گلوتامین بهتره یا بی سی ای ای؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
در میان انواع مکمل های ورزشی، گلوتامین و بی سی ای ای هر دو جزء مکمل های محبوب محسوب می شوند. درباره اینکه گلوتامین بهتره یا بی سی ای ای بیشتر به نیازهای فردی بدنسازان مربوط می شود. گلوتامین انجام تمرینات شدید را ممکن می کند و BCAA ها مواد اولیه عضله سازی را فراهم می کنند. اگر هدف جلوگیری از خستگی است مکمل بی سی ای ای مفید است اما گلوتامین به ترمیم و بازسازی عضلات بعد از ورزش کمک می کند. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با سایر تفاوت های گلوتامین و بی سی ای ای آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

گلوتامین چیست؟

گلوتامین یکی از اسیدهای آمینه غیر ضروری برای بدن محسوب می شود. این اسید آمینه نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی بدن، پیشگیری از ضعف عضلات و عضله سازی دارد. وجود این اسید آمینه در بدن برای تولید بیشتر عضلات ضروری است. به طور کلی، بدن قادر به تولید گلوتامین برای خودش می باشد و در مواقع عادی نیازی به مصرف این اسید آمینه در بدن نیست. اما در مواردی که افراد تحت فشار قرار گیرند و عضلات نیاز به بازسازی داشته باشند، مصرف گلوتامین به یک ضرورت تبدیل می شود. چرا که در این مواقع این اسید آمینه می تواند به بهبود عضله سازی و ریکاوری عضلات کمک کند.

گلوتامین جزء اسیدهای آمینه ای است که در تقویت عملکرد سیستم ایمنی نیز نقش دارد. بنابراین، شاید تنها دلیل ورزشکاران برای مصرف این مکمل، عضله سازی نباشد و بسیاری از آن ها به فکر تقویت سیستم ایمنی بدن خودشان در اثر مصرف این مکمل باشند.

فواید مصرف مکمل گلوتامین

همانطور که اشاره کردیم، گلوتامین به صورت طبیعی در بدن تولید می شود و در مواقعی که افراد نیازی به مصرف این اسید آمینه نداشته باشند، هیچ نیازی به خرید مکمل حاوی گلوتامین نیست. با این حال مکمل های حاوی این اسید آمینه می توانند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشند که مهم ترین آن ها ریکاوری، تقویت عضلات و بهبود عضله سازی است.

این اسید آمینه به لاغری افراد چاق نیز کمک می کند. به طوری که میزان اشتهای آن ها را کاهش می دهد و باعث افزایش چربی سوزی و عضله می شود. بنابراین، افراد با مصرف این مکمل شاهد کاهش وزن به صورت ایده آل هستند. مصرف این مکمل در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. برخی از منابع نیز مصرف گلوتامین را در تقویت عملکرد مغز موثر می دانند. بنابراین، به طور خلاصه می توان گفت که این مکمل دارای خواص زیر است:

  • کاهش خستگی
  • بهبود ریکاوری و عضله سازی
  • کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود عملکرد مغز
  • موثر در افزایش حجم عضلات
  • و …

BCAA چیست؟

بی سی ای ای یا BCAA یکی از اسیدهای آمینه ضروری برای بدن محسوب می شود که بدن قادر به تولید آن نمی باشد. اگرچه شاید برخی از افراد تصور کنند که بی سی ای ای در واقع یک نوع اسید آمینه است؛ اما باید بگوییم که این ترکیب از سه اسید آمینه مختلف تشکیل شده است. مصرف بی سی ای ای نه تنها به سلامت عمومی بدن کمک می کند، بلکه می تواند باعث عضله سازی بیشتر نیز شود.

همانطور که گفتیم بی سی ای ای دارای سه نوع اسید آمینه ضروری است که بدن قادر به تولید آن نمی باشد. بنابراین، لازم است که افراد حتما به صورت روزانه اقدام به مصرف مکمل های حاوی این اسید آمینه کنند تا بتوانند اسیدهای آمینه شاخه دار مورد نیاز بدن خودشان را تامین کنند.

فواید مصرف BCAA

هر سه اسید آمینه بی سی ای ای، یعنی لوسین، ایزولوسین و والین در عضله سازی موثر هستند. این سه اسید آمینه بخش اعظمی از اسیدهای آمینه موجود در عضلات را تشکیل می دهند و می توانند بسیار برای بدن مفید باشند. این اسیدهای آمینه می توانند باعث تولید انرژی، تنظیم میزان قند خون و بهبود عملکرد ورزشی شوند. این اسیدهای آمینه برای افرادی که ورزش های سنگین انجام می دهند، حتما باید مورد استفاده قرار گیرند. از جمله مزایا و فواید مصرف BCAA می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به افزایش چربی سوزی
  • جلوگیری از افزایش وزن
  • کمک به پیشگیری از تحلیل رفتن عضلات
  • کمک به بهبود عملکرد کبد
  • موثر در کاهش خستگی
  • کمک به عضله سازی و افزایش حجم و وزن عضلات

مقاله پیشنهادی:
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره تاثیرات BCAA در بدنسازی روی مقاله «فواید و عوارض بی سی ای ای» کلیک کنید.

BCAA بهتر است یا گلوتامین؟

حالا که بی سی ای ای و گلوتامین آشنا شدید، شاید این سوال برای شما مطرح شود که کدام یک از این مکمل ها برای ورزشکاران مفیدتر هستند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که هر دو مکمل می توانند تاثیر زیادی روی بهبود عضله سازی، کاهش خستگی و جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات داشته باشند. اما موضوعی که باعث شده بی سی ای ای به مکمل محبوب تری تبدیل شود، عدم تولید آن در بدن است. در حالی که گلوتامین تا حدی برای بدن وجود دارد.

البته مقایسه ذکر شده برای زمانی است که افراد در حالت عادی باشند. در صورتی که افراد ورزش ها و تمرین های سنگین انجام دهند، مصرف بی سی ای ای و گلوتامین به یک اندازه مفید است. به طور کلی، چون هر دوی این مکمل ها حاوی اسیدهای آمینه هستند، توصیه می کنیم که از هر دوی آن ها استفاده کنید. در این صورت خیالتان از بابت مصرف این اسیدهای آمینه و تاثیر آن ها در بدن راحت می شود. اما اگر می خواهید فقط یک مکمل را تهیه کنید و میان بی سی ای ای و گلوتامین مردد هستید، ما به شما بی سی ای ای را پیشنهاد می کنیم.

مقاله پیشنهادی:
اگر می خواهید از تاثیرات بی سی ای ای روی افزایش حجم بیشتر بدانید مطالعه مقاله «آیا بی سی ای ای حجم می دهد» را پیشنهاد می کنیم.

بهترین زمان مصرف گلوتامین و بی سی ای ای

بهترین زمان مصرف گلوتامین و بی سی ای ای می تواند بر اساس شرایط هر فرد و تمریناتی که انجام می دهد، متفاوت باشد. اما معمولا توصیه می شود که افراد صبح ها پس از بیداری اقدام به مصرف گلوتامین کنند. چون در این زمان بدن چندین ساعت از مصرف مواد مغذی دور مانده است و نیاز به مصرف این اسیدهای آمینه دارد.

برای مصرف بی سی ای ای هم می توانید بهترین زمان را قبل از تمرین ورزشی در نظر بگیرید. حدود ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت قبل از تمرین های ورزشی، بهترین زمان مصرف بی سی ای ای است. در این صورت میزان گردش خون افزایش پیدا می کند و عضله سازی با سرعت بیشتری انجام می گردد.

سخن پایانی
گلوتامین و بی سی ای ای هر دو در ساخت عضله و کمک به ریکاوری بعد از تمرین کمک می کنند. برای پاسخ به این سوال که گلوتامین بهتر است یا بی سی ای ای باید ببینید آیا درد و خستگی عضلانی است که پیشرفت شما را کند می کند یا باید پروتئین عضلانی بیشتری مصرف کنید؟

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.