بهترین مکمل بدنسازی برای افراد مبتدی

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
بسیاری از بدنسازان مبتدی برای انتخاب مکمل بدنسازی مناسب خود دچار سردرگمی هستند. آنها دقیقا نمی دانند برای شروع بدنسازی چه مکملی را مصرف کنند. به طور کلی استفاده از مکمل بدنسازی برای ورزشکاران آماتور در تامین انرژی روزانه آن‌ها و کاهش خستگی نقش بسیار مهمی ایفا می کند. همچنین مصرف مکمل بدنسازی برای افراد مبتدی در تسریع روند عضله سازی نیز اثرگذار است. در این مطلب به طور اختصاصی به بررسی و معرفی مکمل های بدنسازی برای مبتدیان می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع تیپ بدنی

نکته اساسی در مصرف مکمل ها توجه به تیپ بدنی است. هر فردی بر اساس وراثت و بسیاری عوامل دیگر، ساختار و ترکیب بدن خاصی دارد. عموما تیپ بدنی افراد به سه دسته تقسیم می شوند.

۱- اکتومورف: در این تیپ بدنی فرد لاغر است و برای افزایش وزن (ماهیچه و چربی) مشکل دارد.

اکتومورف ها برای اضافه کردن توده بدون چربی باید بیشتر غذا بخورند و همچنین مکمل هایی مصرف کنند که به رساندن مواد مغذی کمک می کند تا کالری اضافه کنند.

۲- اندومورف: فرد به طور طبیعی چاق است و به راحتی وزن اضافه می کند (چربی بیشتر نسبت به ماهیچه ها) و به سختی هم از دست می دهد.

اندومورف ها باید به اندازه کافی غذا بخورند، متابولیسم را بالا ببرند و به دقت مراقب باشند کربوهیدرات کم مصرف کنند.

۳- مزومورف: فرد اندام متراکم و عضلانی دارد یعنی نه چاق است و نه لاغر. از لحاظ تیپ بدنی مزومورف متناسب ترین فرم را دارد.

مزومورف ها مشکلی از بابت چربی سوزی یا افزایش وزن ندارند و می توانند برای حفظ و شکل بخشیدن به عضلات خود پروتئین بیشتری در رژیم غذایی خود قرار دهند.

نکته مهم
مکمل کراتین برای مبتدیان ضروری نیست، زیرا در شش ماهه اول تمرینات فرد بدون نیاز به کراتین هم به رشد چشمگیری دست خواهد یافت. فقط هنگامی مکمل های کراتین را مصرف کنید که روند پیشرفت کُند شده باشد و نیازمند افزایش قدرت یا بهبود سایز باشید.

مکمل بدنسازی برای اکتومورف های مبتدی

بدنسازی فرآیند عضله سازی و سپس اصلاح آن عضله است. به این صورت که با تمرکز روی چند تمرین ترکیبی، حجم عضلانی ایجاد می کنید و سپس با حمله به آن از زوایای مختلف، عضله خود را اصلاح می کنید.

اگر تیپ بدنی شما اکتومورف است، قبل از اینکه عضلات خود را شکل دهید، ابتدا باید آن را بسازید. شما به عنوان یک اکتومورف با متابولیسم بالا باید کالری زیادی دریافت کنید و پروتئین زیادی بخورید. خوشبختانه بدن افراد لاغر در تقسیم مواد مغذی بهتر عمل می کند و مواد مغذی به جای اینکه به عنوان چربی رسوب کنند، عضلات را می سازند.

اگر در طول روز ۵ تا ۶ وعده غذایی را با فواصل منظم نمی خورید، در حقیقت به اندازه کافی برای افزایش وزن تلاش نمی کنید. سعی کنید ۳ وعده غذایی (صبحانه، ناهار و شام) و ۲ تا ۳ میان وعده میل کنید.

حال که پی بردید چرا مصرف کالری بالا برای اکتومورف ها مهم است، باید به این موضوع توجه کنید که مصرف ۵ تا ۶ وعده غذایی حجیم به ویژه برای افرادی که مشغله فراوان دارند چقدر دشوار است. حتی ممکن است بخواهید با خوردن پیتزا و همبرگر کالری خود را افزایش دهید. اما می توانید مکمل های بدنسازی مصرف کنید تا کالری اضافی را دریافت کنید.

گینر

گینر به افراد لاغر در ساخت عضلات و افزایش وزن کمک می کند. مکمل های گینر مملو از کالری هایی هستند که نه تنها میل کردن آن راحت تر است بلکه به راحتی هضم می شوند.

مکمل گینر از پودر پروتئین به همراه کربوهیدرات فرآوری شده است. پروتئین موجود در گینرها از پروتئین آب پنیر و کربوهیدرات ها از مالتودکسترین به دست می آیند. پودرهای گینر برای عضله سازی خوب هستند، برخی از آنها حتی فیبر یا ریز مغذی های ضروری را هم در ترکیب خود دارند.

مکمل BCAA

علاوه بر گینر، مکمل دیگری که به رژیم غذایی اکتومورف ها اضافه می شود، BCAA است. مصرف بی سی ای ای در طول تمرینات متناوب به منظور تحریک رشد عضلانی است. با این حال، تمرینات متناوب، افزایش وزن را دشوارتر می کند که برای اکتومورف ها خوب نیست. حتی برای عده از این افراد مصرف پودر پروتئین بهتر از BCAA است، زیرا آمینو اسیدها و کالری بیشتری دارد.

گلوتامین

مکمل بدنسازی دیگری که به اکتومورف های تازه کار توصیه می شود، گلوتامین است. بافت های عضلانی دارای درصد بسیار بالایی از اسیدهای آمینه هستند. در طی تمرینات مخزن اسید آمینه ما تخلیه می‌شود که می‌تواند از رشد ماهیچه‌ها جلوگیری کند، بنابراین افراد لاغر اندام در شروع بدنسازی از مکمل های گلوتامین که درصد بالایی از آمینواسیدها را تشکیل می دهند، برای حفظ توده عضلانی استفاده می کنند. گلوتامین علاوه بر حفظ و آبرسانی مجدد عضلات به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد درد را نیز کاهش می دهد.

مکمل بدنسازی برای اندومورف های مبتدی

از دیدگاه متابولیک، تیپ بدنی اندومورف به کربوهیدرات و انسولین حساسیت دارند. غذاهای پر کربوهیدرات به سرعت در جریان خون به قند تبدیل می شوند و بیشتر به شکل چربی ذخیره می شوند تا اینکه به عنوان منبع انرژی سوزانده شوند.

بنابراین بسیاری از اندومورف ها درصد چربی بدن بالاتری دارند که آنها را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت، ناباروری، انواع خاصی از سرطان، کیسه صفرا، بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا و افسردگی قرار می دهد. با این حال، عدم تعادل هورمونی را می توان به کمک برنامه غذایی و فعالیت بدنی که باعث کاهش چربی بدن می شود، پیشگیری یا اصلاح کرد.

عضله سازی برای اندومورف ها به راحتی انجام می شود. با این حال، متابولیسم کندتر انجام می شود. چه بخواهید و چه نخواهید، برای از دست دادن چربی، باید کالری کمتری مصرف کنید و متأسفانه کاهش کالری باعث کاهش جزئی توده عضلانی نیز می شود. رژیم غذایی شما باید کربوهیدرات کمتری داشته باشد. در شروع بدنسازی از مصرف مکمل پروتئین وی پرهیز کنید.

آمینو انرژی

مکمل آمینو انرژی برای اندومورف های تازه کار مناسب است. آمینو اسیدها باعث افزایش چربی سوزی می شود و افزایش چربی متابولیزه قطعاً منجر به کاهش وزن بیشتر خواهد شد. یک مطالعه نشان داد که مکمل اسید آمینه روزانه درصد چربی بدن را در افرادی که به شدت درگیر تمرینات قدرتی بودند کاهش داد. این کاهش در مقایسه با مردانی که از پروتئین وی بعد از تمرین استفاده می کردند، قابل توجه بود.

از سوی دیگر توانایی بالقوه مکمل های اسید آمینه برای افزایش چربی سوزی ممکن است با رشد عضلانی مرتبط باشد. هرچه توده عضلانی بیشتری داشته باشید، پتانسیل بیشتری برای از دست دادن چربی و سوزاندن کالری دارید. بافت ماهیچه ای انرژی بیشتری نسبت به بافت چربی مصرف می کند، بنابراین با عضله سازی، سوخت و ساز بدن شما افزایش می یابد و کالری بیشتری می سوزانید

بنابراین، اگر مکمل آمینو اسید بتواند به شما در ساخت عضلات بیشتر کمک کند، به طور بالقوه می تواند کاهش وزن را افزایش دهد. نکته کلیدی در اینجا ممکن است مکمل BCAA با مواد انرژی زا مانند کافئین، چای سبز و قهوه سبز ترکیب شده باشد تا انرژی، تمرکز و ریکاوری عضلات را افزایش دهید.

آمینو انرژی دوبیس

سایر مواد مغذی برای بدنسازان مبتدی

مکمل های بالا برای تامین درشت مغذی ها و آمینو اسیدها مفید هستند، اما بدنسازان در طول دوره تمرین به ریزمغذی ها هم نیاز دارند. مصرف این مکمل ها برای هر دو گروه اکتومورف و اندومورف ضروری است. برخی از مهم ترین مکمل ها در ادامه معرفی خواهند شد.

مکمل امگا ۳

مطالعات مختلف اثرات مثبت امگا ۳ برای ورزشکاران را ثابت کرده‌اند. این اسیدهای چرب مفید نه‌تنها از قلب و مغز محافظت می‌کنند بلکه اثرات ضدالتهابی دارند و به هضم پروتئین ها کمک می‌کنند.

بنابراین مکمل‌های امگا ۳ می‌توانند باعث چربی سوزی و افزایش توده عضلانی خالص در بدن ورزشکاران شوند. مصرف این مکمل بدنسازی در رژیم‌های لاغری نیز بسیار مفید است.

مولتی ویتامین بدنسازی

تحقیقات نشان داده است که افراد فعال ازجمله بدنسازان و ورزشکاران به مقدار بیشتری زینک، منیزیم، ویتامین C و ویتامین B نیاز دارند که جذب آن‌ها از طریق رژیم غذایی ساده نیست؛ بنابراین مصرف مکمل‌های مولتی‌ویتامین ساده‌ترین راه برای تأمین ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های موردنیاز بدن است.

این مولتی ویتامین های بدنسازی به شما کمک خواهند کرد که خیلی سریع‌تر به اهداف بدن‌سازی خودتان برسید. اگرچه نیازهای هر فردی نسبت به دیگری متفاوت است اما مصرف این مکمل‌ها می‌تواند شما در مسیر صحیح برای افزایش حجم و توده عضلات قرار دهد.

سخن پایانی:
تمرکز بر تغذیه خوب در بدن‌سازی نه‌تنها برای سلامت عمومی شما مفید است بلکه تأثیر قابل‌توجهی بر بهبود عملکرد ورزشی شما خواهد داشت. یک برنامه غذایی متعادل و سرشار از پروتئین می‌تواند شما را به اهدافتان نزدیک‌تر کند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که حتماً با مشورت مربی و متخصص تغذیه اقدام به مصرف مکمل‌های بدن‌سازی کنید تا از منافع آن‌ها بر اساس نیازهای بدنی خودتان بیشتر بهره‌مند شوید همچنین شما می‌توانید از طریق لینک محصولات مکمل موردنیازتان را از سایت داروبوم تهیه کنید.

منبع: fitnessguru

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.