شوند. این ترکیبات از طریق جریان خون به اندام‌های مختلف بدن رفته و فعالیت غدد درون‌ریز را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

البته این مسئله در مورد کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی صادق است و کرم‌های ضد آفتابی که از فیلترهای مینرال استفاده می‌کنند به‌عنوان کرم ضد آفتاب طبیعی و ایمن در نظر گرفته می‌شوند؛ زیرا این ترکیبات جذب پوست نشده و وارد جریان خون نمی‌شوند.

باوجود حساسیت‌های موجود در این زمینه برخی افراد معتقدند که برای در امان ماندن از تأثیرات مضر نور آفتاب و همچنین مواد شیمیایی موجود در ترکیب کرم‌های ضد آفتاب بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب خانگی استفاده شود.

ترکیبات بکار رفته در کرم‌های ضد آفتاب خانگی

کرم‌های ضد آفتاب خانگی اغلب اوقات با استفاده از روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن تمشک در ترکیب با اکسید روی ساخته می‌شود و می‌توان از آن‌ها در داخل منزل و برای حضور کوتاه‌مدت در محیط بیرون استفاده کرد.

هرچند که برخی تحقیقات نشان می‌دهد خود اکسید روی نیز هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌تواند منجر به تولید رادیکال‌های آزاد شود و اثرات مخربی بر روی سلول‌های پوست داشته باشد.

ترکیبات ضد آفتاب
ضد آفتاب خانگی

بنابراین بهترین کرم‌های ضد آفتاب طبیعی را می‌توان با ترکیبی از روغن‌های طبیعی ساخت بدون اینکه از اکسید روی در آن‌ها استفاده شود؛ زیرا تحقیقات مختلف نشان داده است که روغن‌های طبیعی نیز دارای SPF هستند و می‌توانند از پوست ما در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب مراقبت کنند.

با توجه به اینکه SPF تمام کرم‌های ضد آفتاب خانگی حداکثر ۱۵ تا ۲۰ است می‌توان از آن‌ها در محیط‌هایی به‌غیراز ساحل و مکان‌هایی با تابش شدید آفتاب استفاده کرد. همچنین اگر شما فقط چند ساعت از روز در محیط بیرون از منزل به سر می‌برید، کرم ضد آفتاب خانگی می‌تواند گزینه مناسب و بسیار ایمنی برای شما باشد.

مضرات کرم‌های ضد آفتاب خانگی

از مضرات کرم‌های ضد آفتاب خانگی می‌توان به این مسئله اشاره کرد که بافت این کرم‌ها بسیار چرب و روغنی است بنابراین برای پوست‌های چرب گزینه مناسبی نیست. کرم‌های ضد آفتاب خانگی به دلیل داشتن چربی بیش‌ازحد باعث براقی پوست می‌شوند که برای اکثر افراد خوشایند نیست. همچنین این کرم‌ها ممکن است در پوست‌های چرب باعث بروز جوش شوند.

قدرت حفاظت کرم‌های ضد آفتاب خانگی نسبت به کرم‌های ضد آفتاب معتبر بسیار کمتر است و نمی‌توان در محیط‌هایی با تابش بالای آفتاب مانند مناطق ساحلی از آن‌ها استفاده کرد. SPF این کرم‌ها بسیار پایین بوده و چون توسط آزمایشگاه تست نشده است تخمین مقدار آن به‌طور صحیح امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین نمی‌توان از آن‌ها برای پوست‌های حساس و تحت درمان استفاده کرد.

از طرف دیگر وضعیت پایداری و برهم‌کنش روغن‌های طبیعی بکار رفته در ترکیب کرم‌های ضد آفتاب خانگی مشخص نیست و نمی‌توان با اطمینان عنوان کرد که این نوع کرم‌ها کاملاً ایمن هستند.

مقایسه کرم‌های ضد آفتاب خانگی با کرم‌های ضد آفتاب معتبر

کرم‌های ضد آفتاب معتبر با طیفی از فاکتورهای حفاظتی مناسب برای محیط‌های مختلف باکیفیت و ماندگاری بالا قدرت بیشتری برای محافظت از پوست در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب ارائه می‌دهند.این نوع کرم‌ها برای انواع پوست و حتی در رنگ‌های مختلف موجود هستند و شما می‌توانید از انواع کرم پودری به‌عنوان یک کرم آرایشی استفاده کنید که درعین‌حال از پوست شما در مقابل آفتاب محافظت می‌کند.

کرم‌های ضد آفتاب معتبر با خواصی همچون آب‌رسانی و جلوگیری از چین و چروک وضعیت پوست شما را بهبود می‌بخشند. ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های گنجانده‌شده در ترکیب این نوع کرم‌ها علاوه بر محافظت از پوست باعث شادابی و جوانی پوست صورت می‌شوند.

در کرم‌های ضد آفتاب خانگی SPF تقریبی و احتمالی محاسبه می‌شود زیرا ترکیب کرم توسط آزمایشگاه مورد بررسی قرار نمی‌گیرد؛ اما در کرم‌های ضد آفتاب معتبر فیلترهای محافظ آفتاب بسیار دقیق در آزمایشگاه‌های معتبر و مدرن موردسنجش قرار می‌گیرد.

ضد آفتاب تقلبی
ضد آفتاب های معتبر

ازآنجایی‌که کرم‌های ضد آفتاب معتبر با فرمولاسیون دقیق و در آزمایشگاه‌های پیشرفته تولید می‌شوند قطعاً در مقایسه با کرم‌های ضد آفتاب خانگی حفاظت بیشتری در مقابل نور آفتاب ارائه خواهند داد. از طرفی فرضیه‌هایی که در مورد تأثیرات سوء کرم‌های ضد آفتاب معتبر بر روی پوست و غدد داخلی بدن وجود دارد هنوز اثبات نشده است؛ بنابراین نمی‌توان با استناد به این فرضیه‌ها و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب خانگی با فاکتورهای حفاظتی پایین سلامت پوست را به مخاطره انداخت.

علاوه بر این برای نواحی با تابش شدید آفتاب مانند نواحی جنوبی کشور خودمان کرم‌های ضد آفتاب خانگی جوابگو نخواهند بود و شما حتماً باید از کرم‌های ضد آفتاب معتبر برای محافظت از پوست خودتان استفاده کنید.

حفظ سلامت پوست
تفاوت عملکرد پوست معمولی با پوست دارای کرم ضدآفتاب در مقابل اشعه UVA و UVB

مصرف مداوم و مرتب کرم ضد آفتاب مانع ایجاد لک‌های پوستی و سایر اثرات مضر نور آفتاب ازجمله ایجاد چین‌وچروک زودرس بر روی پوست می‌شود. مهم‌تر از همه اینکه کرم ضد آفتاب با ایجاد یک سد فیزیکی یا شیمیایی‌بر روی پوست مانع ابتلا به سرطان پوست می‌شود که یکی از سرطان‌های شایع در کل دنیا است.

آیا زدن کرم ضد آفتاب دور چشم کار درستی است یا خیر؟

اکثر افراد کرم ضد آفتاب را دور چشم می‌زنند. برخی افراد نیز با خودشان فکر می‌کنند که پوست اطراف چشم در مقایسه با سایر نقاط صورت خیلی در معرض نور آفتاب نیست، بنابراین نیازی نیست برای این ناحیه کرم ضد آفتاب استفاده کرد.

 از دیدگاه یک متخصص پوست، اطراف چشم نیز مانند نواحی دیگر صورت ممکن است در معرض نور آفتاب دچار آسیب‌دیدگی شود. نور آفتاب حتی بیشتر از سایر نواحی صورت به پوست دور چشم آسیب می‌رساند زیرا این پوست بسیار حساس‌تر و ظریف‌تر از پوست سایر نقاط است.

ضد آفتاب و دور چشم
نحوه ی زدن کرم دورچشم

سرطان پلک

متأسفانه تحقیقات نشان داده است که منطقه بالای پلک چشم بیشتر از سایر نقاط صورت دچار سرطان پوست غیر می‌شود. درواقع سرطان پلک ازجمله سرطان سلول بازال (BCC)، سرطان سلول سنگفرشی (SCC) و ملانوما، ۵ تا ۱۰ درصد از سرطان‌های پوست را تشکیل می‌دهند. نودوپنج درصد از این تومورها سرطان سلول‌های بازال یا سرطان سلول سنگفرشی اطراف چشم هستند.

ازآنجایی‌که نشانه‌های تأثیرات سوء نور آفتاب با ایجاد چین‌وچروک ابتدا در این قسمت از پوست صورت مشخص می‌شود، مراقبت از پوست این ناحیه با استفاده از کرم ضد آفتاب الزامی است. از طرفی استفاده از عینک آفتابی نمی‌تواند بطورکامل از پوست حساس این ناحیه محافظت کند و حتماً نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

محافظت کننده ها در کرم ضدآفتاب

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که ترکیبات بکار رفته در کرم ضد آفتاب ممکن است باعث خشکی پوست شوند. زینک اکساید و تیتانیوم اکساید که به‌عنوان فاکتورهای محافظت‌کننده در فرمولاسیون کرم‌های دور چشم مورداستفاده قرار می‌گیرند باعث خشک شدن پوست می‌شوند.

علاوه بر این اکثر مواد شیمیایی مورداستفاده در کرم‌های ضد آفتاب حاوی الکل هستند و الکل نیز ماده‌ای است که باعث خشکی پوست می‌شود. خشک شدن پوست اطراف چشم یکی از عواملی است که باعث حساسیت بیشتر این ناحیه شده و حتی باعث ایجاد چروک‌های بیشتر در اطراف چشم می‌گردد.

ازآنجایی‌که پوست دور چشم نسبت به سیار نقاط نازک‌تر و ظریف‌تر است بنابراین سریع‌تر دچار خشکی و دچار چین‌وچروک می‌شود؛ بنابراین قبل از مصرف کرم ضد آفتاب در این ناحیه حتماً باید از کرم‌های مرطوب‌کننده با خاصیت آب‌رسانی قوی استفاده کنید خصوصاً اگر کرم ضد آفتاب شما فاقد مرطوب‌کننده است.

راه‌های ایمن‌تر مراقبت از پوست دور چشم

بهترین راه برای مراقبت از پوست دور چشم در مقابل اشعه‌ی مضر خورشید استفاده از کرم‌های دور چشم حاوی ضد آفتاب است. این محصولات بسیار مؤثرتر از کرم ضد آفتاب هستند زیرا به‌سرعت جذب پوست شده و خاصیت مرطوب‌کنندگی دارند.

کرم دور چشم حاوی ضد آفتاب را می‌توان به‌راحتی به‌عنوان پایه آرایش چشم بکار برد زیرا مانند کرم‌های ضد آفتاب بافت چرب و غلیظ ندارد و به‌سرعت جذب پوست می‌شود.

البته برخی از شرکت‌ها اقدام به تولید کرم ضد آفتاب مخصوص دور چشم کرده‌اند. دقت کنید این کرم‌ها باید به‌صورت زیر فرموله شده باشند تا آسیبی به چشم شما نرسانند:

خاصیت مرطوب‌کنندگی داشته باشند

بسیاری از کرم‌های دور چشم حاوی موادی هستند که مانع از دست رفتن رطوبت پوست می‌شوند و از طرفی توانایی جذب رطوبت محیط رادارند مانند گلیسرین، گلیسرول، سوربیتول، اوره و اسید لاکتیک.

مواد مرطوب‌کننده موجود در کرم ضد آفتاب مخصوص دور چشم که رطوبت را در پوست نگه می‌دارند شامل پترولاتوم، روغن معدنی، تری گلیسیرید، روغن آفتابگردان، روغن سویا، روغن جوجوبا، روغن گل مغربی و روغن زیتون و مرطوب کننده های نرم‌کننده پوست شامل ستریل الکل، ایروپروپیل میریستات، میریستیک اسید و پالمیتیک اسید هستند.

ملایم و متعادل باشند

کرم هایی که برای دور چشم مصرف می شوند باید عاری از مواد تحریک کننده مانند رایحه و مواد دترجنت قوی باشند. PH این محصولات باید متوسط باشد – اسیدی یا بازی نباشد- زیرا به پوست حساس اطراف چشم آسیب می رساند.

درنهایت برای مراقبت بهتر از پوست حساس و ظریف دور چشم برای استعمال کرم‌های ضد آفتاب به ناحیه اطراف چشم حتماً مقدار بسیار اندکی از آن را استفاده کنید زیرا علاوه بر حساسیت‌زایی مصرف مقدار زیاد کرم دور چشم با غلظت بالا باعث ایجاد میلیا سید (کیست‌های کوچک جوش مانند سفید یا زرد) در اطراف چشم می‌شود.

استفاده از ضد آفتاب یا زینک کدام‌یک بهتر است؟

برای مقایسه ابتدا باید توضیحاتی در رابطه با موارد مصرف پماد زینک داشته باشیم. زینک یکی از محصولاتی است که به‌وفور برای مشکلات پوستی تجویز می‌شود و شما خواننده عزیز این مقاله نیز ممکن است به دلایل مختلف از این پماد استفاده کرده باشید.

این پماد برای رفع التهابات پوستی، سوختگی‌های سطحی، اگزما و درمان جوش و آکنه مورداستفاده قرار می‌گیرد. پماد زینک اکسید با رفع چربی اضافی پوست شدت آکنه را کاهش داده و لک‌های حاصل از جوش‌ها را سریع‌تر برطرف می‌کند. این پماد برای درمان سوختگی پوست کودکان به دلیل استفاده از پوشک و همچنین برای بهبود سریع‌تر بریدگی‌ها و زخم‌ها استفاده می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای پماد زینک استفاده ازآن‌پس از لیزر درمانی است که با اثرات محافظتی می‌توانند قرمزی و التهاب پوست را پس از لیزر کاهش دهد.

برای آشنایی با انواع ضد آفتاب ایرانی مطالعه مقاله “معرفی کرم‌ ضد آفتاب ایرانی” پیشنهاد می‌شود.

تفاوت ضد آفتاب با کرم زینک

با توجه به کاربردهای این پماد می‌توان گفت که استفاده از آن به‌عنوان ضد آفتاب نمی‌تواند کار درستی باشد چون در هیچ‌یک از موارد فوق گفته نشده که از این پماد به‌جای ضد آفتاب استفاده کنید. در ضمن در فرمولاسیون پماد زینک اکسید قطعاً ترکیبات دیگری برای بهبود نفوذپذیری و ترکیبات ضد آب مورداستفاده قرار می‌گیرد تا مشکلات پوستی را سریع‌تر برطرف کند.

تفاوت ضد آفتاب با کرم زینک
تفاوت زینک و ضد آفتاب

از طرفی در ترکیب پماد زینک ماده‌ای به نام پترولاتوم وجود دارد که ماده اولیه شمع،‌ وازلین و صمغ است. این ترکیب با ایجاد حس چربی باعث ماسیدن پماد بر روی پوست شده و علاوه بر ایجاد حس ناخوشایند به‌راحتی از روی پوست شسته نمی‌شود.

بنابراین اگر شما از این پماد به‌جای ضد آفتاب استفاده کنید هر بار پس از مصرف علاوه بر حس سنگینی آن بر روی پوست موقع پاک کردن آن نیز با مشکل مواجه خواهید شد زیرا بافت غلیظ آن به‌سادگی از روی پوست پاک نمی‌شود.

علاوه براین اگر تاکنون از این پماد استفاده کرده باشید می‌دانید که پماد زینک به‌صورت یکنواخت روی پوست پخش نشده و اصلاً قابلیت جذب خوبی ندارد. پس با این شرایط قطعاً نمی‌تواند به‌خوبی از پوست شما در برابر نفوذ اشعه‌های مضر نور خورشید جلوگیری کند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بکار رفته در ضد آفتاب‌ها قابلیت جذب و پخش خوب آن‌ها بر روی پوست است. در حال حاضر این محصولات به‌صورت ژل نیز تهیه می‌شوند تا پس از استعمال بر روی پوست به‌سرعت جذب‌شده و شما حتی حالت کرمی آن را پس از مصرف بر روی پوست خودتان حس نخواهید کرد.

اگر قرار باشد محصولی مانند ضد آفتاب چندین ساعت بر روی پوست شما باشد قطعاً باید بافت آن سبک بوده و با چسبندگی یا ماسیدن باعث آزار و اذیت نشود که این مسئله برعکس در پماد زینک وجود دارد زیرا کارکرد اصلی این محصول حفاظت از پوست در برابر نور خورشید نیست.

یکی از دلایل دیگری که استفاده از پماد زینک به‌عنوان ضد آفتاب توصیه نمی‌شود این است که این پماد حاوی فاکتور حفاظتی یا SPF نیست بنابراین نمی‌توان از آن برای مقابله با اشعه‌های مضر نور خورشید استفاده کرد.

محصول “کرم ضد آفتاب رنگی +SPF50 سینره (فاقد چربی)” مناسب جهت پیشگیری از التهاب و حساسیت با داشتن عصاره بابونه است.

اگرچه زینک اکسید یکی از فاکتورهای مهم مورداستفاده در ضد آفتاب‌هاست اما پماد زینک اکسید برای مصارف دیگری به‌جز اثرات ضد آفتابی تولیدشده است بنابراین نمی‌توان آن را به‌عنوان یک ضد آفتاب مورداستفاده قرارداد.

علاوه بر این سایر ترکیبات بکار رفته در پماد زینک اکسید به دلیل ایجاد یک نمای شفاف بر روی پوست قادر به فیلتر کردن UV نخواهند بود و پوست شما را در معرض آسیب جدی این پرتوهای آسیب‌رسان قرار خواهند داد. ولی محصولات ضد آفتاب به‌خوبی روی پوست جذب‌شده و با ایجاد یک سد یکنواخت با چندین فیلتر شیمیایی و فیزیکی به‌خوبی از پوست در برابر اشعه UV محافظت خواهند کرد.

برای معرفی انواع ضد آفتاب های برند سینره مطالعه مقاله “معرفی انواع ضد آفتاب‌های سینره و مزیت آن‌ها نسبت به برندهای خارجی” پیشنهاد می گردد.

سخن پایانی:
حالا بیاین یه جمع ‌بندی کنیم؛ میدونیم که قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید عامل ۹۰ درصد از نشانه‌های قابل مشاهده پیری پوست هست. حالا با در نظر گرفتن اینکه هیچ محصولی پیدا نمیشه که نفوذ تمام اشعه‌ها به پوست رو مسدود کنه و تنها مواد تشکیل ‌دهنده کرم‌های ضد آفتاب میتونن اشعه‌های ماورا بنفش رو قبل از اینکه به پوست نفوذ کنن جذب؛ منعکس یا پراکنده کنن؛ اما نگران نباشید شما میتونید از نشستن زیر تابش خورشید لذت ببرید فقط کافیه مطمئن بشید که میزان مواجهه مستقیم خودتون در مقابل اشعه‌های خورشید رو محدود می‌کنید و به همون اندازه که ممکنه پوست خودتون رو از تابش مستقیم حفظ کنید. یادتون باشه میانه ‌روی رمز کار شماست. در پایان با صراحت می‌توان گفت هیچ تفاوتی بین کرم‌های ضد آفتاب رنگی و بی‌رنگ وجود ندارد و شما می‌تواند بنا بر سلیقه و نوع پوست خودتان از هریک از آن‌ها استفاده کنید. به‌طورکلی کرم‌های ضد آفتاب رنگی بیشتر مورد استقبال خانم‌ها قرار می‌گیرد زیرا جنبه آرایشی نیز دارد ولی کرم‌های ضد آفتاب بی‌رنگ نیز برای مصرف آقایان به‌وفور در دسترس است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.