ویتامین a برای چی خوبه؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
ویتامین A نه تنها دفاع طبیعی بدن را تقویت می‌کند، بلکه برای چشم، پوست و استخوان های شما نیز ضروری است. ویتامین A برای حمایت از بدن و در عین حال کمک به حفظ بینایی طبیعی بسیار عالی است. حتی برای درخشندگی طبیعی پوست و مدیریت علائم پیری مورد نیاز است. اگر مایلید بدانید ویتامین A برای چی خوبه به مطالعه این مقاله از مجله داروبوم ادامه دهید. همچنین اگر مقادیر کافی ویتامین A از طریق رژیم غذایی دریافت نمی کنید می توانید قرص ویتامین A را از داروخانه تهیه کرده و مصرف کنید.

ویتامین A یک ماده مغذی حیاتی است که نقش مهمی در حفظ بینایی قوی، عملکرد سیستم ایمنی و سلامت پوست دارد. ویتامین A محلول در چربی است و یکی از شناخته شده ترین نقش های ویتامین A در حفظ بینایی سالم است. این ویتامین یک عنصر حیاتی شبکیه است، بخشی از چشم که مسئول تشخیص نور و بینایی است. کمبود ویتامین A می‌تواند منجر به وضعیتی به نام شب کوری شود که باعث ایجاد مشکل در محیط های کم نور می‌شود.

علاوه بر بینایی، ویتامین A برای یک سیستم ایمنی قوی ضروری است. این ویتامین به تنظیم پاسخ ایمنی و ترویج رشد و توسعه سلول های ایمنی کمک می‌کند. ویتامین A برای حفظ سلامت پوست نیز حیاتی است و باعث رشد و تمایز سلولی می‌شود. بنابراین برای رشد و ترمیم بافت های بدن ضروری است.

علائم کمبود ویتامین آ

اگر به اندازه کافی ویتامین آ مصرف نکنید علائمی مانند شب کوری، پوست خشک و پوسته پوسته اطراف چشم، موهای درشت و عفونت های تنفسی را تجربه خواهید کرد. بدن ما ویتامین A را به تنهایی تولید نمی‌کند و باید از طریق رژیم غذایی دریافت شود. در ادامه به برخی از علائم کمبود ویتامی آ می‌پردازیم.

۱- آکنه، پسوریازیس و سایر بیماری های پوستی

کمبود ویتامین A باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست و حتی منجر به شرایطی مانند آکنه می‌شود. تحقیقات نشان داده است سطوح پایین زینک، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D و سطوح بالای ویتامین B12 با ایجاد آکنه مرتبط است.   

کمبود ویتامین A همچنین می‌تواند باعث بیماری های پوستی مختلفی از جمله پسوریازیس شود. این ویتامین به صورت خوراکی و موضعی برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲- بیماری های چشمی

شبکیه یک فیلم نازک است که در پشت چشم قرار دارد. این بخش از چشم شامل دو سلول مهم است که نور ورودی به چشم ما را پردازش می‌کنند. سلول های میله ای به ما کمک می‌کنند در نور کم ببینیم، در حالی که سلول های مخروطی به دید رنگی ماکمک می‌کنند. سلول های میله ای حاوی پروتئین مهمی به نام رودوپسین هستند که دید در نور کم را امکان پذیر می‌کند. نوعی از ویتامین A به نام رتینال به فعال شدن رودوپسین کمک می‌کند.

به همین دلیل است که کمبود شدید ویتامین A می‌تواند باعث شب کوری شود. کمبود ویتامین A همچنین باعث سندرم خشکی چشم خواهد شد.

۳- سرخک

سرخک یک بیماری ویروسی دوران کودکی است که اکنون با واکسن کنترل شده است. کمبود ویتامین A در کودکان باعث ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سرخک خواهد شد. مصرف ویتامین A در این بیماری شدت بیماری را کاهش داده و احتمال کوری را کاهش می‌دهد.

۴- بیماری التهاب روده (IBD)

تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین A باعث التهاب روده می‌شود. همچنین در افراد مبتلا به بیماری التهاب روده سطح ویتامین A کاهش می‌یابد. بنابراین ممکن است کاهش سطح این ویتامین با IBD در ارتباط باشد.

۵- سرطان

دریافت ناکافی ویتامین A می‌تواند بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر بگذارد و افراد را در برابر عفونت ها و بیماری ها آسیب پذیرتر کند. علاوه بر این ویتامین A دارای اثرات آنتی اکسیدانی است و بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می‌کند. بنابراین بدیهی است که کاهش آنتی اکسیدان ها با ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان ها همراه است.

مکمل های ویتامین A

بدن شما برای رشد و نمو مناسب، عملکرد سیستم ایمنی، ارتباطات سلولی و سایر فرآیندهای حیاتی به ویتامین A نیاز دارد. خوشبختانه، اکثر افراد مقدار زیادی ویتامین A را از طریق رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند. با این حال، برخی از افراد، مانند زنان باردار یا شیرده و کسانی که دارای شرایط  پزشکی هستند که مانع جذب ویتامین A می‌شوند، ممکن است نیاز به مصرف مکمل ویتامین A برای رفع نیاز روزانه خود داشته باشند.

مکمل ویتامین A  برای درمان کمبود ویتامین A استفاده می‌شود. ویتامین A یک ماده مغذی ضروری برای چشم و پوست و رشد طبیعی است. همچنین به عملکرد صحیح قلب، ریه ها، کلیه ها و سایر اندام ها کمک می‌کند.

شما باید مکمل ویتامین A را  به طور منظم و در یک زمان ثابت هر روز مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. این دارو ممکن است تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل باشد که شامل ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و مصرف سایر داروها و مکمل ها نیز می‌شود.

قرص ویتامین A به طور کلی بی خطر است و اگر در دوز و مدت زمان مناسب مصرف شود، معمولاً عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند. با اینحال برخی از داروهای دیگر می‌توانند جذب ویتامین A را کاهش دهند، بنابراین پزشک خود را از سایر داروهایی که مصرف می‌کنید، مطلع کنید تا مطمئن شوید که ایمن هستید.  مهم است که قبل از مصرف هر گونه مکمل ویتامینی از پزشک خود مشورت بخواهید.

فواید ویتامین A برای بدن

کاربرد ویتامین a در بدن بسیار زیاد است و ویتامین a قرص اساسی و پرکاربردی در بدن است.

۱- ویتامین a برای پوست صورت

ویتامین A به صورت روغن، سرم و کپسول موجود است که می‌توان آن‌ها را باز کرد و روی پوست استعمال نمود. برای اطمینان از ایمنی بهتر است چند روز اول کمی از آن را روی یک منطقه کوچک از پوست آزمایش کنید و در صورت عدم آلرژی زایی با خیال راحت از آن استفاده کنید.

 پزشکان قرص ویتامین a برای پوست صورت را تجویز می‌کنند زیرا رتینوئیدها برای درمان و کنترل آکنه مؤثرند لذا علاوه بر رفع چین و چروک صورت و کنترل پیری پوست از بروز جوش آکنه بر روی پوست جلوگیری کرده و پوستتان را تقویت می‌کند. به همین دلیل شما می‌توانید از قرص ویتامین a برای جوش صورت نیز استفاده کنید.

۲- ویتامین a برای مو

ویتامین a برای مو بسیار مفید بوده و بسیاری از پزشکان و متخصصان زیبایی از محصولات حاوی ویتامین a برای مو را به بیماران خود توصیه می‌کنند. ویتامین A یا رتینول به ویژه یکی از ویتامین‌های اصلی در سلامت مو است که باید از طریق رژیم غذایی در بدن جذب شود تا به حفظ و سلامت مو کمک کند و از ریزش موها جلوگیری نماید. این ماده باعث ترشح سبوم sebum (ماده‌ای که مانع شکستن مو می‌شود) می‌شود لذا زیبایی و شفافیت موها را نیز تضمین می‌کند.

۳- ویتامین A و بارداری

شاید مهم‌ترین زمانی که دریافت مقدار کافی ویتامین A در آن حیاتی است دوران بارداری و رشد جنین باشد. هنگامی که یک زن باردار است باید مقدار کافی از این ویتامین را دریافت کند.در سه ماهه سوم بارداری نیاز بدن به ویتامین آ بسیار بیشتر است.

زنانی که در دوران بارداری خود به اندازه کافی ویتامین A دریافت نمی‌کنند ممکن است دچار شب کوری شوند. بارداری و شیردهی زمانی است که باید توجه بیشتری به مصرف ویتامین a خود داشته باشید. استفاده از انواع مکمل بارداری می‌تواند در تامین این ماده مغذی بسیار موثر باشد.

۴- قرص ویتامین A برای کودکان

بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی، ضعف کودکان و یا مسائل جسمانی و رشد کودکان به دلیل کمبود ویتامین های مهم و ضروری چون ویتامین A است. کمبود ویتامین A در کودکان باعث بروز عفونت دستگاه تنفسی، شب کوری، ضعف جسمانی، دوران نقاهت طولانی می گردد. همچنین طبق بررسی هایی که محققان انجام داده اند کمبود ویتامین A در بدن کودکان احتمال مرگ و میر آنها را تا ۴ برابر افزایش می دهد. از این رو در انواع مکمل مولتی ویتامین کودکان ویتامین a نیز حضور دارد.

سلامت پوست، مو، ناخن و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن نیز از دیگر مزایای ویتامین آ است. ویتامین مورد نیاز کودکان در سنین مختلف، متفاوت خواهد بود بسته به سن و منحنی رشد کودک می توان از ویتامین A در کنار سایر مکمل ها استفاده کرد.

کودک از نوزادی تا ۶ ماهگی، روزانه به ۱۳۲۰ واحد ویتامین آ نیاز دارد. از ۶ ماهگی تا ۱ سالگی ۱۶۵۰ واحد، یک سالگی تا سه سالگی ۱۰۰ واحد و ۴-۸ سالگی ۱۳۲۰، از ۹ سالگی تا ۱۳ سالگی به ۲۰۰۰ واحد ویتامین آ نیاز دارد که از طریق تغذیه می توان آن را تأمین کرد.

۵- قرص ویتامین a برای چشم

قرص ویتامین a برای چشم بسیار مفید است. از مهمترین خواص ویتامین A می‌توان به حفظ سلامت چشم ها و تقویت بینایی اشاره نمود. این ویتامین به افزایش قدرت بینایی در محیط های کم نور و یا شب ها بسیار کمک می‌کند از این رو کمبود آن می‌تواند باعث اختلال بینایی در محیط های تاریک شود. ویتامین a در جلوگیری از بروز بیماری های چشمی همچون آب مروارید، آب سیاه، تباهی لکه زرد و… بسیار اثر گذار می‌باشد. اگر می‌خواهید چشمانی سالم داشته باشید توصیه می‌شود روزانه ویتامین A مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

محصول پیشنهادی
برای کاهش خستگی چشم خود در اثر کار با کامپیوتر و موبایل مصرف انواع “قرص ویتامین برای تقویت چشم” ایرانی یا خارجی توصیه می شود.

دیگر خواص ویتامین A برای سلامتی

این ویتامین به هر شکلی که استفاده شود، می‌تواند بسیاری از مشکلات پوستی را برطرف کند. این ویتامین با خواص آنتی اکسیدانی از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. از پوست در مقابل صدمات ناشی اشعه UVخورشید محافظت می‌کند و مانع از آفتاب سوختگی می‌شود.

این ویتامین ترمیم سلولی را تسریع می‌کند و باعث افزایش قوام و استحکام پوست می‌شود. این ویتامین با تولید سلول‌های جدید لایه خارجی پوست را تقویت می‌کند بنابراین در برابر عفونت، باکتری و آلودگی از پوست محافظت می‌کند.

ویتامین آ به جلوگیری از آکنه کمک کرده و التهابات پوستی را کاهش می‎دهد. این ویتامین همچنین از رشد سلول‌ها پشتیبانی می‌کند بنابراین می‌تواند باعث رشد بهتر ناخن و موها شود.

ویتامین A همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند بنابراین برای پیشگیری از  بیماری‌های مختلف حائز اهمیت است. این ویتامین با خواص آنتی اکسیدانی می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی کمک کند.

مسمومیت در مصرف ویتامین A

ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A می‌توانند منجر به مسمومیت شوند، زیرا بدن شما مقدار اضافی آنها را دفع نکرده و آنها را ذخیره می‌کند. وجود ویتامین A در بسیاری از مکمل ها این مشکل را تشدید می‌کند.

اگرچه ویتامین A برای سلامت کلی حیاتی است، اما مصرف متعادل آن بسیار مهم است. مصرف بیش از حد ویتامین A  به ویژه از طریق مکمل ها، می‌تواند سمی باشد و منجر به هایپرویتامینوز A شود. وضعیتی که باعث علائمی مانند تهوع، استفراغ و حتی ریزش مو می‌شود.

بنابراین رعایت دستورالعمل های توصیه شده مصرف روزانه ضروری است. بسته به سن، جنسیت و اینکه آیا باردار هستید یا نه، مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A برای شما بین ۵۰۰ تا ۱۸۰۰ میکروگرم متغیر است.

پس از قطع مصرف مکمل، علائم مسمومیت مزمن ویتامین A معمولاً بین یک تا چهار هفته طول می‌کشد تا برطرف شوند. ویتامین A تراتوژن است، به این معنی که می‌تواند باعث مشکلات رشد جنین شود. به همین دلیل، افراد باردار و افرادی که ممکن است باردار باشند نباید دوزهای بیش از حد ویتامین A مصرف کنند.

سخن پایانی
اجتناب از کمبود ویتامین A مانند سایر ویتامین ها مهم است. اما جلوگیری از مسمومیت ویتامین A نیز برای حفظ سلامتی حائز اهمیت است. بنابراین، قبل از مصرف آن به شکل قرص و مکمل با یک پزشک صحبت کنید. پزشک می‌تواند تعیین کند آیا واقعاً نیاز به مصرف مکمل دارید یا خیر.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.