قرص جوشان منیزیم باعث چاقی می شود یا لاغری؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
یکی از مهم ترین مواد معدنی که در عملکرد صحیح عضلات بدن تاثیر زیادی دارد، منیزیم است. با اینکه کمبود منیزیم در بدن اختلال زیاد رایجی نیست، می تواند با مصرف قرص جوشان منیزیم مورد درمان قرار بگیرد. منیزیم قند خون را تنظیم می کند، باعث افزایش یافتن جذب کلسیم می شود و به سلامت بیشتر دندان ها و استخوان ها کمک می کند. مصرف منیزیم در قالب قرص جوشان، باعث می شود جذب این ماده معدنی سریع تر صورت بگیرد. مصرف قرص جوشان منیزیم باعث چاقی نمی شود. بلکه کمبود منیزیم در بدن منجر به چاقی خواهد شد.

تاثیر قرص جوشان منیزیم در لاغری

قرص جوشان منیزیم برای چیست؟ منیزیم یکی از ۵ الکترولیت در هسته سلولی تمامی موجودات زنده است که نقش مهمی را ایفا می کند. وجود منیزیم در سلول ها در به وجود آوردن انرژی، سنتز کردن آنزیم ها و فعال کردن انرژی های شیمیایی زیادی موثر است. وجود مقادیر مناسبی از منیزیم در خون، می تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن و لاغری داشته باشد. اما این اتفاق چگونه صورت می گیرد؟ در ادامه برخی کارکرد های منیزیم در بدن که باعث کاهش وزن می شود را بررسی خواهیم کرد.

نقش منیزیم در تنظیم قند خون

منیزیم از مواد معدنی مفید است که قند خون بدن را تنظیم می کند. اغلب افراد مبتلا به دیابت دچار کمبود منیزیم هستند. همچنین مصرف منیزیم از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که به طور منظم از مواد غذایی یا مکمل های ویتامینی حاوی منیزیم استفاده می کنند، در مقایسه با افرادی که زیاد از منیزیم استفاده نمی کنند کمتر به دیابت مبتلا می شوند.

– مصرف زیاد مشروبات الکلی و نوشیدنی های کافئین دار می تواند باعث کمبود منیزیم بشود.

در وبسایت medicalnewstoday می خوانیم:
کلسیم و منیزیم با هم برای تشکیل استخوان سالم ضروری هستند. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهد که مصرف کافی منیزیم با افزایش تراکم استخوان و کاهش ریسک ابتلا به پوکی استخوان در خانم های یائسه ارتباط مستقیم دارد. منیزیم همچنین به تنظیم سطوح کلسیم و ویتامین D که دو ماده مغذی دیگر برای سلامت استخوان هستند، کمک شایانی می کند.

تاثیر قرص جوشان منیزیم در عملکرد ورزشی

زمانی که به فعالیت های ورزشی مشغول هستید، بدن شما به مقدار منیزیم بیشتری نیاز خواهد داشت. منیزیم در حین تمرینات ورزشی مقدار اسید لاکتیک موجود در عضله ها را کمتر کرده و درد و خستگی ناشی از تمرینات را کم می کند.

چون زمانی که اسید لاکتیک در بدن افزایش پیدا کند، نوعی احساس خستگی و ضعف در عضله ها به وجود می آید. منیزیم همچنین مقدار اکسیژن بیشتری را در اختیار ماهیچه ها قرار می دهد.

کاهش دادن درد ها و اسپاسم های عضله ها باعث شده قرص جوشان منیزیم محبوبیت زیادی در بین ورزشکاران داشته باشد.

بیشتر بخوانید:
برای اطلاع از فواید و خواص قرص منیزیوم مقاله «قرص منیزیم برای چی خوبه» را پیشنهاد می کنیم.

کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب

هورمون کورتیزول با استرس و کم خوابی در ارتباط است. از جمله عواملی که منجر به ذخیره شدن مقدار زیادی چربی در بدن می شود، استرس و کم خوابی است. مصرف قرص جوشان منیزیم می تواند با پایین آوردن سطح کورتیزول، تاثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشد. همچنین مصرف قرص جوشان منیزیم می تواند کیفیت خواب را بهتر کند.

چه کسانی باید قرص جوشان منیزیم بخورند؟

با اینکه کمبود منیزیم به ندرت در بدن پیش می آید، مصرف قرص جوشان منیزیم در موارد زیر توصیه می شود:

– بیماری سندرم روده تحریک پذیر یا IBS، سلیاک یا کرون می تواند بدن را دچار کمبود منیزیم کند.

۱- بیماری های کلیوی یا دیابت هم می تواند بدن را دچار کمبود منیزیم کند.

۲- برخی ویروس های معده که باعث اسهال و استفراغ می شوند، می توانند بدن را دچار کمبود منیزیم کنند.

۳- ممکن است در رژیم غذایی شما به اندازه کافی غذاهای حاوی منیزیم وجود نداشته باشد که در این صورت به قرص منیزیم نیاز خواهید داشت.

سایر فواید قرص جوشان

قرص جوشان منزیم به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی کاهش وزن و لاغری تاثیر دارد. در ادامه به مهمترین خواص قرص منیزیم جوشان اشاره خواهیم کرد.

افزایش انرژی سلولی مورد نیاز برای تمرینات

یکی از مهم ترین کارکردهای منیزیم در بدن، تبدیل کردن غذا به انرژی و همچنین تولید کردن پروتئین های جدید از اسیدهای آمینه است. همین خصوصیت باعث شده است که این ماده معدنی مهم به عنوان عنصری با اهمیت بالا برای تمرینات ورزشی به شمار برود.

منیزیم همچنین انتقال دهنده های عصبی که وظیفه ی انتقال پیام ها را به سیستم عصبی و مغز دارند، تنظیم می کند. به همین دلیل توصیه می شود برای تامین منیزیم مورد نیاز بدن از قرص جوشان منیزیم استفاده کنید.

انقباض عضلانی

یکی از مهم ترین نقش های منیزیم در بدن، تنظیم کردن انقباضات عضلانی می باشد. در واقع منیزیم با مسدود کردن کلسیم، باعث شل شدن عضله ها می شود. در صورتی که مقدار منیزیم موجود در بدن کافی نباشد، عضله ها دچار انقباض زیاد شده و گرفتگی عضلات یا اسپاسم پیش می آید. از این رو می توان از قرص جوشان منیزیم برای درمان کردن گرفتگی عضله ها استفاده کرد.

افزایش عملکرد ورزشی

کارشناسان تغذیه زیادی بر این عقیده اند که کمبود منیزیم در بدن، تاثیرات منفی زیادی بر عملکرد ورزشی ورزشکاران خواهد داشت. یکی از مهم ترین منابعی که انرژی مورد نیاز بدن را برای تمرینات ورزشی تامین می کند، منیزیم است. همچنین از مهم ترین دلایل گرفتگی عضلات ورزشکاران، کمبود منیزیم در بدن آنهاست. از جمله تاثیرات منیزیم در عملکرد ورزشکاران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استقامت بدن و قدرت عضلانی را افزایش می دهد.
  • احساس خستگی را کمتر می کند.
  • از ضعف عضلانی جلوگیری می کند.

حفظ ضربان قلب سالم

اولین وظیفه منیزیم در بدن، کمک به اعصاب بدن و به وجود آوردن هماهنگی بین آنها می باشد. با این حال تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است، نشان دهنده ی تاثیر منیزیم در سالم ماندن قلب و عروق می باشد.

کمبود منیزیم در بدن می تواند منجر به آریتمی یا نامنظم شدن ضربان قلب بشود. اختلال آریتمی یا نامنظم بودن ضربان قلب می تواند تهدیدی جدی برای سلامت قلب به شمار برود. برخی مطالعات نشان می دهد که منیزیم در پایین آوردن فشار خون هم موثر است.

کمک به بدن در مبارزه با التهاب

یکی دیگر از مزایای مصرف قرص جوشان منیزیم در لاغری، کاهش دادن التهاب بدن می باشد. در واقع مصرف منیزیم باعث می شود مقدار مایعات کمتری در بدن حبس شود که این اتفاق منجر به کاهش یافتن وزن و لاغری خواهد شد. از دیگر تاثیرات منیزیم در لاغری می توان به درمان افسردگی اشاره کرد. افسردگی می تواند منجر به بی تحرکی یا کم تحرکی شود. در نتیجه ی کم تحرکی، اضافه وزن پیش می آید. پس مصرف منیزیم می تواند به کاهش وزن ناشی از افسردگی کمک کند.

سخن پایانی
قرص جوشان منیزیم یکی از بهترین مکمل هایی است که در کاهش وزن و لاغری موثر است. منیزیم به دلیل خواص فوق العاده ای که در تناسب اندام و حفظ وزن نرمال دارد توسط پزشکان تغذیه مورد توجه است. با این حال افرادی که غذاهای حاوی منیزیم مصرف نمی کنند یا مصرف قرص و سایر اشکال دارویی این ماده معدنی برایشان دشوار است، قرص جوشان منیزیم انتخابی ایده ال برای این افراد است.

منبع: healthline , webmd

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.