فواید روغن ماهی برای کودکان و بزرگسالان

آنچه در این مقاله می خوانید:
روغن ماهی یکی از انواع مکمل های غذایی مهم است که در چند سال گذشته بسیار هم پرطرفدار بوده است. روغن ماهی منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری برای حفظ سلامتی و پیشگیری از برخی بیماری ها است. اما اینکه روغن ماهی چیست و چه فوایدی دارد به ما کمک می کند در مصرف آن مداومت به خرج دهیم.

روغن ماهی چیست؟

روغن ماهی یکی از غنی ترین منابع اسید چرب امگا ۳ محسوب می شود. اسیدهای چرب امگا ۳ جز اسیدهای چرب ضروری هستند که بدن قادر به تولید آنها نیست. از همین رو باید از طریق رژیم غذایی آنها را دریافت کنیم. روغن ماهی به طور کلی دو نوع بسیار حیاتی از اسیدهای چرب امگا ۳ یکی DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک) و دیگری EPA  (اسید ایکوزاپنتانوئیک) را در خود دارد.

روغن ماهی از ماهی های چرب مانند ساردین، شاه ماهی، ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی خال مخالی و ماهی قزل آلا استخراج می شود. این روغن هم به شکل خالص و هم به صورت قرص روغن ماهی به فروش می رسد.

فواید روغن ماهی برای بزرگسالان

اسید چرب امگا ۳ حاصل از روغن ماهی طیف گسترده ای از مزایا را برای بزرگسالان فراهم می کند. در این بخش فواید روغن ماهی برای خانم ها و آقایان را بر می شماریم. روغن ماهی جایگزین مناسبی برای ماهی است با همان خواص و مزایا. اما مشکلات طبخ و بوی ناخوشایند ماهی را دیگر ندارد.

کاهش دردهای آرتروزی

مطالعات نشان می دهد مکمل های روغن ماهی امگا ۳ به اندازه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در کاهش درد آرتروز موثر هستند. این نوع داروها در صورت استفاده طولانی مدت عوارض جانبی زیادی دارند که روغن ماهی جایگزین سالم تری برای آنها محسوب می شود. روغن ماهی علائم آرتریت روماتوئید، به ویژه درد مفاصل را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

پیشگیری و کنترل سرطان

طبق جدیدترین تحقیقات روغن ماهی در پیشگیری و کنترل انواع سرطان مانند سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ موثر است. همچنین تاثیر داروهای سرطان را بیشتر می کند.

به عنوان یک نمونه کوچک اسید چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی در بازه سنی میانسالی تا سالخوردگی خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاهش می دهد.

فواید روغن ماهی برای بزرگسالان

کاهش عوارض دیابت

مطالعات اخیر نشان از این دارد افراد مبتلا به دیابت می توانند از مزایای روغن ماهی برای کنترل بیماری خود کمک بگیرند. تخریت سلول های هیپوکامپ از عوامل نقص شناختی در دیابتی هاست که مصرف روغن ماهی و امگا ۳ در کاهش خطر ابتلا به آن فوق العاده موثر می باشد.

همچنین روغن ماهی استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد؛ استرس اکسیداتیو نقش اساسی در ایجاد عوارض میکروواسکولار و قلبی عروقی دیابت ایفا می کند.

سلامت مغز

EPA و DHAموجود در روغن ماهی برای سلامت مغز و بهبود حافظه ضروری هستند. مطالعات نشان می دهد مصرف امگا ۳ برای کاهش پیری و زوال عقل مفید است و سالخوردگانی که کمبود امگا ۳ دارند بیشتر به آلزایمر و فراموشی دچار می شوند.

کاهش وزن

روغن ماهی با تاثیری که روی کاهش اشتها و افزایش متابولیسم دارد به کاهش وزن کمک می کند. در مطالعه ای مشخص شده است افرادی که روغن ماهی مصرف می کرده اند در مقایسه با گروه دیگر که رژیم غذایی آنها فاقد روغن ماهی بوده بهتر توانسته اند چربی ها را حذف و وزن کم کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین شربت اشتها آور کودکان را بشناسید!

کاهش التهابات

مصرف مکمل روغن ماهی به کاهش التهابات مزمن کمک می کند. التهاب مزمن که ماه ها و سال ها ممکن است به طول انجامد خود با احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت همراه است. بنابراین محتوای امگا ۳ درون روغن ماهی بسیاری از التهابات ناشی از بیماری هایی مانند آرتریت، کرون و کولیت اولسراتیو را می تواند کنترل کند.

سلامت پوست

روغن ماهی به دلیل خواص ضدالتهابی ماده مفیدی برای درمان بیماری های رایج پوستی از قبیل آکنه، اگزما و پسوریازیس به شمار می رود. همچنین در کاهش چین و چروک های سطحی موثر عمل می کند.

از قرص امگا ۳ و روغن ماهی برای چاقی صورت استفاده می شود. این روغن رطوبت پوست را افزایش می دهد و پوست را در برابر خشکی و قرمزی محافظت می کند.

فواید روغن ماهی برای کودکان

فواید روغن ماهی برای کودکان

کودکانی که در رژیم غذایی خود ماهی و فراورده های آن مانند روغن ماهی و کپسول روغن ماهی را مصرف می کنند نسبت به همسالان خود رشد بهتری دارند. اما این تنها یکی از فواید روغن ماهی برای کودکان است. سایر مزایا عبارتند از:

رشد مغز

امگا ۳ حاصل از روغن ماهی برای سلامت مادران و کودکان بسیار مهم است. مصرف روغن ماهی در دوران بارداری و شیردهی به رشد طبیعی مغز و چشم جنین و نوزاد شیرخوار کمک می کند. دوران کودکی مهم ترین دوران برای تکامل مغز است به طوریکه مقادیر کافی DHA در مغز برای عملکرد طبیعی مغز و رشد عصبی ضروری است.

بیشتر بخوانید:
برای اطلاع از روش های پایین آوردن تب کودکان در منزل مقاله «درمان تب در کودکان» را مطالعه فرمایید.

بینایی قوی

اسیدهای چرب اشباع شده برای بینایی سالم ضرورت دارند. ثابت شده است که DHA از سلامت چشم به ویژه شبکیه حمایت می کند. هشت سال اول زندگی کودک برای رشد بینایی مهم است، بنابراین دریافت مقدار مناسب امگا ۳ برای سلامت و عملکرد بهتر چشم بسیار مهم است.

یادگیری بهتر

اسید چرب امگا ۳ همچنین توانایی های شناختی و فعالیت هایی مانند خواندن و نوشتن را در کودکان بهبود می بخشد. محققان در تحقیقی دانش آموزان ۷-۱۱ سال را مورد مطالعه قرار داده و دریافتند که این کودکان با مصرف مکمل روغن ماهی حاوی DHA بالا نتایج درخشانی در فعالیت های مدرسه کسب کرده اند.

سخن پایانی
همان طور که در این مقاله خواندید روغن ماهی حاصل از ماهی های چرب منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است. معمولا متخصصان تغذیه توصیه می کنند در هفته یک الی دو بار ماهی به دلیل مزایای فراوان آن مصرف شود، اما در صورت عدم دسترسی روزی یک عدد کپسول روغن ماهی جایگزین ایده آلی است. طعم ناخوشایند کپسول روغن ماهی با تغییر برند، فریزر کردن کپسول و مصرف همزمان با غذا برطرف می شود. برای خرید مکمل روغن ماهی ایرانی و خارجی می توانید به داروخانه آنلاین داروبوم مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.