قرص ویتامین c برای چی خوبه؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قرص ویتامین C یکی از مکمل های محبوب است که به منظور تقویت سیستم ایمنی و جوانسازی پوست استفاده می‌شود. ویتامین ث یک ویتامین محلول در آب است که در بدن انسان ذخیره نمی‌شود اما برای سلامتی بسیار مهم است. اکثر افراد می‌توانند ویتامین C کافی را از رژیم غذایی خود به دست آورند، اما برخی از افراد ممکن است تحت نظارت پزشک به مکمل ها و قرص ویتامین C نیاز داشته باشند. در جواب این پرسش که قرص ویتامین C برای چی خوبه باید گفت که قرص ویتامین سی برای رفع کمبودهای احتمالی و بهبود سلامت عمومی تجویز می‌شود. در این مطلب به سایر مزایای ویتامین سی برای سلامتی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

قرص ویتامین C یک مکمل غذایی است که برای درمان بسیاری از مشکلات تجویز می‌شود. ویتامین C در حفظ سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست و سلامت عمومی ما نقش مهمی دارد. ویتامین ث یک ماده مغذی ضروری است که توسط بدن ما تولید نمی‌شود، بنابراین باید آن را از رژیم غذایی یا مکمل ها (قرص) دریافت کنیم.

ویتامین سی چیست و عملکرد آن چگونه است؟

ویتامین سی که به اسید اسکوربیک نیز معروف است یک آنتی اکسیدان قوی است. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد آسیب رسان را خنثی می‌کنند. از آنجایی که ویتامین سی با رادیکال های آزاد مبارزه می‌کند، ایمنی را تقویت می‌کند و به محافظت از ما در برابر بیماری کمک می‌کند.

بدن همچنین برای ساخت کلاژن به ویتامین C نیاز دارد. کلاژن پروتئینی است که به بهبود زخم ها و حفظ سلامت مفاصل، استخوان ها و پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، ویتامین C نقش کلیدی در جذب آهن دارد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ویتامین C

ما به چه مقدار ویتامین C نیاز داریم؟

اگر شما یک رژیم غذایی متعادل و سالم با مقدار زیادی میوه و سبزی‌های تازه مصرف کنید، احتمالاً به اندازه کافی ویتامین C دریافت خواهید کرد. با این حال، بدن ما نمی‌تواند ویتامین ث را تولید یا ذخیره کند؛ بنابراین ممکن است لازم باشد در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید یا مکمل مصرف کنید. مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین سی و نحوه مصرف قرص ویتامین سی به شرح زیر است:

بزرگسالان:

  • مرد – حداقل به ۹۰ میلی گرم در روز
  • زن – حداقل به ۷۵ میلی گرم در روز

کودکان

  • ۱-۱۰ سال – ۳۰ میلی گرم در روز
  • ۱۱-۱۴ سال – ۳۵ میلی گرم در روز
  • ۱۵ سال به بالا – ۴۰ میلی گرم در روز
قیمت قرص ویتامین ث 1000 میلی گرم او پی دی فارما

علائم کمبود ویتامین C چیست؟

کمبود ویتامین C به دلیل نقش گسترده این ویتامین در عملکردهای مختلف بدن، علائم متعددی ایجاد می‌کند. این علائم عبارتند از:

  • خستگی و ضعف
  • درد مفاصل و عضلات
  • خشکی پوست و مو
  • ترمیم آهسته زخم
  • خونریزی لثه و بینی
  • کبودی آسان پوست
  • مفاصل متورم و دردناک
  • عفونت های مکرر
  • تغییرات خلق و خوی
  • اشتهای ضعیف
  • کاهش وزن
  • کم خونی
  • سرطان و بیماری های قلبی

در وبسایت معتبر پزشکی healthline می خوانیم:

سطوح پایین ویتامین C با افزایش خطر مشکلات حافظه و یادگیری مانند زوال عقل مرتبط است، در عوض دریافت ویتامین C به مقدار کافی از غذاها و مکمل ها اثر محافظتی فوق العاده ای دارد.

فواید قرص ویتامین C

در این بخش به مهم ترین خواص قرص ویتامین C برای سلامتی می پردازیم:

۱- قرص ویتامین c برای پوست

همه ویتامین ها برای حفظ سلامت پوست مفید هستند. بنابراین یک رژیم غذایی متعادل به داشتنی پوستی زیبا و سالم کمک می‌کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد که مصرف ویتامین C با کاهش خطر علائم پیری پوست مانند چین و چروک، خشکی پوست و غیره مرتبط است. مصرف این ویتامین همچنین ممکن است غشاهای پوست و بافت همبند را تقویت کند و استحکام سد پوست را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص ویتامین C برای پوست

۲- افزایش کلاژن سازی

کلاژن پروتئینی است که به پوست استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌بخشد. ما با افزایش سن کلاژن از دست می‌دهیم و پوست صورت ما دچار خطوط ظریف و چین و چروک می‌شود. قرص ویتامین ث یکی از مهمترین مکمل های زیبایی برای تقویت کلاژن سازی در بدن است و به جلوگیری از پیری زودرس کمک می‌کند.

همچنین ممکن است افتادگی پوست را کاهش دهد و پوست شما سفت ‌تر و لطیف ‌تر نشان دهد. برای تقویت کلاژن سازی شما می‌توانید از قرص ویتامین سی یا سرم های ویتامین C موضعی استفاده کنید.

۳- جذب مواد معدنی (به ویژه آهن)

یکی دیگر از مزایای ویتامین C توانایی آن در بهبود جذب آهن است. آهن یک ماده معدنی مهم است که برای تولید گلبول های قرمز ضروری است. زنان روزانه حدود ۱۵ میلی گرم و مردان حدود ۹ میلی گرم آهن نیاز دارند.

آهن هِم (رایج ترین نوع آهن موجود در گوشت قرمز، مرغ و ماهی) عموماً به خوبی جذب می‌شود. در حالی که آهن غیر هم (در غذاهای گیاهی) کمی دشوارتر جذب می‌شود، به خصوص اگر کمبود ویتامین C داشته باشید. ویتامین C به بدن ما کمک می‌کند آهن را از منابع گیاهی مانند مرکبات و سبزیجات برگ سبز راحت تر جذب کند.

۴- خواص آنتی اکسیدانی و مبارزه با رادیکال‌های آزاد

ویتامین C به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود می‌تواند از بدن در برابر آسیب های محیطی محافظت کند. آسیب های محیطی شامل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی ها و دود سیگار است که در تشکیل رادیکال های آزاد نقش دارند. همه این موارد می‌توانند منجر به آسیب پوست از جمله تغییر رنگ، خطوط ریز پوست و برخی از انواع سرطان ها شوند.

خرید اینترنتی قرص اولترا ویتامین ث ویتابیوتیکس

۵- بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا

ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است و فرد را از عفونت هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف قرص ویتامین C می‌تواند طول مدت و شدت سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش دهد. بنابراین می‌توانید در فصول سرد که این بیماری ها شایع هستند مصرف ویتامین ث خود را افزایش دهید.

۶- تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی بدن است و در عملکرد صحیح سیستم ایمنی نقش دارد. این ویتامین تولید گلبول‌ های سفید خون را افزایش می‌دهد که به محافظت از بدن در برابر پاتوژن‌ های مضر کمک می‌کنند. ویتامین ث حتی برای افرادی که سیستم ایمنی آنها به دلیل استرس به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است، مفید است.

۷- کمک به کاهش وزن

در رابطه با اثرات متابولیکی ویتامین C تحقیقات نتایج مختلفی انجام شده است. قرص ویتامین سی بطور مستقیم در چربی سوزی و کاهش وزن را تسریع نمی‌کند. اما مصرف ویتامین C از منابع طبیعی به افراد اجازه می‌دهد تا ۳۰٪ چربی بیشتری را در طول ورزش بسوزانند.

خرید قرص ویتامین c برای پوست

۸- افزایش انرژی

ویتامین C برای کمک به کاهش خستگی و تولید انرژی در بدن شناخته شده است. ویتامین ث همچنین به متابولیسم طبیعی انرژی کمک می‌کند، از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند و جذب آهن را افزایش می‌دهد.

۹- بهبود جای زخم و سوختگی ها

همانطور که گفتیم ویتامین C به دلیل افزایش کلاژن سازی جای زخم و سوختگی ها را بهبود می‌بخشد. این ویتامین تشکیل اسکار برجسته را به حداقل رسانده و بهبود بافت را تسریع می‌کند.

فواید ویتامین ث برای زنان

خاصیت جوانسازی و آنتی اکسیدانی ویتامین C مهم ترین فایده ویتامین سی برای خانم ها است. زنان به طور طبیعی و با ورود به سن یائسگی ۳۰ درصد از کلاژن پوست خود را از دست می دهند. ویتامین سی به تولید کلاژن در بدن کمک می کند. ویتامین C برای بانوان همچنین به جذب آهن کمک شایانی می کند. زنان در طول دوره قاعدگی به خونسازی احتیاج دارند. از سوی دیگر مصرف ویتامین ث در دوران بارداری و شیردهی برای رشد کودک ضروری است.

فواید ویتامین ث برای مردان

ویتامین ث برای تشکیل رگ های خونی، ماهیچه ها، غضروف ها و استخوان ها مورد نیاز است. در مردان ثابت شده است که سطح تستوسترون را افزایش می‌دهد و منجر به تمایل جنسی بیشتر می‌شود.

مصرف ویتامین C سطح کورتیزول را تعدیل می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد و خلق و خو را تقویت می‌کند. همچنین تولید اکسی توسین را در بدن افزایش می‌دهد، که همه اینها توانایی مرد برای حفظ نعوظ را افزایش می‌دهد. ویتامین C تعداد، تحرک و مورفولوژی اسپرم را بهبود می‌بخشد و کیفیت مایع منی را افزایش می‎دهد.

قرص ویتامین سی 1000 میلی گرم یوروویتال

قرص ویتامین c و چاقی

دریافت ویتامین C از منابع طبیعی می‌تواند به چربی سوزی کمک کند در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شود. مطالعات مختلف رابطه ویتامین C با کاهش توده بدن (BMI) را نشان می‌دهد. اما در صورت مصرف منابع غیر طبیعی ویتامین ث مانند قرص ویتامین ث ممکن است افزایش وزن را تجربه کنید، زیرا دسترسی به چربی های ذخیره شده در بدن را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: قرص جوشان ویتامین c برای چی خوبه ؟

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ث

از آنجاییکه ویتامین ث جزء ویتامین های محلول در آب است بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ث برای بزرگسالان با معده خالی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از صبحانه است. این روش مصرف جذب آن را به حداکثر می‌رساند. زمان مصرف قرص ویتامین C برای ورزشکاران قبل از تمرینات ورزشی است.

نحوه مصرف قرص ویتامین c

نحوه مصرف قرص ویتامین سی بر اساس دوزهای مختلف این ویتامین متفاوت است. نحوه مصرف قرص ویتامین C 500 میلی گرم دو نوبت در روز و با فاصله زمانی است. اما نحوه مصرف قرص ویتامین c 1000 میلی گرم یکبار در روز است.

عوارض قرص ویتامین C

تا کنون موردی مبنی بر عوارض قرص ویتامین C گزارش نشده است. با توجه به اینکه این ویتامین محلول در آب است در صورتی که میزان آن در بدن افزایش یابد از طریق ادرار دفع خواهد شد. با این حال توصیه می‌شود بانوان بارداری و زنان شیرده پیش از استفاده با پزشک خود مشورت نمایند. چناچه به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا دارو مصرف می‌کنید برای استفاه از قرص ویتامین ث لازم است با پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی
ویتامین ث با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی فواید بیشماری برای سلامتی است. ویتامین ث از ترمیم زخم ها و تشکیل کلاژن پشتیبانی کرده و علائم پیری را به تأخیر می‌اندازد و باعث سلامت پوست می‌شود. بنابراین اطمینان پیدا کنید که دوز روزانه ویتامین C خود را از طریق میوه ها و سبزیجات یا قرص ویتامین C دریافت می‌کنید.

منبع: webmd

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.