آیا قرص کلسیم برای افزایش قد مفید است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
قد انسان تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون ها، تغذیه و محیط است. تغییر برخی از این ناممکن و برخی دیگر امکان پذیر است. شاید به توان گفت قد ۸۰ درصد به ژن ها وابسته است اما اگر عزم قوی برای افزایش قد وجود داشته باشد سریع تسلیم نمی شوید. مصرف قرص کلسیم یکی از بهترین راه ها برای افزایش قد کودکان و نوجوانان است. همچنین، به عنوان یک فرد بزرگسال برای حفظ سلامت کلی و جلوگیری از کوتاه قدی، مصرف می شود. در این مقاله به طور کاملا اختصاصی به شما می گوییم آیا قرص کلسیم برای افزایش قد مفید است یا خیر. با ما همراه باشید.

افزایش قد در کودکان و نوجوانان

ژن تعیین کننده قد است اما بعضی افراد برخلاف استعداد ژنتیکی خوب در قد بلندی اما رشد طولی به کندی صورت می پذیرد یا متوقف می‌شود. دلیل اصلی این مسئله کمبودهای تغذیه ای به ویژه در ویتامین هایی مانند D، B1، B2، C و مواد معدنی مانند کلسیم است. این مواد مغذی به تقویت و استحکام استخوان ها کمک می کنند.

رژیم غذایی مفید در دوران کودکی و نوجوانی یعنی زمانی که صفحات استخوان ها بسته نشده است، اهمیت فراوانی دارد. تغذیه برای افزایش قد شامل میوه های تازه، سبزیجات تازه، غلات کامل، پروتئین ها و لبنیات می باشد. همچنین باید از مصرف مواد غذایی حاوی قند، چربی های ترانس و چربی های اشباع شده خودداری کرد.

در این بین لبنیات به دلیل دارا بودن ماده معدنی کلسیم بیشترین ارزش غذایی را دارند. کلسیم یکی از اجزای اصلی سازنده استخوان‌های قوی و سالم است و همان طور که گفتیم منبع اصلی کلسیم شیر، ماست و پنیر است. با این حال عده زیادی از کودکان و نوجوانان تمایلی به مصرف این منابع نشان نمی دهند. برخی هم از عدم تحمل لاکتوز موجود در محصولات لبنی رنج می برند. بنابراین این گروه از افراد از مزایای کلسیم برای افزایش قد محروم می مانند. اما تنها منبع تامین کننده کلسیم به این ها محدود نمی شود.

خوشبختانه انواع قرص کلسیم در داروخانه ها در دسترس است که کمبود کلسیم ناشی از فقر تغذیه ای را به طور کامل جبران می کند.

نقش قرص کلسیم برای افزایش قد نوجوانان

کلسیم یک ماده معدنی است که ساختار استخوان ها و دندان ها را تشکیل می دهد، ۹۹ درصد کلسیم بدن در استخوان ها تجمع یافته است و مقادیر جزیی در فرآیند انتقال عصبی عضلانی نقش دارند. کلسیم یک ماده مهم در دوران پیش از بلوع کودکان است به طوریکه در این مرحله به دلیل رشد جسمی و ذهنی فوق العاده تاثیرگذار است. قرص کلسیم در دوز مناسب به کودکان کمک می کند تا استخوان های قوی و انعطاف پذیری داشته باشند و از رشد بهینه قد کودکان حمایت می کند. علاوه بر این، ساختن استخوان های قوی در این مرحله می تواند به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان در سال های آینده کمک می کند.

خرید قرص کلسیم منیزیم زینک و ویتامین D آلفا ویتامینز

روزانه به چه مقدار کلسیم نیاز داریم؟

قبل از هر چیزی باید خاطر نشان کنیم که دوز روزانه کلسیم به سن و جنسیت بستگی دارد. برای مثال خانم های یائسه می بایست مقدار کلسیم بیشتری در روز نسبت به خانم های جوان مصرف کنند.

دستورالعمل دوز کلسیم بر اساس سن

  • ۱ تا ۳ سال: ۵۰۰ میلی گرم کلسیم
  • ۴ تا ۸ سال: ۸۰۰ میلی گرم کلسیم
  • ۹ تا ۱۸ سال: ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم
  • ۱۹ تا ۵۰ سال و بالاتر: ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم
قرص کلسیم سیترات یوروویتال 45 عددی

افزایش قد بزرگسالان امکان پذیر است؟

رشد طولی استخوان ها به طور طبیعی تا زمانی صفحات رشد باز باشند رخ می دهد؛ یعنی تا دوره بلوغ. البته این زمان برای پسران تا اواخر نوجوانی وجود دارد که چند سانتی افزایش قد را تجربه کنند. اما رشد قد در دختران بعد از بلوغ متوقف می شود.

طبق این توضیحات با بسته شدن صفحه استخوان رشد طولی به پایان می رسد. اما نکته حائز اهمیت این است که با ورود به سنین میانسالی قد انسان به طور میانگین به ازای هر ده سال تقریبا ۱٫۲۷ سانتی متر کمتر می شود.  

این امر به دلیل فشاری است که روی ستون فقرات وارد می آید و همچنین ابتلا به پوکی استخوان روی می دهد. کاهش تراکم استخوان ها در زنان بعد از یائسگی با سرعت بیشتری همراه است.

عدم دریافت کلسیم کافی در رژیم روزانه موجب می شود فرد به مرور زمان کوتاه تر از آنچه قبلا بوده به نظر برسد. مصرف منابع یا مکمل کلسیم از تحلیل استخوان ها پیش گیری می کند.

بیشتر بخوانید: برای رشد قد کودکان چی خوبه؟

نکات کلیدی در مصرف قرص کلسیم

توجه کنید مصرف قرص کلسیم با هشدارهایی همراه است:

۱- قرص کلسیم را با آب فراوان میل کنید، احتمال بروز یبوست وجود دارد.

۲- از مصرف قرص کلسیم و آهن خودداری کنید چرا که از جذب مناسب یکدیگر جلوگیری می کنند.

۳- قرص کلسیم را با وعده های غذایی حاوی فیبر بالا مصرف نکنید زیرا در جذب کلسیم اختلال ایجاد می کند.

۴- به جای مصرف یک مکمل با دوز بالا قرص کلسیم دوز کمتر را در دو یا سه بار در طول روز مصرف کنید. بدن توانایی جذب دوزهای بالاتر از ۶۰۰ میلی گرم در یک دفعه را ندارد.

۵- می توانید به جای قرص کلسیم که فقط حاوی کلسیم است، مکمل های کلسیم با ترکیباتی نظیر کلسیم، ویتامین D و منیزیم را جایگزین کنید که ۳ ماده مغذی مهم برای سلامت استخوان ها هستند.

سخن پایانی
کلسیم برای افزایش قد عنصری ضروری است اما از آنجایی که معمولا همه افراد تغذیه کافی و کامل ندارند مصرف قرص کلسیم برای افزایش قد و سایر جنبه های سلامتی مفید است. رشد قد تا دوران نوجوانی و پیش از بلوغ به بیشترین مقدار خود می رسد؛ بنابراین نوجوانان و والدین آنها باید این بازه طلایی را دریابند. همچنین مصرف مکمل های کلسیم در افراد بزرگسال از ساختار استخوان ها محافظت می کند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.