عوارض پروتئین وی برای خانم ها چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
پروتئین وی معمولاً در بین بدنسازان آقا و خانم به عنوان مکملی برای ساخت عضلات و کاهش کلسترول استفاده می شود. با اینکه فواید پروتئین وی بیشمار است، اما بسیاری از افراد درباره عوارض جانبی پروتئین وی بر سلامتی اطلاعی ندارند. در این مقاله نگاهی عمیق تر به عوارض پروتئین وی برای خانم ها یا بهتر بگوییم به اثرات نامطلوب مصرف بیش از حد پروتئین وی در بانوان می اندازیم. با ما همراه باشید. (برای خرید پروتئین وی قیمت مناسب به سایت داروخانه اینترنتی داروبوم مراجعه کنید.)

پروتئین وی چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است اول بدانید پروتئین وی چیست. شیر حاوی دو نوع پروتئین است. یکی از آنها پروتئین آب پنیر است که طی پردازش هایی به پودر پروتئین وی تبدیل می شود. پروتئین وی محلول در آب است و برای تامین پروتئین مورد نیاز روزانه استفاده می شود. همچنین مقادیر زیادی ال سیستئین، اسید آمینه را فراهم می کند.

متخصصان وی پروتئین را «پروتئین کامل» می نامند زیرا سرشار از تمام آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن انسان برای ترمیم عضلات، استخوان ها، بافت ها، اندام ها و… می باشد. سایر پروتئین های کامل در مواد غذایی مانند تخم مرغ، گوشت، لبنیات یافت می شود. یکی از مزایای پروتئین whey این است که به راحتی هضم می شود.

عوارض پروتئین وی برای خانم ها

اگرچه پروتئین وی فواید زیادی دارد، اما عوارض جانبی کمی نیز به همراه دارد. در مقاله با عنوان عوارض پروتئین وی به طور مبسوط در این باره سخن گفته ایم اما در این بخش نگاهی به پانزده مورد از اثرات نامطلوب این پروتئین بر بدن زنان می اندازیم:

۱- افزایش بیش از حد چربی

در بسیاری از موارد، مکمل های پروتئینی دارای کربوهیدرات های اضافی به شکل قند هستند. برخی از آنها چربی نیز دارند. این به این معنی است که افزایش وزن به شکل چربی ایجاد می کند که ناسالم و مضر است. افرادی که لاغر هستند می توانند با پرخوری و در عین حال مصرف همزمان پروتئین وی، وزن اضافه کنند.

۲- سنگ کلیه

خطر تشکیل سنگ کلیه از دیگر عوارضی است که مصرف وی در بدن زنان به وجود می آورد. اگرچه ممکن است یک علت مستقیم نباشد، اما متخصصان معتقدند که اگر از قبل به بیماری سنگ کلیه مبتلا بوده اید، این نوع پروتئین می‌تواند شرایط جسمی شما را بدتر کند. برای جلوگیری از این امر، باید مقادیر کافی فیبر رژیمی و آب مصرف کنید.

۳- مشکلات گوارشی

محتوای لاکتوز موجود در پروتئین وی عامل دیگری است که در برخی افراد منجر به مشکلات گوارشی می شود. نه تنها افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند بلکه افراد عادی هم ممکن است از این مشکل رنج ببرند. اگر مشکلات گوارشی دارید، پروتئین وی کنسانتره را انتخاب کنید زیرا حاوی لاکتوز زیادی نیست. پروتئین وی ایزوله که تصفیه شده تر از کنستانتره است، می تواند باکتری های مفید روده را از بین ببرد و ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند یبوست، گاز، نفخ و درد معده شود.

۴- مشکلات کلیوی

مصرف بیش از حد پودر پروتئین می تواند باعث مشکلات کلیوی شود. متخصصان توصیه می کنند مصرف پروتئین وی را کنترل کنید و همچنین قبل از شروع مصرف با پزشک خود مشورت کنید. به این ترتیب می توانید از هرگونه آسیب طولانی مدت به کلیه ها جلوگیری کنید.

۵- آسیب کبدی

مصرف بیش از حد پروتئین وی در خانم ها می تواند مشکلات کبدی را بدتر می کند. به همین دلیل مهم است که باید پودرهای پروتئین را در حد متوسط مصرف کنید. همچنین توصیه می شود قبل از مصرف پروتئین آب وی با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است با اثرات دارویی که برای درمان بیماری کبد مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۶- ریسک بیماری قلبی

کارشناسان معتقدند مصرف بیش از حد پروتئین وی ممکن است خطراتی را برای مبتلایان به بیماری قلبی در پی داشته باشد. ایست قلبی، ریتم غیر طبیعی قلب و همچنین از دست دادن کامل عملکرد قلب از جمله عوارضی است که مصرف بیش از حد پروتئین وی برای زنان دارد.

۷- افزایش اسیدیته خون

یکی دیگر از عوارض جانبی مصرف پروتئین وی در خانم ها افزایش pH خون است. وقتی پروتئین بیش از حد در خون وجود داشته باشد، کلیه در متابولیسم آن دچار مشکل می شود. این امر باعث افزایش اسیدیته خون می شود.

۸- پوکی استخوان

این اختلال با مصرف بیش از حد پروتئین وی مرتبط است. این امر به ویژه با مصرف طولانی مدت پروتئین ظاهر می شود. مصرف وی در مقادیر زیاد می تواند باعث عدم تعادل مواد معدنی در استخوان ها شود که به نوبه خود منجر به کاهش تراکم مواد معدنی استخوان می شود.

۹- خستگی و ضعف

با توجه به مشکلات گوارشی که برخی خانم ها همزمان با مصرف پروتئین وی دچار می شوند، ممکن است عوارض جانبی مانند خستگی مفرط و همچنین ضعف را نیز تجربه کنند. این دسته از زنان همچنین ممکن است نفخ، گاز، گرفتگی عضلات و.. را نیز تجربه کنند. این مسئله به این دلیل است که بدن برخی افراد نمی تواند پروتئین مصرفی خود را پردازش یا تجزیه کند.

۱۰- اسهال

یکی دیگر از عوارض مصرف زیاد پروتئین وی برای خانم ها اسهال است. این موضوع بخشی از تاثیری است که این نوع پروتئین روی سیستم گوارشی دارد. حتی ممکن است خون در مدفوع وجود دیده شود.

۱۱- خس خس سینه

بسیاری از خانم ها ممکن است به پروتئین آب پنیر واکنش آلرژیک نشان دهند، به خصوص اگر به لاکتوز حساسیت داشته باشند. چنین افرادی ممکن است با مشکلاتی در تنفس راحت مواجه شوند و علائمی مانند خس خس سینه را تجربه کنند. اگر با این علامت مواجه شدید، باید فوراً با پزشک مشورت کنید.

۱۲- تورم گلو، دهان، لب ها

یکی دیگر از علائمی که با واکنش آلرژیک به پروتئین whey همراه است، تورم گلو، دهان و لب ها است. اگرچه ممکن است دردناک نباشد، اما عارضه ناراحت کننده ای است و بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که خطر جدی شما را تهدید نمی کند.

۱۳- حالت تهوع

یکی از رایج ترین عوارض جانبی مصرف پروتئین وی در خانم ها حالت تهوع است. در موارد بسیار کمی، افراد از استفراغ نیز رنج می برند. کلید اجتناب از این عارضه جانبی ناخوشایند، کاهش مصرف پروتئین است.

عوارض پروتئین وی در دوران بارداری و شیردهی

تمامی موارد گفته شده در بالا بخشی از عوراض پروتئین وی خانم ها محسوب می شود، اما خانم ها در دوران بارداری و شیردهی مجاز به مصرف پروتئین وی هستند؟ این بخش از مقاله را به طور اختصاصی به عوارض مصرف پروتئین وی در دوران بارداری و شیردهی می پردازیم.

برای بررسی مجاز یا غیر مجاز بودن مصرف پودر پروتئین وی در رژیم غذایی دوران شیردهی نیاز است ابتدا نقش پروتئین‌ها را در دوران بارداری و شیردهی بررسی کنیم.

پروتئین یک ماده مغذی است که بلوک ساختاری بافت‌های شما را تشکیل داده و رشد را تقویت می‌کند. به‌عنوان یک مادر، شما و کودکتان به پروتئین نیاز دارید تا اطمینان حاصل کنید بدن می‌تواند عضلات، بافت همبند، پوست و اندام‌های شما را ترمیم و حفظ کند.

مصرف مقدار کافی پروتئین پس از تولد فرزند برای حفظ بافت عضلانی مورد نیاز است و از توانایی شما در تولید شیر نیز پشتیبانی می‌کند. در دوران شیردهی، بدن از پروتئین برای تولید شیر مادر و برای حفظ سلامتی کودک در حال رشد استفاده می‌کند.

تعداد زیادی از شواهد بالینی نشان می‌دهد که افزایش مصرف پروتئین پس از زایمان باعث تسریع ریکاوری و بازگشت به وزن پیش از زایمان خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید شیر مادر با دارا بودن مواد زیستی فعال، بهترین منبع تغذیه برای نوزادان است و آن را نمی‌توان با هیچ منبع دیگری جایگزین کرد.  شیر مادر علاوه بر کمک به رشد نوزاد باعث تقویت سیستم ایمنی، دستگاه گوارش و تقویت رشد سیستم عصبی شده و مواد مغذی مطلوب را در اختیار کودک قرار می‌دهد. تغذیه با شیر مادر بدون هزینه بوده و پیوند مادر و کودک نوپا را نیز تقویت می‌کند.

بسته به مرحله شیردهی ۵۰٪ تا ۸۰٪ پروتئین موجود در شیر مادر نیز خواص مشابهی دارد. نسبت پروتئین وی به کازئین در شیر مادر در اوایل شیردهی بین ۳۰/۷۰ و ۳۰/۸۰ متغیر است و در اواخر شیردهی به ۵۰/۵۰ کاهش می‌یابد. نسبت پروتئین وی در مقایسه با شیر سایر پستانداران به میزان قابل‌توجهی در شیر انسان بیشتر است. به‌عنوان‌مثال در شیر گاو، پروتئین وی تنها ۱۸٪ از پروتئین شیر را تشکیل می‌دهند.

بیشترین نگرانی در مورد مصرف پودرهای پروتئینی ازجمله پروتئین وی مربوط به مواد افزودنی مانند طعم‌دهنده‌ها، شیرین‌کننده‌ها و مواد نگهدارنده و همچنین خطر آلودگی مواد ممنوعه یا فلزات سنگین در حین ساخت این پودرها است.

برای به حداقل رساندن مشکلات فوق حتماً پروتئین وی را از بهترین برندهای در دسترس تهیه کنید که حاوی هیچ‌گونه مواد مصنوعی یا آمینواسیدهای سنتتیکی نیستند. انتخاب یک پودر پروتئین باکیفیت بالا، این ماده غذایی ضروری را به شکلی بسیار راحت و آسان برای هضم فراهم می‌کند. شما می‌توانید پودر وی را به اسموتی ها، فرنی، ماست و پنکیک‌ها اضافه کنید تا پروتئین مورد نیاز روزانه شما به بهترین نحو تأمین شود.

سخن پایانی
اگرچه پروتئین وی به عنوان مکملی بی خطر در نظر گرفته می شود، اما بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید. وقتی پروتئین whey را بیش از حد لازم مصرف کنید، مشکلات متعددی برای سلامتی شما به بار می آورد. این خطر زمانی بحرانی تر می شود که مصرف کربوهیدرات شما کاهش یابد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.