چگونه یک کرم ضد چروک دور چشم مناسب انتخاب کنیم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
پوست اطراف چشم شما نازک‌تر و حساس‌تر از سایر نقاط است. به همین علت است که در پوست این ناحیه بیشتر شاهد پف‌کردگی، خشکی، خطوط و چین و چروک های ظریف و حلقه‌های سیاه هستیم. سعی کنید با انتخاب یک کرم ضد چروک دور چشم مناسب و استفاده منظم از آن با این مسائل مقابله کنید. انتخاب کلیه محصولات مراقبت از پوست اصول و شرایط خاصی دارد و این موضوع در مورد کرم دور چشم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت که یک کرم دور چشم مناسب حاوی چه ترکیباتی است و چگونه باید از آن استفاده کنید؛ پس با ما همراه باشید.

کرم‌های ضد چروک چگونه چروک‌ها را از بین می‌برند؟

قبل از مقایسه انواع ضد چروک‌ها، احتمالاً اولین سؤالی که به ذهنتان می‌رسد این است که چه عواملی باعث پیری پوست می‌شود؟ به‌طورکلی پوست بدن در حالت عادی از سلول‌های جوانی تشکیل شده که مقاومت بالایی دارند و می‌توانند سلول‌های جدید و جوان‌تر بسازند. به‌علاوه اینکه، تولید مداوم پروتئین‌های الاستین و کلاژن همانند یک زیربنا، قوام و انعطاف پوست را حفظ می‌کند و باعث می‌شود که پوست شاداب به نظر برسد. سن که بالاتر می‌رود، توانایی تولید کلاژن و الاستین کاهش می‌یابد و پروتئین‌های موجود در پوست، تخریب می‌شوند. همچنین به‌مرورزمان، ترمیم سلول‌ها با مشکل مواجه می‌شود و یا به آهستگی انجام می‌شود.

ناگفته نماند که عوامل محیطی مختلفی مثل آلودگی هوا، تغییرات هورمونی، خشکی و کم‌آبی پوست و رادیکال‌های آزاد نیز تأثیر مستقیمی در پیری پوست و ایجاد علائم پیری دارند. برای کنترل این شرایط و به تأخیر انداختن هر چه بیشتر آن بهترین روش استفاده از ضد چروک‌هاست. به‌طورکلی سازوکار عمل کرم‌های ضد چروک و لیفت به این صورت است که با دارا بودن ترکیبات ویژه‌ای باعث تقویت سلول‌ها و تولید کلاژن در پوست می‌شوند که اصلی‌ترین نیاز پوست برای حفظ جوانی و شادابی است و درنهایت روند پیری پوست را به تأخیر می‌اندازد.

تفاوت کرم ضد چروک صورت با کرم ضد چروک دور چشم چیست؟

شاید این سؤال را بپرسید که چرا لزوماً باید از کرم دور چشم استفاده کرد؟ نمی شود از کرم ضد چروک صورت در تمامی قسمت‌های پوست استفاده کرد؟ یکی از تفاوت‌های اصلی کرم‌های ضد چروک صورت با کرم ضد چروک دور چشم این است که کرم‌های صورت حاوی لایه‌بردار خفیفی هستند که با حذف سلول‌های مرده باعث بهبود بافت و درخشان‌تر شدن پوست می‌شود. این کرم‌ها با میزان بالای کلاژنی که دارند به لطافت و قوام پوست کمک می‌کنند و انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهند. غلظت بالای کلاژن در این‌گونه کرم‌ها از کرم‌های دور چشم بیشتر است و باعث احیا پوست می شود. ظاهر چین‌وچروک‌ها را کاهش داده و از تحلیل رفتن پوست جلوگیری می‌کند.

بعلاوه، در کرم ضد چروک صورت در مقایسه با کرم دور چشم، مواد آب‌رسان بیشتری به کار می‌رود؛ بنابراین آب‌رسانی یا هیدراتاسیون مهم‌ترین کاری است که این کرم‌ها برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و بازسازی آن انجام می‌دهند. در انتخاب کرم‌های ضد چروک صورت بیشتر باید به این توجه داشته باشید که کرم حاوی ترکیبات ضد چروک مانند رتینوئیدها باشد که علاوه بر خاصیت کلاژن سازی تا حد ممکن چروک‌ها و خطوط پوست را به حداقل برساند و از ایجاد چروک‌های جدید پیشگیری کند. ترکیباتی به نام پپتیدها نیز در کرم‌های ضد چروک وجود دارند که باعث افزایش کلاژن سازی آن می‌شوند.

اگر به دنبال یک محصول لیفت کننده پوست هستید ممکن است کرم ضد چروک تمام خواسته شما را برآورده نکند؛ چراکه کرم‌های ضد چروک هدف اختصاصی‌تری را دنبال می‌کنند. در این مورد می‌بایست از کرم‌های لیفتینگ یا سفت کننده پوست استفاده کنید. کرم‌های ضد چروک صورت، در طول روز، حداقل دو بار باید استفاده شود. همچنین انواع کرم ترمیم کننده نیز برای بازسازی پوست اطراف چشم و یا سایر نقاط بدن تولید شده که می توانید از آنها استفاده کنید.

کرم‌های دور چشم چه کار ویژه‌ای انجام می‌دهند؟

همان‌طور که در بخش قبل خواندید، اگر بخواهیم از موارد حساس چشم‌پوشی کنیم و یک مقایسه کلی‌تر از کرم‌های ضد چروک صورت و چشم داشته باشیم، می‌توان گفت که استفاده از کرم ضد چروک صورت در اطراف چشم مانعی ندارد؛ اما درصورتی‌که باعث ایجاد واکنش پوستی در این ناحیه نشود؛ بنابراین قبل از استفاده برای دور چشم باید در قسمت دیگری از پوست تست شود؛ اما به‌هرحال ساختار کرم دور چشم با کرم ضد چروک صورت متفاوت است و طراحی آن بی‌علت نیست.

دور چشم اولین جایی است که آثار پیری پوست را نمایان می‌کند؛ بنابراین لزوم مراقبت از آن بیشتر از سایر نقاط پوست است. پوست در ناحیه چشم حساس‌تر و نازک‌تر است و علاوه بر آن به‌طور مداوم در طول روز در حال فعالیت است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ما در طول روز بیش از هزار بار پلک می‌زنیم! بعلاوه، چشم‌های شما در نشان دادن تمام احساساتتان نقش دارند؛ بنابراین این بخش از پوست بیش از همه در معرض چروک قرار می‌گیرد و اولین نشانه‌های پیری پوست را نمایان می‌کند.

درست است که کرم‌های دور چشم همانند کرم‌های ضد چروک پوست با استفاده از فناوری‌های جدید و مواد طبیعی از ایجاد چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کنند اما عملکردهای اختصاصی دیگری هم دارند. مثلاً کرم دور چشم باعث از بین رفتن پف و هاله سیاه دور چشم می‌شود؛ درحالی‌که کرم‌های صورت، ترکیبات مخصوص برای رفع تیرگی و پف زیر چشم را ندارند. کرم دور چشم علاوه بر این‌که میزان کلاژن و الاستین پوست را افزایش می‌دهد، با تقویت غشاء مویرگ‌های پوستی باعث بهبود گردش خون می‌شود و درنتیجه پوست ظاهر بهتری پیدا می‌کند و جوان‌تر و شفاف‌تر می‌شود.

دلیل این‌که متخصصان کرم‌های دور چشم را توصیه می‌کنند این است که این کرم‌ها بسیار سبک‌تر از کرم‌های ضد چروک صورت هستند و به‌سرعت توسط پوست نازک و حساس دور چشم جذب می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که احتمال کشیده شدن پوست به حداقل برسد و بعلاوه پف چشم‌ها تشدید نمی‌گردد. علاوه بر این‌که معمولاً در فرمولاسیون کرم‌های ضد چروک دور چشم مواد عطری و دیگر مواد حساسیت‌زا به کار نمی‌رود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” علت چروک شدن پوست و تاثیر کرم های ضد چروک در رفع آنها ” را نیز در وب سایت داروبوم بخوانید. 

کرم ضد چروک دور چشم

در کرم دور چشم دنبال چه موادی بگردیم؟

برای انتخاب کرم ضد چروک دور چشم باید به مواد تشکیل‌دهنده آن توجه داشته باشید. توجه کنید که کرم حاوی میزان مناسبی مواد مؤثر ضد پیری باشد و مطابق با سنتان انتخاب شود. این را در نظر داشته باشید که پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است و درواقع حدود ۱۰ برابر حساس‌تر از پوست دیگر نواحی بدن شماست! و چون غدد چربی کمتری نسبت به سایر قسمت‌های بدن دارد زودتر خشک می‌شود. پوست خشک و بدون آب، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد چین و چروک است؛ بنابراین یک کرم ضد چروک دور چشم در وهله اول، باید حاوی ترکیبات مرطوب‌کننده و آب‌رسان باشد.

ترکیبات مؤثره به‌کاررفته در کرم‌های دور چشم ضد چروک

از ترکیبات متنوع و گسترده‌ای در فرمولاسیون کرم‌های ضد چروک دور چشم استفاده می‌شود. در ادامه با برخی از متداول‌ترین آن‌ها آشنا خواهید شد:

  • قهوه سبز:کاهش اثرات مضر رادیکال‌های آزاد، حاوی آنتی اکسیدان های قوی، افزایش گردش خون، بستن منافذ پوستی و ضد التهاب
  • چای سبز: کاتچین های موجود درچای سبز به‌عنوان ضد التهاب برای کاهش پف زیر چشم عمل کرده و به‌عنوان آنتی اکسیدان ها با نشانه‌های پیری مبارزه می‌کند.
  • روغن و عصاره گل رز: حاوی آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب که بافت، ساختار و رنگ پوست را بهبود می‌بخشد.
  • ویتامین سی: یک ویتامین آنتی اکسیدان است که باعث هیدراتاسیون (آبرسانی) و روشن شدن پوست شده و تولید کلاژن را به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.
  • ویتامین E:پوست را نرم و لطیف می‌کند، باعث کاهش لک‌های پوستی، خطوط ظریف و چین و چروک ها می‌شود.
  • آلوئه ورا: آب‌رسان و تسکین‌دهنده پوست است و التهاب و قرمزی پوست را از بین می‌برد.
  • رتینول: رتینول یکی از مشتقات ویتامین A است که معمولاً از ریشه هویج استخراج می‌گردد. حضور این ترکیب در کرم‌های دور چشم ضد چروک به‌منظور تحریک نوسازی لایه‌های بالایی پوست و حذف سلول‌های آسیب‌دیده می‌باشد.
  • سلول‌های بنیادی، سلول‌های بنیادی که در برخی از کرم‌های دور چشم به کار می‌روند قادرند سلول‌های پوستی انسان را در مقابل اثرات پیری تقویت کنند؛ و همچنین سلول‌های ضعیف شده یا پیر شده را بازسازی می‌کنند.
  • روغن‌های گیاهی مختلف: این روغن‌ها دارای خواص مرطوب‌کننده هستند و رطوبت طبیعی پوست را حفظ می‌کنند. همچنین با برخورداری از ویتامین‌های A، C و ویتامین E برای تقویت پوست، تولید کلاژن و افزایش نرمی و لطافت آن مؤثرند.
  • کره بابونه: این گیاه تسکین‌دهنده پوست است، درحالی‌که عمیقاً آن را آبرسانی می‌کند.
  • روغن نارگیل: دارای خواص آنتی باکتریال است و یک مرطوب‌کننده قوی و غنی از اسیدهای چرب است. با توجه به محتوای بالای تری گلیسیرید، روغن نارگیل می‌تواند ساختارهای پروتئینی و کلاژن را بازیابی کند.
  • کره آووکادو: مؤثر در آبرسانی پوست دور چشم و به حداقل رساندن لکه‌های تیره و چین و چروک های این ناحیه
  • زردآلو: دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی با توجه به برخورداری از ترکیبات فلاونویید طبیعی

۱- ترکیبات کلاژن ساز

حضور ترکیباتی که باعث تحریک ساخت کلاژن در پوست می‌شوند، در تمام کرم‌های دور چشم الزامی است. ترکیبات متنوعی وجود دارند که می‌توانند این تأثیر را داشته باشند که بسته به نوع محصول می‌تواند متفاوت باشد. در برخی از محصولات نیز، ترکیباتی حضور دارند که از تخریب کلاژن‌های موجود در پوست جلوگیری می‌کنند؛ این کار را معمولاً از طریق مهار آنزیم کلاژناز انجام می‌دهند. اهمیت حضور ویتامین C موجود در اکثر کرم‌های ضد چروک علاوه بر عملکرد آنتی اکسیدانی اش، به دلیل شرکت در ساخت کلاژن می‌باشد.

۲- کافئین

معمولاً در ساختار کرم‌های دور چشم کافئین به کار می‌رود، کافئین باعث می‌شود چشم شما آرامش بیشتری پیدا کند و در ضمن تیرگی‌ها و پف زیر چشم را کمتر می‌کند؛ بنابراین اگه نگران تیرگی‌های دور چشمتان هستید یا اینکه می‌خواهید پف زیر چشم تا از بین برود دنبال محصولی باشید که کافئین داشته باشد.

۳- آنتی اکسیدان ها

وجود آنتی اکسیدان در کرم دور چشم هم می‌تواند در رسیدن به هدفتان به شما کمک کند. آنتی اکسیدان موجود در این کرم‌ها بسیار مفید هستند و باعث از بین رفتن چروک‌ها می‌شود و حتی می‌تواند از ایجاد آن پیشگیری کند.

۴- روغن‌ها و مرطوب‌کننده ها

با توجه به اینکه پوست دور چشم رطوبت کمتری دارد و غدد چربی این بخش از پوست کمتر است، وجود انواع روغن‌ها در کرم دور چشم می‌تواند به مرطوب نگه‌داشتن آن کمک کند و باعث شود چروک‌ها دیرتر پدیدار شود.

کرم‌هایی با این ترکیباتی که گفته شد برای استفاده در شب کاملاً مناسب‌اند اما به خاطر داشته باشید که اگر کرم دور چشم را روز استفاده می‌کنید، علاوه بر همه این موارد، ضد آفتاب باید حاوی میزان مناسبی spf هم باشد. توصیه می‌شود کرم دور چشم، شب‌ها استفاده شود که چشم‌ها در حالت استراحت قرار دارند و پوست در آرامش کامل می‌تواند بازسازی شود.

۵- رتینول یا ویتامین A

رتینول و ویتامین A به بازسازی و ترمیم سلول‌های پوست کمک می‌کنند و تولید کلاژن را افزاش می‌دهند. این فرایند انواع خطوط ریز و چین و چروک های ایجادشده در اطراف چشمتان را برطرف می‌کند و با اثر ضد چروک از ایجاد انواع جدید، جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند اثرات منفی ناشی از تابش نور خورشید نظیر لک‌های پوستی و تیرگی دور چشم را از بین ببرد. تنها مقدار کمی از کرم دور چشم ضد چروک حاوی رتینول را در اطراف چشمتان به کار ببرید؛ زیرا استفاده بیش‌ازحد از آن‌ها می‌تواند باعث حساسیت و تحریک پوست حساس این ناحیه شود.

با توجه به اینکه رتینول حساسیت پوستتان را نسبت به نور خورشید افزایش می‌دهد، استفاده از کرم ضد آفتاب در این مواقع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شاید بهتر باشد به دنبال کرم دور چشمی باشید که حاوی SPF نیز باشد. در یک کرم ضد چروک عالی در کنار ترکیباتی نظیر رتینول و ویتامین A، حتماً ترکیبات ضد آفتاب نیز وجود خواهد داشت تا اثربخشی کرم به‌شدت بهبود یابد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” ویژگی های یک رژیم غذایی مناسب برای پوست چیست ” را نیز در وب سایت داروبوم بخوانید. 

چه زمانی برای استفاده از کرم دور چشم بهتر است؟

معمولاً بیشتر افراد زمانی که اولین نشانه‌های پیری و چروک پوست را در اطراف چشم مشاهده می‌کنند تازه به استفاده از کرم دور چشم فکر می‌کنند؛ اما باید بدانید که بهترین زمان مصرف بعد از ۲۵ سالگی و پیش از بروز هرگونه علائم ناشی از افزایش سن می‌باشد. ضرورت مصرف این کرم در بانوان با توجه به پوست حساس‌تری که دارند نسبت به آقایان بیشتر است. بااین‌وجود، به آقایان نیز پیشنهاد می‌شود از سن ۳۵ سالگی، استفاده از کرم‌های ضد چروک را آغاز کنند.

روش استفاده از کرم‌های ضد چروک در ناحیه دور چشم چگونه است؟

هنگام استفاده از کرم حواستان باشد که میزان مناسبی از کرم را روی انگشتتان بردارید و به‌طور یکنواخت با حرکات دورانی و اندکی حالت ضربه‌ای در اطراف چشم پخش کنید. سعی کنید بیشتر از حد کرم استفاده نکنید چراکه به خاطر میزان بالای مرطوب کنندگی که دارند ممکن است در روز بعد با حالت پف‌کردگی چشم مواجه شوید. همچنین از مالیدن و کشیدن زیاد پوست در هنگام مصرف کرم خودداری کنید به این دلیل که کشیدن و مالیدن مداوم باعث شل شدن پوست می‌شود.

کرم ضد چروک مناسب پف چشم را نیز از بین می‌برد!

پف زیر چشم زمانی ایجاد می‌گردد که در این ناحیه آب جمع شود که همین موضوع باعث تورم و پف‌کردگی این ناحیه می‌شود. گاهی ممکن است علت این پف‌کردگی، آلرژی‌های مختلف، کمبود خواب یا رژیم غذایی نادرست باشد. کرم دور چشمی که حاوی کافئین و یا عصاره خیار باشد، می‌تواند به برطرف کردن این پف‌کردگی کمک کند. همچنین اگر در کرم ضد چروک شما عناصری چون عصاره چای سبز، آلوئه ورا، روغن نارگیل، بابونه و ریشه شیرین‌بیان وجود داشته باشد نیز، اثرات این کرم در رفع تورم و پف زیر به‌شدت بهبود می‌یابد. سعی کنید کرم دو چشم خود را در یخچال قرار دهید. خود خنک بودن محصول به‌تنهایی می‌تواند اثرات مفیدی در رفع پف و سیاهی زیر چشم داشته باشد.

حواستان به رفع سیاهی زیر چشم باشد!

درصورتی‌که شما هم مثل بسیاری از دیگر افرادی که با سیاهی زیر چشم دست‌وپنجه گرم می‌کنند هستید، باید حواستان به حضور ترکیبات خاصی در کرم دور چشم ضد چروکتان باشد. درصورتی‌که کرم شما حاوی ویتامین C، ویتامین K و کافئین باشد، تأثیر به سزایی در رفع سیاهی زیر چشم خواهد داشت. خیار و کوجیک اسید نیز عناصر بسیار خوبی در رفع این حلقه‌های تیره‌رنگ هستند. همچنین بد نیست اگر در کرم دور چشم شما ترکیبات منعکس‌کننده نور وجود داشته باشد؛ این موضوع باعث می‌شود که پوست این ناحیه روشن‌تر دیده شود.

کرم دور چشمتان باید متناسب با نوع پوستتان باشد!

همان‌طور که در انتخاب دیگر محصولات مراقبت از پوست، نوع پوستتان را در نظر می‌گیرید، در اینجا هم این موضوع اهمیت دارد. درصورتی‌که پوست چرب دارید حواستان باشد که کرم ضد چروک شما حاوی روغن نارگیل نباشد. یا اگر پوست خشک دارید، به دنبال کرم‌های دور چشم مرطوب‌کننده باشید. برای پوست‌های مختلط نیز باید به دنبال محصولی متناسب با هر دو نوع پوست خشک و چرب باشید.

حواستان به مواد حساسیت‌زا باشد!

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، پوست این ناحیه به‌شدت حساس است؛ بنابراین از نبود مواد حساسیت‌زا در کرم ضد چروک خود مطمئن شوید. بهتر است از کرم‌های دور چشمی استفاده کنید که حاوی شی باتر، روغن جوجوبا و موم زنبور عسل هستند. افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، به دنبال محصولاتی باشند که حاوی نعناع و رزماری هستند، زیرا می‌توانند خشکی پوست را برطرف کنند. به‌طورکلی، قبل از خرید نگاهی به ترکیبات سازنده محصولی که قصد خریدش را دارید بیندازید، بدانید که هرچقدر یک کرم ترکیبات طبیعی بیشتری داشته باشد، بیشتر به نفع پوستتان خواهد بود زیرا با طبیعت پوستتان سازگاری بیشتری خواهد داشت. حضور روغن‌های طبیعی نیز به حفظ رطوبت طبیعی پوست کمک خواهد کرد، اما اگر پوست چربی دارید به دنبال سایر عناصر مرطوب‌کننده طبیعی باشید. ازآنجاکه پوست این ناحیه بسیار حساس است، حواستان به عطرها و رنگ‌ها باشد.

کرم دور چشم خانگی هم مؤثر است!

درصورتی‌که قصد دارید پولتان را پس‌انداز کنید و یا استفاده از ترکیبات طبیعی و تازه را ترجیح می‌دهید، می‌توانید کرم دور چشم خانگی درست کنید. شما می‌توانید خیار، نعناع، آلوئه ورا و روغن بادام را با هم ترکیب کنید و یک ترکیب منحصربه‌فرد برای تغذیه و آب‌رسانی ناحیه دور چشم و همچنین رفع سیاهی زیر چشم آماده کنید. یا می‌توانید با ترکیب کردن قهوه، روغن زیتون و موم زنبور عسل یک کرم دور چشم خونگی عالی برای کاهش خطوط و چین و چروک های این ناحیه آماده کنید.

اگر به دنبال راهی برای ساختن کرم ضد چروک خانگی هستید،مطالعه مقاله “چگونه کرم ضد چروک خانگی و مؤثر بسازیم؟” پیشنهاد می‌شود.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.