عوارض قرص ال آرژنین چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
عوارض قرص ال آرژنین معمولاً گوارشی است و شامل کرامپ های خفیف شکمی، اسهال و نفخ می‌شود. ال-آرژنین همچنین می‌تواند باعث نوسانات فشار خون شود. بنابراین برای افرادی که به طور طبیعی فشار خون پایین دارند یا داروهای تنظیم کننده فشار خون مصرف می‌کنند منع مصرف دارد.
التهاب مفاصل، به ویژه نقرس در لیست عوارض قرص ال آرژنین ثبت شده است. از مضرات قرص ال آرژنین همچنین می‌توان به شعله ‌ور شدن تبخال اشاره کرد. به دلیل عوارض احتمالی اکثر متخصصان بهداشتی توصیه می‌کنند پیش از مصرف مکمل های غذایی ابتدا با پزشک مشورت کنید. (برای مشاهده قیمت ال آرژنین به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.)

ال آرژنین چیست؟

ال آرژنین یکی از اجزای سازنده پروتئین ها است. این اسید آمینه در انواع غذاهایی مانند مرغ، ماهی و محصولات لبنی یافت می‌شود. بسیاری از افراد ال آرژنین را به عنوان مکملی برای درمان برخی بیماری های خاص از جمله نارسایی احتقانی قلب و التهاب مثانه مصرف می‌کنند.

بدن برای تعدادی از عملکردهای مهم به ال آرژنین نیاز دارد. به عنوان مثال، ترشح برخی مواد شیمیایی از جمله انسولین و هورمون رشد را در بدن تحریک می‌کند. همچنین به حذف آمونیاک از بدن کمک می‌کند و به روند بهبود زخم کمک می‌کند.

اگرچه فواید ال آرژنین به عنوان یک ترکیب طبیعی فراوان است، اما همیشه برای همه بی خطر نیست. عوارض جانبی قرص ال آرژنین از خفیف تا شدید متفاوت است.

عوارض قرص ال آرژنین

قرص ال آرژنین در کنار اثرات مفید خود مانند هر داروی دیگری می‌توانند عوارضی در پی داشته باشد. زمانی که عوارض جانبی جدی باشد یا به تدریج بدتر شود، بیمار باید با پزشک تماس بگیرد. اگرچه عوارض جانبی ال آرژنین در اکثر افراد جزئی است یا وجود ندارد، اما برای سایر افراد این علائم می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

مصرف کنندگان مکمل باید دستورالعمل های دوز توصیه شده را برای کاهش خطر عوارض جانبی دنبال کنند. در ادامه مقاله به عوارض قرص ال آرژنین می‌پردازیم.

۱- بروز مشکلات گوارشی

عوارض جانبی قرص ال آرژنین شامل حالت تهوع، گرفتگی شکم، درد معده و افزایش مدفوع است. این عوارض جانبی آرژنین ممکن است برای کسانی که از مکمل های استنشاقی استفاده می‌کنند و مبتلا به آسم هستند، شدیدتر باشد. افراد اغلب در معده خود احساس سفتی می‌کنند و ممکن است گاز و نفخ را تجربه کنند. اسهال و مدفوع شل یا آبکی نیز شایع است و می‌تواند در روزها و هفته های اول مصرف آرژنین ادامه داشته باشد.

۲- بروز نقرس

نقرس زمانی رخ می‌دهد که بدن شما اسید اوریک اضافی تولید کند. بدن شما وقتی مواد شیمیایی پورین موجود در نوشیدنی ها و غذاها را تجزیه می‌کند، اسید اوریک اضافی تولید می‌کند. پس از تجزیه، اسید اوریک از طریق کلیه ها فیلتر شده و با ادرار از بدن خارج می‌شود. اما گاهی اوقات اسید اوریک بیش از حد تولید می‌شود و کلیه ها نمی‌توانند آن را بطور کامل  فیلتر کنند.

در نتیجه، اسید اضافی ممکن است به کریستال‌ تبدیل شود و بر انگشت شست پا و سایر مفاصل شما تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است مصرف آرژنین به صورت مکمل احتمال بروز نقرس را افزایش می‌دهد.

در وبسایت معتبر پزشکی webmd می خوانیم:
در صورت مصرف خوراکی ال آرژنین در کوتاه مدت اکثر افراد عارضه جانبی خاصی را مشاهده نخواهند کرد اما قرص ال آرژنین در شرایط نادر می تواند عوارض جانبی مانند معده درد، نفخ، اسهال و فشار خون پایین ایجاد کند.

۳- بروز حساسیت های آلرژیک

مهمترین عارضه جانبی مصرف قرص ال آرژنین ایجاد واکنش آلرژیک است. علائم واکنش آلرژیک شامل تنگی نفس، خارش، سوزش و بثورات پوستی است. کسانی که آلرژی شناخته شده‌ای به این ماده دارند نباید از آن به صورت قرص استفاده کنند.

حتی با در نظر گرفتن آلرژی، برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد واکنش های منفی هستند. به عنوان مثال، کودکان و زنان باردار معمولاً به احتمال زیاد عوارض جانبی ال آرژنین را تجربه می‌کنند، به خصوص زمانی که دوز آن بالا باشد.

۴- سردرد

سردرد یکی از عوارض جانبی شایع قرص ال آرژنین است. سردرد انواع مختلی دارد که می‌توان با رفع علت آن را بهبود بخشید. مصرف ال آرژنین به شکل مکمل یکی از علل ایجاد سردرد در افراد است.

بیشتر بخوانید: از ترکیبات قرص ال آرژنین چه می دانید؟

۵- کاهش فشار خون

ال آرژنین می‌تواند اثر داروهایی که برای کاهش فشار خون طراحی شده‌اند را افزایش دهد. در نتیجه ممکن است باعث کاهش فشار خون کمتر از حد انتظار شده و منجر به سرگیجه و غش شود. افراد دارای فشار خون طبیعی پایین نیز ممکن است این علائم را تجربه کنند.

۶- بروز و گسترش تبخال

مطالعات نشان می‌دهد که آرژنین ممکن است به گسترش تبخال کمک کند. این وضعیت به دلیل توانایی آن در تقویت رشد ویروس هایی از جمله HSV-1 و HSV-2 است.

برخی از افراد مبتلا به تبخال دریافته‌اند که اجتناب از غذاهای حاوی اسید آمینه آرژنین ممکن است عود را کاهش دهد. سطوح بالاتر آرژنین در خوراکی هایی مانند شکلات و بسیاری از انواع مغزها یافت می‌شود. مصرف مکمل ال آرژنین نیز همین اثر را دارد.

بیشتر بخوانید: فواید و عوارض قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ چیست؟

عوارض ال آرژنین برای نوجوانان

طبق تحقیقات کودکان کمتر از ۱۸ سال نباید ال آرژنین مصرف کنند زیرا تحقیقات کافی برای حمایت از ایمنی آن در این جمعیت وجود ندارد. حالت تهوع، التهاب مجاری تنفسی، دردهای شکمی، اسهال و افزایش سمی غلظت نیتریک اسید از مضرات قرص ال آرژنین در نوجوانان است.

عوارض قرص ال ارژنین برای افزایش قد

ال آرژنین یکی از مکمل هایی است که قبل از بلوغ و بسته شدت صفحات رشد غضروفی برای افراد تجویز می‌شود. این اسید آمینه با اثر بر هورمون رشد و جذب کلسیم و ویتامین D باعث رشد استخوان و افزایش قد می‌شود. با توجه به سن و جنسیت، برای افزایش قد مصرف ۴ تا ۱۰ گرم آرژنین در روز توصیه می‌شود. اگر بیش از این مقدار مصرف شود عوارضی همچون ناراحتی های گوارشی، سردرد و حتی در دراز مدت مشکلات قلبی برای فرد رخ می‌دهد.

عوارض قرص ال آرژنین برای زنان

در زنان قرص ال آرژنین اغلب برای مشکلات باروری تجویز می‌شود. قرص ال آرژنین با افزایش پاسخ تخمدان به هورمون ها قدرت باروری را افزایش می‌دهد. همچنین برای تقویت سیستم ایمنی و سلامت قلب بعد از یائسگی مفید است. با اینحال در صورت مصرف بیش از حد، اکسید نیتریک حاصل می‌تواند با پراکسید هیدروژن در بدن واکنش نشان دهد و رادیکال های آزاد را تشکیل دهد.

این مولکول های فعال ممکن است آسیب اکسیداتیو و مرگ سلولی را افزایش داده و پاسخ خود ایمنی را تحریک کنند. با افزایش سطح اکسید نیتریک، ال آرژنین ممکن است این اثرات نامطلوب را ایجاد کند.

تداخلات دارویی ال آرژنین

ال آرژنین مانند هر مکمل دیگری می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشند که در ادامه آمده است.

  • آسپرین
  • وارفارین
  • دیورتیک ها
  • نیتروگلیسیرین
  • آمیلورید (میدامور)
  • اسپیرونولاکتون (آلداکتون، کاروسپیر)
  • تریامترن (دیرنیم)
  • سیلدنافیل (رواتیو، ویاگرا)

سخن پایانی
مصرف آرژنین به عنوان مکمل می‌تواند عوارض جانبی احتمالی از جمله درد یا نفخ شکم، اسهال و نقرس را به دنبال داشته باشد. همچنین ممکن است تنفس را در افراد مبتلا به آسم دشوارتر کند. آرژنین همچنین می‌تواند به طور بالقوه با داروهایی که فشار خون را کاهش می‌دهند، تداخل داشته باشد. بنابراین در صورت احساس عوارض جانبی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: medicalnewstoday

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.