درمان رفلاکس معده بدون دارو

آنچه در این مقاله می خوانید:
رفلاکس معده بیماری آزاردهنده ای است که در اثر عادات غذایی ناسالم به وجود می آید. رژیم غذایی تاثیر مثبت و منفی زیادی روی ترشح اسید معده می گذارد. غذاهایی که اسید کمتری دارند نسبت به سایر غذاها معده را تحریک نمی کنند. همچنین مصرف برخی داروها اسید معده را کمتر می کند. برای خرید این نوع داروها می توانید از طریق خرید آنلاین دارو یا مراجعه حضوری به داروخانه فیزیکی اقدام کنید.

انواع رفلاکس معده

نوع یک: این نوع از رفلاکس حداکثر دو تا سه بار در ماه اتفاق میفتد. علائم رفلاکس معده نوع یک با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی و در صورت لزوم مصرف داروی رفلاکس معده بدون نسخه درمان پذیر است.
نوع دو: علائم رفلاکس اسید معده نوع دو به قدری است که بر فعالیت روزانه فرد تاثیرگذار است. برای درمان رفلاکس معده توسط پزشک داروی رفلاکس معده تجویز می شود. این داروها معمولا روزانه باید مصرف شوند تا دوره درمان به نحو احسن طی شود.

نوع سه: رفلاکس معده در این مرحله با درد و سوزش غیر قابل تحمل همراه است. این علائم با داروهای تجویز شده بهبود نمی یابند. رفلاکس معده نوع سه کیفیت زندگی فرد را مختل کرده و پزشک ممکن است اصلاح GERD جراحی را توصیه کند.
نوع چهار: سال ها از علائم رفلاکس اسید معده گذشته و درمان قطعی انجام نشده است. فرد احتمالا به بیماری پیش سرطانی به نام مری بارت دچار شود که درصورت درمان نکردن خود منجر به سرطان مری می شود.

ریسک ابتلا به اسید معده در چه افرادی بیشتر است؟

همه افراد می توانند رفلاکس معده را تجربه کنند. اما خطرات آن در افراد زیر بیشتر است:

  • افراد چاق
  • مبتلایان به فتق هیاتال
  • به اختلال بافت همبند دچار هستند
  • زنان باردار نیز ممکن است در دوران بارداری رفلاکس را تجربه کنند.

انتخاب سبک عامل بسیار مهمی در ریسک مبتلا شدن به رفلاکس معده است، این عوامل عبارتند از:

  • خوردن وعده های غذایی حجیم در ساعات پایانی شب
  • مصرف فراوان الکل و قهوه
  • سیگار کشیدن

کنترل علائم رفلاکس معده

بسیاری افراد که نشانه های خفیفی از رفلاکس را دارند به تجربه دریافته اند که با مصرف برخی غذاها مانند غذاهای تند، چرب و سرخ شده معده آنها بیشتر تحریک می شود.

مشکلات رفلاکس شدید با جراحی و تغییر در سبک غذایی امکان پذیر است.

جراحی مرتبط با درمان رفلاکس معده می تواند به صورت جراحی باز یا لاپاراسکوپی برای تنگ کردن و تقویت اسفنکتر تحتانی مری انجام شود. در صورت انجام لاپاراسکوپی، برش های زده شده کوچک بوده و دوره نقاهت نیز تا حد زیادی کاهش می یابد.

البته خاطرنشان می کنیم باید بعد از درمان نیز سبک غذایی سالم را رعایت کرد تا از بروز دوباره این بیماری جلوگیری نمود.

بسیاری از افراد که علائم اولیه یا خفیف رفلاکس اسیدی را تجربه می کنند با اصلاح تغذیه از پیشرفت بیماری می توانند جلوگیری کنند.

جراحی GERD می تواند به صورت جراحی باز یا لاپاراسکوپی برای تنگ کردن و تقویت اسفنکتر تحتانی مری انجام شود. در صورت انجام لاپاراسکوپی، برش ها کوچک بوده و زمان بهبودی کاهش می یابد.

چه چیزهایی اسید معده را زیاد می کند؟

همه می دانیم که مصرف غذاهای تند و سرخ کردنی معده را زیاد می کند، اما چه خوراکی های دیگری باید در رژیم رعایت شود؟

غذاهای چرب و سرخ کردنی

تعادل در همه درشت مغذی ها و ریز مغذی ها نقش کلیدی در سلامت معده ایفا می کند. تحقیقات نشان می دهد افراد مبتلا به رفلاکس معده با خوردن غذاهای پر چرب علائم شدیدتری را تجربه می کنند. گوشت قرمز بدون چربی، گوشت سفید مانند مرغ و ماهی نیز جایگزین مناسبی برای غذهای سرخ شده، چرب یا کره ای و خامه دار سنگین است.

کربوهیدرات ها

مطالعات همچنین از ارتباط بین غذاهای کم کربوهیدرات و بهبود علائم رفلاکس معده حکایت دارد. نوع کربوهیدارت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ کربوهیدارت های سریع هضم مانند نشاسته و قندهای ساده نسبت به کربوهیدرات های دیر هضم مانند انواع غلات و حبوبات بیشتر سوزش سر دل می شوند.

برای درمان رفلاکس معده چی بخوریم؟

به ندرت غذا، نوشیدنی یا معجونی را می توان یافت که به درمان ریفلاکس معده کمک کند. تقریبا تمام راهکارهای کاهش ترشح اسید معده به پرهیز از مصرف برخی غذاها ختم می شود. عدم افراط در مصرف نوشیدنی های گازدار و کافئین دار از روش های موثر در کم کردن سوزش سر دل است.

موز به دلیل خاصیت قلیایی که دارد به خنثی کردن اسید معده کمک می کند. همچنین به دلیل ویتامین هایی که دارد از اسپاسم دستگاه گوارش جلوگیری می کند.

فیبر بیشتری در  رژیم غذایی

افراد مبتلا به رفلاکس اسید با مصرف مکمل های فیبر یا رژیم غذایی غنی از فیبر علائم کمتری خواهند داشت. فیبر را می توان در غذاهایی مانند ۶ یافت:

  • سبزیجات
  • میوه ها
  • حبوباتی مانند لوبیا و عدس
  • آجیل و تخمه ها
  • غلات کامل، از جمله بلغور جو دوسر، برنج قهوه ای، نان یا پاستا سبوس دار، و کینوا

نکاتی برای بهبود رفلاکس معده

رفلاکس معده در کودکان و بزرگسالان شایع است. طبق معیارهایی که انواع رفلاکس معده را براساس آن دسته بندی کردیم برای درمان به نتایج زیر می رسیم.

پرخوری نکنید

غذا خوردن تا زمانیکه سیر شوید، باعث سوزش سر دل می شود. حتما قبل از سیری کامل از غذا خوردن دست بکشید. می توانید وعده های غذایی خود را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید و هر دو ساعت یکبار کمی از آنها را میل کنید. در این حالت یکباره حجم زیادی غذا وارد معده نخواهد شد.

زمان مهم است

زمان خوردن وعده های غذایی نیز مهم است. هنگامی که شما بلافاصله قبل از خواب میان وعده اصلی یا میان وعده شب میل می کنید، مواد غذایی مدت بیشتری در معده باقی می ماند که منجر به افزایش اسید معده و احتمال بیشتر علائم سوزش سر دل می شود. پزشکان می گویند که اجتناب از خوردن غذا به مدت سه ساعت قبل از خواب می تواند تا حدودی رفلاکس معده را تسکین دهد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.