مولتی ویتامین مینرال چه ویتامین هایی دارد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ویتامین ها و مواد معدنی ریز مغذی هایی هستند که مسئول بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی حیاتی در بدن می باشند. در حالی که بیشتر مردم مواد مغذی موردنیاز را از رژیم غذایی به اندازه کافی دریافت می کنند، برخی دیگر ممکن است نیاز به مصرف مولتی ویتامین داشته باشند. با این حال قبل از مصرف هر گونه مولتی ویتامین مینرال با پزشک مشورت کنید. در این مقاله از مجله داروبوم به بررسی این مطلب می پردازیم که مولتی ویتامین مینرال چه ویتامین هایی دارد؟

هر ویتامین و ماده معدنی نقش متفاوتی در فرآیندهای بدن ایفا می کند. به عنوان مثال، سدیم و پتاسیم برای عملکرد صحیح سیستم عصبی مرکزی بسیار مهم هستند. مصرف کافی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز جزء ضروری یک رژیم غذایی متعادل است.

اگرچه یک رژیم غذایی متنوع معمولاً ریزمغذی‌های مورد نیاز یک فرد را فراهم می‌کند، اما برخی از افراد دارای رژیم‌های غذایی محدود مانند گیاه‌خواران، افراد با شرایط پزشکی خاص و افراد سالخورده ممکن است نیاز به مصرف مکمل داشته باشند.

مصرف روزانه ویتامین ها و مواد معدنی

نیازهای غذایی هر فرد کمی متفاوت خواهد بود، اما می‌توان اعداد معیار برای دریافت ویتامین و مواد معدنی را به عنوان نقطه مرجع در نظر گرفت.

سازمان غذا و دارو دستورالعمل هایی را برای مقادیر مختلف ویتامین ها و مواد معدنی که یک فرد باید در روز مصرف کند، تعیین کرده است.  با این حال، نیازهای فردی به مواد مغذی بسته به عوامل مختلفی متفاوت خواهد بود. این عوامل ممکن است شامل سن، وزن، سلامت کلی و بارداری یا شیردهی (در خانم ها) فرد باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت مولتی ویتامین با مولتی ویتامین مینرال چیست؟

مولتی ویتامین مینرال چه ویتامین هایی دارد؟

برخی از ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مولتی ویتامین ها شامل موارد زیر است:

ویتامین A

ویتامین A برای بسیاری از فرآیندهای بدن ضروری است، از جمله حفظ بینایی، اطمینان از عملکرد طبیعی سیستم ایمنی و کمک به رشد و تکامل مناسب جنین. توصیه می شود که مردان ۹۰۰ میکروگرم، زنان ۷۰۰ میکروگرم و کودکان و نوجوانان ۳۰۰ تا ۶۰۰ میکروگرم ویتامین A در روز دریافت کنند.

ترکیبات ویتامین A هم در غذاهای حیوانی و هم در غذاهای گیاهی یافت می شوند و به دو شکل متفاوت هستند: ویتامین A از پیش ساخته شده و پروویتامین A.

ویتامین A از پیش ساخته شده به عنوان شکل فعال ویتامین شناخته می شود که بدن می تواند همان طور که هست از آن استفاده کند. این ماده در محصولات حیوانی از جمله گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات یافت می شود و شامل ترکیبات رتینول، رتینال و رتینوئیک اسید است.

پروویتامین A کاروتنوئیدها – آلفا-کاروتن، بتا-کاروتن و بتا-کریپتوکسانتین- شکل غیر فعال ویتامین موجود در گیاهان هستند. این ترکیبات در بدن به شکل فعال تبدیل می شوند. به عنوان مثال، بتاکاروتن در روده کوچک به رتینول (شکل فعال ویتامین A) تبدیل می شود.

ویتامین B6

ویتامین B6 به سلامت اعصاب و پوست کمک می کند، با عفونت ها مبارزه می کند، سطح قند خون را در حد طبیعی نگه می دارد، گلبول های قرمز تولید می کند و برخی از آنزیم ها به درستی کار می کنند. ویتامین B6 گروهی از ترکیبات مرتبط (پیریدوکسین، پیریدوکسال و پیریدوکامین) است که در غلات، لوبیا، نخود، آجیل، گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و موز یافت می شود. ویتامین B6 محلول در آب است. کمبود ویتامین B6 می تواند باعث زخم های دهان و زبان و اختلالات عصبی شود.

ویتامین B12

ویتامین B12 یک ماده مغذی ضروری است که بدن نمی تواند آن را به تنهایی بسازد، بنابراین باید آن را از رژیم غذایی یا مکمل های ویتامین B12 دریافت کرد. گیاهخواران، افرادی که باردار یا شیرده هستند و بیشتر از سایر افراد در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند.

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12 بسیار شایع است. در این حالت خون گلبول های قرمز سالم به حد کافی ندارد. این ویتامین برای ساخت گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را به تمام قسمت‌های بدن حمل می‌کنند، لازم است. بدون گلبول های قرمز کافی، بافت ها و اندام های اکسیژن کافی دریافت نمی کنند و بدون اکسیژن کافی نیز بدن به خوبی کار نمی کند.

ویتامین D

ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها ضروری است. همچنین نقش های مهم دیگری را در بدن ایفا می کند، از جمله عملکرد سیستم ایمنی. بدن انسان ویتامین D را در قرار گرفتن در معرض نور خورشید تولید می کند. یک فرد همچنین می تواند ویتامین D خود را از طریق برخی غذاها یا مکمل های ویتامین د افزایش دهد.

ویتامین D برخلاف نامش یک ویتامین نیست بلکه یک هورمون یا پروهورمون است. کمبود ویتامین D می تواند باعث بیماری کمبود کلسیم و هیپرپاراتیروئیدیسم شود که یک عدم تعادل هورمونی است که سطح کلسیم خون را افزایش می دهد. یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که زنان بارداری که کمبود ویتامین D  دارند ریسک بالاتری برای ابتلا به پره اکلامپسی و زایمان زودرس داشته اند.

ویتامین C

ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت ها در تمام قسمت های بدن مورد نیاز است. ویتامین سی برای تولید کلاژن اهمیت دارد. پروتئین مهمی را تشکیل می دهد که برای ساختن پوست، تاندون ها، رباط ها و عروق خونی استفاده می شود. همچنین میزان کافی ویتامین سی زخم ها را بهبود می بخشد و بافت اسکار را تشکیل می دهد. ترمیم و حفظ غضروف، استخوان ها و دندان ها از دیگر مزایای ویتامین سی در بدن است.

ویتامین E

ویتامین E با خواص آنتی اکسیدان به محافظت بدن در برابر آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد مضر در محیط مانند دود سیگار کمک می کند. ویتامین E همچنین در حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن و همچنین تقویت بینایی و پوست سالم نقش دارد. ویتامین E همچنین ممکن است در حفظ سلامت قلب نقش داشته باشد.

اگر از یک رژیم غذایی محدود مانند رژیم گیاهخواری استفاده می کنید، یا شرایطی دارید که بر نحوه خوردن غذاها یا نحوه جذب مواد مغذی تأثیر می گذارد، ممکن است برای جلوگیری از کمبود و حفظ سلامت خود، نیاز به مصرف مکمل های ویتامین ای داشته باشید.

آهن

تقریباً دو سوم آهن بدن در هموگلوبین یافت می شود که نقش کلیدی آهن را در ارتقاء زندگی و حمایت از سلامت بیان می کند. آهن برای رشد و تکثیر سلولی و همچنین برای ترمیم پوست حیاتی است. از سیستم ایمنی بدن محافظت می کند و برای عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی مورد نیاز است.

حدود ۱۵ درصد از آهن بدن برای نیازهای آینده ذخیره می شود و در صورت ناکافی بودن دریافت رژیم غذایی بسیج می شود. هنگامی که سطح آهن در خون برای مدت طولانی پایین باشد، آهن کافی برای حمایت از تولید گلبول قرمز طبیعی وجود ندارد، که ممکن است منجر به کم خونی فقر آهن شود که در آن اندازه گلبول های قرمز همراه با سطح هموگلوبین کاهش می یابد. کمبود آهن می‌تواند اکسیژن رسانی و تولید آنزیم‌هایی را که برای عملکرد مناسب به آهن متکی هستند، محدود کند، از جمله آنزیم‌هایی که در تولید انرژی نقش دارند.

آهن یکی از مواد مغذی مورد توجه زنان در سال‌های باروری است. تعداد زیادی از زنان جوان و دختران نوجوان، دچار کمبود آهن هستند. در واقع، کمبود آهن در بین دختران و زنان شایع است.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی مهم است که در بیش از ۳۰۰ واکنش آنزیمی در بدن انسان نقش دارد. اصلی ترین عملکرد آن شامل کمک به عملکرد عضلانی و عصبی، تنظیم فشار خون و حمایت از سیستم ایمنی است.

بدن یک فرد بالغ حاوی حدود ۲۵ گرم (گرم) منیزیم منبع مطمئن است که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن را سیستم اسکلتی ذخیره می کند. بقیه در ماهیچه ها، بافت های نرم و مایعات بدن وجود دارد.

بادام، اسفناج و بادام هندی از جمله غذاهایی هستند که سرشار از منیزیم هستند. اگر فردی نتواند از طریق رژیم غذایی خود منیزیم کافی دریافت کند، پزشک ممکن است مصرف قرص منیزیم را توصیه کند.

بیشتر بخوانید :
اگر به دنبال انواع قرص منیزیم خارجی و ایرانی هستید صفحه “قرص منیزیم” را بررسی کنید.

کلسیم

کلسیم ماده معدنی است که استخوان های قوی می سازد. از بسیاری جهات دیگر نیز به بدن کمک می کند. کلسیم اعصاب و ماهیچه ها را فعال نگه می دارد. همچنین در حفظ سلامت قلب نقش دارد. ما فقط یک فرصت برای ساختن استخوان‌های قوی داریم؛ وقتی کودک و نوجوانان هستیم. کودکانی که کلسیم کافی دریافت می کنند در بزرگسالی استخوان های قوی و مستحکمی دارند که آنها را در برابر از تحلیل استخوان در مراحل بعدی زندگی محافظت می کند. کودکان خردسال و نوزادان برای پیشگیری از بیماری به نام راشیتیسم به کلسیم و ویتامین D نیاز دارند. راشیتیسم استخوان ها را نرم می کند و باعث ایجاد پاهای پرانتزی، توقف رشد و گاهی اوقات درد یا ضعیف شدن عضلات می شود.

اکثر مردم می توانند این ویتامین ها و مواد معدنی را از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل که شامل میوه، سبزیجات، غلات کامل، گوشت بدون چربی، چربی های سالم و محصولات لبنی است، دریافت کنند. با این حال، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است فرد نتواند مواد مغذی مورد نیاز خود را تنها از طریق رژیم غذایی دریافت کند. موارد زیر می تواند در دریافت یا جذب ناکافی مواد مغذی نقش داشته باشد:

  • سن
  • داروهای خاص
  • برخی از شرایط پزشکی
  • بارداری
  • شیر دادن
  • رژیم غذایی

آیا می توان بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی مصرف کرد؟

در بیشتر موارد، افراد ویتامین یا مواد معدنی خاصی را بیش از حد مصرف نمی کنند، به خصوص زمانی که آن را از طریق غذا دریافت می کنند.

مصرف بیش از حد یک ماده غذایی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که فرد از مولتی ویتامین ها استفاده کند. مسمومیت با ویتامین و مواد معدنی نادر است و تنها زمانی رخ می دهد که فرد ماده مغذی خاصی را در مقادیر بسیار زیاد مصرف کند.

توجه به این نکته ضروری است که همه ویتامین ها و مواد معدنی در صورت مصرف بیش از حد آنها مضر نیستند. یک دسته از این ویتامین های بی ضرر ویتامین های محصول در آب هستند.

ویتامین‌های محلول در آب همانطور که از نامشان پیداست در آب حل می‌شوند، بنابراین وقتی فردی بیش از حد از این ویتامین‌ها مصرف می‌کند، بدن معمولاً از شر اضافی موجود از طریق دفع ادرار خلاص می‌شود. ویتامین C و ویتامین B همگی محلول در آب هستند.

با این حال، ویتامین های محلول در چربی ماده مغذی را در چربی و روغن حل می کنند. به بیان ساده  بافت‌های چربی و کبد آنها را ذخیره می‌کنند و می‌توانند به مرور زمان تجمع کنند. در برخی موارد، مقادیر بسیار بیش از اندازه ممکن است به سطوح سمی برسند. این مسئله به ویژه در افرادی که ویتامین های محلول در چربی زیادی مصرف می کنند، رایج است.

ویتامین های محلول در چربی عبارتند از:

  • ویتامین A
  • ویتامین دی
  • ویتامین E
  • ویتامین K

همه ویتامین های محلول در چربی زمانی که فرد به مقدار زیاد آنها را مصرف کند مضر نیستند. به عنوان مثال، مصرف مازاد ویتامین D به طور کلی بی خطر است، اگرچه افراد باید از مصرف مگادوز این ویتامین در مدت زمان طولانی خودداری کنند.

مصرف بیش از حد برخی از مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، روی و سلنیوم می‌تواند اثرات نامطلوبی را ایجاد کند.

عوارض مصرف زیاد مولتی ویتامین ها

معمولاً مصرف بیش از حد مواد معدنی یا ویتامین در نتیجه دریافت بیش از حد یک ریز مغذی خاص از طریق استفاده از مولتی ویتامین ها یا مکمل ها است.

هنگامی که فردی به طور مداوم از مقدار مجاز برخی ویتامین ها و مواد معدنی فراتر رود، ممکن است با عوارض جانبی خاصی مواجه شود. بدن از هر ریز مغذی متفاوتی استفاده می کند و بنابراین هر یک می تواند علائم متفاوتی ایجاد کند.

در زیر علائم بالقوه مسمومیت حاد یا مزمن ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی خاص را بیان می کنیم:

ویتامین A

  • لایه برداری پوست
  • آسیب کبدی
  • از دست دادن بینایی

نیاسین

  • سوزش، احساس خارش
  • فشار خون پایین
  • تجمع مایع در پشت چشم

کلسیم

  • رفلاکس معده
  • یبوست
  • سنگ کلیه
  • کاهش جذب آهن، روی و منیزیم

منیزیم

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • گرفتگی شکم

سلنیوم

  • تحریک پذیری
  • شکنندگی مو و ناخن
  • بثورات و زخم های پوستی
  • حالت تهوع

سخن پایانی
قرص مولتی ویتامین نیاز روزانه افراد به ویتامین ها و مواد معدنی و سایر مواد مغذی را تامین می کند. مولتی ویتامین ها بدون نسخه پزشک هم در داروخانه های حضوری و آنلاین در دسترس هستند. برای تهیه انواع مولتی ویتامین می توانید به داروخانه آنلاین داروبوم سر بزنید. داروبوم امکان ارسال رایگان و پرداخت در محل را برای رفاه حال مشتریان گرامی در نظر گرفته است.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.