بدنسازی طبیعی چیست؟ آیا از بدنسازی با مکمل بهتر است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:
مصرف مکمل بدنسازی از آن دسته موضوعات بحث برانگیز در جوامع ورزشی است که موافقان و مخالفان خود را دارد. در این بین اغلب ورزشکاران به ویژه افراد مبتدی و تازه کار تردیدهایی برای مصرف مکمل بدنسازی دارند و بدنسازی طبیعی را به خاطر عوارض مکمل های بدنسازی ترجیح می دهند. اما گروه دیگر که اکثرا ورزشکاران حرفه ای هستند مصرف مکمل بدنسازی را تکمیل کننده تمرینات و رژیم غذایی می دانند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا بدانید بدنسازی طبیعی چیست، بدنسازی طبیعی بهتر است یا بدون مکمل؟ و مصرف کدام مکمل ها به عنوان یک مکمل بدنسازی طبیعی مجاز هستند.

تعریف ما از بدنسازی طبیعی چیست؟

در باور عوام بدنسازی طبیعی بدون مصرف مکمل های بدنسازی انجام می شود. در تغذیه بدنسازی طبیعی از مصرف هر گونه مکمل های ورزشی مانند پروتئین وی، گینر و کراتین خودداری می شود. در این مدل، بدنساز فقط با تکیه بر رژیم غذایی و تمرینات بدنسازی به اهداف ورزشی خود دست می یابد.

اما از نقطه نظر علمی «غیر طبیعی» نامیدن برخی مکمل ها مانند پروتئین و کراتین یا گلوتامین درست نیست. اکثر این ها موادی هستند که به راحتی از طریق غذا به دست می آیند یا بدن به طور طبیعی می سازد. به طور مثال گوشت قرمز حاوی کراتین و گلوتامین است پس احتمالا طبق این دیدگاه فرد بدنسازی که گوشت قرمز مصرف می کند، مواد غیر طبیعی به بدنش می رساند! می بینید که اصلا منطقی نیست.

تعریف مناسب تر «بدنسازی طبیعی» خودداری از مصرف مکمل های حاوی مواد غیر مجاز و ممنوعه است. البته مکمل بدنسازی دو نوع مجاز و غیر مجاز وجود دارد که نوع مجاز آن در داروخانه ها و فروشگاه های مکمل فروشی معتبر ارائه می شود و دارای مجوزهای لازم از سازمان غذا و داروست.

مربیان و بدنسازان حرفه ای معتقدند که بدنسازی طبیعی عدم مصرف مکمل های غیر مجاز به ویژه استروئیدها، هورمون رشد، پپتیدها و هر ماده ای است که به طور فزاینده و غیر عادی موجب افزایش رشد عضلانی یا کاهش چربی می شوند.

بر این اساس بدنسازی طبیعی به تمرین، تغذیه مناسب و مکمل های مجاز منحصر می گردد.

بدنسازی طبیعی یا با مکمل؟

بدنسازی طبیعی با همان تعریفی که بسیاری افراد در ذهن دارند یعنی عدم مصرف هر گونه مکمل بدنسازی. این روش بسیار سخت، زمانبر و تقریبا ناامیدکننده است. اما با تعریفی که ما ارائه کردیم یعنی مصرف مکمل های تایید شده نه تنها مکمل تسریع کننده است بلکه مفید نیز هست.

بیشتر بخوانید: در مقاله بدن سازی بدون مکمل بیشتر در این باره اطلاعات کسب کنید.

بهترین مکمل برای بدنسازی طبیعی

در بدنسازی هدف افزایش عضلات بدون چربی و کاهش چربی بدن از طریق رژیم غذایی و تمرین است. مکمل های سالم و مورد تایید همان طور که از نامشان پیداست تکمیل کننده تغذیه هستند و به فرد بدنساز کمک می کنند تا بهترین نتیجه را به دست آورد.

در واقع، ورزشکاران و بدنسازان حرفه ای بر این موضوع توافق دارند که بدنسازی بدون استفاده از مکمل ها تقریبا غیرممکن است. اما انواع مکمل های بدنسازی مجاز و ضروری کدام هستند؟ در ادامه با تعدادی آشنا می شوید.

۱- پروتئین وی

پروتئین وی کامل ترین مکمل پروتئینی است که می توانید مصرف کنید زیر حاوی هر ۹ آمینو اسید ضروری است که بدن به تنهایی نمی تواند تولید کند. پودر وی هضم راحتی دارد و همان طور که گفته شد آمینو اسیدهای قابل جذب برای سنتز پروتئین ماهیچه ها را فراهم می آورد.

مکمل پروتئین وی از مکمل های لازم برای عضله سازی و حفظ توده بدون چربی در مراحل کاهش چربی است. همچنین از نظر علمی ثابت شده که پروتئین وی رشد عضلات را به طور موثرتری نسبت به سایر انواع پودرهای پروتئینی مانند سویا تحریک می کند.

پروتئین وی ژن استار 2270 گرمی

۲- کراتین

کراتین ماده ای است که به طور طبیعی در بسیاری از سلول ها (به ویژه سلول های عضلانی) یافت می شود و اتفاقا بهترین مکمل برای رشد عضلات و بهبود عملکرد ورزشی است. از دیدگاه علمی نشان داده شده کراتین به بهبود عملکرد ورزشی، ساخت توده عضلانی و کاهش خستگی در طول تمرین کمک می کند.

کراتین همچنین یکی از بی خطرترین مکمل های ورزشی موجود در بازار محسوب می شود. بررسی ها نشان می دهد کراتین نه تنها بی خطر است، بلکه می تواند از آسیب های ناشی از ورزش جلوگیری کند.

کراتین مونوهیدرات ویثر نوتریشن

۳- BCAA

آمینو اسیدهای شاخه دار (BCAA) گروهی از سه آمینو اسید ضروری شامل لوسین، ایزولوسین و والین هستند. BCAA در برخی از غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، لبنیات و تخم مرغ یافت می شود، اما می توان آنها را به شکل مکمل نیز مصرف کرد.

تحقیقات نشان می دهد که آمینو اسیدهای شاخه دار می توانند با تقویت سنتز پروتئین عضلانی (یعنی ایجاد بافت عضلانی جدید) به ساخت توده عضلانی کمک کنند. همچنین نشان داده شده که آنها درد عضلانی را پس از تمرین شدید کاهش می دهند، که می تواند به ورزشکاران و بدنسازان کمک کند تمرینات خود را بدون خستگی ادامه دهند.

پودر بی سی ای ای فانتوم

سخن پایانی
مکمل های بدنسازی تغذیه کمکی برای بدنسازان هستند. مکمل هایی برای عضله سازی، چربی سوزی و افزایش انرژی برای تمرینات و ریکاوری وجود دارد که اثرات آنها اثبات شده است. این دسته مکمل های مجاز را می توانید از داروخانه داروبوم به صورت اینترنتی سفارش داده و در محل تحویل بگیرید. داروبوم سفارشات را به صورت رایگان به سراسر ایران ارسال می کند.

منبع: wikipedia

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.