عوارض گینر چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
گینرها موثرترین مکمل بدنسازی برای افزایش وزن و افزایش حجم هستند. گینر معمولاً از دو جزء اصلی پروتئین و درجات مختلف کربوهیدرات تشکیل شده اند. هر دوی اینها معمولاً درشت مغذی هایی هستند که به طور طبیعی در غذا وجود دارند و در واقع جزء ضروری رژیم غذایی سالم هستند. گینرها برای افرادی مناسب هستند که به ‌سختی وزن می‌گیرند و با مصرف مکمل‌های دیگر در کنار تمرینات بدنی به وزن و حجم دلخواه خود نرسیده‌اند.
به دلیل کالری زیاد و پیچیدگی در ترکیبات گینرها، بدنسازان اغلب نگران عوارض جانبی مصرف آن هستند. به طور کلی باید توجه داشت که مصرف مکمل های افزایش دهنده وزن هیچ اشکالی ندارد، اما ممکن است برای همه کارساز نباشد و عوارض جانبی رخ دهد. در این مقاله از مجله داروبوم به طور خاص درباره عوارض گینرها صحبت می شود. برای اطلاع از قیمت مکمل گینر می توانید به داروخانه داروبوم مراجعه کنید.

گینر چیست؟

شما به عنوان یک ورزشکار حتما نام مکمل گینر را شنیده اید. اما گینر چیست؟ گینر یک مکمل بدنسازی است که به منظور افزایش توده عضلانی در بدن بکار می رود. آنها حاوی مقادیر مختلفی کربوهیدرات، پروتئین و چربی، به علاوه ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و سایر مکمل ها مانند کراتین هستند. یک وعده مکمل گینر می تواند از ۳۲۰ کالری تا بیش از ۱۰۰۰ کالری و از ۱۶ گرم تا بیش از ۶۰ گرم پروتئین داشته باشد.

گینر به شکل پودر در دسترس است و بدنسازان به طور معمول، پودر گینر را با آبمیوه یا شیر مخلوط کرده و قبل یا بعد از تمرین مصرف می کنند.

مکمل گینر با افزایش کالری دریافتی بدن به گونه ای عمل می کند که وزن فرد کم کم افزایش یابد. بسیاری از بدنسازان گینر را در ترکیب با یک رژیم غذایی متعادل سالم و یک تمرین های ورزشی ثابت مصرف می کنند تا از حداکثر مزیت های آن برخوردار شوند.

با این حال، نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که این مکمل‌ها به منظور پر کردن شکاف تغذیه‌ای با تامین درشت مغذی‌های ضروری ساخته نشده‌اند، بلکه صرفاً منبعی برای دریافت کالری بیش از مقدار مورد نیاز هستند که به فرد کمک می‌کند تا کالری بیشتری دریافت کند. مصرف بیش از حد گینر می تواند منجر به عوارض جانبی جدی برای سلامتی شود.

عوارض گینر چیست؟

در ادامه چند عارضه جانبی گینر آورده شده است که ممکن است با مصرف گینر تجربه کنید:

۱- مصرف گینر و ریزش موی ورزشکاران

یکی از نگرانی های ورزشکاران و افرادی که مکمل های ورزشی مصرف می کنند این است که آیا مصرف مکمل به خصوص گینر باعث ریزش مو می شود یا نه؟

مکمل‌ گینر به متعادل کردن تغذیه شما کمک کرده و یک روش عالی و سالم برای افزایش وزن هستند و مهم‌ترین دلیل برای استفاده از گینرها کمک به دریافت کالری بیشتر در طول روز است.

در حالت عادی گینرها حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات هستند و به ‌طور هم ‌زمان نباید همراه با میوه‌ها، سبزی‌ها یا فیبرها از آن‌ها استفاده کرد. از آنجاییکه میوه‌ها و سبزی‌ها منابع اصلی تأمین ریزمغذی‌ها و مواد معدنی مهم برای بدن هستند ممکن است یکی از دلایل ریزش مو که با مصرف گینر رخ می‌دهد ناشی از کمبود مصرف ویتامین‌ها و ریزمغذی‌هایی باشد که از طریق میوه‌ها و سبزی‌ها به بدن می‌رسد.

بنابراین برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن لازم است که از مکمل‌های مولتی ویتامین و مینرال استفاده کرد. این محصولات تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز افراد را تامین نموده و از کمبود این عناصر مغذی جلوگیری می‌کنند.

۲- عوارض گینر روی کبد

ارتباط گینر با کبد چرب به این صورت بیان می شود: مکمل گینر با فراهم کردن مقدار زیادی کالری از طریق کربوهیدرات، پروتئین و چربی باعث اضافه وزن می‌شوند. این مکمل برای افرادی تجویز می‌شوند که به سختی وزن می‌گیرند و مایل هستند توده بدنی خود را تقویت کنند.

مصرف گینر معمولاً در کنار فعالیت بدنی توصیه می‌شود تا کالری اضافی موجود در این مکمل به عضله تبدیل شود؛ زیرا انباشته شدن چربی اضافی در بدن نه تنها به زیبایی هیکل افراد کمک نمی‌کند بلکه فرد را دچار عوارض چاقی خواهد کرد که برای هیچ کس خوشایند نیست.

در نهایت باید بگوییم که مصرف صحیح مکمل‌های گینر همراه با فعالیت‌های بدنی باعث اضافه وزن نامطلوب نشده و در نتیجه باعث کبد چرب هم نخواهد شد. ولی در صورت مصرف بیش از حد و غیر اصولی این مکمل‌ها با دریافت کالری اضافی در طول روز به تدریج دچار اضافه وزن خواهید شد که یکی از عوارض اضافه وزن ابتلا به بیماری کبد چرب است.

بنابراین برای حفظ سلامتی خودتان و پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب که می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر عملکرد کبد به عنوان مهم‌ترین ارگان بدن داشته باشد مکمل‌های گینر را تنها با تجویز پزشک و تحت نظر مربی مورد مصرف قرار دهید و از مصرف خودسرانه این مکمل‌ها خودداری نمایید.

توجه داشته باشید که استفاده از گینرهای تقلبی نیز ممکن است باعث عوارض مختلفی شود؛ بنابراین با خرید گینر اصل و مارک های برتر به حفظ سلامتی خودتان و پیشگیری از عوارض متعدد کمک کنید.

  • عملکرد کبد در بدن چگونه است؟

کبد عضوی بزرگ است که در قسمت راست و بالای حفره شکمی قرار دارد. این ارگان بیش از ۵۰۰ عملکرد مختلف در بدن انجام می‌دهد و از سلامتی پشتیبانی می‌کنند. عملکرد ضعیف کبد معمولاً با کاهش وزن خود را نشان می‌دهد. با این وجود افزایش وزن می‌تواند نقش مهمی در تضعیف عملکرد کبد و مشکلات کبدی داشته باشد.

کبد ماده ‌ای به نام صفرا تولید می‌کند که در کیسه صفرا ذخیره می‌شود و در جریان هضم غذا به پردازش چربی‌های موجود در رژیم غذایی کمک می‌کند. در صورتی که رژیم غذایی شما بیش از حد حاوی چربی باشد کبد توانایی پردازش کامل آن‌ها را نداشته و این مسئله باعث می‌شود مولکول های چربی در بافت کبد تجمع یافته و منجر به بیماری کبد چرب می‌شود. حفظ سلامت کبد و سم زدایی در مرحله اول با ورزش و پس از آن توجه به تغذیه و تأمین ویتامین های مفید میسر خواهد بود.

عوارض مکمل گینر روی کبد
  • کبد چرب چیست و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

کبد چرب یک بیماری بسیار شایع است که رابطه مستقیمی با اضافه وزن و چاقی دارد. بسیاری از افراد بدون اینکه خبر داشته باشند به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری در گریدهای بالا باعث از کار افتادن کبد خواهد شد زیرا سلول‌های چربی جایگزین بافت سالم کبد می‌شوند.

تجمع چربی در کبد می‌تواند پاسخ طبیعی بدن شما به انسولین که از لوزالمعده ترشح می‌شود و قند خون را تنظیم می‌کند، کاهش ‌دهد. این مسئله به نوبه خود، منجر به مقاومت در برابر اثرات انسولین شده و در نهایت می‌تواند باعث پیدایش دیابت نوع دو شود.

چربی‌های پردازش نشده در کبد به دلیل حجم بالای ورودی همچنین می‌توانند با ورود به جریان خون باعث افزایش احتمال بروز مشکلات جدی قلبی عروقی شده و به سلامتی شما آسیب برساند. بیشتر افراد مبتلا به کبد دچار چاقی یا اضافه وزن هستند. در واقع چاقی یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به کبد چرب است.

پیشنهاد داروبوم جهت بهبود بیماری کبد چرب مصرف و خرید “قرص لیورکر هلث اید” مناسب جهت مبارزه با رسوب و تجمع چربی در کبد است.

۳- عوارض گینر و چربی اضافه

اگرچه اضافه کردن مقداری چربی یکی از الزامات حجیم‌سازی عضلات است، اما واقعاً هیچ‌کس نمی‌خواهد چربی بیش از حد دریافت کند. پودرهای گینر افزایش وزن اگر به مقدار زیاد مصرف شوند، می توانند باعث رسوب چربی شوند. این مسئله به ویژه در مورد اندومورف ها یا افرادی که به کربوهیدرات حساس تر هستند رایج است. اگر به این دلیل از مصرف گینرها خودداری کنید، دریافت چربی نیز نگران کننده نیست. با این حال، این تصمیم ممکن است روند پیشرفت شما را با کندی مواجه کند. گینرها در محتوای کربوهیدرات خود متفاوت هستند، که می توانید برچسب های روی مکمل را با دقت مطالعه کنید و هر کدام درصد کربوهیدارت کمتری داشت انتخاب کنید.

۴- گینر و مشکلات کلیوی

کلیه ها اعضایی از بدن هستند که ممکن است تحت تأثیر استفاده از پودرهای گینر قرار بگیرند.

کلیه ها نقش مهمی در بدن ایفا می کنند زیرا به دفع تمام سموم از بدن کمک می کنند. غذایی که می خورید بر سلامت کلیه شما نیز تاثیر می گذارد. در بسیاری از موارد، پودرهای گینر به طور غیر مستقیم با سنگ کلیه مرتبط هستند.

۵- مصرف گینر و نفخ معده

افرادی که مقادیر زیادی گینر مصرف می کنند ممکن است درجاتی از ناراحتی های گوارشی را نیز تجربه کنند. این نارحتی ها عبارتند از نفخ، اسهال و گرفتگی. علت این علائم می تواند متفاوت باشد و احتمالا ناشی از عدم تحمل لاکتوز یا فقط حجم زیاد شیک و موارد دیگر باشد.

برخی از تولید کنندگان مکمل های گینر از منابع کمتر فرآوری شده و ارزان تر در مقایسه با پودرهای پروتئینی با کیفیت بالا استفاده می کنند که این همیشه بد نیست، اما برخی از مواد ممکن است حاوی غلظت بسیار بالایی از لاکتوز باشند.

اگر به لاکتوز حساسیت دارید، بهتر است در ترکیبات پودر گینر به دنبال موادی مانند کنسانتره پروتئین شیر، پودر شیر و تا حدی کنسانتره پروتئین آب پنیر باشید. اگر این مواد (مخصوصاً دو مورد اول) مشخصات گینر بسیار بالا باشند، نشان‌دهنده آن است که محصول لاکتوز بسیار بالایی دارد. در عوض، سعی کنید گینری پیدا کنید که پروتئین وی ایزوله (WPI) را به عنوان اولین منبع پروتئین خود فهرست کند.

احساس نفخ بیشتر در مصرف کننده های پر کالری که نیاز به وعده های بزرگ (بیش از ۳۰۰ گرم) دارند، شایع است. این مقدار زیاد پودر حل شده در مایعات فراوان (۷۰۰ میلی لیتر) برای هر کسی بسیار سنگین خواهد بود. اگر طبق دستور مربی ضروری است که مطابق دستور بالا مصرف کنید، توصیه می شود یکباره این کار را انجام دهید. به جای آن سراغ مقادیر کمتر بروید و به آرامی در عرض چند روز مقدار آن را افزایش دهید. تقسیم یک وعده به بخش های کوچکتر در طول روز نیز استراتژی مناسبی است.

عامل مهم دیگری که باید در نظر گرفت این است که برخی از مواد ذاتاً آهسته تر در معده حرکت می کنند و با سرعت کمتری هضم می شوند. مانند کازئین و فروکتوز. اگرچه این وجود این مواد در ترکیبات گینرها متداول است اما برای مصارف اولیه بهتر است با احتیاط عمل شود تا بدن کم کم عادت کند. از طرف دیگر، در ترکیبات برخی از گینرها از مواد دوستدار روده مانند نشاسته ذرت استفاده می شود و تا حدودی کمتر نفخ ایجاد می‌کنند.

همچنین در برخی ورزشکاران دیده شده که گاهی اوقات مکمل گینر در معده نامحلول باقی می ماند. این امر می تواند منجر به حالت تهوع و اسهال شود. همچنین ممکن است علائمی از ضعف سلامت در روده را تجربه کنید.

۶- گینر و دیابت

اگر دیابتی هستید، به خاطر داشته باشید که گینرها حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات هستند. بنابراین توصیه می شود در صورت ابتلا به دیابت یا اختلالات مرتبط، قبل از مصرف با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. در واقع، توصیه می شود در صورت ابتلا به بیماری مزمن یا مصرف دارو، قبل از مصرف هر مکملی، با پزشک متخصص مشورت کنید.

۷- گینر و آلرژی

اگرچه احتمال بروز آلرژی بسیار نادر است اما برخی افراد ممکن است با مصرف پودرهای گینر دچار واکنش های آلرژیک شوند. پودرهای گینر حاوی شیر یا سویا هستند که این دو ماده غذایی از رایج ترین منابع غذای آلرژی زا محسوب می شوند. آلرژی ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی ممکن است دچار کهیر یا خارش شوند در حالی که برخی دیگر از عفونت معده رنج ببرند. در چنین شرایطی بهتر است مصرف گینر را متوقف کنید و به پزشک مراجعه کنید.

عوارض گینر برای خانم ها

با توجه به اینکه گینر از جمله مکمل‌های بدنسازی قابل استفاده برای بانوان می‌باشد بهتر است بدانید که تا کنون موردی مبنی بر عوارض گینر برای خانم ها گزارش نشده است. با این حال مادران باردار و یا شیرده برای استفاد از این مکمل باید با پزشک مشورت نمایند. بانوانی که دچار بیماری‌های خاص هستند یا دارو مصرف می‌کنند نیز برای استفاده از انواع مکمل گینر باید با پزشک مشورت نمایند.

سخن پایانی
استفاده از مکمل های گینر دارای برخی اشکالات است مثلاً آن‌ها قادر به تأمین اسیدهای آمینه مورد نیاز روزانه نیستند و اغلب حاوی کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی بالا هستند. اگر چه مصرف این مکمل‌ها به طور کلی بی‌خطر است و عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند ولی اختلالات گوارشی خفیف در برخی افراد مشاهده می‌شود که معمولاً شامل نفخ معده است. جدی‌ترین عارضه سوء مصرف گینرها، افزایش وزن کنترل نشده است که می‌توان با تنظیم دوز دریافتی از آن پیشگیری کرد.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.