عوارض مکمل های بدنسازی چیست؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
این روزها مکمل بدنسازی به‌ وفور در فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی قابل دسترس هستند و همه افراد می‌توانند به‌راحتی آن‌ها را خریداری کنند و مورد مصرف قرار دهند. اگر شما هم برای حفظ تناسب‌اندام و داشتن هیکل عضلانی‌تر به باشگاه می‌روید قطعاً مصرف مکمل‌های بدن‌سازی باعث می‌شوند که خیلی زودتر به تناسب اندام و حجم دلخواهتان برسید.
با این وجود سازمان بهداشت جهانی (FDA) اعلام کرده است که برخی از این مکمل می‌تواند همراه با عوارض باشند. شایع ترین عوارض مصرف مکمل بدنسازی ریزش مو و مشکلات کبدی است. امروزه افراد از سنین پائین به بدنسازی روی می آورند به همین خاطر توجه به عوارض مکمل های بدنسازی برای نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است.
یکی از اولین راهکارها برای در امان بودن از عوارض مکمل‌های بدن‌سازی این است که این مکمل‌ها را از مراکز معتبر و داروخانه‌ها خریداری کنید؛ زیرا محصولات تقلبی با محتوای غیراستاندارد و بی‌کیفیت می‌توانند برای سلامتی مخاطره‌آمیز باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عوارض مکمل‌های بدن‌سازی در ادامه این مقاله با مجله داروبوم همراه ما باشید.

مکمل بدن‌سازی

مکمل‌های بدن‌سازی اغلب اوقات به دلیل عوارض جانبی مورد انتقاد قرار می‌گیرند. ادعاهای ضد و نقیضی در این رابطه وجود دارد ولی مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که مصرف بیش‌ از حد هر چیزی می‌تواند برای بدن مضر باشد. شما اگر ویتامین C را هم بیشتر از حد مجاز مصرف کنید حتماً عوارض ناخواسته‌ای را به دنبال خواهد داشت. تحقیقات بالینی نشان داده است که در بین مکمل‌های ورزشی شما با مصرف مکمل‌های تستوسترون، کراتین، مکمل‌های انرژی‌زا و پیش از تمرین و همین‌طور چربی سوزها دچار عوارض خواهید شد.

عوارض مکمل های بدنسازی بر کبد
مکمل ورزشی

آیا عوارض مکمل بدنسازی را می‌دانید؟

همانطور که می‌دانید امروزه داشتن اندامی زیبا و عضلانی خواسته بسیاری از افراد هم بانوان و هم آقایان است. انجام تمرینات ورزشی و گاها سنگین در باشگاه‌ها جزء جدانشدنی از برنامه‌ی روزانه این افراد شده است.

اما همانطور که می‌دانید مصرف مکمل‌ ورزشی در کنار فواید بسیاری که دارد می‌تواند منجر به بروز عوارض بسیار بدی نیز در این افراد شود. بنابراین قبل از خرید و مصرف هر کدام از این مکمل‌ها سعی کنید که اطلاعات کافی در خصوص میزان، نحوه مصرف و عوارض آنان داشته باشید تا سلامتی خود را به خطر نیندازید.

با تمام تفاسیر برای افراد بدنساز استفاده از مکمل بدن‌سازی اجتناب‌ناپذیر است و مانند هر ماده خوراکی دیگری در صورت مصرف صحیح عارضه جانبی خاصی برای افراد در پی نخواهد داشت. در واقع عوارض جانبی حاصل از این مکمل‌ها بسیار خفیف و شامل دل‌پیچه، دل‌درد خفیف و مشکلات حاصل از عدم تحمل لاکتوز است که مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند. بیشترین عوارض مکمل‌های بدن‌سازی ناشی از مصرف مکمل‌های هورمونی است که هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان عوارض جدی در پی خواهند داشت. مثلاً مصرف عوارض مکمل‌های بانوان مانند آندروژن ها برای خانم‌ها بسیار خطرناک است و منجر به ریزش مو، کلفتی صدا، ناباروری، افزایش رشد موهای زائد، افزایش رفتارهای تهاجمی، آکنه و تومورهای کبدی خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع مکمل ها مطالعه مقاله “معرفی چند نمونه مکمل بدنسازی ایرانی” پیشنهاد می‌شود.

سالم ترین مکمل بدنسازی
مکمل بدنسازی هورمونی

عوارض مکمل‌های بدنسازی هورمونی

تستوسترون مهم‌ترین هورمون برای عضله سازی است حتی افزایش جزئی سطح این هورمون نیز منتهی به افزایش قابل ملاحظه توده عضلات و کاهش چربی‌های موجود در بدن خواهد شد.

مکمل‌های آنابولیک و پرو هورمون‌ها مؤثرترین راه برای افزایش سطح تستوسترون هستند که عوارض بسیار بدی برای بدن خواهد داشت.

از شایع ترین عوارض مصرف مکمل های بدنسازی هورمونی می‌توان به ریزش موها، بزرگ شدن پروستات، بزرگ شدن سینه‌ها، آکنه، آتروفی بیضه‌ها و افزایش سطح استروژن در بدن اشاره کرد.

برای افزایش سطح تستوسترون بدن راه ایمن‌تری وجود دارد که عوارض آن بسیار کمتر از مکمل‌های بدنسازی است و آن هم استفاده از داروهای گیاهی مانند تریبلوس، عصاره شنبلیله و بسیاری از موارد دیگر است.

چنانچه برنامه غذایی مناسبی برای انجام فعالیت بدنسازی خود ندارید،پیشنهاد می کنیم مقاله “بایدها و نبایدهای برنامه غذایی بدن‌سازی” را مطالعه کنید.

مکمل بدنسازی هورمونی

عوارض مصرف مکمل بدنسازی و چربی سوزها

مصرف مکمل‌های بدن‌سازی پیش از تمرین و چربی سوزها معمولاً برای ساخت عضله مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مکمل‌ها معمولاً حاوی دوزهای بالایی از کافئین و دیگر محرک‌ها هستند.

محرک‌های به‌کاررفته در این مکمل‌ها می‌تواند باعث عوارضی همچون تحریک‌پذیری، بی‌خوابی، اعتیاد و وابستگی، ضربان قلب نامنظم، از دست رفتن وزن، لرزش بدن و افزایش فشارخون شوند. شایع ترین عوارض مصرف مکمل های چربی سوز افزایش ترشح هورمون آدرنالین در بدن می باشد که باعث تولید انرژی بیشتر در بدن می‌شود.

مصرف طولانی مدت این محرک با تنظیم کاهشی هورمون‌های غدد فوق کلیه باعث وابستگی خواهند شد. مصرف محرک‌ها در مقادیر مناسب برای اکثر افراد ایمن است و عارضه‌ای به دنبال نخواهد داشت. فقط به یاد داشته باشید که محرک‌های کافئین دار را به‌صورت دوره‌ای مصرف کنید تا بر روی عملکرد غده فوق کلیه تأثیر منفی نگذارند.

اگر به دنبال مکملی جهت چربی سوزی و کاهش وزن هستید پیشنهاد داروبوم مصرف محصول “کپسول سی ال ای برانسون ۳۰۰۰ میلی‌گرم” می‌باشد.

تاثیر مکمل های بدنسازی بر کبد

عوارض مکمل‌ بدن‌سازی حاوی پروتئین

مکمل‌های حاوی پروتئین رایج‌ترین مکمل‌های ورزشی مورد استفاده برای عضله سازی و افزایش توان بدنی هستند. از بین مکمل‌های حاوی پروتئین می‌توان به پروتئین وی، کازئین، تخم‌مرغ و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

مصرف مقدار متعادل این مکمل‌ها برای افراد مفید است و عارضه‌ای به دنبال نخواهد داشت. ولی اگر مقادیر بالایی از این مکمل‌های پروتئین دار مورداستفاده قرار بگیرد علاوه بر تحت تأثیر قرار دادن گوارش باعث آسیب کلیه و کبد خواهد شد. همان طور که می دانید شایع ترین عوارض مکمل های بدنسازی بر کبد است؛ مکمل های پروتئینی نسبت به سایر مکمل های عوارض بیشتری بر کبد دارند.

شایع ترین عوارض مصرف مکمل پروتئینی تأثیر آن‌ها بر سلامت کبد و سم زدایی و همچنین بهبود کلیه‌هاست استفاده از محصولاتی همچون قرص لیورکر باعث جلوگیری از آسب به کبد خواهد شد. این مکمل‌ها حاوی مقادیر زیادی پروتئین هستند که پس از متابولیسم به آمونیاک و اوره تبدیل می‌شوند. در حالت عادی کلیه‌ها این مواد را با آب رقیق کرده و از طریق ادرار دفع می‌کنند؛ اما درصورتی‌که مقدار زیادی پروتئین مصرف شود کلیه نمی‌تواند آمونیاک و اوره حاصل از آن را دفع کند؛ بنابراین این مواد در کلیه رسوب‌کرده و باعث تشکیل سنگ کلیه می‌شوند.

از طرف دیگر دفع مواد زائد حاصل از متابولیسم پروتئین‌ها به آب زیادی نیاز دارد که در صورت تأمین نکردن آن، بدن شما دچار کم‌آبی و عوارض جانبی خواهد شد.

یکی دیگر از عوارض بد مکمل‌های بدنسازی حاوی پروتئین است که در نبود کربوهیدرات‌ها در بدن وضعیت کتوز ایجاد می‌شود. این مسئله باعث اسیدی شدن بیش‌ازحد PH بدن شده و بر عملکرد کبد تأثیر منفی می‌گذارد.

عوارض مکمل های بدنسازی برای افزایش وزن

برای ایمن ماندن از عوارض مکمل بدنسازی قبل از مصرف هر کدام از مکمل‌های بدنسازی از جمله پروتئین وی، گینر، ال کارنتین و یا سایر مکمل افزایش وزن، و مکمل های افزایش حجم و عضله سازی حتماً میزان دوز مصرفی را از مربی و یا پزشک معالج خود پرس و جو کرده و به طور خود سر اقدام به مصرف آن نکنید تا از عوارض مکمل های بدنسازی در امان باشید.

یکی از شایع‌ترین عوارض مکمل بدنسازی در بسیاری از افراد بروز مشکلات گوارشی و کلیوی می‌باشد. گاها افراد با مصرف بیش از حد این مکمل‌ها دچار سنگ کلیه و یا چسبندگی روده شده‌اند.

عوارض مکمل های ورزشی در بانوان

از آنجایی که بانوان هم مانند آقایان برای داشتن اندامی ورزشی شروع به مصرف این مکمل‌ها می‌کنند باید این را مدنظر داشته باشند که مصرف مکمل بدنسازی برای زنان می تواند همراه با عوارضی باشد.

از عوارض مکمل بدنسازی برای بانوان می توان به برهم خوردن تعادل هورمونی، سردرد، سرگیجه، ریزش مو و بروز جوش و آکنه بر روی پوست شود. در موارد استفاده غیراستاندارد و بی رویه نیز ممکن است منجر به نازایی در زنان شود.

آیا پروتئین وی باعث ریزش مو می شود؟

برای پاسخ دادن به این سؤال ابتدا باید از محتویات پروتئین وی آگاهی یابید. پروتئین وی حاوی بتالاکتوگلوبولین، آلفالاکتوگلوبولین، آلبومین سرم گاوی و ایمونوگلوبولین ها است که همگی در پروتئین‌های موجود در شیر وجود دارند. این ترکیبات هیچ‌یک برای تغذیه موها مضر نیستند و نمی‌توانند باعث ریزش مو شوند.

اما مشکل این است که برخی افراد بیش‌ازحد پروتئین وی مصرف می‌کنند یا به‌طور هم‌زمان از مکمل‌های آمینواسیدی نیز استفاده می‌کنند که مصرف این دو موجب افزایش ترشح هورمون تستوسترون در بدن فرد می‌شود که رابطه مستقیمی با ریزش مو دارد.

همان‌طور که می‌دانید افزایش ترشح هورمون تستوسترون یکی از دلایل اصلی ریزش مو در آقایان است. این هورمون تحت تأثیر آنزیم ۵- آلفا ردوکتاز به دهیدروتستوسترون تبدیل می‌شود که عامل اصلی ریزش مو است.

این هورمون فولیکول‌های مو را تحت تأثیر قرار داده و باعث کوچک شدن یا آتروفی آن‌ها می‌شود. رویش موها از این فولیکول‌ها به‌صورت غیرطبیعی خواهد بود و تارهای مو به‌تدریج نازک شده و درنهایت دیگر تشکیل نمی‌شوند. از طرف دیگر این هورمون بر روی پاپیلای موها اثر گذاشته و مانع جذب مواد مغذی موردنیاز برای تشکیل فولیکول‌های جدید می‌شود.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است افراد فکر کنند مصرف پروتئین باعث ریزش مو می‌شود، این است که برخی افزودنی‌ها در این مکمل می‌توانند تعادل هورمونی را در بدن به هم بزنند. معمولاً به مکمل‌های پروتئینی ازجمله پروتئین وی، کراتین و هورمون‌های رشد اضافه می‌شود که با افزایش سطح تستوسترون می‌تواند باعث ریزش موها شود.

تاثیر مصرف مکمل کراتین

شایع ترین عوارض مصرف مکمل های کراتینی ریزش مو است. مصرف مکمل کراتین نیز به علت افزایش تولید هورمون تستوسترون می‌تواند در کنار مصرف پروتئین وی باعث ریزش مو شود. همچنین مصرف مکمل‌های هورمونی نیز با تغییر سطح هورمون‌های بدن می‌توانند از دیگر علل ریزش مو باشند.

بنابراین مصرف پروتئین از هر منبعی حتی از طریق مکمل‌ها نمی‌تواند باعث ریزش مو شود مگر اینکه زیاده‌روی در مصرف آن‌ها صورت بگیرد یا اینکه همان‌طور که گفته شد افزودنی‌های موجود در این مکمل‌ها باعث ریزش مو شوند.

پروتئین وی نیز از این امر مستثنی نیست و در صورت مصرف به‌جا و به‌اندازه هرگز باعث ریزش مو نخواهد شد. اگر شما با مصرف این پروتئین دچار ریزش مو شدید حتماً دیگر مکمل‌های مصرفی خودتان را چک کنید زیرا عامل ریزش موی شما قطعاً مکمل دیگری است که به دلیل تداخل با پروتئین وی باعث ریزش موهای شما شده است.

بهترین و بالاترین کیفیت مکمل جهت جذب پروتئین مورد نیاز بدن ورزشکاران محصول “پودر پروتئین وی کمپلکس ۱۰۰% الیمپ ۲۲۷۰ گرم” با خاصیت افزایش حجم و قدرت عضلات می‌باشد.

ایا پروتئین وی برای کبد مضر است

تأثیر بدن‌سازی بر روی چهره

صورت از تعداد زیادی عضله تشکیل‌شده است که بسیاری از آن‌ها توسط یک‌رشته عصبی کنترل می‌شوند و همین امر آن‌ها را تحریک‌پذیرتر می‌کند. این عضلات قابلیت انعطاف‌پذیری زیادی در حرکات دارند و ارتباط با گفتار و احساسات را امکان‌پذیر می‌سازند.

صورت نیز مانند سایر قسمت‌های بدن تحت تأثیر ورزش یا رژیم‌های غذایی قرار می‌گیرد و شما شاهد چاقی، پف‌آلودی یا لاغری چهره افراد خواهید بود. قطعاً همه شما متوجه شده‌اید افراد دچار سوءتغذیه زیبایی چهره خودشان را از دست می‌دهند زیرا چربی‌ها و عضلات صورت نیز دچار تحلیل می‌شوند.

بااین‌حال عضلات صورت تحت تأثیر بدن‌سازی قرار نمی‌گیرند درواقع تمرینات بدن‌سازی فقط می‌توانند عضلات پاها، شانه، سینه، بازوها و سایر نقاط بدن را تقویت کند.

آیا مکمل بدنسازی باعث مسمومیت می شود

  • اثر مکمل های بدنسازی بر روی چهره

برخی از افراد معتقدند که تاثیر بدن سازی بر چهره تاثیری منفی دارد. این مسئله می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. اول اینکه شما در بدن‌سازی چربی سوزی می‌کنید تا عضلات جایگزین چربی‌های ذخیره‌شده در بدن شوند.

در ورزش‌های بدن‌سازی ذخایر چربی بدن به‌شدت کاهش می‌یابد که صورت نیز از این امر مستثنی نیست. از بین رفتن چربی‌های زیرپوست در صورت باعث می‌شود صورت لاغرتر و کشیده‌تر شود و با بزرگ شدن هیکل برخی افراد این امر را نامتناسب می‌دانند.

از طرف دیگر با کاهش چربی‌های زیرپوست صورت، چین‌وچروک‌های روی صورت بیشتر از قبل خود را نشان داده و به‌نوعی چهره افراد پیرتر می‌شود. از دست رفتن چربی‌های زیرپوست صورت با افزایش سن نیز به‌طور طبیعی رخ می‌دهد و هیچ راهی به‌جز تزریق ژل و سایر اعمال زیبایی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. بهترین روش استفاده از پودر کلاژن و جوانسازی صورت است. این روش مخصوصا به خانم ها توصیه می شود تا طراوت چهره را حفظ کنند.

یکی دیگر از فرضیه‌های مطرح در رابطه با تأثیر منفی بدن‌سازی بر چهره عدم تقویت عضلات گردن است. ازآنجایی‌که پس از بدن‌سازی و افزایش حجم عضلات این قسمت از بدن همچنان در حالت اولیه خود باقی می‌ماند ممکن است تأثیر منفی بر چهره فرد بگذارد.

به‌طور خلاصه، به دلیل اینکه عضلات کمتری در گردن وجود دارد این قسمت از بدن متناسب با سیار قسمت‌ها رشد نمی‌کند؛ بنابراین خط فک مشخص‌تر به نظر برسد و این امر ممکن است ترکیب کلی چهره شما را نسبت به قبل تغییر دهد.

  • عوارض مکمل‌های بدنسازی مولتی‌ویتامین

بسیاری از افراد ورزشکار برای افزایش انرژی و سرحال بودن در طول تمرینات بدون مشورت با مربی یا پزشک اقدام به مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین و مینرال می‌کنند. اگرچه در شرایط خاص این مکمل‌ها برای بدن بسیار مفید هستند اما ممکن است در کنار مصرف سایر مکمل‌های ورزش که بعضاً حاوی مینرال‌ها و ویتامین‌های مختلف هستند شمارا دچار عوارض کنند.

به‌عنوان‌مثال مصرف مقدار زیاد آهن موجود در این مکمل‌ها می‌تواند باعث مسمومیت با فلز شود. یا اینکه مصرف بیش‌ از حد ویتامین‌های محلول در چربی می‌تواند برای شما عوارض متعددی به دنبال داشته باشد.

پیشنهاد داروبوم به عنوان مکملی جهت تامین ویتامین موردنیاز حین ورزش آقایان و بانوان محصول “قرص مولتی ویتامین اپتی من اپتیموم نوتریشن” می‌باشد .

عوارض پودر بدنسازی
عوارض پودر بدنسازی

  • اثر مکمل های بدنسازی بر بیماری های کلیوی

درحالی‌که مزایای ورزش و بدن‌سازی به دلیل افزایش تولید انرژی، توان بدنی و احساس خوب غیرقابل‌انکار است اما باید در رابطه با مصرف مکمل‌های بدن‌سازی کمی محتاط‌تر باشید. تحقیقات نشان داده است مصرف برخی از قرص‌ها، پودرها و مایعاتی که برای تقویت استقامت یا سایر منافع مورداستفاده قرار می‌گیرند، ممکن است با سنگ کلیه در ارتباط باشند.

طبق اعلام موسسه ملی دیابت گوارش و بیماری‌های کلیوی یا NIDDK، سنگ کلیه هنگامی اتفاق می‌افتد که اجزای موجود در ادرار یعنی کلسیم، اگزالات، اسید اوریک و فسفر افزایش‌یافته و از تعادل خارج می‌شوند.

هنگامی‌که سطح این اجزا بیش‌ازحد بالا می‌رود، آن‌ها می‌توانند سنگ‌های ریز یا رسوبات معدنی سخت تشکیل دهند. این سنگ‌ها می‌توانند جریان مایعات را مسدود کرده و باعث آسیب یا عفونت شوند.

هنگامی‌که پروتئین زیادی مصرف می‌کنید کلیه‌های شما باید بیش‌ازحد کار کنند بنابراین عملکرد مؤثر آن‌ها در پاک‌سازی و رقیق کردن فرآورده‌های حاصل از تجزیه پروتئین‌ها کاهش‌یافته و موجب رسوب مواد زائد و تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

مکمل‌های کلسیم و ویتامین D

یکی از مطالعاتی که در نشست سالانه انجمن غدد درون‌ریز ارائه شد، نشان داد که مکمل‌های کلسیم و ویتامین D نیز می‌توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افراد افزایش دهند. این دو مکمل با افزایش کلسیم در ادرار و خون می‌توانند در طولانی‌مدت باعث تشکیل سنگ‌های کلیوی شوند.

  • تاثیرمصرف پروتئین بر سنگ کلیه

 اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید مصرف پروتئین اضافی از طریق مکمل‌های بدنسازی و حتی رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا نیز ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را در شما افزایش دهد. بر اساس NIDDK، ریسک فاکتورهای ایجاد سنگ کلیه شامل سابقه خانوادگی در بروز سنگ کلیه، عفونت‌ کلیه و مجاری ادراری، عدم مصرف مایعات کافی و چاقی است.

توجه داشته باشید که درصورتی‌که سابقه ابتلا به سنگ کلیه دارید باید از مصرف پروتئین اضافی از طریق مکمل‌های بدنسازی یا خوراکی‌هایی که باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شوند، خودداری کنید. رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین بالا می‌توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش داده و این خطر بیشتر افزایش خواهد یافت اگر فیبر کافی مصرف نکنید و یا به‌اندازه کافی آب و مایعات ننوشید.

پیشنهاد داروبوم جهت آشنایی با انواع مکمل‌های بدن‌سازی مطالعه مقاله “معرفی انواع مکمل های بدنسازی” است.

عوارض مکمل های بدنسازی برای بانوان
بدنسازی بانوان

مکمل‌های بدن‌سازی بانوان با توجه به تفاوت‌های هورمونی و سطح توانایی بدنی با مکمل‌های بدن‌سازی که آقایان استفاده می‌کنند، متفاوت است، اگر به دنبال بهترین مکمل‌های بدن‌سازی بانوان هستید وارد صفحه شوید.

عوارض مکمل‌های بدنسازی برای بانوان

در صورت فعالیت بدنی شدید بدن همه ما نیازمند مقادیر بالایی پروتئین است که از طریق رژیم غذایی تأمین آن دشوار است؛ بنابراین خانم‌ها نیز مانند آقایان می‌توانند از مکمل‌های حاوی پروتئین برای تأمین نیاز خودشان استفاده کنند.

مکمل‌های ورزشی باعث افزایش عضله سازی در بدن شده و توده عضلانی قوی‌تر باعث می‌شود که جایی برای ذخیره شدن چربی در بدن باقی نماند. علاوه براین مکمل‌های بدن‌سازی متابولیسم را افزایش داده و با تولید انرژی بیشتر در بدن توانایی خانم‌ها برای انجام فعالیت‌های بدنی را افزایش می‌دهد.

مکمل‌های بدنسازی اکثراً پودرهای پروتئینی هستند که به‌منظور عضله سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بااینکه پروتئین بخش ضروری رژیم همه خانم‌هاست مصرف مقدار زیاد آن حتی برای بانوان ورزشکار نیز مناسب نخواهد بود. از عوارض مکمل‌های بانوان با مصرف بیش‌ از حد مکمل‌های پروتئینی توسط بانوان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برخی از مکمل‌های ورزشی مفید برای خانم‌ها عبارت‌اند از مکمل‌های BCAA برای تقویت عضلات و تسریع ریکاوری، ال – گلوتامین برای چربی سوزی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، کافئین برای افزایش انرژی و تمرکز، بتا آلانین برای کاهش خستگی عضلات پس از فعالیت‌های بدنی شدید، کراتین برای افزایش تولید انرژی و عضله سازی.

۱- افزایش وزن

یکی از عوارض بالقوه مصرف زیاد پودر پروتئین افزایش وزن در خانم‌هاست. بسته به نوع پروتئینی که مصرف می‌کنید هر وعده مصرفی آن می‌تواند ۱۵۰ تا ۲۰۰ کالری به رژیم روزانه شما اضافه کند. این کالری اضافی درصورتی‌ که با فعالیت بدنی سوزانده نشود به‌صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود که نه‌تنها برای سلامتی مضر است بلکه اهداف بدنسازی که کاهش وزن و تناسب اندام است، را نیز با چالش مواجه می‌کند.

افزایش وزن بانوان
افزایش وزن و چاقی بانوان

۲- ریسک دهیدراتاسیون

اضافه کردن مقدار زیاد پروتئین به رژیم غذایی توسط مکمل‌های بدن‌سازی می‌تواند خطر کم آبی بدن را افزایش دهد. بدن ما برای متابولیسم پروتئین به آب بیشتری نیاز دارد تا بتواند متابولیت‌های حاصل از آن را به‌درستی از بدن دفع کند.

تحقیقات مختلف نیز این امر را ثابت کرده‌اند بنابراین با افزایش مقدار پروتئین‌ها در رژیم غذایی باید مقدار آب مصرفی را افزایش داد تا مانع بروز کم‌آبی شد.

۳- تأثیر بر سلامت استخوان‌ها

همان‌طور که می‌دانید درصد پوکی استخوان در خانم‌ها بالاتر از آقایان است و تحقیقات نشان داده است که مصرف رژیم پر پروتئین با دفع کلسیم از بدن می‌تواند پوکی استخوان را تشدید کند.

اگر به‌عنوان یک خانم در دوره‌های بدنسازی مجبور به استفاده از مکمل‌های بدن‌سازی حاوی پروتئین هستید حتماً مقدار کلسیم موجود در رژیم غذایی خودتان را افزایش دهید تا ریسک ابتلا به پوکی استخوان کاملاً برطرف شود.

یکی از محصولات فوق‌العاده مفید شرکت اپتیموم نوتریشن آمریکا برای خانم‌ها محصول “کپسول مولتی ویتامین اپتی وومن اپتیموم نوتریشن ” با خاصیت تامین ویتامین،کاهش عوارض یائسگی و درمان کم خونی می‌باشد.

اینکه شما چه مقدار پروتئین نیاز دارید بستگی به فاکتورهای متعددی ازجمله وزن، هدف نهایی، ورزشی که انجام می‌دهید و سلامت عمومی شما دارد. به‌طورکلی از نظر علم پزشکی و تغذیه باید ۱۰ تا ۳۵% کالری روزانه شما از پروتئین تأمین شود. توجه داشته باشید که خانم‌های باردار و شیرده و همچنین خانم‌هایی که فعالیت بیشتری دارند نسبت به سایر افراد به پروتئین بیشتری برای حفظ سلامتی نیاز دارند.

با در نظر گرفتن موارد فوق می‌توانید مطمئن شوید که مصرف مکمل‌های پروتئینی هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت.

ریزش مو دلایل مختلفی دارد که هرکدام روش های درمان خاص خود را دارد برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص مطالعه مقاله “مهمترین علت ریزش مو در ایران” پیشنهاد می گردد.

عوارض استفاده از مکمل های تقلبی

بسیاری از مکمل های بدنسازی پرطرفدار در بازار با اجناس فیک و تقلبی همراه هستند. تشابه اسمی، تشابه برند و یا نحوه بسته بندی می تواند عامل مهمی برای تشخیص اصالت کالا باشد. بهرحال بهتر است برای خرید مکمل های بدنسازی به مراکز معتبر مراجعه کنید. بسیاری از وارد کنندگان و فروشندگان این قبیل محصولات آن را به قیمت بالا به فروش میرسانند. بنابراین ممکن است شما ترجیح دهید محصولاتی مشابه و با قیمت بسیار پایینتر را خریداری کنید. اما توصیه می کنیم چنین ریسکی را انجام ندهید.

برای آشنایی با انواع مکمل‌های بدنسازی برند اپتیموم نوتریشن مطالعه صفحه “محصولات برند اپتیموم نوتریشن” پیشنهاد می گردد.

یکی از دلایل قیمت ارزان مکمل های بدنسازی استفاده از مواد شیمیایی بی کیفیت، رنگ و اسانس است. همچنین ترکیب پودر با آرد و نشاسته باعث می شود که هنگام حل کردن در شیک، محلول یکدست و کاملی برای شما نسازد. این مواد ممکن است برای مصرف کننده بخصوص بانوانی که قصد استفاده از این مکمل ها را دارند در بهترین حالت تأثیر لازم را بر روی بدن نداشته و یا همراه با عوارض متعددی باشد.

مکمل‌های بدن‌سازی کاربرد و محبوبیت گسترده‌ای در بین افراد خصوصاً ورزشکاران دارند. طی دهه گذشته، تقاضا برای مکمل‌های بدنسازی در کشور افزایش‌یافته است و این محصولات در انواع مختلف و با برندهای مختلف در بازار عرضه می‌شوند. با توجه به اینکه در هر حوزه‌ای تقاضا افزایش می‌یابد پای محصولات تقلبی باقیمت کمتر نیز به بازار باز می‌شود، مکمل‌های بدنسازی نیز از این مسئله استثناء نیستند. بیشتر مکمل‌های بدن‌سازی برای افزایش حجم و توده عضلانی بکار رفته یا مکمل‌های چربی سوزی هستند که به افراد کمک می‌کنند از شر چربی‌های اضافی بدن خلاص شده و به اندام دلخواهشان برسند. ازآنجایی‌که این محصولات به‌طور مستقیم توسط مصرف‌کنندگان مورداستفاده قرار می‌گیرند نمونه‌های تقلبی می‌توانند بسیار مخاطره‌آمیز باشند و حتی جان افراد را به خطر بیاندازند.

مکمل‌های بدنسازی تقلبی چگونه است؟

مکمل‌های بدنسازی تقلبی معمولاً در مکان‌های غیربهداشتی و بیشتر در حاشیه شهرها و زیرزمین‌های آلوده بسته‌بندی‌شده و با برچسب‌های تقلبی به‌عنوان برند خارجی وارد بازار می‌شوند. این مکمل‌های جعلی اغلب اوقات به دلیل قیمت‌های پایین‌تر توسط مصرف‌کنندگان خریداری می‌شوند.

ازآنجایی‌که محتویات مکمل‌های بدنسازی تقلبی غیراستاندارد بوده و از مواد شیمیایی غیرمجاز در ترکیب آن‌ها استفاده می‌شود، می‌توانند متابولیسم و سلامتی جوانان را به خطر بیاندازند. عوارض مکمل های بدنسازی برای نوجوانان

علائم مصرف مکمل‌های بدن‌سازی تقلبی

از اولین تغییراتی که پس از مصرف مکمل‌های تقلبی می‌توانید متوجه آن شوید بروز جوش‌ها در پشت، بازوها و همچنین ریزش موهاست. مکمل‌های فیک درواقع برای افزایش توده بدنی شما تولید نمی‌شوند بلکه تمرکز آن‌ها ثروتمند شدن عده‌ای قاچاقچی است که نه‌تنها به جیب بلکه به‌سلامت شما هم آسیب می‌زنند.

اگر شما هم جز افرادی هستید که از مکمل‌های ورزشی استفاده می‌کنید گاها دیده‌اید که بعضی از مکمل‌های بدنسازی خیلی سریع‌تر ازآنچه که باید باعث افزایش وزن و حجم می‌شوند. حتماً با خودتان فکر کرده‌اید که حتماً مواد مؤثره این مکمل‌ها بیشتر بوده و یا شاید فکر کرده‌اید شما هم ازاین‌پس از محصولات آن برند استفاده کنید. ولی در این موارد بهتر است کمی تأمل‌کنید زیرا فقط مکمل‌های بدن‌سازی تقلبی می‌توانند با استفاده از مواد استروئیدی و نیروزای خطرناک در یک دوره کوتاه باعث تغییرات قابل‌توجه در وزن و حجم شوند.

مصرف مکمل‌های بدن‌سازی تقلبی علیرغم ایجاد تغییرات زودهنگام در درازمدت کبد، کلیه، سیستم گوارش، قلب و عروق، اعصاب و سیستم هورمونی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و گاهی باعث تحریک سرطان‌زایی و درنهایت مرگ می‌شود.

جلوگیری از بروز عوارض مصرف مکمل‌های بدن‌سازی تقلبی

برای جلوگیری از این موارد حتماً مکمل‌ها را از مراکز معتبر خریداری کنید. مکمل‌هایی که در داروخانه‌ها و سایت‌های معتبر عرضه می‌شوند حاوی مواد استاندارد و بهداشتی هستند که در یک دوره مشخص با تمرین و فعالیت بدنی کافی، کمک می‌کنند فرد به اندام دلخواه خود برسد.

از بابت این محصولات باید خیالتان راحت باشد زیرا این مکمل‌ها پس از رسیدن به کشور طی مراحل مختلف مورد آزمایش قرارگرفته و در صورت تائید آن‌ها توسط وزارت بهداشت با برچسب تائید، مجوز فروش می‌گیرند.

اما درصورتی‌که مکمل بدنسازی را از مراکز غیر معتبر خریداری کنید هیچ بعید نیست دچار عوارضی مانند اسهال، سردرد، سرگیجه و حتی نارسایی کبدی و کلیوی شوید؛ بنابراین برای حفظ سلامت خودتان این فرآورده‌ها را از هرجایی تهیه نکنید و قبل از خرید حتماً اصل بودن آن‌ها را بررسی کنید.

مکمل بدنسازی تقلبی

راه‌هایی برای تشخیص مکمل‌های بدنسازی تقلبی

ازآنجایی‌که اکثر مکمل‌های بدنسازی استاندارد و باکیفیت موجود در کشور وارداتی هستند، هزینه‌های سنگین واردات، گمرک و مالیات باعث می‌شود این مکمل‌ها برای مصرف‌کننده کمی گران تمام شوند. علاقه افراد جوان به‌ تناسب‌اندام و ورزش‌های بدن‌سازی باعث شده که افراد سودجو این بازار را هدف مکمل‌های فیک قرار دهند و با قیمت‌های کمتر اقدام به فروش مکمل‌های جعلی کنند.

عوارض مکمل بدنسازی تقلبی
بسته بندی مکمل اصل و تقلبی

با توجه به خطرات استفاده از مکمل‌های بدنسازی تقلبی بهترین راه این است که اصول تشخیص مکمل‌های اصل را یاد بگیرید و با پرداخت هزینه بیشتر از سلامت خودتان محافظت کنید. برای خرید مکمل‌های بدنسازی اصل به موارد زیر توجه کنید:

عکس مکمل های تقلبی
هولوگرام و پوشش آلومنیومی

۱- هولوگرام مکمل بدن‌سازی را بررسی کنید

 یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص یک محصول جعلی از اصل، جستجوی هولوگرام برند است. بیشتر مکمل‌های جعلی در مکان‌هایی باکیفیت بسیار پایین ساخته می‌شود که امکانات کافی برای تکثیر هولوگرام در آن‌ها وجود ندارد.

تشخیص مکمل اصل از روی بارکد
بارکد مکمل اصل و تقلبی

۲- بارکد مکمل بدن‌سازی را بررسی کنید

 اکثر تلفن‌های هوشمند امروزه از برنامه‌هایی پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند بارکد و کدهای QR را بخواند. فقط یک اسکن سریع انجام دهید. اسکن یک مارک اصلی باید شما را به وب‌سایت آن هدایت کند، در غیر این صورت از خرید آن مکمل خودداری کنید.

تشخیص مکمل اصل از تقلبی
برچسب و نوشته قوطی محصول اصل و فیک

۳- بسته‌بندی مکمل بدنسازی را بررسی کنید

 برای این کار برچسب روی محصول را به‌دقت بخوانید. به اشتباهات املایی، فونت‌های عجیب، آرم‌های اشتباه و حتی اطلاعات غلط تغذیه‌ای توجه کنید که می‌تواند نشان‌دهنده فیک بودن مکمل خواهد بود.

قوطی مکمل اصل و تقلبی
قوطی مکمل اصل و تقلبی

۴- مهروموم بسته‌ها یا قوطی‌ها را بررسی کنید

 اگر مهروموم محصول عجیب یا باکیفیت پایین به نظر می‌رسد این احتمال وجود دارد که دستکاری‌ شده باشد. محصولات اصل در کارخانه‌هایی بسته‌بندی می‌شوند که از دستگاه‌های اتوماتیک باکیفیت بالا استفاده می‌کنند بنابراین بسته‌بندی معیوب می‌تواند نشان‌دهنده تقلبی بودن مکمل باشد.

۵- یک قاشق غذاخوری از مکمل را در آب حل کنید

 پس از خرید مکمل بدن‌سازی بازهم برای احتیاط بیشتر می‌توان آن را ازنظر اصل یا فیک بودن بررسی کرد. درب بسته را بازکرده و طعم، بو، رنگ و ترکیب آن را بررسی کنید مکمل‌های اصل برخلاف مکمل‌های تقلبی معمولاً بافت نرم و یکدستی دارند که راحت می‌توانید آن را درک کنید.

حالا یک قاشق مرباخوری از مکمل را به آبی با دمای اتاق اضافه کنید و چند ثانیه هم بزنید. مکمل اصل به‌راحتی حل می‌شود و هیچ رسوبی برجا نمی‌گذارند درحالی‌که مکمل تقلبی معمولاً به‌صورت توده‌های پودری هستند که به‌راحتی در آب حل‌نشده و پس از انحلال باقیمانده‌هایی از آن‌ها ته ظرف باقی می‌ماند.

سایر عوارض مکمل‌های بدنسازی

علاوه بر موارد فوق تحقیقات مختلف نشان داده است که مصرف مکمل‌های ورزشی ممکن است شمارا دچار مسمومیت با فلزهای سنگین کند. در ترکیب مکمل‌های بدنسازی فلزات سنگینی مانند آرسنیک، جیوه و کادمیوم وجود دارد که با افزایش مصرف آن‌ها می‌تواند باعث مشکلات کبدی و گوارشی، دردهای مفصلی و … شود.

سخن پایانی:
مشورت با مربی و متخصص تغذیه را برای رسیدن به وزن و حجم دلخواهتان هرگز فراموش نکنید زیرا سلامتی شما قطعاً مهم‌تر از داشتن بدنی عضلانی است. عوارض مکمل های بدنسازی بر کبد را جدی بگیرید که جبران ناپذیر است. اگر خانم‌ها و آقایان مکمل‌های بدنسازی اورجینال را تحت نظر مربی و متخصص تغذیه استفاده کنند هیچ عارضه جانبی برای آن‌ها پیش نخواهد آمد.
مهم‌ترین دلیلی که باعث عوارض جانبی مکمل‌های بدنسازی می‌شود انتخاب و مصرف مقدار نادرست آن‌ها بر اساس سن، وزن و سطح فعالیت است به طوریکه مصرف مکمل های بدنسازی برای نوجوانان به یکی از دغدغه های اصلی والدین تبدیل شده است.
همان‌طور که مشاهده کردید یکی از دلایلی که ممکن است افراد فکر کنند مصرف پروتئین باعث ریزش مو می‌شود برهم زدن تعادل هورمونی در بدن می‌باشد که معمولاً به مکمل‌های پروتئینی ازجمله پروتئین وی و کراتین، هورمون‌های رشد اضافه می‌شود که با افزایش سطح تستوسترون می‌تواند باعث ریزش موها شود.
مکمل بدن‌سازی تقلبی می‌توانند باعث مسمومیت و افزایش غلظت فلزات سنگین در بدن شده و با ایجاد اختلالات متابولیسمی حتی خطر مرگ را نیز ممکن است به دنبال داشته باشند. درنهایت برای سلامتی خودتان بدون بررسی مکمل‌های موجود با روش‌های ذکرشده اقدام به خرید آن‌ها نکنید و هرگز برای پرداخت هزینه کمتر سلامت و زندگی خودتان را به خطر نیاندازید.

منبع: livestrong

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.