بهترین قرص کلسیم برای بانوان کدام است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص کلسیم یکی از مکمل هایی است که همواره برای بانوان در سنین جوانی، میانسالی و بعد از آن تجویز می‌شود. زیرا خانم ها در طول زندگی خود به دلایل مختلفی از جمله شیردهی به نوزاد و پس از یائسگی مستعد پوکی استخوان هستند. در حال حاضر انواع مختلفی از قرص های کلسیم در بازار وجود دارد که خانم ها می‌توانند با توجه قیمت و دوز مورد نیاز و مواد تشکیل دهنده تهیه و مصرف کنند. این مکمل ها تفاوتی با قرص کلسیم ویژه آقایان ندارد و هر دو جنس می توانند از آنها مصرف کنند. یکی از بهترین قرص های کلسیم که می‌تواند برای بانوان مفید باشد قرص کلسیم سیترات یوروویتال است که تحت لیسانس کشور آلمان تولید شده است. در ادامه با لزوم مصرف قرص کلسیم بیشتر آشنا می شویم و در انتها چند قرص کلسیم خوب دیگر را نیز معرفی می کنیم. تا پایان همراه ما باشید. انواع قرص کلسیم را از داروخانه داروبوم بخرید.

فواید کلسیم برای زنان

مصرف کلسیم برای بانوان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا با بالا رفتن سن تراکم استخوان بانوان کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل باید در سنین نوجوانی مقدار کافی کلسیم در رژیم غذایی دختران نوجوان قرار داده شود تا با افزایش سن دچار مشکلاتی مانند پوکی استخوان نشوند.

 این ماده معدنی دارای فواید فراوانی برای زنان می‌باشد از جمله پیشگیری از پوکی استخوان، کمک به تناسب اندام و لاغری، جلوگیری از ایجاد سندرم پیش از قاعدگی، کمک به سلامت پوست.

عوارض کمبود کلسیم در خانم ها

عوارض کمبود کلسیم اغلب در خانم ها خود را با کاهش تراکم استخوان نشان می‌دهد. در صورتی که این کمبود جبران نشود باعث ایجاد پوکی استخوان، التهابات و دردهای مفصلی خواهد شد.

بهترین راه برای تشخیص اینکه دچار کمبود کلسیم هستید یا نه انجام آزمایش خون است که با استفاده از آن می‌توان مقدار کلسیم بدن را مشخص کرد. در سنین بالا اما باید از طریق سنجش تراکم استخوان میزان کلسیم را مشخص کرد و در صورت نیاز با مصرف مقدار کافی کلسیم به صورت روزانه از پوکی استخوان جلوگیری کرد.

 علاوه بر این سایر عوارض کمبود کلسیم در خانم ها شامل کوتاهی قد، شکستگی های مدام استخوان و تغییر در ساختار اسکلت بدن و همچنین دردهای استخوان و مفاصل می‌باشد.

مقدار کلسیم مورد نیاز در بدن خانم ها در سنین مختلف

مقدار کلسیم مورد نیاز برای بدن خانم ها در سنین مختلف متفاوت است. در سنین پایین توده استخوانی در حال افزایش تراکم است و مقدار کلسیم مورد نیاز در سنین بالاتر و دوران یائسگی متفاوت است. در دوران یائسگی تراکم استخوان به سرعت کاهش پیدا می‌کند.

با توجه به این موارد سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که نوجوانان روزانه حدود ۱۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم، زنان بالغ و مادران شیرده و باردار حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم و زنان بیش از ۷۱ سال سن به ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم به صورت روزانه برای حفظ تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان نیاز دارند.

قرص کلسی مگ پلاس د3 و کا2 یوروویتال 60 عددی

کلسیم در دوران قاعدگی

مطالعات نشان داده است که مصرف کلسیم به صورت روزانه و دریافت مقادیر کافی کلسیم بدون در نظر گرفتن علت اسپاسم های دوران قاعدگی که می‌تواند به دلیل آندومتریوز و یا فیبروم رحم باشد، می‌تواند به کاهش این دردها کمک کند.

البته اسپاسم های دوران قاعدگی با افزایش سن به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و جای نگرانی ندارد. این وضعیت می‌تواند به دلیل عدم وجود مقدار کافی کلسیم در بدن نیز ایجاد شود. بنابراین مصرف قرص کلسیم برای خانم ها بسیار مهم است و می‌تواند علائم دردآور قاعدگی را کاهش دهد.

محصول پیشنهادی:
مصرف قرص قاعدگی برای تنظیم قاعدگی و کاهش عوارض این دوران به خانم ها توصیه می شود.

کلسیم در دوران بارداری

کلسیم در دوران بارداری نقش مهمی در سلامت مادر و جنین ایفا می‌کند به همین دلیل به عنوان یکی از مهمترین شاخص های سلامت مادر در دوران بارداری در نظر گرفته شده است. بنابراین دریافت مقادیر کافی کلسیم در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این ماده معدنی می‌تواند به بهتر شدن وضعیت جسمی مادر در دوران بارداری کمک کند بدین معنا که از گرفتگی های عضلانی جلوگیری می‌کند و همزمان نیز می‌تواند خطر مبتلا شدن مادر به اختلالات فشار خون و همچنین زایمان زودرس را نیز کاهش دهد. مصرف قرص کلسیم برای زنان بطور کلی از سلامت مادر و جنین مراقبت می‌کند.

کلسیم در دوران شیردهی

کلسیم یکی از مواد معدنی است که در دوران شیردهی مادر به آن نیاز دارد زیرا در دوران شیردهی حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم از بدن مادر به بدن نوزاد شیرخوار انتقال پیدا می‌کند. به همین دلیل بعد از ۶ ماهه اول دوران شیردهی مادر به طور میانگین حدود ۶% از تراکم استخوان خود را از دست می‌دهد.

پزشکان توصیه می‌کنند که مادران پس از دوران شیردهی مقدار کافی کلسیم را در رژیم غذایی خود افزایش دهند تا تراکم استخوانی آنها به حالت اولیه بازگردد. زیرا در صورت عدم دریافت کافی این ماده معدنی با گذشت زمان دچار پوکی استخوان، شکستگی استخوان و دردهای مفصلی در سنین بالاتر خواهند شد.

کلسیم در دوران یائسگی

مقدار کلسیم بدن در دوران یائسگی با کاهش یافتن میزان استروژن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین دریافت دوز کافی کلسیم در این دوران می‌تواند علاوه بر حفظ تراکم استخوان، کمک کند ماهیچه ها و سیستم عصبی نیز سلامت خود را حفظ کنند. به همین دلیل در زنانی که بیش از ۵۰ سال سن دارند مصرف روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم توصیه می‌شود.

البته باید در این دوران حساس از مصرف بیش از اندازه کلسیم نیز جلوگیری کنید زیرا مصرف بیش از اندازه این ماده معدنی نیز می‌تواند مشکلات گوارشی و بیماری های قلبی و عروقی را به وجود آورد و همزمان بر جذب سایر ویتامین ها نیز تأثیر بگذارد.

محصول پیشنهادی
در خانمها از حدود ۵۰ سالگی باید مصرف کلسیم دی افزایش یابد. یکی از دلایل مصرف مکمل های مخصوص بانوان در ۵۰ سالگی نظیر قرص یائسگی یا مولتی ویتامین های مخصوص بانوان وجود ماده معدنی کلسیم در این مکمل هاست.

انتخاب بهترین قرص کلسیم برای بانوان

برای انتخاب بهترین قرص کلسیم برای خانم ها علاوه بر در نظر گرفتن سن باید عواملی مانند مقدار کلسیم موجود در قرص، عوارض آن، واکنش پذیری این مکمل با سایر داروهای مصرفی، فرم قرص کلسیم و قابلیت جذب این مکمل توسط بدن را در نظر گرفت.

فاکتورهای ذکر شده می‌تواند در تأمین کلسیم مورد نیاز بدن تأثیر مستقیمی داشته باشد. بنابراین حتما قبل از تهیه قرص کلسیم برای زنان این موارد را در نظر بگیرید و سعی کنید به صورت روزانه نیز در رژیم غذایی خود مواد غذایی حاوی کلسیم را قرار دهید تا بدن بتواند بطور طبیعی نیز کلسیم را دریافت کند.

نوع کلسیم 

در صنعت داروسازی انواع مختلفی از مکمل های کلسیم به بازار عرضه می‌شود که هر یک دارای ویژگی ها و دوز مختلفی از کلسیم هستند. این تنوع کمک می‌کند مصرف کنندگان بتوانند با توجه به شرایط خود، کلسیم مورد نیاز را در اشکال مختلفی مانند پودر، کپسول، قرص و لیکویید تهیه و مصرف کنند.

مهمترین ویژگی که مکمل های کلسیم را از یکدیگر متمایز می‌کند ساختار کلسیم این مکمل ها می‌باشد که در مقدار جذب این ماده معدنی توسط بدن تأثیر مستقیمی دارد و به اشکالی مانند لاکتات، کربنات، سیترات و گلوکونات تقسیم می‌شود.

مقدار کلسیم موجود در مکمل

انواع مختلفی از مکمل های کلسیم با دوزهای مختلف در بازار موجود است که افراد باید با توجه به سن و شرایط بدنی خود دوز مناسبی از مکمل کلسیم را تهیه و استفاده کنند.

 زیرا مصرف بیش از اندازه کلسیم به صورت روزانه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات سلامتی و گوارشی شود. در حال حاضر کلسیم با توجه به ساختار خود به دو شکل در بازار موجود است. اولین نوع آن کربنات کلسیم است که حاوی ۴۰ درصد کلسیم می‌باشد و نوع سیترات کلسیم که حاوی ۲۱ درصد کلسیم می‌باشد. بنابراین بهتر است قبل از مصرف مکمل دوز کلسیم مورد نیاز را مشخص کنید و سپس آن را مصرف کنید.

تحمل پذیری

مکمل های کلسیم دارای مقادیر و اشکال مختلفی از کلسیم هستند که افراد باید با توجه به شرایط سنی خود مکمل مورد نیاز خود را تهیه و استفاده کنند.

 البته بطور کلی گاهی با رعایت تمام این نکات برخی از مکمل ها دارای عوارضی مانند نفخ، یبوست و مشکلات گوارشی هستند که نشان دهنده عدم تحمل پذیری این نوع کلسیم در فرد می‌باشد.

در صورت مشاهده این مشکلات باید از مصرف این قرص کلسیم خودداری کنید و با مصرف غذاهایی که حاوی فیبر بالایی هستند و همچنین مصرف زیاد مایعات به بدن خود کمک کنید این علائم از بین بروند. در نهایت باید از مکمل دیگری که با بدن شما سازگار باشد استفاده کنید.

داروهای مصرفی

هنگام مصرف قرص کلسیم باید به طریقه جذب آن به وسیله بدن دقت شود. به عنوان مثال نوع کلسیم کربنات برای اینکه کاملا جذب شود به محیط اسیدی معده نیاز دارد و باید همراه با وعده غذایی استفاده شود. اما سیترات کلسیم برای جذب کامل به اسید معده نیاز ندارد بنابراین می‌توان این مکمل را با معده خالی نیز مصرف کرد.

مکمل کلسیم را نباید با برخی از داروهای مصرفی مانند کورتیکواستروئید و آهن استفاده کرد زیرا در جذب این ماده معدنی اختلال ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است بین مصرف این داروها و قرص کلسیم حداقل باید ۲ ساعت فاصله باشد. علاوه بر این برای جذب بهتر کلسیم بهتر است این مکمل را به همراه شیر صرف کنید.

فرم مکمل کلسیم

فرم های رایج مکمل کلسیم شامل قرص و پودر کلسیم، کپسول و لیکویید است که افراد می‌توانند با توجه به شرایط جسمی و راحتی مصرف و با در نظر گرفتن دوز مورد نیاز خود یکی از فرم های این مکمل را تهیه و به صورت روزانه مصرف کنند.

مکمل های کلسیم از نظر مقدار جذب در بازار به دو شکل کربنات کلسیم و سیترات کلسیم وجود دارند که دارای مقادیر مختلفی از کلسیم می‌باشند. همچنین خواص و ویژگی ها و نحوه مصرف و حتی عوارض متفاوتی دارند که قبل از تهیه این مکمل‌ها باید به این نکات توجه شود.

قابلیت جذب توسط بدن

بدن انسان فقط می‌تواند مقدار مشخصی از کلسیم را جذب کند به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند که در دوز مصرفی کلسیم دقت کنید. اما در کنار رعایت این نکته برای بالا بردن قابلیت جذب کلسیم می‌توانید از شیر به همراه مکمل کلسیم استفاده کنید.

همچنین زمانی که از مولتی ویتامینی استفاده کنید که حاوی ویتامین دی و کلسیم باشد می‌تواند به بدن در جذب بیشتر کلسیم کمک کند.

در مقابل نیز وجود سدیم بیش از اندازه در رژیم غذایی می‌تواند باعث شود که مقدار جذب کلسیم کاهش پیدا کند. همچنین مصرف قرص کلسیم همراه با آهن، روی و یا مواد کافئین دار و چربی ها می‌تواند قابلیت جذب آن را توسط بدن را کاهش دهد.

معرفی چند مکمل کلسیم

مکمل کلسیم از تنوع بالایی برخوردار است که برخی از آنها در ادامه معرفی می‌شوند.

۱- قرص کلسیم سیترات یوروویتال

قرص کلسیم سیترات یوروویتال حاوی ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم است که می‌تواند نیاز بدن افراد بالغ را برای دریافت کلسیم به خوبی تأمین کند. این قرص به شکل سیترات تولید شده است که بر روی دستگاه گوارش تأثیر منفی ندارد و برای افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند گزینه مناسبی است.

این مکمل از سلامت استخوان حمایت می‌کند و در افرادی که مشکلات کیوی دارند نیز قابل استفاده است زیرا در کلیه رسوب نمی‌کند. علاوه بر این می‌تواند در خانم ها علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد و از تراکم استخوان نیز در همه سنین محافظت کند.

قرص کلسیم سیترات یوروویتال 45 عددی

۲- قرص کلسیم ۶۰۰ + ویتامین D یورو ویتال

قرص کلسیم ۶۰۰ + ویتامین D یورو ویتال یکی از مکمل های کلسیم موجود در بازار است که حاوی ۶۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ویتامین D3 است که به جذب بهتر کلسیم توسط بدن کمک می‌کند. بهتر است بعد از گذشت حدود یک ساعت پس از مصرف غذا این قرص را مصرف کنید.

این قرص کلسیم برای بانوان به دلیل اینکه حاوی ویتامین دی است اثربخشی بیشتری دارد و در دوران بارداری و شیردهی نیز می‌توان آن را مصرف کرد. علاوه بر این مصرف آن در سنین رشد می‌تواند به رشد استخوان ها کمک کند و همچنین از پوکی استخوان جلوگیری کند.

۳- قرص کلسیم منیزیم زینک و ویتامین D آلفا ویتامینز 

قرص کلسیم منیزیم زینک و ویتامین D آلفا ویتامینز مکمل کلسیمی است که برای افراد مسن، خانم هایی که در دوران یائسگی به سر می‌برند، نوجوانانی که در سنین رشد هستند و همچنین مادران باردار و شیرده بسیار مناسب است.

 زیرا علاوه بر اینکه حاوی کلسیم است حاوی مواد معدنی مانند روی و منیزیم و ویتامین دی نیز می‌باشد. این قرص فاقد شکر، نمک، مخمر، طعم دهنده و مواد نگهدارنده است و مصرف آن می‌تواند به بهتر شدن ساختار استخوان، حفظ سلامت جنین در دوران بارداری و تقویت استخوان ها کمک کند.

۴- قرص کلترکس پلاس هلث برست

قرص کلترکس پلاس هلث برست تحت لیسانس آمریکا تهیه شده است و به دلیل وجود سیترات با معده خالی نیز قابل استفاده است. مصرف این قرص به صورت روزانه می‌تواند مقدار کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کند و به دلیل وجود سایر ریزمغذی ها مانند منیزیم، دی و زینک کمک می‌کند که کلسیم به مقداری بیشتری توسط روده جذب شود.

مصرف این قرص می‌تواند پوکی استخوان را درمان کند و همچنین التهابات مفاصل را نیز با داشتن عنصر بور کاهش دهد. همچنین از ایجاد مشکلات گوارشی و سنگ کلیه نیز جلوگیری کرده و از سلامت استخوان و دندان ها حمایت می‌کند.

قرص کلترکس پلاس هلث برست

سخن پایانی
قرص کلسیم با حمایت از سلامت دندان ها و محافظت از توده استخوانی می‌تواند به بهبود ساختار اسکلتی بدن زنان نیز کمک کند. اما بهتر است افرادی که دچار مشکلاتی مانند سنگ کلیه هستند قبل از استفاده از این قرص با پزشک مشورت کنند.

منبع: healthline ، medicalnewstoday

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.