نقش انسولین در بدن چیست؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
انسولین یک هورمون ضروری در بدن و وظیفه آن تبدیل غذا به انرژی و کنترل سطح قند خون است. سیستم بدنی افراد دیابتی قادر به تولید انسولین کافی یا استفاده صحیح از آن نیست. در نتیجه از انسولین ساخته شده برای کمک به کنترل قند خون استفاده می کنند. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر درباره این هورمون در بدن بدانید.

انسولین چیست؟

انسولین یک هورمون طبیعی است که توسط لوزالمعده ساخته می شود و به بدن کمک می کند از قند برای انرژی استفاده کند. اگر لوزالمعده آنطور که باید کار نکند، ممکن است انسولین مورد نیاز برای کنترل قند خون را تولید یا ترشح نکند. در این شرایط است که می گوییم فرد به بیماری دیابت دچار شده است.

نقش انسولین در بدن چیست؟

انسولین کارکردهای مختلفی در بدن دارد اما اصلی ترین نقش انسولین کنترل نحوه استفاده بدن از کربوهیدرات های موجود در انواع خاصی از غذاهاست. کربوهیدرات ها توسط بدن برای تولید نوعی قند به نام گلوکز تجزیه می شوند. گلوکز منبع اصلی انرژی است که توسط سلول ها استفاده می شود. انسولین به سلول های ماهیچه ها، کبد و چربی (بافت چربی) اجازه می دهد تا این گلوکز را جذب کرده و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کنند تا بتوانند به درستی عمل کنند.

بدون انسولین، سلول ها قادر به استفاده از گلوکز به عنوان سوخت نیستند و شروع به کارکرد نادرست می کنند. گلوکز اضافی که توسط سلول ها استفاده نمی شود تبدیل شده و به عنوان چربی ذخیره می شود تا در زمان هایی که سطح گلوکز خیلی پایین است بتوان از آن برای تامین انرژی استفاده کرد. علاوه بر این، انسولین چندین اثر متابولیکی دیگر مانند توقف تجزیه پروتئین و چربی نیز دارد.

محصول پیشنهادی: برای خرید انواع مکمل دیابت به سایت داروخانه داروبوم مراجعه فرمایید.

انسولین چگونه کنترل می شود؟

اقدامات اصلی انسولین این است که اجازه می دهد گلوکز وارد سلول ها شود تا به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد و مقدار گلوکز موجود در جریان خون را در حد طبیعی نگه دارد. ترشح انسولین در افراد سالم به شدت تنظیم می شود تا مصرف غذا و نیازهای متابولیکی بدن متعادل شود. این امر یک فرآیند پیچیده است و سایر هورمون‌های موجود در روده و لوزالمعده نیز به تنظیم قند خون کمک می‌کنند.

هنگامی که ما غذا می خوریم، گلوکز از روده ما به جریان خون جذب می شود و سطح گلوکز خون را افزایش می دهد. این افزایش در گلوکز خون باعث آزاد شدن انسولین از لوزالمعده می شود تا گلوکز بتواند در داخل سلول ها حرکت کند و مورد استفاده قرار گیرد.

با حرکت گلوکز در داخل سلول ها، میزان گلوکز در جریان خون به حالت عادی باز می گردد و ترشح انسولین کُند می شود. پروتئین های موجود در غذا و سایر هورمون های تولید شده توسط روده در پاسخ به غذا نیز ترشح انسولین را تحریک می کنند. هورمون‌هایی که در زمان استرس حاد ترشح می‌شوند، مانند آدرنالین، ترشح انسولین را متوقف می‌کنند و منجر به افزایش سطح گلوکز خون می‌شوند تا به مقابله با این رویداد استرس‌زا کمک کنند.

انسولین با گلوکاگون، هورمون دیگری که توسط لوزالمعده تولید می شود، همکاری می کند. نقش انسولین کاهش سطح قند خون در صورت نیاز است، در مقابل نقش گلوکاگون افزایش سطح قند خون در صورت کاهش بیش از حد است. با استفاده از این سیستم، بدن سطح گلوکز خون را در محدوده تعیین شده مدیریت می کند تا به درستی عمل کند.

عوامل موثر در ترشح انسولین

بسیاری از شرایط می توانند روی تولید و ترشح انسولین تأثیر بگذارند. برخی عبارتند از:

دیابت بارداری، دیابتی است که در دوران بارداری شروع می شود.

پیش دیابت، زمانی که بدن در برابر انسولین مقاوم است (نمی تواند آنطور که باید از انسولین استفاده کند)، اما سطح قند خون برای تشخیص دیابت نوع ۲ به اندازه کافی بالا نیست.

دیابت نوع ۱، زمانی که لوزالمعده انسولین تولید نمی کند یا اندازه آن برای کنترل قند خون کافی نیست.

دیابت نوع ۲، زمانی که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی کند یا بدن نمی تواند آنطور که باید از انسولین استفاده کند.

سندرم متابولیک (سندرم مقاومت به انسولین)، گروهی از عوامل از جمله مقاومت به انسولین که ریسک ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. مقاومت به انسولین به این معنی است که سلول های بدن نمی توانند از گلوکز خون به عنوان انرژی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع مکمل بدنسازی برای افراد دیابتی

انواع انسولین

بسیاری از اشکال انسولین وجود دارند که به درمان دیابت کمک می کنند. آنها بر اساس سرعت شروع به کار و مدت زمان ماندگاری تاثیرشان گروه بندی می شوند.

انواع انسولین عبارتند از:

Rapid-acting انسولین سریع اثر، که در عرض چند دقیقه شروع به کار می کند و و به مدت ۳ تا ۵ ساعت به کار خود ادامه می دهد.

Regular- or short-acting که حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد تا به طور کامل کار کند و ۳ تا ۶ ساعت طول می کشد.

Intermediate-acting که ۲ تا ۴ ساعت طول می کشد تا به طور کامل کار کند. اثرات آن می تواند تا ۱۸ ساعت باقی بماند.

Long-acting، که می تواند برای یک روز کامل کار کند.

Pre-mixed از قبل مخلوط شده است.

چگونه انسولین را مصرف کنم؟

بسیاری از افراد با استفاده از سوزن و سرنگ، سیستم کارتریج یا قلم انسولین، انسولین را وارد خون خود می کنند.

قسمتی از بدن که انسولین را تزریق می کند اهمیت دارد. شکم بهترین بخش برای تزریق انسولین است زیرا آن را به طور یکنواخت جذب خواهد کرد. بهترین مکان های بعدی برای تزریق بازوها، ران ها و باسن هستند. سعی کنید انسولین را همیشه به یک ناحیه مشخص از بدن تزریق کنید، اما محل دقیق تزریق را تغییر دهید. این موضوع به کاهش جای زخم زیر پوست کمک می کند.

سخن پایانی
در این مطلب درباره نقش انسولین برای کنترل قند خون و سلامت جسمانی صحبت کردیم. برای خرید انواع قرص دیابت و مولتی ویتامین مخصوص افراد دیابتی به سایت داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنی.

منبع: healthline.com

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.