عوارض قرص غضروف ساز چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
مشکل زانو درد، شانه درد، کمر درد و گردن درد هر کدام از ما را حداقل یک بار گرفتار کرده است. تحمل دردهای مفاصل گاهی طاقت فرسا است و افراد را نیازمند پزشک می کند. پزشکان متخصص راه حل های متفاوتی برای درمان ارائه می دهند که یکی از آنها قرص های غضروف ساز است. به طور کلی مصرف قرص غضروف ساز تحت شرایطی ممکن است عوارض احتمالی را به دنبال داشته باشد. از عوارض قرص غضروف ساز می توان به تهوع، استفراغ، بالا رفتن قند خون و ایجاد طعم بد در دهان اشاره کرد. چاقی در مصرف مکرر قرص های مختلف وجود دارد که قابل کنترل است.

آشنایی با عوارض قرص غضروف ساز برای افرادی که جزء استفاده کنندگان این دارو هستند یک نیاز اساسی است. زمانی که در حیطه مفاصل صحبت می شود، اغلب افراد مکانیسم ساده انقباض ماهیچه ها در ذهنشان تداعی می شود.

جالب است بدانید مبحث مفاصل بسیار پیچیده تر از یک انقباض ساده است. امروزه برخی افراد برای قوی و سالم نگه داشتن غضروف ها از قرص های غضروف سازها استفاده می کنند. به دلیل اهمیت غضروف ها در بدن و مصرف قرص های مربوط به آن توسط افراد، تصمیم گرفتیم عوارض آنها را بررسی کنیم.

ساختار و عملکرد غضروف در بدن

پیش از اینکه در حیطه قرص غضروف ساز صحبت کنیم باید در ابتدا بدانیم غضروف چیست. منظور از غضروف بافتی نرم و انعطاف پذیر است که محل قرار گیری آن عمدتا در مفصل است. در هنگام فعالیت های روزانه ممکن است غضروف ها در معرض آسیب، درد و تورم قرار بگیرند. قرص های غضروف ساز یکی از راه حل هایی هستند که متخصصان با توجه به حجم آسیب برای افراد تجویز می کنند.

وجود غضروف در بدن برای حرکت نرم استخوانها الزامی است. مراجعه به پزشک در مواقع آسیب دیدگی غضروف، یکی از ساده ترین کارهایی است که افراد انجام می دهند. پزشک متخصص با بررسی موضوع و حجم آسیب وارده به فرد، داروهایی را برای بیمار تجویز می کند. در مواردی که مشکل فرد حاد باشد پزشک جراحی محل ضایعه را پیشنهاد می کند.

قرص غضروف ساز برای چی خوبه؟

قرص غضروف ساز یکی از نسخه هایی است که متخصصان ارتوپدی برای بیماران مبتلا به آسیب مفاصل تجویز می کنند. مشکلات استخوان و مفاصل جزء بیماری های رایج است که به دلیل سبک زندگی غلط، چاقی و ورزش نکردن مربوط می شود. هنگام آسیب، اجزاء مختلف بدن مثل استخوان ها، رگ ها، ماهیچه ها، تاندون و غیره آسیب می بینند و بیمار را نیازمند قرص های غضروف ساز می کنند.

از کاربردهای اصلی قرص های مورد نظر جلوگیری از ساییدگی مفاصل است. قرص های غضروف ساز یکی از درمان های معمول برای مشکلاتی مانند زانو درد، شانه درد، گردن درد، دیسک کمر، آرتروز، آرتریت روماتوئید و غیره است.

استفاده از این نوع قرص ها باید زیر نظر پزشک باشد اما به صورت معمول میزان استفاده از آن سه بار در روز است. برای اینکه تاثیر آنها را مشاهده کنید و بهبودی حاصل شود حتما باید ۴ تا ۶ هفته زمان سپری شود.

در وبسایت معتبر healthline می خوانیم:
معمولاً اولین انتخاب برای تسکین درد مفاصل مسکن‌هایی مانند استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن هستند. اما مکمل های اختصاصی وجود دارد که ادعا می‌کنند درد مفاصل را درمان می‌کنند، قرص های غضروف ساز حاوی ترکیبات خاصی هستند. بیشتر آنها حاوی دو ماده مفید گلوکزامین و کندرویتین می باشند. البته شواهد زیادی در دست نیست که نشان دهد مصرف مکمل هایی که چندین ماده در ترکیبات آنها وجود دارد، موثرتر از مصرف مکملی با یک ماده مغذی باشد. این موضوع به تحقیقات بیشتر نیاز دارد.

ترکیبات قرص های غضروف ساز

قرص غضروف ساز دارای یک سری ترکیبات خاص هستند که می توانند درد ناحیه مورد نظر را کاهش دهند. در این قرص ها اغلب از کلاژن ساز، ویتامین های گروه دی، کلسیم و گلوکزامین، کندروتین و ام اس ام (متیل سولفونیل متان) استفاده می شود. یکی از ویژگی ها در حیطه قرص های غضروف ساز این است که این قرص فاقد هر گونه مواد نگهدارنده و طعم دهنده هستند. در این قرص ها از مواد شیمیایی، مخمرها و گلوتن استفاده نمی شود.

تجویزقرص غضروف ساز برای زانو درد و کمر درد از رایج ترین درمان ها برای درد این نواحی است. با توجه به مواد اثربخش موجود در قرص ها می توانید به سادگی درد را تسکین دهید. وجود ترکیبات و ریز مغذی های موجود در این قرص ها باعث افزایش انعطاف پذیری مفاصل می شود.

یافتن بهترین قرص غضروف ساز برای دیسک کمر یکی از معضلاتی است که افراد با آن روبرو هستند. از مرغوب ترین قرص ها برای این معضل می توان به قرص آلفلکسیل آلفا ویتامینز، کپسول فست ران، قرص استئوکر ویتابیوتیکس و قرص استئوکینون هولیستیکا اشاره کرد.

عوارض جانبی مصرف قرص غضروف ساز

عوارض قرص غضروف ساز

هر دارویی علاوه بر فوایدی که برای بدن ایجاد می کند ممکن است پیامدهایی نیز برای مصرف کننده به دنبال داشته باشند که در برخی مواقع خوشایند نیستند. یک سری افراد نیز منع مصرف در استفاده از این قرص را دارند. خانم های حامله و شیرده، افراد مبتلا به دیابت و بیماری های آلرژیکی بهتر است تحت نظر پزشک متخصص مکمل های غضروف ساز را مصرف کنند.

در زیر تصمیم داریم به عوارضی که ممکن است با مصرف این قرص ها برای شما ایجاد شود اشاره کنیم.

۱- یکی از عوارضی که ممکن است با مصرف قرص غضروف ساز برای فرد ایجاد شود، بالا رفتن قند خون است.

۲- دیگر عارضه هایی که ممکن است با مصرف قرص مورد نظر برای افراد ایجاد شود، دردهای گوارشی مثل تهوع، استفراغ و یبوست است.

۳- پایین آمدن فشار خون، ایجاد طعم بد در دهان، خستگی و کلسیم بالا از دیگر عارضه هایی است که با مصرف این قرص برای مصرف کننده ایجاد می شود.

قرص غضروف ساز چاق کننده است؟

قرص غضروف ساز چاق کننده است یا خیر، از جمله سوالاتی است که برای اغلب مصرف کنندگان پیش می آید. یکی از دلایل اصلی چاقی با قرص های غضروف ساز، استفاده مکرر دارو با دوزهای مختلف است که موجب جذب سریع آب می شود. استفاده مکرر آب و جذب سریع آن منجر به چاقی در افرادی می شود که قرص های غضروف ساز را استفاده می کنند. چاقی با مصرف داروهای مورد نظر به آسانی قابل کنترل است و نباید به طور خودسرانه، مصرف را قطع کنید.

سخن پایانی
در این مقاله درباره عوارض قرص غضروف ساز سخن گفتیم. دانستیم که در صورت مصرف صحیح این قرص مشکل جانبی خاصی بروز نمی کند. با این حال توصیه ما برای مصرف قرص های غضروف ساز و سایر مکمل های دارویی مشورت با پزشک متخصص یا داروساز است.

منبع: rxlist ، healthline

مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. محمدرضا

    سلام
    آیا مصرف این دارو برا افرادی که سنگ کلیه از نوع اگزالات کلسیم دارن مناسب هست یا خیر
    ممنون از راهنمایی

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      به شما توصیه می کنیم مکمل های غضروف سازی را مصرف کنید که در ترکیبات آنها مواد موثره گیاهی مانند سویا و آووکادو وجود دارد یا مکمل هایی مانند غضروف کوسه مصرف نمایید.
      با تشکر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.