علت ناباروری در زنان چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
اگر پس از ۱۲ ماه رابطه جنسی محافظت نشده موفق به بارداری نشدید ممکن است برای شما ناباروری تشخیص داده شود. گاهی اوقات شرایطی مانند آندومتریوز، تخمک گذاری غیر منظم، کاهش تعداد تخمک در تخمدان و داشتن بیماری های قبلی می‌تواند توانایی باروری یک زن را تحت تاثیر قرار دهد. مصرف مواد مغذی مناسب پاسخی برای اکثر مشکلات سلامتی است و مسائل باروری نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر برای باردار شدن مشکل دارید، باید ویتامین ها و مواد معدنی که در قالب قرص تقویت باروری زنان در داروخانه ها موجود هستند، می‌توانند شانس بارداری شما را افزایش دهند را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در ادامه مقاله به این مسئله می‌پردازیم که علت ناباروری در زنان چیست لطفا با ما همراه باشید.

ناباروری در زنان علل مختلفی دارد و بسیاری از زوج ها را تحت تاثیر قرار می‎دهد. از مشکلات تخمک گذاری و عدم تعادل هورمونی گرفته تا مشکلات تغذیه در ناباروری زنان دخیل هستند. اگر پس از یکسال تلاش برای بارداری موفق نشدید حتما برای تشخیص علائم ناباروری در زنان  به پزشک مراجعه نمایید.

ناباروری چیست؟

بر اساس تعریف بالینی، اگر پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، زنی نتواند باردار شود یا نوزادی را تا پایان دوره بارداری به دنیا بیاورد ممکن است نابارور باشد. پس از یک سال تلاش برای باردار شدن، زوجین باید ناباروری را به عنوان یک دلیل احتمالی در نظر بگیرند و از متخصصان کمک بگیرند.

علل ناباروری در زنان چیست؟

مطالعات نشان می‌دهد که تا ۴۰ درصد از ناباروری زوج ‌ها به ناباروری زنان مربوط می‌شود که می‌تواند ناشی از شرایط مختلف یا عوامل سلامتی باشد. شایع ترین علت نازایی در زنان عبارتند از:

۱- تخمک گذاری

تقریباً ۲۵ درصد از تمام زنان نابارور مشکلات تخمک گذاری دارند. دلایل زیادی وجود دارد که چرا یک فرد ممکن است به طور منظم تخمک گذاری نداشته باشد. بسیاری از آنها از طریق تغییر سبک زندگی یا درمان باروری قابل درمان هستند.

۲- سن

باروری یک زن پس از ۳۰ سالگی به تدریج شروع به کاهش می‌کند و با رسیدن به اواخر ۳۰ سالگی به شدت کاهش می‌یابد. با افزایش سن زنان، احتمال جهش های ژنتیکی و یا ناهنجاری های جنینی نیز افزایش می‌یابد.

۳- PCOS

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بسیاری از زنان را در سنین باروری تحت تأثیر قرار می‌دهد. درمان ممکن است شامل دارو، تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی و ورزش و یا IVF باشد.

در وبسایت fertility می خوانیم:
PCOS می تواند باعث پریودهای نامنظم شود که به نوبه خود بر باروری شما تأثیر می گذارد. PCOS معمولاً از طریق اسکن اولتراسوند تشخیص داده می شود. می توان آن را با دارو یا جراحی درمان کرد و ممکن است مجبور شوید تحت درمان ART قرار بگیرید.

۴- اندومتریوز

تقریباً ۳۵ تا ۵۰ درصد از زنان مبتلا به ناباروری به اندومتریوز نیز مبتلا هستند. درمان ممکن است شامل جراحی یا IVF باشد.

۵- آدنومیوز

این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که بافت آندومتر که رحم را می‌پوشاند، به داخل بافت عضلانی بیرونی رشد می‌کند و باعث مشکلات ساختاری می‌شود. درمان شامل دارو و (در موارد کمتر) جراحی است.

۶- اختلالات دهانه رحم

اختلالات دهانه رحم می‌تواند مانع از ورود اسپرم به داخل رحم شود. درمان ممکن است شامل تلقیح داخل رحمی (IUI) یا IVF باشد.

۷- سبک زندگی

باروری هر فرد تا حدی تحت تأثیر سبک زندگی قرار می‌گیرد. اضافه وزن، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، کم تحرکی و حتی قرار گرفتن در معرض برخی مواد پلاستیکی همگی می‌توانند توانایی باروری را کاهش دهند.

نازایی بدون علت چیست؟

ناباروری بدون علت یا غیرقابل توضیح عبارت است از عدم تشخیص علت ناباروری پس از ارزیابی کامل شریک زن و مرد. تقریباً ۱۰ درصد از ناباروری ها غیر قابل توضیح است.

چه کارهایی باعث نازایی میشه؟

مهمترین علت ناباروری زنان افزایش سن است که منجر به دلیل کاهش تعداد تخمک ها و عدم کارایی تخمدان ها می‌شود. سایر عواملی که باعث نازایی می‌شوند عبارتند از:

  • افزایش بیش از حد وزن یا کاهش شدید وزن
  • سیگار کشیدن و نوشیدن الکل
  • استرس جسمی و روحی

از کجا بفهمیم مشکل نازایی نداریم؟

تست FSH را می‌توانید برای آگاهی از توانایی باروری خود در خانه انجام دهید که بسیار شبیه به تست های بارداری است. برای آزمایش از یک فنجان کوچک برای جمع آوری ادرار صبحگاهی استفاده کنید. سپس نوار تست را در نمونه ادرار فرو برده و روی سطح صاف قرار دهید.

تمام آزمایشات FSH – چه در خانه یا آزمایشگاه – باید در روز سوم سیکل قاعدگی انجام شود. این آزمایش سطح FSH موجود در ادرار را ارزیابی می‌کند. اگر نتایج آزمایش بالا باشد، می‌تواند نشان دهنده کاهش بالقوه عملکرد تخمدان باشد که با ناباروری در ارتباط است.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص برای ناباروری زنان

برای درمان نازایی چه بخوریم؟

اگر سبک زندگی سالم و زندگی جنسی خوبی دارید، وقت آن رسیده است که مکمل های کمک باروری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بتوانید زودتر خبرهای خوب دریافت کنید.

مکمل های باروری با مکانیسم های مختلف به شما کمک می‌کند سریع تر باردار شوید. آنها را می‌توانید با مشورت پزشک ۱ تا ۳ ماه پیش از بارداری مورد استفاده قرار دهید.

۱- کپسول اوابوست بانوان فیرهون هلث

کپسول اوابوست بانوان فیرهون هلث یک مکمل فوق العاده برای درمان ناباروری است. ترکیباتی مانند کوآنزیم Q10 و ویتامین E موجود در این مکمل کیفیت تخمک را برای پشتیبانی از باروری تقویت می‌کنند. کپسول اوابوست سیکل ماهیانه و تخمک گذاری را تنظیم کرده و در رشد و سلامت جنین نیز موثر است.

کپسول اوابوست بانوان

بیشتر بخوانید: فرق اووبوست با فرتیل اید چیست؟

۲- ساشه فمی بست نوتری بست

ساشه فمی بست نوتری بست حاوی میواینوزیتول و اسید فولیک است که به تقویت تخمدان ها و تخمک گذاری منظم کمک می‌کنند. استفاده از این مکمل به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک که یکی از علل ناباروری است، کمک می‌کند.  مصرف فمی بست از سلامت پیش از بارداری نیز حمایت می‌کند.

ساشه فمی بست نوتری بست

بیشتر بخوانید: خواص ژل رویال چیست؟

۳- کپسول فرتیل سی ام فرهیون هلث

کپسول فرتیل سی ام فرهیون هلث یک مکمل کمک باروری بسیار مفید است. این مکمل باعث رقیق کردن مخاط رحم، تحریک گردش خون در اندام تناسلی و افزایش میل جنسی می‌شود. ترکیبات مغذی موجود در کپسول فرتیل سی ام با اثرات آنتی اکسیدانی از سلامت تخمک محافظت کرده و PH  دهانه رحم و واژن را برای ایجاد آمادگی جهت بارداری تنظیم می‌کنند.

فرتیل سی ام فرهیون هلث

سخن پایانی
ناباروری از نظر تعریف ناتوانی در باردار شدن پس از یک سال یا بیشتر پس از ازدواج است. طی تحقیقات مشخص شده است که با افزایش سن توان باروری در زنان کاهش می‌یابد. تغییرات سالم در رژیم غذایی و سبک زندگی نقش مهمی در تقویت سلامت باروری شما دارد. بنابراین، اگر سعی کرده‌اید باردار شوید، مکمل های باروری نه تنها غنی از مواد مغذی هستند، بلکه می‌توانند به بهبود قدرت باروری شما کمک کنند.

منبع: mayoclinic

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.