بهترین مکمل برای تقویت اعصاب چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
کمبود مواد مغذی و ویتامین ها موجب تضعیف روحیه و سایر مشکلات عصبی و روانی در فرد می گردند. اضطراب و افسردگی و حتی تغییر در روحیه به صورت مدام اغلب به دلیل کمبود ویتامین ها در بدن رخ می دهند. متاسفانه امروزه جمعیت بسیار زیادی مبتلا به کمبود ویتامین ها هستند. به همین علت شمار بیماران مبتلا به افسردگی، وسواس، اضطراب و اختلالات رفتاری در حال افزایش است. در حقیقت می توان گفت یکی از دلایل تضعیف سیستم عصبی حاصل کمبود ویتامین ها در بدن می باشد. قرص منتال انرژی یوروویتال، قرص نروزان ویتابیوتیکس اورجینال، قرص سیمموری سیمرغ دارو عطار، کپسول ممورال گل دارو و کپسول نوروفیت آپوویتال ۵ نمونه از بهترین مکمل ها برای تقویت اعصاب هستند.

کدام ویتامین ها برای آرامش اعصاب مناسب اند؟

طبق مطالب گفته شده در بالا و با توجه به نقش حیاتی ویتامین ها در تقویت اعصاب، شناخت موثرترین ویتامین های تقویت کننده اعصاب ضروری است. برخی از این ویتامین ها، مینرال ها و مواد مغذی دیگر به شرح زیر هستند:

ویتامین A

نقش ویتامین A در سلامت بینایی معروف است اما بدن این ویتامین محصول در چربی را به اسید رتینوئیک تبدیل می‌کند که بر رونویسی ژن تأثیر می‌گذارد و تولید آنزیم هایی را افزایش می‌دهد که انتقال‌دهنده های عصبی مانند دوپامین و همچنین گیرنده‌های آن را تولید می‌کنند. از همین رو ویتامین A یک عنصر کلیدی برای بهبود خلق و خو، حافظه و یادگیری می باشد.

ویتامین B12

میلین نوعی ماده ی عایق است که برخی قسمت های سلول های عصبی را احاطه کرده است. این ماده نقش حیاتی در سلامت سیستم عصبی دارد. به طوری که تخریب میلین در بدن موجب بروز بیماری مولتیپل اسکلروز (ام اس) می گردد. ویتامین  B12 جزو ویتامین های ضروری جهت تولید میلین سالم است. به طوری که کمبود این ویتامین میتواند موجب بروز اختلالاتی در سیستم عصبی در تمام سنین شود.

این ویتامین نقش موثری در حفاظت از غلاف میلین داشته و موجب انتقال درست محرک های عصبی می گردد. کمبود ویتامین B12 در رژیم غذایی موجب ابتلا به نوروپاتی، زوال عقل و اختلال عصبی دائمی می گردد. همچنین کمبود ویتامین B12 موجب اختلالات شناختی و آلزایمر گردد.

ویتامین C

ویتامین C  از مهمترین ویتامین ها در بدن بوده که وجود آن برای تقویت سیستم عصبی و سیستم ایمنی لازم است. ویتامین C کمک شایانی به تولید ناقل های عصبی می کند. این ناقل های عصبی در حقیقت نوعی مواد شیمیایی در مغز می باشند که کمک شایانی به ارتباط میان سیستم عصبی مرکزی ( مسئول انتقال پیام به مغز) و سیستم عصبی محیطی (که دستور حرکت را به ماهیچه ها ارسال می کند) می کنند. بدون این ارتباط ما قادر به حرکت درست و تفکر صحیح نخواهیم بود.

ویتامین D

ویتامین D ماده نورواستروئیدی منحصر به فردی بوده و نقش مهمی در بهبود افسردگی دارد. مطالعات زیادی در مورد ارتباط میان ویتامین D و افسردگی صورت گرفته است. برخی از گیرنده های مغز، گیرنده های ویتامین D می باشند؛ بدان معنا که ویتامین D در مغز عمل می کند.

این گیرنده ها در مناطقی از مغز موجودند که رابطه مستقیمی با افسردگی و دیگر مشکلات روحی دارند. از نظریه های دیگر هم این است که ویتامین D بر روی ترشح مواد شیمیایی به نام مونوآمین مثل سروتونین و نحوه کار آن در مغز اثر گذار است. بیشتر داروهای ضد افسردگی با زیاد شدن مونوآمین در مغز کار می کنند. پس ممکن است ویتامین D با افزایش میزان مونوآمین ها نقش موثری در درمان افسردگی داشته باشد.

منیزیم

منیزیم نیز از مواد معدنی خیلی قدرتمند جهت ایجاد حس آرامش در بدن است. کمبود منیزیم هم موجب افسردگی، اضطراب و استرس می گردد. کسانی که رژیم غذایی درست و سالمی ندارند و افرادی که از غذاهای فرآوری شده، قند، نمک و کافئین به مقدار زیاد استفاده می کنند حتما با کمبود منیزیم روبرو خواهند شد.  مصرف مولتی ویتامین تقویت اعصاب که دارای منیزیم میباشد، این کمبود را رفع خواهد کرد.

روغن ماهی

روغن ماهی غنی از اسیدهای چرب ضروری و مفید برای قلب است. وجود روغن ماهی برای بهبود اختلالات و مشکلات روحی مثل اختلال دو قطبی و شیزوفرنی و افسردگی هم نقش موثری دارد. روغن ماهی تاثیر زیادی بر جلوگیری از ابتلا به زوال مغز هم دارد.

در وبسایت معتبر healthline می خوانیم:
روغن ماهی به دلیل اثرات ضد التهابی و توانایی آن در ترمیم اعصاب آسیب دیده در درمان نوروپاتی مفید است. همچنین در تسکین درد عضلانی موثر است. اثرات محافظت کننده عصبی آن می تواند به تحریک رشد سلول های عصبی کمک کند.

بهترین ویتامین ها و مکمل ها برای اعصاب

طبق گفته های پیشین ویتامین های گروه ب، ویتامین D، ویتامین A  و منیزیم جزو مهمترین ترکیبات معدنی موثر برای تقویت اعصاب هستند. از این رو هنگام انتخاب مولتی ویتامین تقویت اعصاب باید دقت کرد که مکمل انتخابی حاوی تمام این ترکیبات مغذی باشد. در ادامه چند نمونه از بهترین مکمل ها برای تقویت اعصاب را معرفی خواهیم کرد.

۱- قرص منتال انرژی یوروویتال

قرص منتال انرژی یوروویتال

این محصول یکی از بهترین انواع مولتی ویتامین تقویت اعصاب می باشد. قرص منتال انرژی یوروویتال حاوی ویتامین E، ویتامینD، ویتامین C،  ویتامین های گروه  B ، آهن، کلسیم و منیزیم می باشد. این مکمل موجب افزایش هوشیاری، بهبود عملکرد ذهن، کاهش خستگی و افزایش حافظه می گردد.

۲- قرص نروزان ویتابیوتیکس اورجینال

قرص نروزان ویتابیوتیکس اورجینال

قرص نروزان ویتابیوتیکس یکی دیگر از مولتی ویتامین های تقویت کننده قوای ذهنی می باشد. این محصول نیز نقش موثری در تقویت عملکرد سیستم عصبی دارد. فسفاتیدیل سرین، فسفاتیدیل کولین، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین B6، اسید فولیک، ویتامین B12  و منیزیم است. مصرف این قرص موجب بهبود عملکرد مغز، افزایش حافظه و پیشگیری از زوال عقل می گردد.

۳- قرص سیمموری سیمرغ دارو عطار

قرص سیمموری سیمرغ دارو عطار 30 عددی

قرص سیمموری سیمرغ دارو عطار هم یک مولتی ویتامین برای تقویت مغز می باشد. این محصول نوعی مکمل گیاهی بوده و حاوی عصاره جینسینگ کره ای و جینکوبیلوبا می باشد. مصرف این مکمل موجب بهبود خون رسانی به مغز، بهبود حافظه، بهبود عملکرد مغز و افزایش تمرکز می گردد.

۴- کپسول ممورال گل دارو

میتوان گفت کپسول ممورال گل دارو بهترین قرص برای تقویت اعصاب در افراد میانسال و مسن است. این کپسول حاوی کندر و ریشه زنجبیل بوده و نقش موثری در بهبود حافظه، بهبود اختلالات ادراکی و پیشگیری از زوال عقل دارد.

۵- کپسول نوروفیت آپوویتال

کپسول نوروفیت آپوویتال هم نوعی مولتی ویتامین برای تقویت سیستم عصبی می باشد. این محصول دارای عصاره جینسینگ، امگا۳، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، آهن و سلنیوم می باشد. این محصول دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بوده و موجب بهبود عملکرد ذهن می گردد. این کپسول تحریک کننده سیستم عصبی و مغز است و میتوان گفت بهترین مولتی ویتامین برای مغز است.

سخن پایانی
با توجه به نقش مهم ویتامین ها و مواد معدنی در سلامت سیستم عصبی و مغز، انتخاب بهترین مولتی ویتامین تقویت اعصاب حائز اهمیت است. بهترین قرص برای تقویت اعصاب قرصی است که حاوی ویتامین D، ویتامین C، ویتامین های گروه B و منیزیم باشد. برای خرید هر یک از مکمل های معرفی شده در این مطلب می توانید از طریق داروخانه آنلاین داروبوم اقدام کنید.

منبع: لیست بهترین مکمل های مغز و اعصاب

مطالب مرتبط
1 نظر
  1. کاظم

    خیلی عالی بود ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.