تاثیر امگا ۳ بر قاعدگی چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
امگا ۳ به عنوان یک مکمل می‌تواند در دوران قاعدگی باعث کاهش درد شود. مطالعات نشان داده است افرادی که قبل از شروع قاعدگی و در دوران قاعدگی از این مکمل استفاده می‌کنند، دردهای کمتری را در ناحیه زیر شکم و رحم تجربه می‌کنند. قرص امگا ۳ همچنین تأثیر بیشتری نسبت به ایبوپروفن از خود نشان می‌دهد و با مصرف این مکمل می‌توان تغییرات خلق و خوی را نیز کنترل کرد.

ارتباط بین اسیدهای چرب امگا ۳ و پریود

ارتباط بین اسیدهای چرب امگا ۳ و پریود با توجه به دوز مصرفی این مکمل و مقدار مصرف آن مشخص می‌شود. به عنوان مثال بانوانی که در دوران پریود دردهای زیادی را متحمل می‌شوند اگر به مدت دو ماه روزانه ۶ گرم امگا ۳ مصرف کنند تا حد زیادی می‌توانند التهابات و دردهای پریودی و حتی مقدار خونریزی را کاهش دهند.

مطالعات نشان داده است که عدم وجود مقدار کافی امگا ۳ در بدن باعث می‌شود که درد و خونریزی پریودی شدید شود. زیرا مقادیر کافی این اسید چرب در بدن موجب تولید مواد شیمیایی می‌شود که با التهابات و سندرم پیش از پریودی مقابله می‌کنند و دردهای پریودی را به مقدار بسیار زیادی کنترل می‌کنند.

در وب سایت ncbi ( National Center for Biotechnology Informatio) می خوانیم:
مکمل امگا ۳ می‌تواند غلظت سرمی تستوسترون را کاهش داده و چرخه قاعدگی را تنظیم کند. همچنین یک کارآزمایی بالینی انجام شده بر روی زنان یائسه سالم نشان می دهد که مکمل امگا ۳ به همراه فعالیت بدنی متوسط، تأثیر مثبتی بر سطح استروژن دارد.

فواید قرص امگا ۳ برای زنان

فواید قرص امگا ۳ برای زنان بیشمار است. این مکمل می‌تواند به بدن در بهبود عملکرد کمک کند و با داشتن خواص ضد التهابی می‌تواند از دردها و تورم مفاصل جلوگیری کند.

همچنین مصرف روزانه امگا ۳ از مبتلا شدن به پوکی استخوان در دوران یائسگی نیز جلوگیری می‌کند. این قرص همچنین در صورتی که به صورت روزانه مصرف شود می‌تواند علائم افسردگی را در مادران شیرده و زنان باردار کاهش دهد. همچنین با تنظیم چربی پوست می‌تواند از سلامت پوست و مو زنان نیز حمایت کند و باعث می‌شود که پوست و موی سالم و درخشانی داشته باشید.

مقاله پیشنهادی:
اگر می خواهید به طور کلی از فواید قرص امگا ۳ برای سلامتی بیشتر بدانید مطالعه مقاله «قرص امگا ۳ چیست» را به شما توصیه می کنیم.

خواص امگا ۳ برای رحم

امگا ۳ به عنوان یک اسید چرب طبیعی و یا یک مکمل غذایی می‌تواند با افزایش گردش خون در رحم و در نتیجه تسهیل فرآیند تخمک ‌گذاری به بارداری در خانم ها کمک کند. همچنین در هنگام بارداری نیز مصرف این قرص می‌تواند از زایمان زودرس جلوگیری کند.

مصرف این مکمل غذایی در طول بارداری کمک می‌کند جریان خون جفت به خوبی به جنین برسد، در نتیجه باعث می‌شود وزن نوزاد در هنگام تولد مناسب باشد. علاوه بر این در هنگام قاعدگی نیز می‌تواند خونریزی و انقباضات رحم و همچنین دردهای رحم و تخمدان را کاهش دهد.

دردهای قاعدگی و امگا ۳

دردهای قاعدگی و امگا ۳

دردهای قاعدگی اغلب بسیار آزاردهنده است زیرا می‌تواند بر روی فعالیت روزانه بانوان تأثیر مستقیمی بگذارد. به همین دلیل متخصصان برای کاهش این دردها مصرف مکمل های غذایی مانند امگا ۳ را در دوران قاعدگی و حتی قبل از شروع قاعدگی توصیه می‌کنند.

امگا ۳ هنگامی که همراه با ویتامین B مصرف شود تأثیر بسیار بهتری بر دردهای قاعدگی دارد و می‌تواند حتی از داروهای مسکن مؤثرتر واقع شود. بنابراین بهتر است قبل از شروع دوره قاعدگی قرص امگا ۳ را در دو نوبت صبح و شب مصرف کنید زیرا می‌تواند علاوه بر تسکین دردهای قاعدگی به کاهش خونریزی نیز کمک کند.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص برای کاهش درد پریودی

امگا ۳ و بی خوابی

کمبود امگا ۳ می‌تواند باعث بروز مشکلات خواب مانند بی خوابی و آپنه انسدادی شود. زیرا پایین بودن مقدار این اسید چرب می‌تواند به طور مستقیم بر روی هورمون ملاتونین تأثیر بگذارد و سطح این هورمون را در بدن کاهش دهد، در نتیجه باعث ایجاد اختلال در خواب شود.

مطالعات همچنین نشان داده است که مصرف دوز نامناسب این مکمل در افراد می‌تواند باعث ایجاد بی خوابی شود. بی خوابی به عنوان یکی از عوارض مصرف بیش از اندازه امگا ۳ شناخته شده است. بنابراین بهتر است با توجه به رده سنی دوز مناسب امگا ۳ را مصرف کنید تا بروز عوارض مصرف بیش از اندازه این قرص جلوگیری شود.

تأثیر امگا ۳ بر ریه

هنگامی که امگا ۳ مصرف می‌کنید کمترین میزان دی اکسید کربن در بدن تولید می‌شود که می‌تواند علائم بیماری های مزمن ریوی را کاهش دهد. همچنین به دلیل اینکه این ماده غذایی حاوی مواد ضد التهاب است، می‌تواند التهابات ریوی را نیز کاهش دهد.

علاوه بر این مصرف مقدار کافی امگا ۳ به صورت روزانه با تأمین ویتامین D می‌تواند به بهبود علائم آسم نیز کمک کند. زیرا این ویتامین نقش بسیار اساسی در حمایت از سلامت ریه ها ایفا می‌کند که در کنار اسیدهای چرب می‌تواند از ایجاد بیماری های ریوی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: در دوران قاعدگی چی نخوریم؟

منابع غذایی اسیدهای چرب امگا ۳

مواد غذایی گیاهی و حیوانی زیادی وجود دارد که به عنوان منابع اسیدهای چرب امگا ۳ شناخته می‌شود. این منابع عبارتند از انواع ماهی ها مانند ماهی ساردین، قزل آلا، سالمون، میگو و صدف، انواع آجیل، دانه های چیا، دانه کتان، گردو و همچنین لوبیای سویا، لوبیا قرمز، روغن سویا.

این منابع غذایی حاوی انواع اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و شما می‌توانید با قرار دادن این منابع طبیعی در رژیم روزانه خود از مزایای اسیدهای چرب امگا ۳ بهره مند شوید و به سلامت بدن کمک کنید.

محصول پیشنهادی:
مصرف قرص قاعدگی در این دوران یکی دیگر از راهکارهایی است که به تسکین علائم این دوران کمک می کند.

مصرف قرص امگا ۳

مصرف قرص امگا ۳ به منظور تأمین این اسید چرب ضروری تجویز می‌شود زیرا نقش اساسی در بسیاری از عملکردهای بدن ایفا می‌کند. امگا ۳ بهتر است در کنار وعده های غذایی مصرف شود به ویژه غذاهایی که حاوی چربی های مفید هستند به این دلیل که چربی ها می‌توانند به جذب کامل این قرص کمک کنند.

مقدار مصرف قرص امگا ۳ در سنین مختلف متفاوت است و حتی مقدار آن نیز در زنان و مردان متفاوت است. البته متخصصان توصیه می‌کنند در کنار مصرف قرص امگا ۳ در رژیم غذایی خود از مواد غذایی طبیعی که حاوی این اسید چرب مغذی هستند نیز استفاده کنید.

آیا مکمل های امگا ۳ واقعا خوب هستند؟

مکمل های امگا ۳ حاوی اسیدهای چرب هستند که به طور طبیعی در بدن ما ساخته نمی‌شوند. بنابراین این مکمل ها می‌توانند نیاز بدن را برای تأمین اسید چرب امگا ۳ برطرف کنند. زیرا این ماده مهم برای بسیاری از فرآیندهای ضروری مانند متابولسیم و تولید انرژی، تولید و عملکرد بهتر هورمون ها ضروری است. علاوه بر این قرص امگا ۳ می‌تواند به کاهش و تنظیم تری گلیسیرید خون، ضربان قلب، فشارخون، سلامت مغز، اعصاب، همچنین کاهش دردها و التهابات مفاصل کمک کند.

سخن پایانی
سندرم پیش از قاعدگی شامل مجموعه ای از اختلالات خلقی و جسمی است و قبل از شروع قاعدگی بروز می یابد. در این مقاله از تاثیر امگا ۳ در کاهش درد و التهابات قبل از قاعدگی سخن گفتیم. مطالعات ثابت کرده است دختران و زنانی که قرص امگا ۳ یا منابع کافی از امگا ۳ مصرف می کنند دردها و علائم خفیف تری تجربه می کنند.

منبع: healthline ، medicalnewstoday

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.