به جای پروتئین وی چه بخوریم؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
پروتئین وی به عنوان محبوب ترین مکمل پروتئینی در بازار مکمل های بدنسازی شناخته می شود. پروتئین وی به دلیل محتوای پروتئینی بالایی که دارد برای مقاصد مختلفی توسط بدنسازان مصرف می شود اما برخی افراد نمی توانند پروتئین وی را مصرف کنند، علل مختلفی برای این موضوع وجود دارد. در این مقاله به این دلایل و موادی که می توان جایگزین پروتئین وی کرد می پردازیم. اگر می پرسید به جای پروتئین وی چه بخوریم، این مقاله برای شماست. (پروتئین وی قیمت مناسبی دارد و می توانید جایگزین خوراکی های معرفی شده در این مقاله کنید. برای اطلاع از قیمت پروتئین وی به سایت داروبوم مراجعه کنید.)

محتوای پروتئین وی چیست؟

بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان تصور می کنند پودر وی تنها مکمل پروتئینی موجود است. اما دقیقا پروتئین وی چیست؟ پروتئین وی که به همراه کازئین از شیر مشتق می شود تنها یکی از مکمل های پروتئینی است. اول درباره پروتئین وی و کازئین صحبت می کنیم، سپس به سراغ دیگر منابع پروتئینی می رویم.

پروتئین وی همان آب پنیر و محصول جانبی تولید پنیر است آب پنیر در پنیرسازی است، بخش دیگر که جامد است کازئین نامیده می شود. آب پنیر طی فرایندی برای جداسازی پروتئین خالص پردازش و سپس خشک می شود، نتیجه نهایی پودر پروتئین وی است.

این پودر ذاتا طعم خوشایندی ندارد و البته که بسیاری افراد تمایلی به مصرف آن ندارند به همین خاطر به آن طعم هایی مانند وانیل، کاکائو، موز، توت فرنگی و… افزوده می شود تا خوردن آن دلچسب تر شود.

پروتئین وی تمام ۹ آمینو اسید ضروری بدن را داراست. به همین دلیل بهترین مکمل پروتئینی و محبوب ورزشکاران است.

کازئین بخش دوم فراید پنیرسازی است که بدست می آید. این بخش جامد و کشک مانند دیر هضم تر از پروتئین وی است؛ از این رو بیشتر قبل از خواب مصرف می شود تا ریکاوری عضلات را تحریک کند.

پروتئین وی برای چه کسانی مناسب نیست؟

چه می شود که به دنبال جایگزین پروتئین وی می گردیم؟ شاید شما خواننده گرامی از آن دسته افرادی باشید که به علتی خاص تمایلی به مصرف پودر پروتئین وی آماده ندارید. اما شما تنها نیستید، افرادی مشابه شما وجود دارند که از مصرف مکمل های بسته بندی شده خودداری می کنند. بنابراین ورزشکاران به دلایل زیر به دنبال خوراکی هایی هستند که به جای پروتئین وی بخورند.

عدم تحمل لاکتوز

اصلی ترین و مرسوم ترین دلیلی که بدنسازان جایگزین های پودر پروتئین وی را ترجیح می دهند، عدم تحمل لاکتوز است. پروتئین whey از شیر و پنیر به دست می آید. بنابراین افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز و افرادی که از خوردن لاکتوز محروم هستند به ناچار از پودرهای پروتئین وی بازاری منع می شوند.

مشکلات گوارشی

اغلب منابع پروتئین حیوانی و از جمله پروتئین وی فاقد فیبر هستند. اگر چه فیبر توسط بدن هضم نمی شود اما به حرکت مواد زائد از روده و دفع آنها کمک می کند. پروتئین وی بدون فیبر است و مصرف بیش از حد آن احتمال ابتلا به یبوست را فراهم می آورد. مگر اینکه همراه با مصرف پروتئین وی از خوردن منابع غذایی پر فیبر غفلت نشود.

رژیم گیاهخواری

پروتئین وی ارگانیک مورد علاقه افرادی است که رژیم غذایی گیاهخواری را در پیش گرفته اند. این افراد مصرف هر گونه پروتئین حاصل از حیوانات برای خود حرام می دانند. پروتئین وی نیز از این قاعده مستثنی نیست. خوشبختانه انواع مکمل های پروتئینی بر پایه گیاهان به جای پروتئین وی در دسترس هستند.

قیمت پروتئین وی

پودر پروتئین وی به ویژه از نوع خارجی آن قیمت بالایی دارد که ممکن است بدنسازان را از خیر مصرف آن منصرف کند. اما این دلیل خوبی برای پشت کردن به پروتئین وی نیست. افرادی که به دنبال پروتئین وی مقرون به صرفه هستند می توانند در بین برندهای ایرانی مکمل با کیفیت خوب تهیه کنند. البته امروزه تقریبا اکثر مکمل های بدنسازی ایرانی هم طراز با مکمل های خارجی است. برندهای خوبی مانند کاله و پگاه اقدام به تولید پودر پروتئین وی مرغوب کرده اند.

پروتئین وی کاله

مکمل پروتئین وی کاله با ۷۵ % پروتئین کنسانتره وی و ۹% کربوهیدرات یکی از بهترین و ارزان ترین مکمل های وی در بازار است. این مکمل به رشد عضلات و افزایش و حفظ توده عضلانی کمک می کند و برای بدنسازانی که دوره عضله سازی و کات را می گذرانند بسیار مناسب است. BCAA موجود در پروتئین وی کاله آمینواسیدهای ضروری برای سنتز پروتئین را فراهم می آورد و موجب رشد عضلات و حفظ استقامت حین تمرینات می شود.

خرید وی کاله

پروتئین وی پگاه

پروتئین وی پگاه مدل پرمیکس و ویتامین از بهترین پودرهای پروتئین وی در بازار است. این مکمل در حجم دو کیلویی عرضه می شود. این مکمل با کیفیت را می توانید در طعم های مختلف توت فرنگی، موزی، وانیل و شکلاتی سفارش دهید. پودر وی پروتئین پگاه در هر سروینگ حاوی ۲۴ گرم پروتئین می باشد. این محصول همراه ویتامین C با هدف جذب و هضم بهتر و همچنین کمک به عضله سازی غنی شده است.

قیمت پروتئین وی پگاه

جایگزین پروتئین وی؛ منابع حیوانی

کم نیستند افرادی که به دنبال جایگزین پودر پروتئین وی با منابع حیوانی می گردند. این منابع عبارتند از:

سفیده تخم مرغ

اولین جایگزین پروتئین وی که هر بدنسازی به سراغ آن می رود سفیده تخم مرغ است. پروتئین تخم مرغ در دسترس همه افراد است و برای عضله سازی امتحان خود را پس داده است. کربوهیدرات و چربی پودر پروتئین سفیده تخم مرغ صفر است. مقدار آمینواسیدهای شاخه دار (BCAA) آن در مقایسه با پروتئین وی چیزی در حدود یک گرم (سفیده تخم مرغ ۶٫۷ گرم، پروتئین وی ۵٫۵ گرم) بیشتر است.

سینه مرغ جایگزین پودر پروتئین وی

سینه مرغ

سینه مرغ منبع کاملی از پروتئین، اسید چرب امگا ۳، پتاسیم است. این خوراکی مورد علاقه ورزشکارانی است که به عضله سازی بدون افزایش چربی علاقه دارند. سینه مرغ با تمام مواد مغذی که دارد در عوض پودر پروتئین وی کلسترول کمتری دارد.

جایگزین پروتئین وی؛ منابع گیاهی

ورزشکارانی که در هضم لاکتوز شیر به مشکل برمی خورند یا راغب به مصرف پروتئین های حیوانی نیستند، این بخش مخصوص آنهاست. وگان ها و گیاهخواران این منابع پروتئین گیاهی را از دست ندهید.

شاهدانه یا کنف

شاهدانه نوعی پروتئین وی کیفیت بالاست که همانند پروتئین وی تمام ۹ اسید آمینه ضروری را تامین می کند. کلسیم، آهن، فیبر، آنتی اکسیدان و چربی های مفید (اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶) از دیگر مواد مغذی موجود در شاهدانه است.

شاهدانه یا نام دیگر آن کنف برای ساخت عضلات بدون چربی و ریکاوری سریع بکار می رود. از دیگر خواص شاهدانه کنترل چربی خون وکاهش چربی است.

این ماده غذایی پرخاصیت بدون لاکتوز است و برای افرادی که به پروتئین حیوانی علاقه ندارند یا در هضم شیر و سایر لبنیات مشکل دارند مناسب است.

سویا بهترین منبع گیاهی پروتئینی

سویا

سویا یکی دیگر از منابع پروتئینی برای افرادی است که تمایلی به پروتئین وی و پروتئین های حیوانی ندارند. سویا به طور طبیعی فاقد کلسترول است به همین خاطر برای افرادی که تمایل به کاهش چربی دارند مفید است.

این دانه گیاهی هم به طور خام و هم به صورت پودر پروتئین سویا به عنوان منبع پروتئینی جایگزین پروتئین وی می شود. مکمل پروتئین سویا کاملا گیاهی بوده، رشد عضلات را تحریک می کند و تقریبا از ۹۰ تا ۹۵ درصد پروتئین تشکیل شده و کمترین مقدار کربوهیدرات و چربی را دارد.

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای نیز به اندازه پروتئین وی موثر است. این دانه ها گزینه مناسبی برای افراد وگان و گیاه خوار است. برخلاف تصور اغلب افراد که برنج را منبع کربوهیدارت می دانند برنج قهوه ای تنها ۲ گرم کربوهیدارت در هر قاشق غذاخوری دارد.

مکمل برنج قهوه ای به دلیل محتوای پروتئینی بالا از رشد عضلات حمایت کرده، متابولیسم را افزایش می دهد و به کنترل وزن و کاهش چربی ها کمک می کند. همچنین پودر پروتئین برنج قهوه ای به دلیل جذب سریع به راحتی قابل هضم است.

نخود فرنگی

پودر پروتئین نخود فرنگی رقیب دیگری برای پروتئین وی به حساب می آید. این پودر برای ساخت توده عضلانی بدون چربی و کاهش چربی های بدن مفید است. همچنین فرد با مصرف آن به دلیل افزایش حس سیری از خوردن میان وعده بین وعده های اصلی اجتناب می کند. این نوع پروتئین علاوه بر ۹ اسید آمینه حاوی مقادیر مناسب آهن و برای افرادی مناسب است که به پروتئین شیر و سویا حساسیت دارند.

کدام جایگزین پروتئین وی برای شما مناسب است؟

بعد از مطالعه این مقاله احتمالا از خود می پرسید کدام یک از این منابع پروتئینی مناسب من است؟ به شما توصیه می کنیم ابتدا دلیل اینکه نمی خواهید پودر پروتئین وی آماده را خریداری کنید، چیست. سپس طبق آن علت جایگزین پروتئین وی را انتخاب کنید. به طور مثال اگر شما یک فرد گیاهخوار هستید که پروتئین حیوانی جایی در رژیم غذایی تان ندارد بهتر است پروتئین سویا یا شاهدانه را امتحان کنید.

سخن پایانی
فرقی نمی کند به دنبال مکمل پروتئین وی بعد از تمرینات می گردید یا فقط می خواهید پروتئین دریافتی روزانه خود را افزایش دهید، موارد گفته شده در این مقاله جایگزین مناسبی برای پروتئین وی هستند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.