معرفی انواع مکمل بدنسازی و کاربرد آنها

آنچه در این مقاله می‌خوانید:
مکمل های بدنسازی برای کمک به ورزشکاران جهت تأمین کالری‌های بیشتر برای افزایش وزن و حجم تولید و به داروخانه ها عرضه می‌شوند. انواع زیادی از این مکمل ها در حال حاضر در داروخانه ها موجود است و افراد ورزشکار با توجه به سطح تمرینات و نیاز بدنی خودشان اقدام به خرید مکمل بدنسازی می‌کنند. در واقع می‌توان گفت مکمل های بدنسازی جزء ضروریات مهم برای ورزشکاران و بدن سازان هستند. این مکمل ها حاوی مواد ضروری برای تأمین نیازهای بدن یک ورزشکار و سرشار از انرژی و ریزمغذی‌های مفید برای بدن هستند. در ادامه این مقاله از مجله داروبوم، لیست مکمل های بدنسازی به همراه کارایی هر یک به‌طور مختصر شرح داده‌شده است.

مکمل‌ بدنسازی مکمل‌هایی غذایی هستند که به‌صورت روزانه توسط ورزشکاران برای رفع کمبودهای کالری رژیم غذایی و عضله سازی بدن مورداستفاده قرار می‌گیرند. مکمل های ورزشی در یک حجم کم حاوی مواد مغذی و پروتئین‌های زود جذبی هستند که باعث افزایش حجم عضلات، افزایش وزن و بهبود عملکرد ورزشی می‌شوند.

انواع مکمل‌ بدنسازی شامل پروتئین‌ها، آمینواسیدهای شاخه‌ای، گلوتامین، اسیدهای چرب ضروری، جایگزین‌های وعده غذایی، کراتین، چربی سوزها و افزایش‌دهنده‌های سطح تستوسترون هستند. در ادامه مقاله برخی از انواع مکمل های بدنسازی برای شما عزیزان شرح داده‌شده است.

مکمل پروتئین

مکمل پروتئین جزء مهم‌ترین مکمل های بدنسازی است زیرا پروتئین‌ها بلوک‌های ساختمانی عضلات شما هستند. پروتئین های بدنسازی برای افزایش توده عضلانی و همچنین ریکاوری بعد از تمرینات سنگین ضروری هستند. انواع پروتئین برای بدنسازی عبارت‌اند از:

۱- مکمل پروتئین وی

پروتئین وی از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین پودرهای بدنسازی است که برای عضله سازی و تقویت عضلات موردنیاز است. آمینواسیدهای موجود در این مکمل زود جذب و زودهضم بوده و علاوه بر مفید بودن برای ورزشکاران باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی، کاهش فشارخون، کاهش استرس و بهبود عملکرد کبد می‌شود.

پودر پروتئین وی گلد دوبیس

۲- پروتئین ایزوله

این مکمل نسبت به سایر پروتئین های بدنسازی مانند پروتئین وی حاوی آمینواسیدهای زود جذب‌تری است و برای مواقعی که ورزشکار نیاز مبرم به منبع پروتئینی دارد بسیار مفید است. این مکمل بعد از تمرینات سخت و برای ریکاوری کاملا مفید است.

ایزو وی گلد ژن استار

۳- پروتئین کازئین

مکمل کازئین یکی دیگر از انواع مکمل های پروتئینی است که از پروتئین شیر ساخته شده است و برای عضله سازی در طول مدت استراحت و خواب مورداستفاده قرار می‌گیرد. این پروتئین در طول استراحت با ایجاد یک جریان دائمی از آمینواسیدها در خون باعث عضله سازی می‌شود.

مکمل کراتین

کراتین یکی از رایج‌ترین انواع مکمل ورزشی است که برای افزایش توده عضلات و بهبود عملکرد و توان بدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کراتین به طور طبیعی در بافت عضلات پیداست و به عضلات بدن به خصوص بازو در بلند کردن عضلات و انجام عملیات فیزیکی سنگین کمک بسیاری می‌کند. لازم به ذکر است مصرف بیش از حد کراتین منجربه افزایش وزن می‌گردد و ورزشکار را از هدف خود که داشتن هیکلی متعادل است دور می‌سازد.

پودر سوپر کراتین پی ان سی

مکمل افزایش وزن و حجم

مکمل های افزایش وزن علاوه بر این که به وزن گیری ورزشکار کمک می کنند، در صورت کاهش کالری و یا انجام تمرینات سخت نیز مفید هستند. این مکمل ها همچنین با توجه به درصد ترکیبات پروتئین و آمینواسیدها در عضله سازی و افزایش حجم نیز موثرند. مکمل افزایش وزن به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که در ادامه شرح می دهیم:

۱- مکمل گینر

مکمل گینر جزء مکمل های کربوپروتئین دسته‌بندی می‌شود که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات همراه با پروتئین است. مکمل گینر برای افزایش حجم عضلات مورداستفاده قرار می‌گیرد و معمولاً در کنار مکمل کراتین مصرف می‌شود. (برای اطلاع از قیمت و خرید گینر به سایت داروخانه داروبوم مراجعه کنید.)

گینر پرو کمپلکس دوبیس

۲- مکمل کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها برای تأمین انرژی در بدن مورد مصرف قرار می‌گیرند. کربوهیدرات کمبود کالری رژیم غذایی را برای ورزشکار برطرف کرده و برای افزایش وزن مورداستفاده قرار می‌گیرند.

کربوهیدرات‌ها یک منبع انرژی خوب و مؤثر برای بدن هستند. مصرف مکمل کربوهیدرات برحسب وزن ورزشکار و سطح تمرینات او متفاوت است. هرچقدر تمرینات سخت‌تر باشند نیاز به کربوهیدرات جهت تأمین انرژی افزایش می‌یابد.

مکمل های آمینواسید

آمینواسیدها بلوک ساختمانی پروتئین‌ها هستند که به دودسته ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند. دسته اول باید از طریق رژیم غذایی تأمین شود و دسته دوم در بدن ساخته می‌شود. مکمل آمینو بهترین روش برای تامین آمینو اسیدهای ضروری بدن و تأمین پروتئین ورزشکاران هستند. در ادامه برخی از مهم ترین مکمل های ورزشی برای تامین آمینواسیدهای شاخه‌ای معرفی شده اند.

۱- مکمل بی سی ای ای

مکمل BCAA از معروف‌ترین انواع مکمل های بدنسازی و شامل آمینواسیدهای والین، لوسین، ایزولوسین است که برای عضله سازی بسیار مفید بوده و مانع تجزیه عضلات حین تمرینات سخت می‌شود. این مکمل برای چربی سوزی و رفع خستگی پس از تمرینات ورزشی نیز مؤثر است.

۲- مکمل گلوتامین

این مکمل با تأمین آمینواسید گلوتامین به افزایش حجم سلول‌های عضلانی و کاهش دردهای عضلانی و تسریع فرایند ریکاوری کمک می‌کند. مکمل گلوتامین با افزایش خون‌رسانی به اندام‌های مختلف بدن قدرت و عملکرد ورزشی فرد را افزایش می‌دهد.

۳- مکمل ال آرژنین

قرص ال آرژنین رایج ترین قرص در بین قرص های بدنسازی بوده و تأمین‌کننده اسید نیتریک است؛ این قرص باعث افزایش سنتز پروتئین در عضلات می‌شود. آرژنین با افزایش خون‌رسانی به اندام‌های مختلف توان ورزشی فرد را افزایش می‌دهد.

قرص آرژنین 1000 میلی گرم فول استار

۴- مکمل بتا آلانین

سطح آمینواسید آلانین در عضلات بسیار بالاست و مصرف مکمل بتا آلانین باعث افزایش تولید پروتئین و گلیکوژن در عضلات می‌شود. گلیکوژن سوخت ذخیره عضلات است که در حین تمرینات سخت با تبدیل به گلوکز نیاز بدن به انرژی را برطرف می‌کند.

۵- مکمل تائورین

تائورین آمینواسید دیگری است که باعث افزایش سطح انرژی در بدن می‌شود. این آمینواسید عملکردی شبیه به انسولین دارد و یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از بدن محافظت می‌کند.

۶- مکمل لوسین

از دیگر مکمل های ورزشی مکمل لوسین است. این مکمل باعث افزایش سنتز پروتئین، افزایش حجم عضلات و بهبود ریکاوری پس از تمرینات سخت می‌شود.

انواع مکمل های آمینو اسید

مکمل کاهش وزن

مکمل های کاهش وزن با مکانیسم‌های مختلف به کاهش چربی‌های بدن و کاهش اشتهای افراد کمک می‌کنند. مکمل چربی سوز باعث افزایش متابولیسم، کاهش اشتها، کاهش سطح هورمون کورتیزول و افزایش تولید گرما در بدن یا ترموژنز به سوختن چربی‌های ذخیره‌شده در بدن و تبدیل آن‌ها به انرژی کمک می‌کنند.

این مکمل‌ها توسط ورزشکاران و افرادی که در پی کاهش وزن هستند مورداستفاده قرار می‌گیرند و بدون هیچ ماده محرک و ممنوعه‌ای به کاهش وزن افراد کمک می‌کنند.

۱- مکمل سی ال ای

سی ال ای از مشتقات لینولئیک اسید است و با تأثیر بر سیستم PPAR می‌تواند بر متابولیسم تأثیر بگذارد. از قرص CLA به عنوان محبوب‌ترین مکمل چربی سوزی یاد می‌شود و دلیل اصلی آن هم عملکرد آن است. در واقع این پودر چربی سوز با کاهش میزان چربی ذخیره شده بعد از غذا، افزایش تجزیه چربی در سلول‌های چربی، افزایش میزان متابولیسم چربی و کاهش تعداد سلول‌های چربی در بدن منجربه لاغری می‌گردد.

کپسول سی ال ای ویتامور

۲- ال کارنیتین

ال کارنیتین یکی از معروف‌ترین مکمل های بدنسازی برای چربی سوزی است و افراد برای لاغری از آن استفاده می‌کنند. معمولاً افراد برای از دست دادن وزن اضافه خود و چربی سوزی ترجیح می‌دهند که از ال کارنیتین مایع به هنگام ورزش استفاده کنند و یا مکمل های لاغری را خریداری کنند که حتماً در ترکیباتش ال کارنیتین باشد.

۳- فیبر

مکمل فیبر از دیگر مکمل های بدنسازی است که با هدف کاهش اشتها و به دنبال آن کاهش وزن مصرف می شود. پودر فیبر روند هضم و جذب مواد غذایی در بدن را کند می کند. همچنین حرکت دستگاه گوارش را آسان تر می سازد و از یبوست جلوگیری می کند.

مکمل انرژی زا

برخی از مکمل های بدنسازی با افزایش خون‌رسانی توان ورزشی فرد را افزایش می‌دهند و درنهایت هدف همه آن‌ها افزایش قدرت و استقامت فرد ورزشکار و تسریع ریکاوری عضلات پس از تمرینات سخت است. مکمل انرژی زا در انواع و اقسام مختلف در حال حاضر در بازار وجود دارند و ورزشکاران برحسب نیاز خودشان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

قرص دابل بول نیچرز اونلی

۱- مکمل پمپ

مکمل‌ پمپ حاوی مواد محرک کافئین، ویتامین B، انواع ویتامین‌ها، مقدار کمی کراتین و ال-آرژنین است که انرژی لازم برای تمرینات سخت را تأمین می‌کند و خستگی را به تعویق می‌اندازد.

۲- مکمل HMB

انجام تمرینات قدرتی نیازمند انرژی جسمانی بالایی است. مصرف مکمل HMB قدرت بدنی ورزشکار را افزایش داده و از خستگی عضلات جلوگیری می کند. مکمل های اچ ام بی فرایند تجزیه پروتئین در بدن را کند کرده و به منظور ترمیم عضلات، سنتز پروتئین در بدن را سرعت می بخشد.

قیمت قرص اچ ام بی ژن استار

۳- قرص کافئین

بیشترین علت مصرف قرص کافئین توسط بدنسازان تاثیری است که کافئین روی افزایش تمرکز و افزایش تحمل بدن برای انجام تمرینات سنگین با وزنه است. همچنین قرص کافئین توسط برخی ورزشکاران به منظور کاهش چربی ها مصرف می شود.

قرص کافئین کارن

مکمل پروهورمون

استفاده از هورمون‌ها در بدن‌سازی برای افزایش توده عضلانی منحصر به استفاده از هورمون تستوسترون مردانه است. تستوسترون یک هورمون آنابولیک است که در ورزشکاران باعث حفظ توده عضلات، عضله سازی و افزایش قدرت و توان بدنی می‌شود.

مکمل پری هورمون برای اهداف دیگری ازجمله جلوگیری از پوکی استخوان با افزایش سن، جلوگیری از ریزش موی سر و تقویت آقایان در سنین بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مکمل پروهورمون

مولتی ویتامین بدنسازی

در کنار انواع مکمل های بدنسازی، مولتی ویتامین بدنسازی نیز برای پیشگیری از کمبود احتمالی ویتامین‌ها در بدن مورد مصرف ورزشکاران قرار می‌گیرد. بدن ما برای انجام واکنش‌های بیوشیمیایی نیازمند ویتامین‌های محلول در آب و چربی است و کمبود این ریزمغذی‌ها ممکن است باعث خستگی زودرس و نارسایی بدن شود.

قرص مولتی ویتامین مینرال کارن 60 عددی

مکمل ریکاوری

ریکاوری صحیح پس از انجام تمرینات سخت یکی از ضروری‌ترین راه‌ها برای حفظ توده عضلانی و کاهش خستگی بعد از تمرینات است. یکی از رایج ترین انواع مکمل های ورزشی است که به مکمل ریکاوری معروف است. مکمل ریکاوری حاوی مقادیر متعادلی پروتئین‌های زودهضم و مقدار مناسبی کربوهیدرات است که بعد از تمرین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی
مکمل هایی که در بالا ذکر شد صرفاً به ورزشکاران کمک کرده تا نیازهای بدنشان را تا حدودی در کنار ورزش و تمرین تأمین کنند بنابراین هیچ‌گاه این مکمل ها نباید جایگزین غذاهای اصلی شوند. مکمل بدنسازی انواع مختلفی دارند و هر یک با مکانیسم متفاوتی نیاز ورزشکاران را برطرف می‌کند.
به‌عنوان‌مثال شما برای افزایش توده عضلات نیازمند مکمل های حاوی پروتئین هستید درحالی‌که برای افزایش وزن باید از مکمل های ورزشی استفاده کنید که حاوی کربوهیدرات بیشتری هستند. پس باید دقت کرد که متناسب با شرایط بدنی و فیزیکی هر یک از مکمل هایی که در بالا شرح داده‌شده، درست انتخاب و استفاده شوند تا مؤثر واقع گردند.

مطالب مرتبط
18 نظرات
  1. احسان

    سلام خسته نباشید به تمام عوامل این بخش
    من فقط و فقط یه اسم و مارک گینر میخوام برای افزایش حجم و وزن خارجی و ایرانیش فرق نمیکنه فقط نتیجه بده ممنون .

    1. کارشناس داروبوم

      سلام کاربر گرامی
      گینر پی ان سی از بهترین مکمل های گینر در بازار است که افراد زیادی با مصرف آن به نتیجه دلخواه خود دست یافته اند.
      با تشکر.

  2. Abbas

    با سلام
    قد من ۱۸۳ سانت و وزن ۶۸ کیلویی دارم
    برای برای افزایش حجم و وزن در کنار ورزش با چه مکملی شروع کنم
    ضمن اینکه من تیرویید پرکار هم دارم

    1. کارشناس داروبوم

      دوست عزیز سلام
      برای افزایش حجم می توانید از مکمل پروتئین وی استفاده نمایید و برای افزایش وزن از مکمل گینر استفاده کنید.

  3. ایتین

    برای حجم خشک کدوم مکمل هارو پیشنهاد میکنید؟

    1. کارشناس داروبوم

      دوست عزیز سلام
      برای حجم خشک استفاده از پروتئین وی ایزوله (ایزو وی) استفاده نمایید.

  4. هیرو

    سلام من سابقه سنگ کلیه دارم. مکمل برا سنگ کلیه ضرر داره.؟ مخصوصا کینر و وی

    1. کارشناس داروبوم

      دوست عزیز سلام
      بهتر است مصرف نگردد.

  5. بردیا

    با سلام
    ببخشید من ۱۸ سالمه با ۱۹۰ قد و ۵۸ کیلو وزن
    با فرض داشتن برنامه غذایی و ورزشی عالی برای رسیدن به بدن فیت و فیزیک به قولی برای شروع از چه مکمل یا پروتئین و ویتامین و همه اینا شروع کنم و با چیا ادامه بدم ؟! ممنون بابت سایت عالیتون

    1. کارشناس داروبوم

      دوست عزیز سلام
      در حال حاضر شما می بایست با مکمل گینر شروع کنید تا حجم و وزن مطلوبی بدست بیاورید.

  6. هیوادانش

    سلام ببخشید میشه گینر و کراتین رو به صورت همزمان مصرف کرد؟

    1. کارشناس داروبوم

      دوست عزیز سلام
      مصرف گینر و کراتین موردی ندارد. اما این نکته را درنظر داشته باشید استفاده کراتین فقط در زمان بارگیری مناسب است و بعد از آن نباید مصرف شود. اگر در زمانی غیر از بارگیری هستید کراتین مصرف نکنید.

  7. هستی

    سلام من ورزش تی ار ایکس انجام میدم
    برای اینکه صورت لاغر نشه و نیفته شما چه مکملی پیشنهاد میکنید

    1. فاطمه محمدیان

      باسلام
      رعایت رژیم غذایی مناسب فارغ از نوع مکمل جهت جلوگیری از لاغری صورت کفایت می کند. مصرف آب به اندازه کافی نیز مؤثر است. همچنین می توان مکمل های حاوی کلاژن را برای جلوگیری از افتادگی پوست و حفظ طراوت پیشنهاد داد.

  8. امیر علی

    افراد لاغر باید از چه مکملی استفاده کنند؟

    1. محدثه خانبلوکی

      با سلام کاربر گرامی
      مکمل گینر با داشتن مقدار زیادی کربوهیدرات به همراه پروتئین محصولی بسیار مناسب برای افزایش وزن می باشد. اگر شما به دنبال افزایش وزن هستید باید به این نکته توجه کنید که در کنار استفاده از مکمل های افزایش وزن همچون گینر حتما تمرینات ورزشی نیز انجام دهید چرا که در غیر این صورت چربی ها به صورت توده ای و فقط در برخی از نواحی مثل شکم و پهلو ذخیره خواهد شد. بنابراین ما مصرف گینر را در کنار ورزش کردن برای افزایش وزن به شما پیشنهاد میکنیم. همچنین گینر در افزایش حجم عضلات نیز بسیار تاثیر گذار است.

  9. کیمیا

    سلام
    مکمل مخصوص بانوان هم هست؟ اینکه هیچ عوارضی نداشته باشه

    1. فاطمه محمدیان

      با سلام دوست عزیز
      اغلب مکمل های بدنسازی محدودیت مصرف بانوان و آقایان را ندارند. صرفا استفاده از مکمل های حاوی هورمون تستسترون به بانوان پیشنهاد نمی شود. مکمل های مولتی ویتامین، مکمل های حاوی کربوهیدرات و پروتئین می تواند برای بانوان مناسب باشد. البته هدف شما از مصرف مکمل می تواند متفاوت باشد با توجه به نتیجه نهایی که مد نظر دارید می توانید با مشورت مربی بهترین مکمل را انتخاب کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.