آنچه در این مقاله می خوانید:
ویتامین آ از جمله ویتامین های مفید برای پیشگیری از بیماری های مختلف چشمی است و می تواند فواید مختلف دیگری برای سلامتی داشته باشد که در این مقاله توضیح خواهیم داد. ویتامین A هم از منابع غذایی و هم قرص ویتامین A قابل دریافت است. در ادامه به طور مفصل بیان خواهیم کرد که  ویتامین آ برای چی خوبه؟ تا پایان همراه ما باشید.

ویتامین A چیست و چه عملکردی در بدن ما دارد؟

ویتامین آ یکی از ویتامین های محلول در چربی است که می تواند تاثیر زیادی روی سلامت جسمی و بهبود عملکرد بدن داشته باشد. وجود این ویتامین برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف مانند بیماری های چشمی بسیار موثر است. چرا که این ویتامین به وفور در چشم وجود داشته و کمبود آن می تواند منجر به شب کوری و مشکلات چشمی دیگر شود.

این ویتامین دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. بنابراین، مصرف این ویتامین در پیشگیری از بروز بیماری های مختلف مانند سرطان، پیری زودرس و … موثر است. تنظیم عملکرد سیستم عصبی و بهبود انتقال پیام ها در این سیستم، از جمله فواید مصرف ویتامین آ برای بدن می باشد.

علائم کمبود ویتامین آ

ویتامین آ از جمله ویتامین های مفید برای بدن محسوب می شود که نقش موثری در بهبود شرایط جسمانی و پیشگیری از بیماری های مختلف دارد. با مصرف این ویتامین می توان از بروز بیماری های مختلف پیشگیری کرد و شرایط سیستم عصبی، انتقال پیام ها، شرایط بینایی و …. را بهبود بخشید. اگرچه شاید در بسیاری از افراد، کمبود این ویتامین علائم خاصی را به دنبال نداشته باشد. ولی معمولا افرادی که دچار کمبود این ویتامین می شوند، یک سری علائم را در خودشان مشاهده می کنند که برخی از آن ها عبارتند از:

  • خشکی پوست
  • خشکی چشم
  • ناباروری
  • تاخیر در رشد
  • عفونت حلق
  • آکنه و جوش
  • و …

چه مقدار ویتامین A نیاز داریم؟

میزان دوز مورد نیاز ویتامین آ برای هر بازه سنی با هم متفاوت است که در ادامه بر اساس بازه های سنی مختلف و جنسیت، به میزان ویتامین a مورد نیاز هر فرد اشاره می کنیم.

  • تولد تا ۶ ماهگی ۴۰۰ میکروگرم
  • ۷ تا ۱۲ ماه ۵۰۰ میکروگرم
  • ۱ تا ۳ سال۳۰۰ میکروگرم
  • ۴ تا ۸ سال۴۰۰ میکروگرم
  • ۹ تا ۱۳ سال۶۰۰ میکروگرم
  • ۱۴ تا ۱۸ سال دختران ۷۰۰ میکروگرم
  • ۱۴ تا ۱۸ سال پسران ۹۰۰ میکروگرم
  • بزرگسالان خانم‌ها ۷۰۰ میکروگرم
  • بزرگسالان آقایان ۹۰۰ میکروگرم
  • دوران بارداری ۷۷۰ میکروگرم
  • دوران شیردهی ۱۳۰۰ میکروگرم

فواید ویتامین آ

ویتامین آ به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، می تواند از سیستم عصبی محافظت کند. رادیکال های آزاد موجود در بدن با کمک این ویتامین خنثی می شوند. از جمله فواید مصرف این ویتامین برای سلامتی  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویتامین آ برای پوست و مو

همانطور که می دانید فعالیت رادیکال های آزاد می تواند باعث پیری زودرس پوست و مو شود. ویتامین آ با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، می تواند باعث کنترل علائم پیری زودرس و جلوگیری از چین و چروک های پوستی شود. این ویتامین تا حدی می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. مصرف این ویتامین باعث می شود تا افراد پوست جوان تر و شاداب تر داشته باشند.

خواص ویتامین A برای چشم

ویتامین آ برای سلامت چشم

وجود ویتامین آ برای حفظ سلامت جسمانی و پیشگیری از بیماری های چشمی ضروری است. این ویتامین از پیرچشمی پیشگیری می کند. افرادی که با کمبود ویتامین آ در بدن خودشان مواجه اند، به احتمال زیاد با بیماری شب کوری مواجه می شوند.

بهبود سرطان

ویتامین آ یکی از ویتامین های دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. به دلیل اینکه رادیکال های آزاد می توانند باعث بروز بیماری های مختلف از جمله سرطان در افراد شوند، این ویتامین نقش موثری در بهبود سرطان و پیشگیری از این بیماری دارد. بنابراین، افرادی که می خواهند سلامت جسمانی بیشتری داشته باشند و از بروز بیماری سرطان پیشگیری کنند، می توانند از منابع غذایی حاوی ویتامین a و یا قرص ویتامین آ استفاده کنند.

دژنراسیون ماکولا (تخریب لکه زرد) مرتبط با سن

یکی دیگر از بیماری هایی که در اثر افزایش سن در افراد رخ می دهد، بیماری تخریب لکه زرد یا ماکولا است. این بیماری می تواند علائم زیادی را از جمله تاری دید و مشکلات جسمی به دنبال داشته باشد. به همین خاطر، لازم است که افراد مسن تا حد ممکن از بروز این بیماری پیشگیری کنند.

مصرف مکمل های حاوی آنتی اکسیدان های مختلف، نه تنها می تواند باعث کاهش روند تخریب لکه زرد در سنین بالا شود، بلکه تاثیر زیادی روی بهبود شرایط بینایی نیز دارد. یکی از انواع ترکیبات مفید که می تواند برای افراد مسن تر مورد استفاده قرار گیرد، ویتامین آ است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و از بروز بیماری های مختلف نیز پیشگیری می کند.

سرخک

سرخک یکی از بیماری های ویروسی است که تا به امروز افراد زیادی را به خود مبتلا کرده است. اسهال ناشی از سرخک یکی از علائم رایج است که می تواند تاثیر بسیار منفی روی سلامت جسمانی داشته باشد. مصرف ویتامین آ در بهبود شرایط جسمی افرادی که دارای سرخک هستند، بسیار موثر است. به همین خاطر، می توان این ویتامین را برای کنترل علائم این افراد مورد استفاده قرار داد.  

چه غذاهایی ویتامین A مورد نیاز ما را تامین می‌کنند؟

جالب است بدانید بخش اعظمی از ویتامین آ موجود در بدن ما از طریق منابع غذایی تامین می شود. افرادی که به سلامت جسمانی خودشان اهمیت می دهند، باید برای پیشگیری از بروز بیماری های مختلف از منابع غذایی حاوی این ویتامین استفاده کنند. این ویتامین می تواند در مواد غذایی مختلفی مانند مواد لبنی غنی شده با ویتامین a، جگر گاو و گوشت احشایی حیوانات، برخی از میوه ها مانند طالبی، برخی از گوشت های ماهی ها مانند سالمون و … مورد استفاده قرار گیرد.  

مکمل‌های خوراکی ویتامین A

یکی از روش های تامین ویتامین آ برای بدن، مصرف مکمل های خوراکی حاوی ویتامین a است. مکمل های خوراکی حاوی ویتامین آ می توانند به صورت ترکیبی با دیگر ویتامین ها تولید شده باشند. البته برخی از قرص های حاوی این ویتامین، فقط حاوی ویتامین آ هستند و دیگر هیچ ترکیبات دیگری را در خود جای نداده اند.

افرادی که قادر به مصرف غذاهای حاوی ویتامین a نیستند و به دنبال روش های موثرتر برای تامین این ویتامین برای بدن خودشان می باشند، می توانند از قرص ویتامین a استفاده کنند. در این صورت احتمال کمبود این ویتامین در بدن کاهش پیدا می کند.

سخن پایانی
همان طور که در این مقاله خواندید ویتامین A برای سلامتی به ویژه سلامت چشم و تقویت بینایی مفید می باشد. ویتامین آ با خواص آنتی اکسیدانی که دارد در پیشگیری از بسیاری بیماری ها از قبیل سرطان و دژنراسیون ماکولا مفید می باشد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.