بهترین زمان شروع مصرف مکمل بدنسازی

مکمل بدنسازی برای مبتدیان

آنچه در این مقاله می خوانید:
افرادی که به تازگی بدنسازی را آغاز کرده اند معمولا برای مصرف مکمل های بدنسازی عجله دارند و می خواهند از این طریق سریع تر به اهداف ورزشی خود برسند. اما باید بدانید که ورزش کردن نیز مانند هر کار دیگری از اصولی پیروی می کند و نقض قواعد فقط ما را از هدفمان دورتر می سازد. اگر در جمع ورزشکاران حرفه ای قرار گرفته اید ولی مبتدی هستید و می خواهید بدانید که برای شروع بدنسازی چه مکمل هایی بخورید و بهترین زمان شروع مصرف مکمل بدنسازی چه وقتی است در این مطلب از مجله داروبوم تمام این نکات را خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

آیا مکمل برای بدنسازی ضروری است؟

یکی از متداول ترین سوالات هر بدنساز این است که آیا واقعاً برای پیشرفت در بدنسازی باید مکمل مصرف کنم؟ اگر ۱۰۰% به رژیم غذایی و ورزش متکی باشم چقدر پیشرفت می کنم؟ و اگر باید مکمل مصرف کنم، کدام یک را باید مصرف کنم؟

واقعیت این است که مکمل‌ها دریافت مواد مغذی لازم برای عضله سازی را بسیار آسان‌تر می‌کنند و حتی اگر درست مصرف شوند و با یک رژیم غذایی خوب ترکیب شوند، فواید دیگری نیز دارند. لطفا قبل از مصرف هر مکملی ابتدا از مربی خود راهنمایی بگیرید. اما ببینیم مکمل ها چه کمکی از دستشان بر می آید؟

۱- افزایش عملکرد: قدرت ما را افزایش می دهند. به عنوان مثال، کراتین.

۲- رفع کمبودها: بسیاری از افراد با کمبود ویتامین D یا آهن دست و پنجه نرم می‌کنند، آن‌ها از مکمل‌ها برای رفع آن بسیار سود می‌برند.

۳- راحتی مصرف: گاهی اوقات شما تمایلی به خوردن یک منبع پروتئین ندارید یک شیک پروتئین می تواند در این لحظه به شما کمک کند.

بعد از چند ماه تمرین مکمل مصرف کنیم؟

همانطور که گفتیم انتخاب مکمل های مناسب الزامی است، اما دانستن زمان شروع مصرف آن به همان اندازه مهم است. برای مصرف مکمل باید یک برنامه غذایی و ورزشی ثابت داشته باشید. در واقع بهتر است تحت نظر مربی یا کارشناس تغذیه مصرف مکمل را شروع کنید که در اکثر مواقع حداقل ۴ الی ۶ هفته از زمان ورزش مداوم و منظم گذشته است. با سپری شدن این زمان عضلات ورزیده تر و بیشتر رشده کرده و به آمادگی نسبی رسیده‌اند.

برای شروع بدنسازی چه مکمل هایی بخوریم؟

به عنوان یک ورزشکار آماتور برای آن که بتوانید مکمل بدنسازی موثر و مورد نیاز خود را پیدا کنید، لازم است تا با آن دسته از مکمل هایی که برای شروع بدنسازی ضروری است آشنایی کافی داشته باشید. به این دلیل که هر کدام از مکمل ها برای هدف خاصی تولید شده اند. قبل از شروع هر مکمل جدید، با مربی یا یک متخصص تغذیه ورزشی مشورت کنید. در ادامه تعدادی از مکمل های ضروری بدنسازی را معرفی می کنیم.

۱- مکمل پروتئین برای شروع بدنسازی

پروتئین مکملی است که برای افزایش حجم عضلات، ریکاوری سریع و جلوگیری از تخریب عضلات استفاده می شود. البته که پروتئین فقط برای بدنسازان مبتدی نیست و بدنسازان حرفه ای نیز به آن نیاز دارند. بدن در زمان عضله سازی به پروتئین بیشتری نیاز دارد همچنین در حجم دهی عضلات نقش اساسی دارد.

پرمصرف ترین مکمل های پروتئینی شامل پودر پروتئین وی، کازئین، پروتئین سویا و… است که پروتئین وی معروف ترین آن است. علت محبوبیت آن هم با هضم آسان آن ارتباط دارد. پروتئین وی در بازه زمانی بسیار کوتاهی جذب بدن می‌شود و عضلات، از آن برای ریکاوری و رشدشان استفاده می‌کنند.

۲- مکمل کراتین برای شروع بدنسازی

کراتین اساسی ترین مکمل افزایش حجم برای بدنسازان مبتدی و حرفه ای است. کراتین علاوه بر حجم دهی به عضلات، انرژی مظاعف حین تمرین ایجاد می کند. کراتین ماده ای است که برای تامین انرژی عضلات داخل سلول های عضلات به طور طبیعی وجود دارد. کراتین انواع گوناگی دارد و معروف ترین نوع آن کراتین مونوهیدرات است.

پودرهای کراتین مونوهیدرات بهترین مکمل برای رشد عضلانی و تقویت کننده قدرتی هستند که ورزشکاران فعال در حوزه تناسب اندام باید مصرف کنند. مکمل کراتین به افزایش سطح کراتین و فسفوکراتین (PCR) در عضلات ما کمک می کند، که می تواند به حفظ انرژی بدن در طول تمرینات با شدت بالا کمک کند. کراتین همچنین برای تسریع ریکاوری بین ست ها مفید عمل می کند. مصرف کراتین ایمن ترین راه برای هیدراته نگه داشتن ماهیچه ها و قوی نگه داشتن آنهاست.

مقاله پیشنهادی:
برای آشنایی با انواع مکمل بدنسازی خواندن مقاله «معرفی انواع مکمل بدنسازی» را توصیه می کنیم.

۳- مکمل BCAA برای شروع بدنسازی

آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAA) آن دسته از درشت مغذی های ضروری هستند که بدن ما نمی تواند به طور طبیعی آنها را تولید کند و بنابراین باید آنها را در قالب غذا یا مکمل داشته باشیم. این مکمل ها برای افزایش رشد عضلانی و بهبود عملکرد در نظر گرفته می شوند. پودرهای BCAA حاوی لوسین، والین و ایزولوسین هستند که در نسبت‌های مختلف ترکیب شده‌اند و از بازیابی سریع بافت‌ها و عضلات پشتیبانی می‌کنند. مکمل BCAA به کاهش خستگی، درد عضلانی و افزایش روند سنتز پروتئین ماهیچه کمک می کند.

۴- مکمل گینر برای شروع بدنسازی

مکمل های گینر دو نوع هستند: پودرهای افزایش وزن و پودرهای حجم دهنده. بسته به اهداف بدن شما باید یکی از  از این مکمل ها را انتخاب کنید. اگر خیلی لاغر هستید، پس به سراغ افزایش دهنده های وزن بروید و اگر هدف شما افزایش حجم عضلانی و عضله سازی است، پس به سراغ افزایش دهنده های حجم بروید. این مکمل ها با تمام مواد مغذی درشت و ریزمغذی ضروری که می توانند از اهداف بدنسازی شما حمایت کنند، فرموله شده اند.

بیشتر بخوانید:
برای آشنایی با سایر مکمل‌های گینر جهت افزایش وزن صفحه “قیمت گینر” در داروخانه اینترنتی داروبوم را بررسی نمایید.

۵- مکمل کافئین برای شروع بدنسازی

مکمل کافئین باعث افزایش انرژی، کاهش خستگی و احساس درد حین تمرینات می شود. هنگامی که در حال تمرینات ورزشی هستیم، بدن مان دائما به انرژی نیاز دارد. بدن برای تامین این انرژی به سراغ گلیکوژن (شکل ذخیره شده کربوهیدرات بدن) می آید. از طرفی مقادیر چربی در بدن به مراتب بیشتر از گلیکوژن است و کافئین کاری می کند تا بدن از چربی به عنوان سوخت استفاده کند و گلیکوژن را ذخیره کند.

اگر طبق مطالب بالا تصمیم گرفته اید که حداقل یکی دو مورد از این مکمل ها را در برنامه خود بگنجانید ولی از نحوه مصرف آنها اطلاع کافی ندارید ما به شما نکات ارزشمندی را ارائه می دهیم. نحوه مصرف کراتین و پروتئین با هم متفاوت است.

با توجه به اینکه سرعت جذب پروتئین بسیار زیاد است، کافی است آن را حداکثر یک ساعت قبل از تمرین میل کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. توصیه اغلب مربیان بدنسازی برای نحوه مصرف کراتین به این شکل است که آن را حدودا یک ساعت و نیم قبل از تمرین با یک کربوهیدرات (مثلا آب‌میوه یا اسموتی) و پروتئین ترکیب کرده و میل کنید. بعد از پایان تمرین هم دوباره همین ترکیب را بخورید.

سخن پایانی
شاید شنیده اید که برای بدنسازی هیچ مکملی ضروری نیست جز کربوهیدرات های پروتئینی و چربی هایی که می توانید از غذاهای کامل دریافت کنید و خیلی بهتر است که مواد مغذی خود را از راه تغذیه به جای پودرها دریافت کنید، اما این امر با زندگی روزمره، شغل و کلی مسائل دیگر واقعاً امکان پذیر نیست. مثلا شما زمان زیادی برای پختن هر وعده غذایی ندارید. بنابراین ورزشکاران برای مصرف مواد موردنیاز خود به ویژه در شروع فعالیت به روشی ساده تر نیاز دارند که همانا مکمل های بدنسازی است.
البته خرید مکمل هم اصولی دارد که باید در نظر بگیرید. متاسفانه بسیاری افراد شیاد با حضور در فضای مجازی و یا باشگاه های ورزشی مکمل های تقلبی و تاریخ گذشته را تبلیغ می کنند که اگر آگاهی لازم را نداشته باشید ممکن است در دام این افراد گرفتار شوید. مصرف مکمل های ناشناخته و ترکیبات مجهول عواقب جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
بهترین و ساده ترین راه خرید مکمل های بدنسازی از داروخانه های آنلاین یا حضوری است که این مجموعه ها فقط مکمل های با کیفیت و دارای مجوز سازمان غذا و دارو را به فروش می رسانند. داروخانه اینترنتی داروبوم یکی از این مراکز معتبر است. ما در داروخانه آنلاین داروبوم برای شما خواننده گرامی این امکان را فراهم کرده ایم تا انواع مکمل های بدنسازی ایرانی و خارجی را با قیمت مناسب تهیه بفرمایید. به عنوان نکته آخر خرید از داروخانه داروبوم ارسال رایگان به سراسر کشور دارد و امکان پرداخت در محل نیز برای اطمینان خاطر مصرف کنندگان گرامی در نظر گرفته شده است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.