عوارض مکمل پمپ چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
امروزه افراد بسیاری از مکمل‌ها استفاده کرده و به راحتی راجع به آن‌ها اظهار نظر و توصیه می‌کنند. این اطلاعات کما بیش غلط موجب سردرگمی و انتخاب اشتباه می‌شود. اگر می‌خواهید تناسب اندام ایده آلی داشته باشید، باید سعی کنید تمرینات ورزشی را به طور منظم انجام دهید. علاوه بر این مکمل‌های صحیحی را بدین منظور استفاده کنید. مکمل پمپ پودری است که اگر درست و به موقع مصرف شود، عملکرد بدن را بهبود می‌بخشد. در غیر این صورت عوارضی به همراه دارد که تصمیم داریم در این مقاله به عوارض مکمل پمپ و موارد منع مصرف آن بپردازیم. سپس فواید آن را بیان کنیم و در نهایت اطلاعات بیشتری از آن را در اختیار شما قرار دهیم.

عوارض مکمل پمپ

در این نوشتار، برخی از فواید مکمل بدنسازی پمپ را بیان کردیم. با وجود مزایا، مصرف نادرست آن نظیر داروها و مواد غذایی می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. مصرف مکمل پمپ می‌تواند مشکلاتی مانند حالت تهوع، سردرد، کاهش قند خون و فشار خون را ایجاد کند. علاوه بر این ممکن است موجب اسهال، سرگیجه، ضخیم شدن شریان‌های خون و نوسانات فشار خون شود. در بین عوارض گفته شده رایج‌ترین آن‌ها نوسانات فشار خون هستند. پس اگر فشار خون دارید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. در ادامه سعی خواهیم کرد درباره این عوارض بیشتر توضیح دهیم.

۱- افزایش فشار خون

همانطور که گفتیم شایع‌ترین عارضه مکمل پمپ در بدنسازی و ورزش، افزایش فشار خون است. این عارضه در برخی افراد به حدی با شدت بالا بروز می‌کند که موجب زمین گیر شدن و یا حتی خون دماغ شدن آن‌ها می‌شود. احتمالا می‌دانید که فشار خون در طولانی مدت، نارسایی‌های کبد و کلیه را به بار می‌آورد. در کوتاه مدت نیز ممکن است موجب پارگی عروق و در نهایت منجر به سکته مغزی شود. از این رو پزشکان همواره توصیه کرده‌اند در رابطه با مصرف مکمل‌های پمپاژ خون محتاط‌تر عمل کنید.

۲- کاهش سطح قند خون

در برخی افراد مشاهده شده بعد از مصرف مکمل پمپ با عوارض لرزش دست و افت شدید قند خون مواجه شده‌اند. ممکن است بگویید این عارضه فقط به دلیل قلابی بودن مکمل اتفاق می‌افتد. در صورتی که احتمال رویداد این مشکل در مکمل‌های اصل نیز وجود دارد. پس اگر با این عارضه مواجه شدید بهتر است آن را با مشورت پزشک مصرف کنید تا بهترین نتیجه را از مکمل­ها بگیرید. حتی ممکن است بهترین نتیجه با جایگزین کردن مکملی مشابه پمپ حاصل شود.

۳- بی خوابی

بی خوابی از دیگر عوارض مکمل پمپ است که خواب شبانه را به هم می­ریزد. پس اگر به صورت طبیعی با غیر طبیعی با اختلال خواب شبانه مواجه هستید استفاده از این پودر توصیه نمی­شود. حتی در صورتی که بدون مصرف این مکمل مشکل بی خوابی را دارید نباید آن را میل کنید. در غیر این صورت مصرف آن مزید بر علت شده و خواب قابل قبولی نخواهید داشت. در نتیجه بروز این عارضه شما را وارد فاز کاتابولیسم و تمرین زدگی خواهد کرد.

۴- سر درد

آیا مکمل پمپ موجب سردرد می­شود؟ جواب این سوال بستگی به عناصر اتساع دهنده عروق در بعضی فرمول­ها دارد. اتساع دهنده آرژنین باعث افزایش اکسید نیتریک اسید در بدن می­شود. بهتر است بدانید در زمان­های استراحت مسیرهای خونی مسدود می­شوند. پس اگر بتوان این راه­ها را باز کرد گردش خون زیاد و مواد مغذی بهتر منتقل می­شوند و سم نیز دفع می­گردد. اگر همیشه با مصرف این مکمل دچار سردرد می­شوید بهتر است در مورد استفاده آن تجدید نظر کنید و از پزشک جهت تغییر مکمل مشورت بگیرید.

۵- نوسانات فشار خون

اغلب مکمل‌های پمپاژ خون عوارض جانبی نظیر نوسانات فشار خون دارند. بدن برخی افراد به مواد موجود در این مکمل واکنش نشان می‌دهد که منجر به افت فشار خون و تبعات منفی آن می‌شود. ممکن است گاهی اوقات کسانی متوجه اختلال فشار خون به وجود آمده به وسیله مصرف مکمل پمپ نشوند. بدون توجه به این موضوع احتمالا بیماری فشار خون را متصور می‌شوند و از داروهای فشار خون کمک می‌گیرند که موجب پیدایش مشکلات دیگری می‌شود.

۶- ضخیم شدن دیواره رگ‌ها

استفاده طولانی از مکمل پمپ موجب افزایش ضخامت دیواره رگ­ها می­شود. این عارضه به علت با تحت فشار قرار گرفتن رگ‌های خونی بروز می‌کند. همانطور که بیان کردیم مصرف این مکمل‌ها با افزایش فشار خون در حین تمرین همراه است. از این رو دیواره عروق متحمل فشار زیادی می‌شود. در نتیجه دیواره ضخیم و محکم‌تر شده و سپس با این افزایش ضخامت، فشار خون نیز زیاد می‌شود. در صورتی که طولانی مدت استفاده شود فرد با مشکل پر فشاری خون مواجه خواهد شد.

فواید و عوارض مکمل پمپ

فواید مکمل پمپ در بدنسازی و ورزش

مکمل پمپ در بدنسازی و ورزش فواید زیادی نظیر بهبود سرعت ریکاوری را به همراه دارد. اگر فعالیت‌های بدنی شدیدی انجام می‌دهید و سریع خسته می‌شوید این مکمل می‌تواند برای بازیابی نیروی از دست رفته به شما کمک کند. همچنین این پودر عملکرد ورزشی را ارتقا می‌دهد. به علاوه برای افزایش قدرت بدنی به تولید انرژی بیشتر در بدن می‌پردازد‌. این موضوع به دلیل افزایش اکسیژن رسانی به بافت‌های عضلانی اتفاق می‌افتد در نتیجه کم‌تر احساس خستگی می‌کنید. همچنین با استفاده از این مکمل می‌توان سطح گلوکز خون را افزایش داد‌. این مسئله به علت وجود آرژنین زیاد در پمپ است. به این صورت که سطح گلوکز را در حین تمرینات بالا می‌برد و با ورود گلوکز به عضلات منجر به انجام تمرین بدون خستگی می‌شود.

طریقه مصرف مکمل پمپ 

اگر مکمل پمپ نیم ساعت قبل از انجام فعالیت‌های ورزشی مصرف شود بهتر است. در زمان‌های استراحت این مکمل را نباید استفاده کرد. دوز مصرفی برای بدنسازان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای مختلف است. برای تعیین مقدار مورد نیاز می‌توان از پیمانه‌های درون مکمل‌ها استفاده کرد. نیم پیمانه برای افراد مبتدی و یک پیمانه کامل از آن با ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی لیتر آب به ورزشکاران حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. توجه داشته باشید که برای حل کردن پودر در آب نیازی به محکم تکان دادن ترکیب نیست. این موضوع به دلیل احتمال جدا شدن NO محلول و از بین رفتن خاصیت مکمل است.

مکمل پمپ طبیعی

مکمل پمپ طبیعی خون رسانی به عضلات را افزایش می­دهد. آمینو اسید سیترولین می‌تواند برای این هدف مورد استفاده قرار گیرد. هندوانه میوه‌ای است که برای تامین سیترولین مورد نیاز بدن مصرف می‌شود. پس مصرف آب هندوانه قبل از انجام تمرینات به صورت مکمل پمپ طبیعی عمل می‌کند. علاوه بر این استفاده از آب چغندر نیز می‌تواند به همین منظور میل شود. تری متیل گلیسین نیز نقشی شبیه پمپ طبیعی ایفا می‌کند. همچنین می‌توان از پمپ دست ساز طبیعی یعنی ترکیب پودر زنجبیل با ۵ عدد خرما و یک لیوان نسکافه تلخ نیز قبل از تمرینات بهره برد. 

سخن پایانی
امروزه بدنسازان از مکمل پمپ برای افزایش انرژی، افزایش قدرت بدنی، کاهش خستگی، افزایش سطح گلوکز، بهبود عملکرد ورزشی، تسریع ریکاوری استفاده می­کنند. با این حال مکمل پمپ عوارضی نیز به همراه دارد که در این مقاله به آنها اشاره شد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.