۵ داروی گیاهی انرژی زا برای رفع خستگی

tea with peppermint

آنچه در این مقاله می خوانید:
افزایش انرژی و کاهش خستگی از آن دسته معضلاتی است که بسیاری از ما گریبان گیر آن هستیم. بسیاری افراد برای درمان و کنترل آن به سراغ داروهای گیاهی انرژی زا می روند. دسته ای از گیاهان وجود دارند که به دلیل خاصیت انرژی بخشی برای رفع خستگی و بی حالی در قالب دمنوش، قرص یا داخل غذاهای مختلف مصرف می شوند. در این مطلب از سری مطالب اطلاعات دارویی سایت داروبوم می خواهیم به سراغ گیاهان انرژی زا و قرص گیاهی انرژی زا برویم. با ما همراه باشید.

گیاهان انرژی زا

هنگامی که صحبت از افزایش انرژی و جلوگیری از خستگی می شود، برخی از گیاهان تخصصی در دراز مدت در مقایسه با افزایش انرژی کوتاه مدتی که از نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه دریافت می کنید، مفیدتر باشند.

زمانی که احساس خستگی می کنید، اولین کاری که می کنید یک فنجان قهوه می نوشید و چند ساعت بعد حتی بیشتر از قبل احساس خستگی می کنید. این وضعیت آشنا به نظر می رسد؟ کافئین موجود در قهوه هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را افزایش داده و همچنین قند خون شما را کاهش می دهد. این ترکیب می تواند اثری برخلاف آنچه تصور می کردید، داشته باشد.

خبر خوب اینکه قهوه تنها راه افزایش انرژی نیست. در واقع، برخی از گیاهان انرژی زا افزایش قدرت بدنی می توانند انرژی طبیعی و پایدارتری به شما بدهند و کمک کنند با استرس کنار بیایید و در طولانی مدت احساس بهتری داشته باشید. در واقع، هزاران سال است که این گیاهان برای کمک به بدن در حفظ تعادل و انعطاف پذیری در برابر استرس استفاده شده اند.

اگر به دنبال مزایای بیشتر هستید و خستگی نسبی دارید این گیاهان می توانند راه حل طبیعی افزایش انرژی مورد نظر شما باشند. در ادامه پنج گیاه انرژی زا را معرفی می کنیم.

۱- جینسینگ

گیاه جینسینگ موثرترین داروی گیاهی برای رفع خستگی و بی حالی شناخته می شود. جینسینگ بومی منطقه کوهستانی و جنگلی بین چین و کره است. ریشه جینسینگ مدت‌هاست که در طب سنتی چینی و سایر فرهنگ‌های آسیایی مورد احترام بوده است. ریشه های کامل جینسینگ آسیایی را می توان به عنوان چای گیاهی دم کرده و یا در عصاره سازی استفاده کرد.

درباره خواص انرژی زایی و مبارزه با خستگی جینسنگ مطالب زیادی برای گفتن وجود دارد. جینسینگ به طور طبیعی به تحریک فعالیت فیزیکی و ذهنی در افرادی که احساس ضعف و خستگی دارند، کمک می کند. یک مطالعه روی ۲۱ مرد و ۶۹ زن نشان داده است که جینسینگ در کمک به افراد مبتلا به خستگی مزمن نتایج مثمر ثمری داشته است.

مزایای جینسینگ بسته به نوع آن متفاوت است. سه نوع جینسینگ کره ای، جینسینگ آمریکایی و جینسینگ سیبری داریم که همه آنها به عنوان ضد خستگی عمل می کنند، اما مزایای سلامتی دیگری را نیز ارائه می دهند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد جینسینگ می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. مطالعات دیگر نشان داده اند که جینسینگ می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. همچنین شواهد اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد جینسینگ به طور موقت و به طور متوسط خلق و خو، تمرکز و یادگیری را می تواند بهبود بخشد.

جینسینگ همچنین به عنوان راهی برای درمان سرطان، بیماری قلبی، اختلال نعوظ، هپاتیت C، فشار خون بالا و علائم یائسگی مورد مطالعه قرار گرفته است.

هر سه نوع جینسینگ می توانند در مبارزه با خستگی به درجات مختلف موثر باشند اما اثرات ضد خستگی جینسینگ سیبری بیش از دو نوع دیگر مورد بحث است. تحقیقات روی طیف گسترده ای از انواع خستگی، از خستگی مزمن گرفته تا خستگی عضلانی که هنگام ورزش احساس می شود، انجام شده است.

متأسفانه جینسنگ سیبری در طول تمرینات ورزشی به شما کمک جدی نمی کند. اما مطالعه جالبی در مورد اثرات آن بر خستگی دائمی بدن انجام شده است: از ۹۶ فرد مبتلا به این بیماری، جینسینگ سیبری بر روی ۴۵ نفری که خستگی شدید داشته اند، مؤثرترین دارو بوده است.

بیشتر بخوانید: در مقاله ای با عنوان «بهترین قرص انرژی زا چیست» مجموعه ای از بهترین قرص انرژی زا مخصوص بانوان و آقایان را معرفی کرده ایم.

۲- قهوه سبز

کافئین موجود در دانه قهوه سبز به اندازه کافی انرژی را برای گذراندن یک روز پر مشغله افزایش می دهد. دانه های قهوه بو داده نشده کافئین کمتری نسبت به دانه های بو داده شده برای یک فنجان قهوه دارند. افزایش محتوای اسید کلروژنیک در دانه‌های قهوه سبز عملکرد شناختی شما را افزایش می‌دهد تا بتوانید هوشیار بمانید و وظایف روزانه خود را به بهترین شکل انجام دهید.

این خبر خوبی برای افرادی است که با نشاط کمی روز را شروع می کنند یا افرادی که در طول روز انرژی خود را از دست می دهند.

۳- چای سبز

چای سبز به دلیل فواید سلامتی از کاهش وزن سریع تا کاهش فشار خون مشهور است. چای سبز حاوی کافئین زیادی نیست، اما این نوشیدنی مزایای منحصر به فردی را در مورد انرژی و هوشیاری به همراه دارد. این چای همچنین به لطف وجود اسید آمینه ای به نام L-theanine می تواند انرژی یکنواخت تری به شما بدهد.

L-theanine به کند کردن جذب کافئین در بدن کمک می کند. این به بدن اجازه می دهد تا کافئین را به طور مؤثرتری پردازش کند و منجر به افزایش انرژی طولانی تر شود. از آنجایی که کافئین کندتر جذب می شود، نوشیدن چای سبز باعث ناراحتی نمی شود.

چای سبز همچنین حاوی مقادیر کمی ویتامین C است که می تواند سلامت سیستم ایمنی را تقویت کرده و از سطح انرژی محافظت کند. برای خود یک فنجان چای سبز بریزید و انرژی مورد نیاز خود را دریافت کنید.

۴- ماکا

ماکا داروی گیاهی افزایش قدرت بدنی شناخته می شود. مزایای افزایش انرژی ماکا عمدتاً به تراکم بالای مواد مغذی و توانایی آن در سازگاری با عوامل استرس زای محیطی مختلف نسبت داده می شود. مطالعات شواهدی را نشان داده اند که گیاه ماکا می تواند به بهبود استقامت، خلق و خو و بهبود میل جنسی کمک کند. خواص این گیاه انرژی زا طبیعی آن را به مکملی رایج برای ورزشکارانی تبدیل می کند که به دنبال افزایش موقت عملکرد هستند.

در وبسایت thehealthy می خوانیم:
افرادی که به طور مداوم از ریشه ماکا استفاده می کنند، گزارش داده اند که هوشیاری و انرژی بیشتری دارند. ماکا به عنوان داروی گیاهی نشاط آور و انرژی زا معمولا به شکل پودر، عصاره یا مکمل در دسترس است. افرادی که مشکل تیروئید دارد باید قبل از مصرف ماکا با پزشک خود مشورت کند.

نکته ای که باید در مورد ماکا و اکثر آداپتوژن های دیگر در نظر داشت این است که برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند. به گفته اغلب پزشکان استفاده از ۳ گرم در روز به مدت ۳ ماه بی خطر است.

مصرف ماکا در کوتاه مدت عوارض جانبی ندارد. همین دلیلی است که آن را به یک داروی گیاهی انرژی زا کم خطر تبدیل می‌کند. با این حال، اگر دچار اختلال تیروئید هستید، باید در مصرف ماکا احتیاط کنید و با پزشک خود مشورت کنید زیرا حاوی گواتروژن است که در صورت مصرف خام می تواند بر سطح ید تأثیر بگذارد. به همین دلیل، بهتر است مکمل های حاوی ماچا را به ماکای خام ترجیح دهید.

بیشتر بخوانید: قرص جوشان انرژی زا چاق کننده است؟

۵- آشواگاندا

آشواگاندا در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین داروی گیاهی برای سرحال شدن است، با این حال حدود ۳۰۰۰ سال است که به عنوان یک گیاه انرژی زا طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر اثرات افزایش انرژی، همچنین می تواند به کنترل سطح کورتیزول و کاهش التهاب کمک کند. همچنین مشخص شده است که آشواگاندا باعث افزایش توده عضلانی و قدرت به ویژه در افرادی می شود که تمرین های مقاومتی انجام می دهند.

آشواگاندا انعطاف‌پذیری را در برابر استرس‌های جسمی و روانی افزایش می‌دهد، به این معنی که کمتر در معرض استرس آسیب می بینید. تحقیقات نشان می دهد که آشواگاندا با تنظیم سیگنال های شیمیایی در سیستم عصبی، کار می کند یعنی قطع مسیری که استرس را تشخیص می دهد و درک بدن شما از خستگی را کاهش می دهد.

این گیاه دارای خواص آداپتوژن است که خستگی را کاهش می دهد و باعث می شود کمتر احساس خستگی کنید. با این حال، می تواند با برخی داروها و شرایط تداخل داشته باشد (مانند همه مکمل ها)، بنابراین قبل از اقدام به مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

بعد از معرفی تعدادی از بهترین گیاهان دارویی انرژی زا، وقت آن فرا رسیده که طریقه مصرف این گیاهان را بیاموزیم. ساده ترین راهی که برای بهره مندی از خواص انرژی دهنده این گیاهان به ذهن خطور می کند تهیه دمنوش است. ما هم در این جا طرز تهیه چند دمنوش گیاهی انرژی زا را آموزش می دهیم.

دمنوش های انرژی زا

حتی عاشقان قهوه هم می‌داند که هر چند وقت یک‌بار، نوشیدن یک فنجان کوچک چای یا دمنوش گیاهی لذتبخش و مطبوع است و چه بهتر اگر بتوانید از نوشیدنی خود کمی انرژی بگیرید. خوشبختانه، در سطرهای بعدی چند گزینه خوشمزه و موثر وجود دارد.

۱- چای سبز بهترین دمنوش انرژی زا در طب سنتی

پرطرفدارترین دمنوش برای رفع خستگی و بی حالی بین ایرانیان چای سیاه است که در سال های اخیر چای سفید و چای سبز هم علاقه مندان خاص خود را پیدا کرده است. چای سبز برای هر کسی که به دنبال افزایش انرژی است، می تواند بهترین رفیق باشد.

برای دم کردن این نوشیدنی انرژی زا گیاهی می توانید دو قاشق غذاخوری گیاه چای سبز را در قوری بریزید و به مدت یک ربع دم کنید. در حالی که چای سبز برای افزایش انرژی بهترین انتخاب است، چای و دمنوش های دیگری نیز وجود دارند که علاوه بر کافئین، فواید سلامتی متعددی را ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید: از خواص چای سبز برای لاغری بیشتر بدانید!

۲- چای زنجبیل

چای ریشه زنجبیل دیگر داروی گیاهی نشاط آور و انرژی زا است که طعم تیز و لذت بخشی دارد و در لیست بهترین دمنوش های انرژی زا قرار می گیرد. زنجبیل به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و نشان داده شده است که فواید سلامتی را برای بدن دارد. چای زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش تنش و التهاب و بهبود جریان خون کمک می کند. افزایش گردش خون نیز می تواند به افزایش انرژی کمک کند.

یک مطالعه نشان داده است که زنجبیل بهترین دمنوش انرژی زا در طب سنتی است که به افزایش ترشح کاتکول آمین های آدرنال کمک می کند. این ترکیبات به تعدیل مصرف انرژی کمک می کنند. نوشیدن چای زنجبیل ممکن است به افزایش عملکرد ورزشی و سطح انرژی در سطح شیمیایی کمک کند. این چای همچنین در طب چینی برای هدف قرار دادن مستقیم مسیرهای انرژی بدن استفاده شده است.

۳- چای شیرین بیان

طعم چای ریشه شیرین بیان شبیه شیرین بیان سیاه است و اغلب با سایر دمنوش های گیاهی و چای های کافئین دار ترکیب می شود تا طعم آن را ملایم کند. همچنین می‌توانید چای شیرین بیان ساده را با کمی لیمو و عسل دم کنید تا یک چای تقویت کننده انرژی که با کاهش سطح استرس و تنظیم هورمون‌ها عمل می‌کند. چای شیرین بیان حاوی آداپتوژن ها است؛ ترکیباتی که به تعدیل تولید هورمون ها کمک می کنند.

این داروی گیاهی برای رفع خستگی و بی حالی غدد آدرنال را برای افزایش انرژی تحریک می کند و جریان خون را افزایش می دهد. همانطور که می دانید افزایش جریان خون باعث افزایش فشار خون و سطح انرژی می شود.

قرص انرژی زای گیاهی

مورد بعدی، مصرف قرص های انرژی زای گیاهی است که عصاره گیاهان مفید را در ترکیبات خود دارند.

۱- کپسول سیبرجین ۲۵۰۰ هلث اید

کپسول سیبرجین هلث اید تحت لیسانس انگلستان اولین قرص ویتامین برای رفع خستگی است که معرفی می کنیم. این کپسول حاوی عصاره جینسینگ است که به طور کلی فواید آن برای افزایش انرژی به اثبات رسیده است. همچنین برای تقویت سیستم کلی بدن و همچنین تقویت قوای جنسی کاربرد دارد. جینسینگ ماده است که برای تقویت حافظه در طب سنتی مفید شناخته شده است. بنابراین می توان از کپسول سیبرجین برای افزایش تمرکز و کاهش اضطراب بهره گرفت. این مکمل به صورت ۳۰ تایی عرضه می شود و مصرف روزانه یک عدد از آن نیم ساعت قبل از وعده های غذایی توصیه می شود.

خرید کپسول سیبرجین 2500 هلث اید

۲- قرص کافئین کارن 

قرص کافئین کارن دومین مکمل انرژی زای گیاهی است که در ایران تولید می شود و از ترکیبات گیاهی به ویژه کافئین در فرمولاسیون آن استفاده شده است. کافئین ماده منحصر بفردی است که برای تقویت انرژی و تقویت حافظه و یادگیری در طب سنتی و طب مدرن ثابت شده است.

کافئین به دلیل آنکه پتاسیم را به بافت‌های غیر فعال منتقل می‌کند، تسکین دهنده درد و باعث کمتر شدن حس خستگی و سرعت بخشیدن به ریکاوری بدن می‌شود. قرص کافئین کارن ۶۰ عددی است و نحوه مصرف آن روزی ۱ تا ۳ عدد قرص با فاصله زمانی چهار ساعت است.

قرص کافئین کارن

۳- قرص دابل بول نیچرز اونلی

سومین قرص انرژی زای گیاهی که معرفی می کنیم قرص دابل بول نیچیرز اونلی ساخت کشور ایران است. این مکمل دارویی انرژی زا به بهبود سیستم ایمنی و رفع خستگی و بی حالی کمک می کند. همچنین در کاهش فشار خون، کاهش علائم یائسگی زنان و تقویت آقایان نیز نقش دارد. در هر بسته از این مکمل ۳۰ عدد قرص موجود است که با مصرف روزی ۱ تا ۲ عدد می توان از مزایای آن بهره مند شد.

قرص دابل بول نیچرز اونلی

موارد احتیاط
مصرف همزمان کافئین و سایر محرک ها توصیه نمی شود، زیرا ممکن است تحریک بیش از حد در افراد مستعد رخ دهد. توصیه می کنیم قبل از استفاده از محصولات گیاهی، به خصوص اگر باردار یا شیرده هستید یا دارو مصرف می کنید، با یک پزشک مشورت کنید.

سخن پایانی
بهترین راه برای اطمینان از اینکه پرانرژی و متمرکز می‌مانید، داشتن یک سبک زندگی سالم است که شامل یک رژیم غذایی مغذی، خواب کافی و کاهش استرس است. علاوه بر این، برخی مکمل‌های گیاهی، از جمله موارد ذکر شده در بالا، ممکن است پتانسیل افزایش انرژی و عملکرد مغز شما را داشته باشند.
اگر علاقه مند به افزودن یک یا چند گیاه موجود در این لیست به رژیم غذایی خود هستید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید، زیرا بسیاری از گیاهان در صورت عدم مصرف صحیح و تداخل با داروهای رایج می توانند منجر به عوارض جانبی شوند.

منبع: healthline

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.